Groeimindset bij leerlingen secundair

Online bijscholing

Ken je dat type leerling dat snel opgeeft tijdens de les omdat hij ervan overtuigd is dat hij gewoon slecht is in wiskunde?

Of die leerling die beweert nooit sportief te zullen zijn en dus ook geen inspanning levert om tijdens de les LO 5 km te lopen?

Of die andere leerling die gelooft dat ze slecht is in Frans omdat niemand in haar familie hier ooit goed in was?

Al deze zaken zeggen iets over de mindset van de leerling.

In deze online inspiratiesessie staan we stil bij mindsets in de klas. We baseren ons hiervoor op het werk van Carol Dweck die een onderscheid maakt tussen een ‘growth mindset’ en een ‘fixed mindset’. Om een groeigerichte mindset te ontwikkelen bij leerlingen zijn interventies noodzakelijk.

Enerzijds geeft deze sessie toelichting bij de mindset-theorie van Dweck. Anderzijds bieden we handvaten aan om een groeigerichte mindset te stimuleren bij leerlingen. Hiervoor vertrekken we vanuit de inzichten uit onderzoek m.b.t. de effectiviteit van groeimindset-interventies.

Kortom, een inspiratiesessie waarmee je leerlingen verder kan doen groeien in hun mindset. En die je tevens doet stilstaan bij je eigen mindset als leraar.

Deze inspiratiesessie kadert binnen het Erasmus+ project ‘Growing in Urban Education and diversity’.

Praktisch

  • Voor wie
    Leerkrachten secundair onderwijs eerste en tweede graad
  • Wanneer
    Donderdag 25 februari van 15 tot 16u of van 19-20u.
  • Waar
    Online – Deelnemers ontvangen vooraf via email een link naar de sessie.
  • Prijs
    Gratis, dankzij het Erasmus+ project ‘Growing in Urban Education and diversity’