Projecten

Projects

11 projects found
In dit praktijkgericht onderzoek gaan we na hoe we zowel leraren die in de praktijk staan als leraren in opleiding kunnen helpen bij het realiseren van binnenklasdifferentiatie. We gaan in het bijzonder na wat deze leraren nodig hebben om onderwijs op maat te bieden.
date_range
Duur:
Sep 2014 - Jun 2015
De overgang naar het regulier secundair onderwijs verloopt voor ex-OKAN-leerlingen moeizaam, vooral voor het vak Frans. Met dit onderzoek willen we een antwoord bieden op de noden van leerkrachten Frans met ex-OKAN-leerlingen.
date_range
Duur:
Sep 2020 - Aug 2022
attach_money
Financiering:
PWO
Dit praktijkonderzoek richt zich op de kansen om de prestaties van Vlaamse leerlingen op het vlak van meten en metend rekenen te versterken. We willen leerkrachten hiermee de nodige kennis en ondersteuning bieden.
date_range
Duur:
Nov 2019 - Aug 2021
attach_money
Financiering:
PWO
In dit onderzoeksproject willen we bijdragen tot een positief oriënterings- en keuzeproces bij (ex-) nieuwkomersleerlingen in het vierde, vijfde en zesde leerjaar van het basisonderwijs via het opzetten van een buddy/mentoringproject.
date_range
Duur:
Sep 2018 - Feb 2021
attach_money
Financiering:
PWO
Schola is een Europees samenwerkingsproject dat als doel heeft een brug te slaan tussen formeel leren op school en informeel of non-formeel leren buiten school.
date_range
Duur:
Jan 2016 - Dec 2018
attach_money
Financiering:
Europese Commissie Erasmus+
Scholen geven aan dat het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden voor de functie van schooldirecteur. Nochtans is de impact van een sterke schoolleider op de kwaliteit van het onderwijs aanzienlijk en wordt vastgesteld dat de job van schooldirecteur jaar na jaar complexer wordt. Het is dus cruciaal om de best mogelijke schoolleiders in die functie te krijgen, maar een gebrek aan kandidaten legt druk op deze nood aan zorgvuldige selectie. In dit onderzoek gaan we na wat maakt dat een leraar zichzelf al dan niet beschouwt als poten­tieel schoolleider.
date_range
Duur:
Aug 2018 - Aug 2021
attach_money
Financiering:
PWO
Van de Russische leerpsycholoog Vygotsky en recenter, op basis van de sociaalconstructivistische leertheorie, weten we dat taal en interactie belangrijk zijn voor het leren van leerlingen. Groepswerk bijvoorbeeld biedt leerkrachten heel wat kansen om zowel vakdoelen als talige doelen na te streven. Daartoe is het noodzakelijk dat leerlingen onder meer efficiënte gesprekstechnieken leren hanteren.
date_range
Duur:
Jan 2014 - Dec 2020
attach_money
Financiering:
PWO
De doelstelling van dit project is het ontwikkelen van een instrument dat leerkrachten geschiedenis ondersteunt bij het inspelen op niveauverschillen in de klas. We ontwikkelen zo een taxonomie voor historisch inzicht.
date_range
Duur:
Jan 2020 - Dec 2021
attach_money
Financiering:
PWO