Leraar Secundair Onderwijs: maatschappelijke vorming/PAV

  • Ben je fan van praktische levenslessen?
  • Heb je interesse in de wereld om je heen en wil je leerlingen voorbereiden op het échte leven?
  • Dan is maatschappelijke vorming iets voor jou.

Inhoud en studiepunten

Eerste jaar

  • Tijd en ruimte (3 studiepunten)
    Welke historische gebeurtenissen hebben het verschil gemaakt en welke invloed heeft het klimaat op onze levenswijze? En waarom houden we zo graag vast aan tradities en is samenleven in een stad een uitdaging? In dit opleidingsonderdeel leer je de wereld letterlijk binnenstebuiten draaien.
  • Vakgerichte strategieën – organisatie- en informatie (3 studiepunten)
    Welke aanpak of strategie gebruik je als je een probleem oplost of informatie uit een tekst haalt? Hoe begin je aan een project? Hoe werk je het best in een groep en welke bronnen zijn echt betrouwbaar? Je leert het niet alleen zelf maar brengt het ook op maat van je leerlingen.
  • Maatschappelijk bewustzijn A en B (3 + 3 studiepunten)
    In het eerste deel (A) is onze eigen samenleving de focus. We volgen de actualiteit en bekijken kritisch de actuele maatschappelijke tendensen. Je wordt expert in het uitleggen hoe de Belgische samenleving werkt en thema’s zoals migratie, seksualiteit, verslaving of mobiliteit bevatten geen geheimen meer voor jou!
    In het tweede deel (B) onderzoeken we wat duurzame ontwikkeling echt betekent.
  • Economische contexten (3 studiepunten)
    Veel jongeren hebben een baantje om een extraatje te verdienen. Belangrijk dus om te weten of je een bankrekening mag openen en of je loon wel zoveel is als het lijkt. Wat doe je trouwens als blijkt dat die online webshop toch niet zo betrouwbaar is? Zijn je ouders verplicht om je zakgeld te geven? We zoeken het allemaal uit en toveren het om naar bruikbare tips voor in de klas.

Tweede jaar

  • Maatschappelijk bewustzijn 2 (4 studiepunten)
    Je wordt je vooral bewust van de impact van bestaande structuren en instellingen zoals de EU en de NAVO. We bekijken welke invloed ze hebben op belangrijke wereldproblemen. We dagen je uit om deze inzichten op een zo vernieuwend mogelijke manier om te zetten in lesmateriaal voor je leerlingen.
  • Vakgerichte strategieën – taalstrategieën (4 studiepunten)
    We onderzoeken veel voorkomende strategieën die binnen MAVO aangeleerd worden. In deze fase leer je bewust en op maat van een specifieke doelgroep taalvaardigheden te trainen en te remediëren. We focussen eveneens op uitbreiden, verzamelen, bewerken en groeperen van bruikbare (les)materialen.
  • Culturele en artistieke vorming (4 studiepunten)
    Hoe kan je jongeren aanleren om zich op een creatieve manier uit te leven? In welke mate zijn onze expressievormen cultureel bepaald?
    In dit opleidingsonderdeel verken je alle hoeken van je eigen creativiteit en leer je nadenken hoe je leerlingen ‘in touch’ brengt met henzelf.

Derde jaar

  • Actueel project (3 studiepunten)
    Je ontwerpt voor een nieuwe doelgroep een ‘all inclusive’ MAVO- of PAV-project, gebaseerd op een nieuw en actueel onderwerp. Je kiest zelf of je voor een extra uitdaging gaat of niet. Differentiatie staat centraal. Je zorgt ervoor dat het project op maat is van al je leerlingen en ze het op hun eigen tempo kunnen doorlopen.

Bekijk hier de vakfiche van maatschappelijke vorming

Waar mag je lesgeven?

  • In het (deeltijds) beroepssecundair onderwijs geef je MAVO van het eerste tot en met het zevende jaar. Ook meer geïntegreerde varianten van het vak zoals ‘PAV’ of ‘nema’ mag je geven.
  • In de A-stroom of ASO, TSO en KSO kan je aan de slag, met vakken als ‘mens & samenleving’ of ‘burgerschap’.
  • In het buitengewoon secundair onderwijs mag je het vak ‘geïntegreerde algemene en sociale vorming’ (kortweg GASV) geven.
Spelletjes spelen

Hoe beïnvloedt democratie een dorp? Wat met zieken en iemand die zijn partner is verloren? Hoe ver ga je in het ondersteunen van de zwakkere in het dorp?

Lachende student

Spelletjesavond zonder pintjes én met een maatschappelijke relevantie.