Educatieve bachelor in het Lager Onderwijs
Je hebt al een bachelor- of masterdiploma en je wil graag leraar lager onderwijs worden? Dit flexibel traject leidt je recht naar je nieuwe job voor de klas.
- In deze opleiding onderzoek je de meest uiteenlopende pedagogische en didactische kaders die van jou een superleerkracht maken.
- Wat je bij ons leert, kan je direct observeren en toepassen in je klas, want van bij de start doe je heel veel praktijkervaring op.
- Heb je nog geen job als leerkracht? Dan zoeken wij een stageplek voor je. Een vaste klas, minstens 1 dag in de week.
- Sta je nu al voor de klas of start je binnenkort? Dan kan je een LIO-traject (Leraar In Opleiding) volgen. Zo kan je de meeste van je stage-uren gewoon tijdens je werktijd presteren.
- Je kan deze opleiding volgen in dagonderwijs, met 1 vaste lesdag op campus zuid, of in afstandsonderwijs met vooral begeleide zelfstudie.
- Combineer je je opleiding met een job of gezin, houd dan de workload haalbaar door je studie te spreiden over meerdere jaren.
- Basisscholen in Antwerpen en ver daarbuiten snakken naar gemotiveerde leerkrachten. Het onderwijs zal je graag zien komen!
- Uniek: enkel bij KdG kan je deze opleiding als VDAB-student volgen.
- Je start in september of februari.
Je kan deze opleiding ook in een regulier traject volgen: Leraar Lager Onderwijs.

Al gekozen?
Start je inschrijving
Nog vragen?
- Kom naar een infomoment
- Contacteer belinda.wyckmans@kdg.be of maak een afspraak
- Voor vragen over praktijk in stage of LIO neem je contact op met de praktijkcoördinator yannic.vanwilderode@kdg.be
Hoe ziet de opleiding eruit?
Inhoud opleiding
- Je maakt kennis met alle facetten van het beroep van de leerkracht lager onderwijs:
- Lesgeven
- Functioneren in een schoolteam
- Contact houden met ouders
- ...
- Je ontdekt hoe je een krachtige leeromgeving creëert, waarin je op een creatieve en betekenisvolle manier kennis en vaardigheden aanleert:
- Lezen
- Schrijven
- Rekenen
- Musiceren
- Bewegen
- Samenwerken
- ...
- Je leert lesinhouden helder structureren en verwoorden.
- Je krijgt concrete handvatten om je vaardigheden rond klasmanagement te ontwikkelen.
- Je leert differentiëren om àlle leerlingen tot leren te brengen.
Praktijk: in je eigen school of bij een KdG-stageschool
- De focus van deze opleiding ligt op de praktijk.
- Afhankelijk van je werksituatie kies je voor een LIO- of stagetraject.
LIO-traject
- Je bent al aan de slag als leraar lager onderwijs.
- Praktijk:
- Je praktijk doe je gewoon in je eigen klas tijdens je lesuren, tot maximum 30 studiepunten (LIO-traject - Leraar In Opleiding).
- Je loopt ook 2 keer een langere stage (telkens 10 weken) bij een mentor in een andere klas. Dat kan doorgaans op je eigen school. Deze stages worden beoordeeld.
- Je langere eindstage (10 weken), later in de opleiding, loop je opnieuw in je eigen klas.
- Je wordt begeleid door een docent van KdG én een LIO-mentor op je werkplek.
- Voor jou?
- Bekijk de voorwaarden om de opleiding in LIO-traject te volgen
- Neem contact op met de praktijkcoördinator (yannic.vanwilderode@kdg.be) vóór je praktijk als LIO wil starten. We kijken dan samen of je LIO-baan aan de voorwaarden voldoet.
Aanrader: start je in september 2025 als klasleerkracht? Bereid je dan voor met onze stoomcursus LIO-lab in augustus.
Stagetraject
- Je bent nog niet aan de slag als leerkracht in een lagere school.
- Stages:
- Je loopt minstens 1 dag in de week stage in een vaste stageklas.
- Je hebt 4 keer per schooljaar een langere stage van minstens 5 dagen.
- Je wordt begeleid door een docent van KdG en de mentor van je stageklas.
- Wij zoeken voor jou een geschikte stageplek bij onze partnerscholen.
- We houden hierbij in de mate van het mogelijke rekening met je woonplaats of de route van jouw woonplaats naar KdG campus Zuid.
- Je loopt sowieso ook minstens 1 keer stage in een stedelijke en/of superdiverse omgeving. Zo doe je ervaring op in een context van stedelijke uitdagingen en kansen. Superdiversiteit wordt gekenmerkt door onder meer meertaligheid en een culturele mix.
- Vind je tijdens je studie een job als leraar lager onderwijs? Je kan tot eind januari overstappen naar een LIO-traject.
Contact- of afstandsonderwijs
Je kan ervoor kiezen om je opleiding in contact- of afstandsonderwijs te doen.
Contactonderwijs
- Je hebt elke maandag les tussen 8.30 en 18 u. op campus Zuid.
- Daarnaast voorzie je elke week tijd om opdrachten te maken, bepaalde leerstof zelfstandig te verwerken en je stagelessen voor te bereiden.
- Voordelen:
- Je docenten begeleiden je om de theoretische kaders om te zetten in de praktijk.
- We versterken je leerervaring door weloverwogen 'leren op de campus' te combineren met zelfstudie.
- We stimuleren het leren van elkaar in werkcolleges.
Afstandsonderwijs
- Je verwerkt de lesinhouden (studeren, opdrachten maken, stages voorbereiden) van thuis uit via ons elektronisch leerplatform ‘Canvas’.
- Je docenten begeleiden je ook via Canvas en 5 coaching-momenten op de campus.
- Voordelen:
- Je bent heel flexibel in het plannen van je studeer- en werktijd.
- Je integreert meteen de theorie in de praktijk.
- We stimuleren je leerervaring door het leren van en met jouw collega’s op school.
- Voor jou? Checklist:
- Ik ben sterk in zelfregulatie.
- Ik kan zelfstandig leeractiviteiten plannen.
- Ik kan deadlines strikt opvolgen.
- Ik beschik over voldoende digitale competenties.
- Ik ben sterk in reflecteren.
- Ik kan effectief omgaan met indirecte feedback om me verder te ontwikkelen.
- Je doet sowieso eerst een intakegesprek waarin we samen bekijken of dit aansluit bij jouw persoonlijke situatie en leerstijl.
Andere belangrijke data
Deze data gelden voor zowel contact- als afstandsonderwijs.
Schoolbezoek
Je doet 1 schoolbezoek: dinsdag 14/10/2025 in de voormiddag.
Coaching
Je komt 5 maandagen naar de campus voor coaching in kleine groep, telkens om 16 u.:
- 29/09/2025
- 03/11/2025
- 17/11/2025
- 23/02/2026
- 23/03/2026
Examens
- Je hebt 2 keer per jaar examens:
- Examenperiode 1: na de kerstvakantie
- Examenperiode 2: mei / juni
- De herexamens zijn in augustus
- Voor een goede examenspreiding wordt er van de vaste lesmomenten afgeweken.
