De week voor de herfstvakantie is een mijlpaal voor marketingstudenten van KdG. Vijf dagen lang ontdekken ze hoe gevarieerd en uitdagend hun vakgebied wel is. De keukengeheimen van het team achter de Marketing Experience Days ...
Met gastsprekers van Duval Guillaume, Telenet, Microsoft en Danone stond het programma van de Marketing Experience Days als een huis.
‘Ik ben trots dat we weer zo’n gevarieerde mix van topsprekers en cases uit alle deelgebieden van ons vakgebied bij elkaar kregen,’ zegt Jan Vermeersch, coördinator van de opleiding Marketing. ‘We laten de studenten kennismaken met alles wat ze later kunnen doen.
Marketing is een huis met vele kamers: een job in Business to Consumer valt niet te vergelijken met een in Business to Business. Marketing voor een multinational is totaal anders dan voor een non-profitorganisatie. Het ene bureau is gespecialiseerd in reclame, het andere in marktonderzoek, in content marketing, in sociale media …’

Tokio, Eindhoven of San Francisco?
De Marketing Experience Days zijn gericht naar de tweede- en derdejaarsstudenten Marketing. Zij selecteren zelf welke voordrachten en bedrijfsbezoeken ze volgen; één keer in hun loopbaan kunnen ze ook mee op studiereis.
Jan: ‘Dit jaar trokken we naar Tokio, vorige bestemmingen waren Peking en New York. We kiezen bruisende wereldsteden en combineren er bedrijfsbezoeken met klassieke bezienswaardigheden. In 2017 staat San Francisco op de agenda.’
Studenten kunnen ook dichter bij huis blijven. Dit jaar was de daguitstap naar Eindhoven – met bezoek aan PSV en een sessie over citymarketing – in een mum van tijd volzet. Ook de samenwerking met de Brusselse hogeschool EPHEC was populair.
Het programma kan zich al jaren meten met dat van de beste marketingcongressen in België. ‘Ons congres duurt natuurlijk ook een week’, lacht Annette Höhner, opleidingshoofd Marketing. ‘Maar het is wel een evenement waar topsprekers graag naartoe komen, zonder een vergoeding te vragen.’
De organisatie steunt op het hele team van docenten uit de opleiding Marketing: elk vanuit hun specialisatie nodigen ze ruim op voorhand mogelijke sprekers uit hun eigen netwerk uit.
‘Vanaf september vullen Jan en ik het programma aan met cases over actuele thema’s of domeinen die nog niet aan bod kwamen.’
Oog voor detail
Ook de druk bevraagde marketingprofessionals kunnen het opzet smaken. Annette: ‘Sprekers vinden het leerrijk om hun ideeën aan een kritisch en jong studentenpubliek te toetsen. En ze ontmoeten interessante collega-sprekers en potentiële werknemers of stagiairs.’
Met de jaren hebben we ook organisatorisch een sterke reputatie opgebouwd. ‘Katrien Lievens leidt alles tot in de puntjes in goede banen. De details maken het verschil. Elke spreker wordt van bij zijn of haar aankomst door een docent begeleid. Het IT-team staat de hele tijd paraat, we sluiten de deuren voor laatkomende studenten enzovoort.’
Het beproefde recept voor de Marketing Experience Days krijgt sinds een paar jaar ook in andere KdG-opleidingen navolging. Jan: ‘Tien jaar geleden had ons toenmalig opleidingshoofd Christine Lourdon het idee om alle sprekers die anders tijdens het academiejaar in de verschillende lessen kwamen, in één week te bundelen. Een schitterende vondst, als je ziet hoe dat vandaag geëvolueerd is. En prachtig dat ook de opleiding Toegepaste Informatica intussen haar eigen driedaagse IT Conference Days organiseert, dat KdG-studenten Rechtspraktijk naar de (L)experience Days kunnen en dat de opleiding Autotechnologie dit jaar met een gelijkaardig evenement begint. We zijn fier dat we met dit concept ook in eigen huis trendsetter zijn!’