Klasmanagement: start het semester met extra aandacht voor groepsdynamieken

Gratis webinar op dinsdag 6 januari 2026

Na de kerstvakantie voelt het vaak alsof je met je klas voor een deel opnieuw moet beginnen. De afspraken lijken vervaagd en leerlingen tasten de grenzen af. We weten uit onderzoek dat een veilig klasklimaat voor meer respect, een grotere betrokkenheid en betere leeruitkomsten zorgt. Dus het is erg zinvol deze eerste weken van januari aan te grijpen om je klasmanagement opnieuw scherp te stellen en een positieve, duidelijke start te maken met je klas.

Op dinsdag 6 januari duikt KdG-docente An Leroy met jou in de theorie van groepsdynamieken in functie van een beter klasmanagement. Dit uurtje levert inspiratie om positief en gesterkt het nieuwe semester aan te vatten.

Programma

Tijdens deze gratis webinar verken je:

  • Hoe de groepsontwikkeling in een klas verloopt.
  • Het belang van positieve kennismaking.
  • Het belang van duidelijke, ingeoefende afspraken.
  • Je eigen basishouding als leerkracht voor de klas.

Heb je een bepaalde vraag rond de groepsdynamiek in je klas? Of heb je voorbeelden van hoe je werkt aan positieve groepsdynamiek? Deel ze vooraf via het inschrijfformulier! An selecteert 3 cases uit jullie inzendingen om live te bespreken tijdens de webinar.

Deel je vraag of case

Wanneer?

  • Dinsdag 6 januari 2026 van 17.00 tot 18.00 u.

Waar?

  • Online, interactieve webinar

Kostprijs?

  • Gratis deelname

Voor wie

  • Voor alle leerkrachten, beleidsmedewerkers, directeurs, … in basis- en secundair onderwijs.
  • Of je nu al jaren voor de klas staat en je je aanpak eens wil herbekijken of net gestart bent en zoekt naar houvast. Dit webinar biedt inspiratie en praktische handvatten voor iedereen.

Over An Leroy

An Leroy is pedagoog, docent in de Lerarenopleiding Secundair Onderwijs en onderwijsonderzoeker aan het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs aan de Karel de Grote Hogeschool.

Ze werkte mee aan het onderzoek “Effectief klasmanagement: van grenzen stellen tot verbinden”, samen met de UAntwerpen, waarop deze vorming is gebaseerd.

Met ervaring als zorgleerkracht in het lager onderwijs én als onderzoeker, vertaalt ze theorie moeiteloos naar de praktijk.