- Voor de meeste examens kom je naar de campus.
Studiebelasting, combinatie met werk en gezin
Voltijds studeren
- Als je deze opleiding voltijds volgt, ben je gemiddeld 40 uur per week met je studie bezig.
- Hierin zit de wekelijkse lesdag, stages, voorbereidings- en studeertijd, opdrachten maken …
Opleiding spreiden
- Deze opleiding is heel flexibel. We doen ons best om de combinatie met een (deeltijdse) job en/of gezin haalbaar te houden.
- Daarom kan je dit altijd spreiden over meerdere jaren om wekelijks minder tijd aan je opleiding te besteden.
LIO-student: kies voor halftijds studeren + halftijds lesgeven
- Voor LIO-studenten raden we sterk aan om halftijds studeren te combineren met een halftijdse opdracht als leerkracht.
- Je traject wordt dan wel meer in de tijd gespreid, maar zo wordt het haalbaar en je gunt jezelf de nodige tijd om te studeren, opdrachten te maken, je lessen voor te bereiden.
Studiepunten en studieduur
Hoeveel studiepunten je moet opnemen en dus ook hoelang je opleiding duurt, hangt af van je eerder behaald diploma:
- Je hebt al een lerarendiploma kleuter- of secundair onderwijs -> Traject 1
- Je hebt al een bachelordiploma met bijkomende onderwijsbevoegdheid -> Traject 1
- Je hebt al 1 van deze diploma's uit de sociaal-agogische wetenschappen -> Traject 2
- Diploma Professionele bachelor: Ergotherapie, Orthopedagogie, Logopedie en Audiologie, Sociaal Werk, Sociale Readaptatiewetenschappen, Toegepaste Psychologie, Gezinswetenschappen, Pedagogie van het Jonge Kind
- Diploma Academische bachelor: Pedagogische wetenschappen
- Diploma Master: Agogische wetenschappen, Educatieve studies, Opleidings- en Onderwijswetenschappen, Pedagogische Wetenschappen, Psychologie, Sociale wetenschappen
- Heb je een ander diploma hoger onderwijs, maar denk je toch in aanmerking te komen voor traject 2? Neem contact op met de studieloopbaancoördinator: belinda.wyckmans@kdg.be.
- Je hebt een ander bachelor- of masterdiploma -> Traject 3
Traject 1
- 72 studiepunten (1 studiepunt = 25 à 30 u. werk/studie)
- Minimaal 2 jaar, halftijds studeren
- Bijkomende vrijstellingen mogelijk, afhankelijk van je eerder behaalde diploma:
- RZL: Vrijstelling voor studenten die een diploma hoger onderwijs behaalden aan een katholieke instelling.
- Vakcompetenties opbouwen: Extra vrijstellingen mogelijk voor studenten met een diploma leraar secundair onderwijs, of bachelor + SLO. Bijvoorbeeld: leraren secundair onderwijs wiskunde, kunnen worden vrijgesteld voor het vak wiskunde.
- Vloeiend van drie naar één: Vrijstelling voor studenten met een diploma kleuteronderwijs.
- Enkel met LIO-contract
- Bekijk de spreidingsmogelijkheden en welke vakken je wanneer opneemt
Focus verbreden
RZL
(3 studiepunten)
In het opleidingsonderdeel Religie, zingeving en levensbeschouwing gaan we dieper in op de wisselwerking tussen jouw persoonlijke en jouw professionele identiteit. Je denkt na over de levensbeschouwelijke diversiteit in onze samenleving en hoe jouw eigen mens-, wereld- en godsbeeld zich daartoe verhoudt. Je onderzoekt je eigen kijk op de wereld en je verbreedt je sociale en culturele referentiekader. Samen onderzoeken we dus hoe verschillende maatschappelijke dynamieken van belang kunnen zijn in de context van het hedendaagse onderwijs.
Vakcompetenties
Nederlands 1
(3 studiepunten)
Als leerkracht ben je taalcompetent in het Nederlands. Je beschikt over kennis en vaardigheden op het vlak van spreken, luisteren, schrijven en lezen. Je leert in dit vak bijvoorbeeld hoe je op een interactieve manier een boeiend verhaal kan voorlezen aan kinderen uit de lagere school. We staan stil bij een correcte uitspraak in het Standaardnederlands. Daarnaast leer je hoe je een correct schriftelijk taalgebruik hanteert.
We passen dat onmiddellijk toe in een beroepsproduct zoals het schrijven van een correcte e-mail. Je verdiept je ook in het rijke Nederlandstalige jeugdliteratuurlandschap en leest een aantal jeugdboeken. Je verrijkt je kennis van de Nederlandse spraakkunst (bv. woordleer en zinsleer). In dit vak dompelen we je onder in verschillende aspecten van een taalles Nederlands met focus op een krachtige taaldidactiek en hoe we als leerkrachten de kinderen kunnen begeleiden in hun talige leerprocessen.
Wereldoriëntatie 1
(3 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel ontdek je hoe je de nieuwsgierigheid van de leerlingen van de lagere school kan stimuleren. We verkennen de minimumdoelen en vakspecifieke didactiek voor Wetenschap en Techniek en Geschiedenis. Je leert hoe je krachtige lessen wetenschap, techniek en geschiedenis kan ontwerpen. Je leert lessen maken die nauw aansluiten bij de leefwereld van je leerlingen en veel kansen tot onderzoekend en ontwerpend leren bieden.
Wiskunde 1
(3 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel ontdek je hoe je het wiskundig denken van de leerlingen van de lagere school kan stimuleren. Je gaat aan de slag met eindtermen, leerplannen en leerlijnen van elk wiskundig domein. Je ontdekt een gevarieerd aanbod wiskundige activiteiten, leermiddelen en materialen. Je leert welke didactische krachtlijnen er nodig zijn om een les op te bouwen en je leert kritisch kijken naar gangbare rekenmethodes. De focus ligt op de didactiek van de domeinen meetkunde, meten & metend rekenen en logisch & probleemoplossend denken.
Beweging incl. zwemmen
(3 studiepunten)
Tijdens de lessen, die een mix zijn van theorie en praktijk, krijg je zicht op de motorische ontwikkeling van kinderen. Zo kan je de juiste uitdagende en uitnodigende prikkels geven voor een optimale ontwikkeling. Je krijgt een ruim aanbod aan praktijkvoorbeelden: bewegingsspelen voor binnen en buiten, basismotorische vaardigheden, bewegingshoeken en bewegingstussendoortjes in de klas, relaxatie, …
Je leert zinvolle bewegingslessen en -momenten uit te werken voor de lagere school zonder te technisch te worden. Je toont aan dat je zelf correct kan zwemmen in voorwaartse en rugwaartse slagen, met aquatische ademhaling én je laat zien dat je de basisprincipes van ‘zwembadveilig’ beheerst.
