- Godsdienst als levensbeschouwing is niet weg te denken uit onze samenleving en ons onderwijs. In de lerarenopleiding verdiepen we ons in het vak Rooms-katholieke godsdienst. Zowel inhoudelijk als didactisch. We bieden studenten krachtige methodes aan om levensbeschouwelijk onderwijs vorm te geven dat diepgaand, relevant en eigentijds is.
- We leiden toekomstige leerkrachten op tot professionals met een ruime vakkennis en een christelijk zinperspectief, die leerlingen begeleiden met openheid, empathie en kritische zin. Daarbij besteden we expliciete aandacht aan de religieuze ontwikkeling van jongeren en aan hoe zij vandaag op zoek gaan naar betekenis, verbinding en identiteit.
- Binnen de opleiding wordt ook de sociologische rol van religie onderzocht: hoe religie functioneert in de maatschappij, welke invloed ze uitoefent op cultuur, gemeenschap en ethiek en hoe die dynamiek verandert in een pluralistische context.
- Vanuit een houding van interlevensbeschouwelijke ontmoeting en dialoog verkennen studenten andere levensbeschouwingen en religieuze tradities. Zo worden ze toegerust om in de klas ruimte te creëren voor dialoog, respectvolle uitwisseling en verdieping, in een wereld die vraagt om levensbeschouwelijke geletterdheid en verbondenheid.

Nog vragen over het onderwijsvak Godsdienst?
Annemiet Geldof
annemiet.geldof@kdg.be
Inhoud en studiepunten
Eerste jaar
- Christendom en bijbel 1 (6 studiepunten)
Je bestudeert de ontstaansgeschiedenis van het christendom en van de bijbelse geschriften. Je ontdekt hoe een christelijke/bijbelse zinhorizon ook vandaag te denken geeft en verkent op welke manier deze voor jou betekenis krijgen. Je verwerft een grondige basiskennis om de vakinhouden van het leerplan Rooms-katholieke godsdienst te verwerken. - Introductie in de wereldgodsdiensten (6 studiepunten)
In deze inleiding maak je kennis met de betekeniskaders van de grote wereldgodsdiensten, maar ook met nieuw-religieuze bewegingen en hedendaagse vormen van spiritualiteit. Je verwerft de nodige achtergrondkennis en inzichten om als godsdienstleerkracht aan de slag te gaan in multireligieuze en multiculturele klascontexten. Via excursies naar levensbeschouwelijke centra in Antwerpen en daarbuiten ontdek je hoe interlevensbeschouwelijke ontmoeting in de praktijk werkt. Zo ontwikkel je een stevige basis om interreligieuze dialoog op een respectvolle en verrijkende manier te begeleiden in je lessen. - Post-kritische geloofsontwikkeling (3 studiepunten)
Je krijgt een zicht op de sociologische rol van religie en (historische en culturele) verschuivingen hierin, en staat stil bij de invloed van media op de beeldvorming van religie. Vanuit inzichten uit diverse (psychologische) theorieën en onderzoeken, krijg je een genuanceerd zicht op de religieuze en levensbeschouwelijke ontwikkeling van jongeren.
Tweede jaar
- Christendom en Bijbel 2 (6 studiepunten)
Je diept vanuit een symbolisch-hermeneutische bijbellezing de theologische en vakinhoudelijke kennis verder uit. Je verkent op welke manier de christelijke geloofstraditie doorheen de tijd antwoord heeft gegeven op diverse theologische vraagstukken. Tijdens de vaktijd in een abdij verkennen we diverse werkvormen om zingevende bezinningsmomenten te creëren in een klascontext. - Levensbeschouwelijke dialoog (3 studiepunten)
Je leert aan de slag gaan met de interlevensbeschouwelijke competenties, vanuit een breed zicht op diverse perspectieven op enkele actuele thema’s. Je staat genuanceerd stil bij de verhouding tussen de monotheïstische religies en krijgt oog voor een meer seculier-filosofische visie op zin- en levensvragen. - Methodes voor levensbeschouwelijk godsdienstonderwijs (3 studiepunten)
Je ontdekt de belangrijkste perspectieven en thema’s van het vak rooms-katholieke godsdienst. Je leert hoe je met hedendaagse en dialogische werkvormen – zoals modereren, theologiseren, filosoferen en bibliodrama – zinvolle en ervaringsgerichte godsdienstlessen kunt opbouwen. Je krijgt inzicht in methodes die passen binnen een hermeneutisch-communicatieve aanpak. Ook sta je stil bij je groei als godsdienstleerkracht en hoe je professionele identiteit zich ontwikkelt binnen een pedagogisch en levensbeschouwelijk kader.
Derde jaar
- Vakgericht vernieuwen 3 (4 studiepunten)
Je verdiept je in de grote lijnen van de kerkgeschiedenis. Je leert hoe dit vandaag nog betekenisvol kan zijn in gesprekken over geloof, maatschappij en zingeving. Steeds zoek je naar de verbinding tussen verleden en heden, hoe dit kan inspireren tot actuele reflectie in de klas en daarbuiten. Je verwerft hier de competenties om een beroepsproduct te ontwikkelen waarbij je je verdiept in de actualiteit en op blijvend leren door gepaste nascholingen, vakliteratuur (fiction, non-fiction) op te zoeken.

Leer het jodendom kennen tijdens een rondleiding in de synagoge.

Tijdens de boeddhistische meditatie ontwikkel je je bewustzijn.
Waar mag je lesgeven?
- Eerste graad A- en B-stroom
- Tweede graad aso, tso, kso en bso
- Derde graad bso, BUSO en Onthaalklassen voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN)
Je kan deze opleiding ook volgen als voorbereiding op een master, bv. aan de KU Leuven. Je kan ook terecht in kerkelijke context: diensten van het bisdom, zoals Centrum voor christelijk vormingswerk of in parochieverband. Of in (pluralistische) organisaties zoals Broederlijk Delen, Pax Christi, Welzijnszorg e.a.
Meer weten?
- Leraar Secundair Onderwijs (algemeen)
- Mogelijke combinaties onderwijsvakken
- Inhoud van de onderwijsvakken: Aardrijkskunde, Bewegingsrecreatie, Economie, Engels, Frans, Geschiedenis, Informatica, Lichamelijke opvoeding, Maatschappelijke Vorming (MAVO), Natuurwetenschappen, Nederlands, Plastische opvoeding, Project kunstvakken, Rooms-katholieke godsdienst, Techniek en Wiskunde