Pedagogisch ondersteunen in meertaligheid

Bijscholingstraject van 5 sessies in voorjaar 2026

  • In een professionele leergemeenschap leer en werk je samen rond meertaligheid en taal.
    • Hoe zorgen we samen voor meertalige gezinnen?
    • Hoe help je kinderen met diverse talige achtergronden ontwikkelen?
    • Welke rol speelt het Nederlands in dat verhaal?
    • Wat verwachten we van medewerkers met een andere moedertaal dan het Nederlands in de taalontwikkeling van kinderen?
  • In vijf halve dagen leer je de weg vinden in de berg informatie over meertaligheid en taal. De eerste vier voormiddagen werken we met een vast thema. De laatste voormiddag is nog niet ingevuld, hier gaan we graag dieper in op eventuele overblijvende vragen.

Deze sessie wordt aangeboden via VIVO

Ik schrijf me in

Nog vragen?

Praktisch

Wanneer

  • Vrijdag 13 februari 2026, 10.00 - 13.00 u.
  • Vrijdag 27 februari 2026, 10.00 - 13.00 u.
  • Vrijdag 20 maart 2026, 10.00 - 13.00 u.
  • Vrijdag 3 april 2026, 10.00 - 13.00 u.
  • Vrijdag 24 april 2026, 10.00 - 13.00 u.
  • Waar
    Campus Zuid, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen

Programma

Sessie 1

  • We bespreken wat nodig is om taal te laten groeien: taalaanbod, spreekkansen en taalfeedback.
  • We kijken ook specifiek hoe we meertalige kinderen optimaal kunnen ondersteunen in hun groei.
  • We focussen op hoe Nederlandstalige medewerkers én medewerkers met een andere moedertaal kunnen bijdragen aan die taalontwikkeling.

Sessie 2

  • We maken kennis met een aantal meertalige gezinnen. We bespreken veelgestelde vragen over meertalig opvoeden, zodat je na deze sessie vol vertrouwen op vragen van ouders en kinderbegeleiders kan antwoorden.

Sessie 3

  • Welke regels gelden er in de kinderopvang? Wat betekenen die regels voor meertalige gezinnen en hun kinderen? Wat doe je al voor meertalige gezinnen en hoe kan je dat taalbeleid nog verder versterken? Welk kader is nodig voor een vlotte samenwerking tussen meertalige en eentalige medewerkers?
  • We reflecteren samen over het taalbeleid. We kijken naar de talige diversiteit bij kinderen, ouders en kinderbegeleiders en we zoeken uit hoe ze taal gebruiken in de kinderopvang.

Sessie 4

  • We zoomen in op  activiteiten  die kinderen laten groeien in taal. Dat gaat van begeleide activiteiten tot heel wat routine- en zorgtaken die je met laagdrempelige ingrepen taliger kan maken. 

Sessie 5

  • Deze sessie krijgt invulling doorheen het traject van de professionele leergemeenschap. We kunnen dieper ingaan op vorige sessies of op cases die deelnemers meebrengen.

Voor wie

Pedagogisch ondersteuners, pedagogisch coaches en coördinatoren, regionaal ondersteuners, mentoren, organisatoren en verantwoordelijken van kinderopvang voor zowel baby’s en peuters

In de professionele leergemeenschap maakte ik kennis met het positief kernthema. Ik zette het positief kernthema bewust in als manier om onze jaarthema’s aan te pakken. Ik laat dat nu ook terugkomen in elke vergadering. Welke stappen hebben we gezet, welke willen we nog zetten en dan de besluitvorming. Het gaat over consent creëren bij je teamleden want de thema’s veranderen niet. Ik kan wel vragen: ‘wat heb je nodig om mee te stappen?’. Die vraag zet veel veranderingen in beweging.
Deelnemer academiejaar 2022-2023

Inschrijven

Open aanbod KdG Academy

Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.

Alle bijscholingen van KdG Academy

Opleidingen op maat

Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?

Contacteer Kris de Visscher via kris.devisscher@kdg.be of +32 3 613 13 62.

Of vul het formulier in