Muzische vorming: beeld, drama, muziek en dans
(4 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel maak je kennis met de vier verschillende muzische domeinen. Je ervaart de beginselen van beeld, dans, drama en muziek. Je raakt stapsgewijs vertrouwd met een muzisch begrippenkader. Vanaf de start van het academiejaar ontwikkel je je eigen muzische grondhouding door in de domeinlessen actief aan de slag te gaan.
Muzisch kader
(3 studiepunten)
In dit vak leer je een muzische les opbouwen vanuit een krachtig muzisch lesconcept. Basisbegrippen worden verdiept en met elkaar gecombineerd. We koppelen het theoretisch kader aan het zelf ervaren van een muzisch proces in de muzische domeinen beeld, dans, drama, media en muziek.
Nederlands 2
(3 studiepunten)
In het tweede jaar dompelen we je verder onder in verschillende aspecten van een taalles Nederlands met focus op een krachtige taaldidactiek en hoe we als leerkrachten de kinderen kunnen begeleiden in hun talige leerprocessen.
Je leert hoe je bijvoorbeeld een goede les schrijven kan geven aan kinderen uit de lagere school. Je leert hoe je anderstalige nieuwkomers kan betrekken in het klasgebeuren en hoe je kan omgaan met meertaligheid in de klas. In het Vlaamse onderwijs staat de Nederlandse taal centraal en dat niet alleen in de lessen taal. Denk maar aan de lessen wereldoriëntatie waarin leerlingen alle vaardigheden van het Nederlands kunnen inoefenen. Zo schenken we aandacht aan begrijpend lezen in álle vakken en taalontwikkelend lesgeven. Je leest daarnaast opnieuw verschillende boeken uit het rijke jeugdliteratuuraanbod.
Wereldoriëntatie 2
(3 studiepunten)
In Wereldoriëntatie 2 verdiepen we ons verder in de specifieke inhouden van wetenschap en techniek, geschiedenis en aardrijkskunde en attitudes zoals gezonde levensstijl en verkeer. De bouwstenen voor krachtig ‘wereldonderwijs’ zijn hierbij nooit veraf.
Frans
(5 studiepunten)
Je verdiept je kennis van het Frans. Naast het opfrissen van de basisgrammatica en -woordenschat ligt de focus op het bijschaven van je spreekvaardigheid zodat je in staat bent om een aardig mondje Frans te spreken als je zelf voor de klas staat. De thema’s waar we mee aan de slag gaan, zijn gekozen op basis van de woordenschat die aan bod komt in de lagere school.
Wiskunde 2
(3 studiepunten)
In het vak Wiskunde 2 ligt de focus op de didactiek van de domeinen getallenkennis en bewerkingen. In vrijblijvende remediëringssessies werken we aan de wiskundige bagage die je nodig hebt om goede wiskundelessen te geven. We maken oefeningen uit de verschillende wiskundedomeinen met een focus op de veel gebruikte heuristieken, tussenstappen en oplossingswijzen van de lagere school.
Godsdienst: rooms-katholieke godsdienst of levensbeschouwelijke vorming
(4 studiepunten)
Keuze: Rooms-katholieke godsdienst
In dit opleidingsonderdeel maak je grondig kennis met de christelijke traditie en verken je de betekenis en visie van het vak rooms-katholieke godsdienst in de lagere school. Je verdiept je in centrale thema’s zoals levensbeschouwelijke communicatie, de Bijbel, het kerkelijk jaar, sacramenten, symboliek en rituelen. Je maakt kennis met een breed scala aan didactische werkvormen om deze thema’s op een kindvriendelijke en ervaringsgerichte manier aan te brengen. Zo word je gevormd tot een leerkracht die op een hedendaagse manier het levensbeschouwelijke gesprek met kinderen durft en kan aangaan – met het christelijk verhaal als rode draad, maar steeds met respect voor de levensbeschouwelijke diversiteit in elke klas.
Keuze: levensbeschouwelijke vorming
Je leert hoe je vanuit je eigen (geloofs)overtuiging kinderen helpt in hun levensbeschouwelijke ontwikkeling en hoe je als niet-katholieke leraar je eigen bijdrage kan leveren aan het opvoedingsproject van een katholieke school. Je leert omgaan met de levensbeschouwelijke diversiteit in de context van het hedendaagse onderwijs en krijgt concrete handvaten aangereikt om deze op een constructieve manier in te zetten in het dagelijkse onderwijs.
Vloeiend van drie naar één
(3 studiepunten)
We streven een vloeiende overgang na van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar. Dit doen we zowel op pedagogisch-didactisch als op organisatorisch vlak. We onderzoeken de eigenheid van 5-6-jarige kinderen. Je verwerft inzichten en vaardigheden in de methodieken van ontluikend en aanvankelijk lezen en schrijven, ontluikend en aanvankelijk rekenen en school(on)rijpheid. Tijdens de workshops maken jullie kennis met specifieke werkvormen en didactische materialen die de leerprocessen kunnen ondersteunen.
Krachtig leren creëren
Krachtig leren in de lagere school
(4 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel leer je hoe je als leerkracht alle leergebieden geïntegreerd en doelgericht aanpakt. Je verdiept je in klasmanagement, sociaal-emotionele ondersteuning en het creëren van gelijke onderwijskansen. Je leert hoe je een krachtige leeromgeving opbouwt waarin hoge verwachtingen worden gesteld en elk kind zich écht gezien voelt. Je eerder verworven vaardigheden worden versterkt en toegepast in de context van het lager onderwijs.
Praktijk
Praktijk 2
(25 studiepunten)
Traject 2
- 105 studiepunten (1 studiepunt = 25 à 30 u. werk/studie)
- Minimaal 2 jaar, voltijds studeren
- Bijkomende vrijstellingen mogelijk, afhankelijk van je eerder behaalde diploma:
- RZL: Vrijstelling voor studenten die een diploma hoger onderwijs behaalden aan een katholieke instelling.
- Krachtige leeromgeving 1, 2 en 3 en Zorg: Vrijstelling voor studenten met een academische bachelor of master pedagogische wetenschappen. Zij volgen in de plaats hiervan het vak ‘Krachtig leren in de lagere school’. Andere studenten hoeven het vak ‘Krachtig leren in de lagere school’ niet te volgen.
- De onderzoekende leraar: vrijstelling voor studenten die reeds een bachelor- of masterproef schreven in de onderwijscontext.
- Behaalde je een academische bachelor Pedagogische Wetenschappen, dan word je bijkomend voor 10 studiepunten vrijgesteld.
- Mogelijk met LIO-contract, gespreid over 3 academiejaren
- Bekijk de spreidingsmogelijkheden en welke vakken je wanneer opneemt
Focus verbreden
RZL
(3 studiepunten)
In het opleidingsonderdeel Religie, zingeving en levensbeschouwing gaan we dieper in op de wisselwerking tussen jouw persoonlijke en jouw professionele identiteit. Je denkt na over de levensbeschouwelijke diversiteit in onze samenleving en hoe jouw eigen mens-, wereld- en godsbeeld zich daartoe verhoudt. Je onderzoekt je eigen kijk op de wereld en je verbreedt je sociale en culturele referentiekader. Samen onderzoeken we dus hoe verschillende maatschappelijke dynamieken van belang kunnen zijn in de context van het hedendaagse onderwijs.
