Project Algemene Vakken (PAV)

  • Ben je fan van praktische levenslessen?
  • Heb je interesse in de wereld om je heen en wil je leerlingen voorbereiden op het échte leven?
  • Dan is project algemene vakken (PAV) iets voor jou.

Waar mag je lesgeven?

  • In het (deeltijds) beroepssecundair onderwijs geef je PAV van het eerste tot en met het zevende jaar.

  • Een variant van dit vak – geïntegreerde algemene en sociale vorming (kortweg GASV) – kan je geven in het buitengewoon secundair onderwijs.

Inhoud en studiepunten

Eerste jaar

  • Basiskaders (3 studiepunten) 
    Wanneer moet je woorden met een hoofletter schrijven en wanneer net niet? Hoe zat het ook alweer met are en m² en wat was nu juist het verschil tussen weer en klimaat? Je leerde het ooit al wel eens. In deze module frissen we al die basiskennis nog eens op.
  • Vakgerichte strategieën A en B (3 + 3 studiepunten)
    Welke aanpak of strategie gebruik je als je een probleem oplost of informatie uit een tekst haalt? In deze onderdelen ontdek je de verschillende werkwijzen om te overleven in het dagelijkse leven én leer je hoe je dit alles kan aanleren aan leerlingen.
  • Maatschappelijk bewustzijn A en B (3 + 3 studiepunten)
    We volgen de actualiteit en bekijken kritisch de actuele maatschappelijke tendensen. Je wordt expert in het uitleggen hoe de Belgische samenleving werkt en thema’s zoals seksualiteit, drugs of verkeer bevatten geen geheimen meer voor jou!

Tweede jaar

  • Strategieën 2 (4 studiepunten)
    We onderzoeken verder veel voorkomende strategieën die binnen het vak PAV aangeleerd worden. In deze fase leer je bewust en op maat van een specifieke doelgroep vaardigheden te trainen en te remediëren. We focussen eveneens op bruikbare materialen uitbreiden, verzamelen, bewerken en groeperen.
  • Maatschappelijk bewustzijn 2 (4 studiepunten)
    Je wordt je vooral bewust van de impact van bestaande structuren en instellingen zoals de EU en de NAVO. We bekijken welke invloed ze hebben op belangrijke wereldproblemen. We dagen je uit om deze inzichten op een zo vernieuwend mogelijke manier om te zetten in lesmateriaal voor je leerlingen.
  • Natuurwetenschap 2 (4 studiepunten)
    Welke natuurwetenschappelijke elementen kunnen geïntegreerd worden in veel voorkomende PAV-thema’s? We ontdekken verschillende wetenschappelijke proefjes die je gemakkelijk met je leerlingen kunt doen. Op het einde kan je een heuse wetenschapsactiviteit in elkaar steken.

Derde jaar

  • Actueel project (3 studiepunten)
    Je ontwerpt voor een nieuwe doelgroep een ‘all inclusive’ PAV-project, gebaseerd op een nieuw en actueel onderwerp. Differentiatie staat centraal. Je zorgt ervoor dat het project op maat is van al je leerlingen en ze het op hun eigen tempo kunnen doorlopen.