eVALeBike: Universele E-bike testbank

  • We ontwikkelden een universele testbank voor tweedehands e-bikes om diagnoses te versnellen en de waardebepaling te objectiveren. Dit project laat dit landen bij sectorpartners.
  • Doel:
    • Samenwerking met e-bike sectorpartners voor validatie.
    • Automatisch gegenereerd rapport om kwaliteit te bepalen.
    • Onderzoek naar een kwaliteitslabel voor e-bikes.
    • Samenwerking met fietswinkels voor demonstratie en lancering.
    • Mogelijke oprichting van een spin-off voor productie en beheer.

Contact

kris.martens@kdg.be

+32 474 917 905

Probleemstelling

Verschillende spelers die actief zijn in de tweedehands markt van elektrische fietsen geven aan dat ze problemen ondervinden bij het stellen van diagnoses en het bepalen van de marktwaarde (kwaliteit) van tweedehandse of geherfabriceerde e-bikes. Momenteel bestaat er geen universele en commercieel verkrijgbare methode of testbank  waarmee de kwaliteit van tweedehands e-bikes bepaald kan worden. 

Daarnaast geeft Traxio Velo aan dat een universele testbank met een gestandaardiseerd testprocedure nodig is om in de toekomst een E-bike label te ontwikkelen om de kwaliteit van geïmporteerde met Europees geproduceerde e-bikes te kunnen vergelijken en zo de markt te beschermen tegen goedkope en minder kwalitatieve e-bikes. 

Onderzoeksvraag

Hoe kunnen we met een universele e-bike testbank diagnoses versnellen en de waardebepaling van tweedehands e-bikes objectief maken?

Het onderzoekscentrum Duurzame Industrie is een licentiemodel aan het uitwerken om bedrijven te ondersteunen in het testen van nieuwe, occasie en geherfabriceerde mechatronische onderdelen of complete mechatronische applicaties. In de POC-DEVELOP eVALeBike wordt een rollentestbank ontwikkeld voor het testen van elektrische fietsen onder een gecontroleerde en reëel mogelijke belasting. 

Gedurende de eerste fase (IOF-POC CREATE CremAN) in de aanloop naar het licentiemodel werden duidelijke noden gedetecteerd bij verschillende sectoren in de Belgische en internationale fietsmarkt:

  • Professionele fietsenmakers geven aan dat de moeilijkste en meest tijdrovende diagnoses zich voordoen bij defecten die maar af en toe en onder bepaalde omstandigheden optreden. Bij veel van deze defecten moeten de werknemers zelf met de e-bike gaan fietsen totdat de fout optreedt. Soms moeten de werknemers zelfs enkele dagen met de e-bike hun woon-werkverkeer doen vooraleer de fout voorkomt.
  • Particulieren die al eens een tweedehands e-bike hebben gekocht of verkocht, professionele fietsenmakers en opkopers van leasing e-bikes voor herfabricatie en/of verkoop op de occasie markt geven aan hoe moeilijk het is om telkens opnieuw zonder een lange testrit, de staat van de verschillende subsystemen op een gestructureerde en technisch onderbouwde wijze te gaan bepalen. Hierdoor is het voor zowel particulieren als professionelen heel moeilijk om een prijs te bepalen voor een occasie e-bike.
  • Tijdens gesprekken met een koepelorganisatie voor de Klein & Groothandel in de Fiets- en aanverwante sectoren gaf men aan dat er veel goedkope buitenlandse e-bikes op markt komen waarvan de kwaliteit en energie-efficiënte totaal onbekend is. Een testprocedure voor nieuwe fietsen die op de markt komen die de kwaliteit en energie-efficiënte in een universele score kan weergeven zou veel duidelijkheid kunnen brengen voor de fietssector.

eVALeBike beantwoord deze noden door bepaalde test features en specifieke testprocedures te integreren in een fietstestbank waardoor het mogelijk wordt zowel een rapport met universele score voor occasie en nieuwe E-bikes te genereren als bepaalde diagnose testen doorlopen om gericht aan foutopsporing te doen zonder dat de fietsenmaker met de fiets de werkplaats moeten verlaten. 

Onderzoeksaanpak 

In eVALeBike wordt de bestaande demo testbank verder ontwikkeld en gevalideerd in samenwerking met partners in de e-bike sector, zoals fietsenwinkels,  herstellers en bedrijven die e-bikes herfabriceren. In samenspraak met deze werkveldpartners wordt een ‘occasie e-bike rapport’ uitgewerkt dat automatisch gegenereerd kan worden met de universele E-bike testbank. De testbank wordt geoptimaliseerd zodat zo veel mogelijk parameters die opgenomen zijn in het rapport automatisch uit een gestandaardiseerd testprotocol bepaald kunnen worden. 

Daarnaast wordt onderzocht hoe de testdata gebruikt kan worden voor het opstellen van een kwaliteitslabel voor e-bikes, vergelijkbaar met een EPC label voor huizen. 

(Verwachte) output

  • Een volledig functionerende e-bike testbank.
  • Een universeel e-bike rapport voor tweedehands e-bikes.

Disseminatie- en valorisatieactiviteiten

  • Samenwerking met fietswinkelketen Lucien en De Kringwinkel voor validatie en demonstratie.
  • Lancering van het e-bike rapport samen met sectororganisaties zoals TRAXIO-Velo.
  • Oprichting van een spin-off die onder licentie de productie, distributie en beheer van de testbank zal verwezenlijken. 

Onderzoekers

Meer weten of samenwerken?

Je kan bij ons bijvoorbeeld terecht voor:

  • Het ontwikkelen van alternatieve aandrijfsystemen, brandstofsystemen voor alternatieve brandstoffen en emissiemetingen op verbrandingsmotoren.   
  • Analyses van voertuigdata door simulaties en reverse engineering op CAN-bussystemen.   

Contacteer ons vrijblijvend