De onderzoekende leraar
(3 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel staat levenslang leren centraal. Praktijkonderzoek biedt leraren de kans om hun onderwijs te verbeteren door systematisch en reflectief naar hun eigen klaservaringen te kijken. Dit bevordert evidence-based besluitvorming en stimuleert een voortdurende zoektocht naar verbetering. We zetten je onderzoeksvaardigheden gericht in op een versterking van de concrete praktijk, je wordt gestimuleerd om in overleg te gaan met experten en je wordt uitgedaagd om meso- en macroniveaus van het hedendaagse onderwijs onder de loep te nemen zodat je niet alleen klaar bent voor de uitdagingen van vandaag, maar ook voor die van morgen.
Vakcompetenties
Nederlands 1
(3 studiepunten)
Als leerkracht ben je taalcompetent in het Nederlands. Je beschikt over kennis en vaardigheden op het vlak van spreken, luisteren, schrijven en lezen. Je leert in dit vak bijvoorbeeld hoe je op een interactieve manier een boeiend verhaal kan voorlezen aan kinderen uit de lagere school. We staan stil bij een correcte uitspraak in het Standaardnederlands. Daarnaast leer je hoe je een correct schriftelijk taalgebruik hanteert.
We passen dat onmiddellijk toe in een beroepsproduct zoals het schrijven van een correcte e-mail. Je verdiept je ook in het rijke Nederlandstalige jeugdliteratuurlandschap en leest een aantal jeugdboeken. Je verrijkt je kennis van de Nederlandse spraakkunst (bv. woordleer en zinsleer). In dit vak dompelen we je onder in verschillende aspecten van een taalles Nederlands met focus op een krachtige taaldidactiek en hoe we als leerkrachten de kinderen kunnen begeleiden in hun talige leerprocessen.
Wereldoriëntatie 1
(3 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel ontdek je hoe je de nieuwsgierigheid van de leerlingen van de lagere school kan stimuleren. We verkennen de minimumdoelen en vakspecifieke didactiek voor Wetenschap en Techniek en Geschiedenis. Je leert hoe je krachtige lessen wetenschap, techniek en geschiedenis kan ontwerpen. Je leert lessen maken die nauw aansluiten bij de leefwereld van je leerlingen en veel kansen tot onderzoekend en ontwerpend leren bieden.
Wiskunde 1
(3 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel ontdek je hoe je het wiskundig denken van de leerlingen van de lagere school kan stimuleren. Je gaat aan de slag met eindtermen, leerplannen en leerlijnen van elk wiskundig domein. Je ontdekt een gevarieerd aanbod wiskundige activiteiten, leermiddelen en materialen. Je leert welke didactische krachtlijnen er nodig zijn om een les op te bouwen en je leert kritisch kijken naar gangbare rekenmethodes. De focus ligt op de didactiek van de domeinen meetkunde, meten & metend rekenen en logisch & probleemoplossend denken.
Beweging incl. zwemmen
(3 studiepunten)
Tijdens de lessen, die een mix zijn van theorie en praktijk, krijg je zicht op de motorische ontwikkeling van kinderen. Zo kan je de juiste uitdagende en uitnodigende prikkels geven voor een optimale ontwikkeling. Je krijgt een ruim aanbod aan praktijkvoorbeelden: bewegingsspelen voor binnen en buiten, basismotorische vaardigheden, bewegingshoeken en bewegingstussendoortjes in de klas, relaxatie, …
Je leert zinvolle bewegingslessen en -momenten uit te werken voor de lagere school zonder te technisch te worden. Je toont aan dat je zelf correct kan zwemmen in voorwaartse en rugwaartse slagen, met aquatische ademhaling én je laat zien dat je de basisprincipes van ‘zwembadveilig’ beheerst.
Muzische vorming: beeld, drama, muziek en dans
(4 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel maak je kennis met de vier verschillende muzische domeinen. Je ervaart de beginselen van beeld, dans, drama en muziek. Je raakt stapsgewijs vertrouwd met een muzisch begrippenkader. Vanaf de start van het academiejaar ontwikkel je je eigen muzische grondhouding door in de domeinlessen actief aan de slag te gaan.
Muzisch kader
(3 studiepunten)
In dit vak leer je een muzische les opbouwen vanuit een krachtig muzisch lesconcept. Basisbegrippen worden verdiept en met elkaar gecombineerd. We koppelen het theoretisch kader aan het zelf ervaren van een muzisch proces in de muzische domeinen beeld, dans, drama, media en muziek.
Nederlands 2
(3 studiepunten)
In het tweede jaar dompelen we je verder onder in verschillende aspecten van een taalles Nederlands met focus op een krachtige taaldidactiek en hoe we als leerkrachten de kinderen kunnen begeleiden in hun talige leerprocessen.
Je leert hoe je bijvoorbeeld een goede les schrijven kan geven aan kinderen uit de lagere school. Je leert hoe je anderstalige nieuwkomers kan betrekken in het klasgebeuren en hoe je kan omgaan met meertaligheid in de klas. In het Vlaamse onderwijs staat de Nederlandse taal centraal en dat niet alleen in de lessen taal. Denk maar aan de lessen wereldoriëntatie waarin leerlingen alle vaardigheden van het Nederlands kunnen inoefenen. Zo schenken we aandacht aan begrijpend lezen in álle vakken en taalontwikkelend lesgeven. Je leest daarnaast opnieuw verschillende boeken uit het rijke jeugdliteratuuraanbod.
Wereldoriëntatie 2
(3 studiepunten)
In Wereldoriëntatie 2 verdiepen we ons verder in de specifieke inhouden van wetenschap en techniek, geschiedenis en aardrijkskunde en attitudes zoals gezonde levensstijl en verkeer. De bouwstenen voor krachtig ‘wereldonderwijs’ zijn hierbij nooit veraf.
Frans
(5 studiepunten)
Je verdiept je kennis van het Frans. Naast het opfrissen van de basisgrammatica en -woordenschat ligt de focus op het bijschaven van je spreekvaardigheid zodat je in staat bent om een aardig mondje Frans te spreken als je zelf voor de klas staat. De thema’s waar we mee aan de slag gaan, zijn gekozen op basis van de woordenschat die aan bod komt in de lagere school.
Wiskunde 2
(3 studiepunten)
In het vak Wiskunde 2 ligt de focus op de didactiek van de domeinen getallenkennis en bewerkingen. In vrijblijvende remediëringssessies werken we aan de wiskundige bagage die je nodig hebt om goede wiskundelessen te geven. We maken oefeningen uit de verschillende wiskundedomeinen met een focus op de veel gebruikte heuristieken, tussenstappen en oplossingswijzen van de lagere school.
Godsdienst: rooms-katholieke godsdienst of levensbeschouwelijke vorming
(4 studiepunten)
Keuze: Rooms-katholieke godsdienst
In dit opleidingsonderdeel maak je grondig kennis met de christelijke traditie en verken je de betekenis en visie van het vak rooms-katholieke godsdienst in de lagere school. Je verdiept je in centrale thema’s zoals levensbeschouwelijke communicatie, de Bijbel, het kerkelijk jaar, sacramenten, symboliek en rituelen. Je maakt kennis met een breed scala aan didactische werkvormen om deze thema’s op een kindvriendelijke en ervaringsgerichte manier aan te brengen. Zo word je gevormd tot een leerkracht die op een hedendaagse manier het levensbeschouwelijke gesprek met kinderen durft en kan aangaan – met het christelijk verhaal als rode draad, maar steeds met respect voor de levensbeschouwelijke diversiteit in elke klas.
Keuze: levensbeschouwelijke vorming
Je leert hoe je vanuit je eigen (geloofs)overtuiging kinderen helpt in hun levensbeschouwelijke ontwikkeling en hoe je als niet-katholieke leraar je eigen bijdrage kan leveren aan het opvoedingsproject van een katholieke school. Je leert omgaan met de levensbeschouwelijke diversiteit in de context van het hedendaagse onderwijs en krijgt concrete handvaten aangereikt om deze op een constructieve manier in te zetten in het dagelijkse onderwijs.
Vloeiend van drie naar één
(3 studiepunten)
We streven een vloeiende overgang na van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar. Dit doen we zowel op pedagogisch-didactisch als op organisatorisch vlak. We onderzoeken de eigenheid van 5-6-jarige kinderen. Je verwerft inzichten en vaardigheden in de methodieken van ontluikend en aanvankelijk lezen en schrijven, ontluikend en aanvankelijk rekenen en school(on)rijpheid. Tijdens de workshops maken jullie kennis met specifieke werkvormen en didactische materialen die de leerprocessen kunnen ondersteunen.
Krachtig leren creëren
Krachtige leeromgeving 1
(4 studiepunten*)
In dit opleidingsonderdeel ligt de focus op het ontwerpen van krachtige leermomenten. We zoomen dieper in op drie didactische componenten die de basis vormen voor elke lesvoorbereiding: de beginsituatie van de leerlingen, de doelen die je wil bereiken en de leerinhoud die je zal aanbieden.
We verdiepen ons in het model van de Expliciete Directe Instructie (EDI), wat richting en houvast biedt bij het ontwerpen van je eigen (stage)lessen.
Om van die (stage)lessen een succes te maken, is een degelijke voorbereiding cruciaal - maar niet voldoende. Om de klasgroep onder controle te kunnen houden, krijg je verschillende concrete klasmanagementstechnieken aangereikt.
Krachtige leeromgeving 2
(3 studiepunten*)
In dit opleidingsonderdeel bouwen we verder op de leerinhouden uit krachtige Leeromgeving 1. We belichten de overige didactische componenten die overdacht moeten worden bij het voorbereiden van lessen: de onderwijsleeractiviteiten, de groeperingswijzen en de onderwijsleermiddelen. Om van je les een 'krachtige' les te maken zullen deze componenten niet volstaan.
Daarom schenken we ook aandacht aan de didactische pijlers die een houvast bieden in het geven van goed onderwijs en die ervoor zorgen dat de leerlingen (graag) tot leren komen. Tenslotte krijg je ook handvaten aangereikt hoe je kan reageren op storend en/of onoplettend gedrag van leerlingen (klasmanagement).
Krachtige leeromgeving 3
(4 studiepunten*)
Hoe maak je als leerkracht doordachte didactische keuzes om effectief om te gaan met verschillen tussen leerlingen? In Krachtige leeromgeving 3 zoek je een antwoord op die vraag. Je verdiept je in breed evalueren, binnenklasdifferentiatie en het opbouwen van een sterk partnerschap met ouders. Centraal staat het creëren van gelijke onderwijskansen, met hoge verwachtingen en oog voor elke leerling.
Zorg
(3 studiepunten*)
Wanneer de brede basiszorg niet voldoende is, is het de taak van de leerkracht om verder te blijven zoeken naar oplossingen. Hier ontdek je het belang en de mogelijkheden van het gedifferentieerd werken om zo tegemoet te komen aan de specifieke onderwijsbehoeften van elk individueel kind. Je leert hierbij de verschillende partijen (ouders, zorgbegeleiders en leerlingen zelf) te betrekken.
Krachtig leren in de lagere school
((4 studiepunten)*)
In dit opleidingsonderdeel leer je hoe je als leerkracht alle leergebieden geïntegreerd en doelgericht aanpakt. Je verdiept je in klasmanagement, sociaal-emotionele ondersteuning en het creëren van gelijke onderwijskansen. Je leert hoe je een krachtige leeromgeving opbouwt waarin hoge verwachtingen worden gesteld en elk kind zich écht gezien voelt. Je eerder verworven vaardigheden worden versterkt en toegepast in de context van het lager onderwijs.
Praktijk
Praktijk 1
(20 studiepunten)
Praktijk 2
(25 studiepunten)
Traject 3
- 119 studiepunten (1 studiepunt = 25 à 30 u. werk/studie)
- Bijkomende vrijstellingen mogelijk, afhankelijk van je eerder behaalde diploma:
- RZL: Vrijstelling voor studenten die een diploma hoger onderwijs behaalden aan een katholieke instelling.
- De onderzoekende leraar : vrijstelling voor studenten die reeds een bachelor- of masterproef schreven in de onderwijscontext.
- Minimaal 2 jaar, voltijds studeren
- Mogelijk met LIO-contract, gespreid over 3 academiejaren
- Bekijk de spreidingsmogelijkheden en welke vakken je wanneer opneemt
Focus verbreden
RZL
(3 studiepunten)
In het opleidingsonderdeel Religie, zingeving en levensbeschouwing gaan we dieper in op de wisselwerking tussen jouw persoonlijke en jouw professionele identiteit. Je denkt na over de levensbeschouwelijke diversiteit in onze samenleving en hoe jouw eigen mens-, wereld- en godsbeeld zich daartoe verhoudt. Je onderzoekt je eigen kijk op de wereld en je verbreedt je sociale en culturele referentiekader. Samen onderzoeken we dus hoe verschillende maatschappelijke dynamieken van belang kunnen zijn in de context van het hedendaagse onderwijs.
De onderzoekende leraar
(3 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel staat levenslang leren centraal. Praktijkonderzoek biedt leraren de kans om hun onderwijs te verbeteren door systematisch en reflectief naar hun eigen klaservaringen te kijken. Dit bevordert evidence-based besluitvorming en stimuleert een voortdurende zoektocht naar verbetering. We zetten je onderzoeksvaardigheden gericht in op een versterking van de concrete praktijk, je wordt gestimuleerd om in overleg te gaan met experten en je wordt uitgedaagd om meso- en macroniveaus van het hedendaagse onderwijs onder de loep te nemen zodat je niet alleen klaar bent voor de uitdagingen van vandaag, maar ook voor die van morgen.
Kinderen in de maatschappij
(4 studiepunten)
De context van de (groot)stad biedt kansen en uitdagingen voor het onderwijs. In dit opleidingsonderdeel ga je daarom dieper in op belangrijke knelpunten van het Vlaamse onderwijs, zoals racisme, segregatie en het watervalsysteem. We analyseren samen hoe deze knelpunten op elkaar inwerken en je krijgt concrete handvaten om zowel op de klasvloer als in het bredere schoolgebeuren actief pluralistisch onderwijs waar te maken. Zo helpen we je dus om de talige en culturele diversiteit in het hedendaagse onderwijs niet als een probleem te bekijken, maar juist als een middel om jouw klaspraktijk te versterken.
Vakcompetenties
Nederlands 1
(3 studiepunten)
Als leerkracht ben je taalcompetent in het Nederlands. Je beschikt over kennis en vaardigheden op het vlak van spreken, luisteren, schrijven en lezen. Je leert in dit vak bijvoorbeeld hoe je op een interactieve manier een boeiend verhaal kan voorlezen aan kinderen uit de lagere school. We staan stil bij een correcte uitspraak in het Standaardnederlands. Daarnaast leer je hoe je een correct schriftelijk taalgebruik hanteert.
We passen dat onmiddellijk toe in een beroepsproduct zoals het schrijven van een correcte e-mail. Je verdiept je ook in het rijke Nederlandstalige jeugdliteratuurlandschap en leest een aantal jeugdboeken. Je verrijkt je kennis van de Nederlandse spraakkunst (bv. woordleer en zinsleer). In dit vak dompelen we je onder in verschillende aspecten van een taalles Nederlands met focus op een krachtige taaldidactiek en hoe we als leerkrachten de kinderen kunnen begeleiden in hun talige leerprocessen.
Wereldoriëntatie 1
(3 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel ontdek je hoe je de nieuwsgierigheid van de leerlingen van de lagere school kan stimuleren. We verkennen de minimumdoelen en vakspecifieke didactiek voor Wetenschap en Techniek en Geschiedenis. Je leert hoe je krachtige lessen wetenschap, techniek en geschiedenis kan ontwerpen. Je leert lessen maken die nauw aansluiten bij de leefwereld van je leerlingen en veel kansen tot onderzoekend en ontwerpend leren bieden.
Wiskunde 1
(3 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel ontdek je hoe je het wiskundig denken van de leerlingen van de lagere school kan stimuleren. Je gaat aan de slag met eindtermen, leerplannen en leerlijnen van elk wiskundig domein. Je ontdekt een gevarieerd aanbod wiskundige activiteiten, leermiddelen en materialen. Je leert welke didactische krachtlijnen er nodig zijn om een les op te bouwen en je leert kritisch kijken naar gangbare rekenmethodes. De focus ligt op de didactiek van de domeinen meetkunde, meten & metend rekenen en logisch & probleemoplossend denken.
Beweging incl. zwemmen
(3 studiepunten)
Tijdens de lessen, die een mix zijn van theorie en praktijk, krijg je zicht op de motorische ontwikkeling van kinderen. Zo kan je de juiste uitdagende en uitnodigende prikkels geven voor een optimale ontwikkeling. Je krijgt een ruim aanbod aan praktijkvoorbeelden: bewegingsspelen voor binnen en buiten, basismotorische vaardigheden, bewegingshoeken en bewegingstussendoortjes in de klas, relaxatie, …
Je leert zinvolle bewegingslessen en -momenten uit te werken voor de lagere school zonder te technisch te worden. Je toont aan dat je zelf correct kan zwemmen in voorwaartse en rugwaartse slagen, met aquatische ademhaling én je laat zien dat je de basisprincipes van ‘zwembadveilig’ beheerst.
Muzische vorming: beeld, drama, muziek en dans
(4 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel maak je kennis met de vier verschillende muzische domeinen. Je ervaart de beginselen van beeld, dans, drama en muziek. Je raakt stapsgewijs vertrouwd met een muzisch begrippenkader. Vanaf de start van het academiejaar ontwikkel je je eigen muzische grondhouding door in de domeinlessen actief aan de slag te gaan.
Muzisch kader
(3 studiepunten)
In dit vak leer je een muzische les opbouwen vanuit een krachtig muzisch lesconcept. Basisbegrippen worden verdiept en met elkaar gecombineerd. We koppelen het theoretisch kader aan het zelf ervaren van een muzisch proces in de muzische domeinen beeld, dans, drama, media en muziek.
Nederlands 2
(3 studiepunten)
In het tweede jaar dompelen we je verder onder in verschillende aspecten van een taalles Nederlands met focus op een krachtige taaldidactiek en hoe we als leerkrachten de kinderen kunnen begeleiden in hun talige leerprocessen.
Je leert hoe je bijvoorbeeld een goede les schrijven kan geven aan kinderen uit de lagere school. Je leert hoe je anderstalige nieuwkomers kan betrekken in het klasgebeuren en hoe je kan omgaan met meertaligheid in de klas. In het Vlaamse onderwijs staat de Nederlandse taal centraal en dat niet alleen in de lessen taal. Denk maar aan de lessen wereldoriëntatie waarin leerlingen alle vaardigheden van het Nederlands kunnen inoefenen. Zo schenken we aandacht aan begrijpend lezen in álle vakken en taalontwikkelend lesgeven. Je leest daarnaast opnieuw verschillende boeken uit het rijke jeugdliteratuuraanbod.
Wereldoriëntatie 2
(3 studiepunten)
In Wereldoriëntatie 2 verdiepen we ons verder in de specifieke inhouden van wetenschap en techniek, geschiedenis en aardrijkskunde en attitudes zoals gezonde levensstijl en verkeer. De bouwstenen voor krachtig ‘wereldonderwijs’ zijn hierbij nooit veraf.
Frans
(5 studiepunten)
Je verdiept je kennis van het Frans. Naast het opfrissen van de basisgrammatica en -woordenschat ligt de focus op het bijschaven van je spreekvaardigheid zodat je in staat bent om een aardig mondje Frans te spreken als je zelf voor de klas staat. De thema’s waar we mee aan de slag gaan, zijn gekozen op basis van de woordenschat die aan bod komt in de lagere school.
Wiskunde 2
(3 studiepunten)
In het vak Wiskunde 2 ligt de focus op de didactiek van de domeinen getallenkennis en bewerkingen. In vrijblijvende remediëringssessies werken we aan de wiskundige bagage die je nodig hebt om goede wiskundelessen te geven. We maken oefeningen uit de verschillende wiskundedomeinen met een focus op de veel gebruikte heuristieken, tussenstappen en oplossingswijzen van de lagere school.
Godsdienst: rooms-katholieke godsdienst of levensbeschouwelijke vorming
(4 studiepunten)
Keuze: Rooms-katholieke godsdienst
In dit opleidingsonderdeel maak je grondig kennis met de christelijke traditie en verken je de betekenis en visie van het vak rooms-katholieke godsdienst in de lagere school. Je verdiept je in centrale thema’s zoals levensbeschouwelijke communicatie, de Bijbel, het kerkelijk jaar, sacramenten, symboliek en rituelen. Je maakt kennis met een breed scala aan didactische werkvormen om deze thema’s op een kindvriendelijke en ervaringsgerichte manier aan te brengen. Zo word je gevormd tot een leerkracht die op een hedendaagse manier het levensbeschouwelijke gesprek met kinderen durft en kan aangaan – met het christelijk verhaal als rode draad, maar steeds met respect voor de levensbeschouwelijke diversiteit in elke klas.
Keuze: levensbeschouwelijke vorming
Je leert hoe je vanuit je eigen (geloofs)overtuiging kinderen helpt in hun levensbeschouwelijke ontwikkeling en hoe je als niet-katholieke leraar je eigen bijdrage kan leveren aan het opvoedingsproject van een katholieke school. Je leert omgaan met de levensbeschouwelijke diversiteit in de context van het hedendaagse onderwijs en krijgt concrete handvaten aangereikt om deze op een constructieve manier in te zetten in het dagelijkse onderwijs.
Vloeiend van drie naar één
(3 studiepunten)
We streven een vloeiende overgang na van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar. Dit doen we zowel op pedagogisch-didactisch als op organisatorisch vlak. We onderzoeken de eigenheid van 5-6-jarige kinderen. Je verwerft inzichten en vaardigheden in de methodieken van ontluikend en aanvankelijk lezen en schrijven, ontluikend en aanvankelijk rekenen en school(on)rijpheid. Tijdens de workshops maken jullie kennis met specifieke werkvormen en didactische materialen die de leerprocessen kunnen ondersteunen.
Krachtig leren creëren
Kijken naar kinderen en scholen
(4 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel leer je de belangrijkste onderwijskundige en pedagogische visies die het lager onderwijs beïnvloeden. Je maakt kennis met relevante leertheorieën en krijgt inzicht in de taken en functies van een lagere schoolleerkracht. Daarnaast bestudeer je de structuur, organisatie en wetgeving van het Vlaamse lager onderwijs.
Je leert eveneens hoe het waarnemings- en observatieproces werkt en welke fouten je daarbij kan maken. Ook krijg je inzicht in de ontwikkelingspsychologie van peuters, kleuters en lagere schoolkinderen. Zo krijg je een praktisch en theoretisch fundament om succesvol als leerkracht aan de slag te gaan.
Krachtige leeromgeving 1
(4 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel ligt de focus op het ontwerpen van krachtige leermomenten. We zoomen dieper in op drie didactische componenten die de basis vormen voor elke lesvoorbereiding: de beginsituatie van de leerlingen, de doelen die je wil bereiken en de leerinhoud die je zal aanbieden.
We verdiepen ons in het model van de Expliciete Directe Instructie (EDI), wat richting en houvast biedt bij het ontwerpen van je eigen (stage)lessen.
Om van die (stage)lessen een succes te maken, is een degelijke voorbereiding cruciaal - maar niet voldoende. Om de klasgroep onder controle te kunnen houden, krijg je verschillende concrete klasmanagementstechnieken aangereikt.
Krachtige leeromgeving 2
(3 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel bouwen we verder op de leerinhouden uit krachtige Leeromgeving 1. We belichten de overige didactische componenten die overdacht moeten worden bij het voorbereiden van lessen: de onderwijsleeractiviteiten, de groeperingswijzen en de onderwijsleermiddelen. Om van je les een 'krachtige' les te maken zullen deze componenten niet volstaan.
Daarom schenken we ook aandacht aan de didactische pijlers die een houvast bieden in het geven van goed onderwijs en die ervoor zorgen dat de leerlingen (graag) tot leren komen. Tenslotte krijg je ook handvaten aangereikt hoe je kan reageren op storend en/of onoplettend gedrag van leerlingen (klasmanagement).
Krachtige leeromgeving 3
(4 studiepunten)
Hoe maak je als leerkracht doordachte didactische keuzes om effectief om te gaan met verschillen tussen leerlingen? In Krachtige leeromgeving 3 zoek je een antwoord op die vraag. Je verdiept je in breed evalueren, binnenklasdifferentiatie en het opbouwen van een sterk partnerschap met ouders. Centraal staat het creëren van gelijke onderwijskansen, met hoge verwachtingen en oog voor elke leerling.
Zorg
(3 studiepunten)
Wanneer de brede basiszorg niet voldoende is, is het de taak van de leerkracht om verder te blijven zoeken naar oplossingen. Hier ontdek je het belang en de mogelijkheden van het gedifferentieerd werken om zo tegemoet te komen aan de specifieke onderwijsbehoeften van elk individueel kind. Je leert hierbij de verschillende partijen (ouders, zorgbegeleiders en leerlingen zelf) te betrekken.
Leren met oudere kinderen
(3 studiepunten)
In dit opleidingsonderdeel bekijken we de lichamelijke, motorische, perceptuele, cognitieve, sociaal-emotionele, seksuele, relationele, morele en persoonlijkheidsontwikkeling van het oudere kind. Als leerkracht lager onderwijs streven we een vloeiende overgang van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs na. Tijdens de lessen maken jullie daarom kennis met specifieke werkvormen en didactische materialen die de leer- en ontwikkelingsprocessen van deze kinderen kunnen ondersteunen. We zoomen tevens in op enkele specifieke thematieken (eigen aan deze leeftijd) zoals cyberpesten, nieuwe autoriteit …
Visies op de basisschool
(3 studiepunten)
De ontwikkeling en begeleiding van kinderen (van 2,5 tot 12 jaar) is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van leerkrachten basisonderwijs. Een gezamenlijke aanpak op diverse domeinen (bv. taalbeleid, evaluatie, gezondheidsbeleid, communicatie, participatie, duurzaamheid, omgaan met diversiteit en kansarmoede …) is dan ook erg belangrijk. In dit opleidingsonderdeel onderzoeken we op welke manier een school een effectief beleid kan voeren in functie van deze basisschoolgedachte en bekijken we hoe een schoolvisie vorm kan krijgen in binnen- en buitenlandse schoolsystemen. Daarnaast verdiepen we ons in het opvoedingsconcept van de katholieke dialoogschool.
Praktijk
Praktijk 1
(20 studiepunten)
Praktijk 2
(25 studiepunten)
Waarom voor KdG kiezen?
- Je onderzoekende houding vormt het uitgangspunt van de opleiding. Jouw talentontwikkeling staat centraal. Daarom zijn de lessen en begeleidingsmomenten vooral vraaggestuurd.
- De opleiding is héél praktijkgericht. Of je nu het stagetraject of het LIO-traject volgt, je wordt écht deel van een schoolteam, doet ervaring op bij verschillende leeftijden, in de grootstad …
- Het vak ‘godsdienst’ is ingebed in je opleiding.
- Je hebt zelf wel de keuze of je rooms-katholieke godsdienst of levensbeschouwelijke vorming volgt.
- Kies je voor rooms-katholieke godsdienst, dan kan je na je opleiding een mandaat aanvragen om ook het vak ‘godsdienst’ te geven in katholieke scholen.
- Moeite met Frans of wiskunde? Wij bieden extra remediëringstrajecten aan, die vergroten je slaagkansen aanzienlijk.
Starten in de opleiding
- De lessen starten in de week van 22 september.
- Later starten kan, en wel tot aan de herfstvakantie. Na 3 oktober kan je echter geen stage meer opnemen.
- Starten in februari (met een beperkt programma) is mogelijk voor deze opleiding.
Leraren zijn super! Dat vinden deze kinderen toch ...
Wij lieten meester Bryan reageren op clichés uit het lager onderwijs.
Voor wie?
Je profiel
- 6- tot 12-jarigen een inhoudelijk sterke en brede kijk op het leven geven, dat is precies wat je wil. Je ruime algemene kennis en interesse komt daar goed bij van pas.
- Je bent nieuwsgierig en onderzoekend, en je kan zelfstandig werken. Je kan niet wachten om voor de klas te staan.
- De wereld van een kind is ook jouw speelterrein: je inlevingsvermogen is groot.
- Je bent een eeuwige student, altijd nieuwsgierig, immer alert. En al die nieuw verworven info verwerk je met veel plezier in je lessen.
VDAB-student?
Ben je werkzoekende?
- Leraar lager onderwijs is een knelpuntberoep. Daardoor kan je deze opleiding als VDAB-student volgen, enkel bij KdG!
- Zo verlies je je uitkering niet en betaalt de VDAB je opleidingskost terug.
- Meer info op onderwijstalent.be/leraar-worden.
Voorwaarden
- Je hebt een professionele bachelor, een academische bachelor of een master.
Is dat niet het geval? Dan kan je inschrijven voor de reguliere bacheloropleiding Leraar Lager Onderwijs. - Je hebt de starttoetsen van de Vlaamse overheid afgelegd: wiskunde en Frans, tenzij je je vorig diploma aan een niet-Nederlandstalige instelling behaalde. Dan doe je ook mee met de starttoets Nederlands op de campus. De toetsen zijn oriënterend, niet bindend.
- Wil je deze opleiding volgen in LIO-traject (Leraar In Opleiding)?
- Bekijk de voorwaarden van het LIO-traject
- Je doet eerst een intakegesprek waarin we samen bekijken of dit traject aansluit bij jouw persoonlijke situatie en leerstijl.
Campus Zuid
- Nieuwe campus op 't Antwerpse Zuid
- Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step ...
- Overdekte fietsenstalling
- Gezellige koffiebar en
- Studentenrestaurant in foodmarket style
- Veel studieplekken
Na je studie
Aan het werk
- Je mag lesgeven in alle jaren van het lager onderwijs, en dat in alle onderwijsnetten. Je kan kiezen voor regulier, buitengewoon of methode-onderwijs.
- Aan de slag met leerlingen die extra begeleiding nodig hebben? Kies dan voor een job als zorgleerkracht, -coördinator of bijvoorbeeld leerondersteuner in een leersteuncentrum.
- Educatief medewerker in de sociaal-culturele sector? Ook dat is een optie.
Verder studeren
- Een master behalen?
- Wil je je lespraktijk versterken met wetenschappelijke kennis? Of een rol opnemen in de kwaliteitszorg op school? Bekijk de master Basisonderwijs bij Universiteit Antwerpen. Deze opleiding is een samenwerking van de UA, KdG en AP Hogeschool.
- Via een schakelprogramma kan je doorstromen naar heel wat andere masteropleidinge: Pedagogische Wetenschappen, Opleidings- en nderwijswetenschappen, Theaterwetenschappen …
- Extra bachelor? Behaal in één jaar tijd een diploma Kleuteronderwijs of Secundair Onderwijs.
- Bijscholen? Check het aanbod van KdG Academy: bachelor-na-bachelor Buitengewoon onderwijs, Zorgverbreding en remediërend leren, postgraduaat Autismespectrum …
Meer weten?
Kom naar een infodag
- Vragen over de combinatie studie-werk-gezin?
- Nog niet 100 % zeker welke opleiding bij jou past?
- Stel je vragen aan de docenten en hoor uit eerste hand hoe het is om bij te studeren aan KdG.
Download of bestel een brochure
Om alle details nog eens rustig door te nemen: download een brochure.
Contacteer de opleiding
Neem contact op met Belinda Wyckmans via belinda.wyckmans@kdg.be of +32 3 502 21 66
Inschrijven voor volgend academiejaar 2025-2026
STAP 1: start je inschrijving
- Niet verplicht, wel handig. Duurt maar 1 minuutje.
- Je ontvangt midden juni 2025 een uitnodiging om je inschrijving af te ronden.
Ja, ik start mijn inschrijving voor september
STAP 2: rond je inschrijving af
Midden juni 2025 sturen we je een mail met de uitnodiging om je inschrijving af te ronden, online of op de campus.
STAP 3: start met je opleiding
Je krijgt alle praktische info als je ingeschreven bent.
Nog inschrijven als de opleiding al gestart is?
Mogelijks kan je ook in de loop van de opleiding nog inschrijven en al wat vakken volgen.
Als eerste nieuwtjes van KdG ontvangen?
Blijf op de hoogte van:
- Infodagen, open lessen, gratis infosessies ...
- Nieuwe opleidingen
- En alle andere fijne weetjes van KdG
Waarom KdG?
- Coaching
We begeleiden je van student tot professional, moedigen je aan om het verschil te maken. - Real life
We mixen theorie en praktijk. Je leert een vak en een job. - Stevig diploma
Onze oud-studenten zijn graag geziene sollicitanten en slimme ondernemers. - Grensverleggende innovatie en experiment
We creëren, bouwen verder op het bestaande, doen je over muren kijken. - Open huis
Iedereen is welkom.
Kwaliteitsvol onderwijs
- KdG streeft topkwaliteit na.
- We gaan voor duurzame ontwikkeling: van studenten, medewerkers en samenleving. Om telkens weer het beste uit iedereen te halen en de samenleving vorm te geven en te dragen.
- Kwaliteitszorg is het geheel van middelen en systemen dat we inzetten om dat doel te bereiken.
Lees meer over kwaliteitsvol onderwijs op KdG
Bekijk de beknopte rapporten 'opleidingskwaliteit' per opleiding
Voor bedrijven en organisaties
Onze studenten en medewerkers zijn vaak experts in hun vakgebied. En ze delen graag hun kennis met bedrijven en organisaties.
- Een vorming op maat?
- Begeleiding bij jouw innovatief project?
Open aanbod KdG Academy
Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.
Opleidingen op maat
Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?
Contacteer Eve Baert via eve.baert@kdg.be of +32 3 613 14 68.