Multimedia & Creative Technologies (in English)

Professionele bachelor Multimedia & Creative Technologies

  • Je volgt les in het Engels, samen met studenten uit de hele wereld: Mexico, Vietnam, Zwitserland, Canada, …

  • Je vormt een brug tussen technologie en de zakelijke kant van een bedrijf. Je vertaalt de noden en brengt mensen en technologie dichter bij elkaar.
  • Ontdek het potentieel van een digitale wereld en ga creatief aan de slag in het FabLab met virtual reality, prototyping, robotics, 3D, web & app-development…
  • Werk samen met bedrijven en organisaties aan real-life projecten.
  • Als digital nomad werk je van over de hele wereld.
  • Bereid je voor op je carrière tijdens je buitenlandse stage van vier maanden.
  • Graag je eigen bedrijf? Start je onderneming tijdens je opleiding.
  • Engels is in deze sector de voertaal, door deze opleiding in het Engels te volgen ben je al meteen mee met de terminologie en vakjargon.
  • Je kunt deze opleiding ook in het Nederlands volgen: Multimedia en Creatieve Technologie

Hoe ziet de opleiding eruit?

Studeer af in de bachelor Multimedia & Creative Technologies en neem de eerste stap richting het internationale bedrijfsleven.

Eerste jaar

Leer hoe je de theorie kunt toepassen in alles wat te maken heeft met Hi-Tech: 3D printers, ViVes, Kinects, Arduino boards, input devices, hand tools, audiovisual equipment, …

Tweede jaar

  • Ondernemende vakken zoals Technology en entrepreneurship bereiden je voor op het starten van je eigen onderneming met focus op start-up method en intercultureel project management.
  • De zakelijke kant van de opleiding komt ook aan bod in Business and interaction waar je buiten Immersive marketing ook alles te weten komt over Web UX/UI.
  • Dankzij innovatieve keuzevakken kies je zelf waarin je specialiseert. Maak de keuze uit vakken zoals: New product development, Online marketing essentials, Digital storytelling of Motion grahpics.

Derde jaar

  • Tijdens je laatste jaar verschuift de focus naar een on-the-job ervaring.
  • Kies voor een avontuur in het buitenland waar je je skills kunt verderzetten in een internationale omgeving.
  • Of start je eigen onderneming. Vraag je statuut student-ondernemer aan en begin je digitale start-up.
  • Wat je ook beslist je 16 weken durende stage zal een grote impact hebben op je volgende stap!

Inhoud en studiepunten

Year 1

Project
6 credits
Fusion Challenge 1
(
6 credits
)

Set up your own design and development strategy, and work with microcontrollers to turn your concept into reality. During this project, you will immerse yourself in our FabLab.

Use sensors and small motors to make setups, enabling your model to perform a variety of tasks – grip, move and pick up things. Build digital 3D models, and bring them to life using 3D prints, laser cutting, animated film, or your own virtual environment.

Courses
36 credits
Programming 1
(
4 credits
)

Course description not yet available

Graphic Design Basics
(
4 credits
)

Course description not yet available

Programming 2
(
3 credits
)

Course description not yet available

In Out Systems
(
3 credits
)

Course description not yet available

3D Modeling
(
3 credits
)

Course description not yet available

Audio/Video Media Production
(
3 credits
)

Course description not yet available

3D Development
(
3 credits
)

Course description not yet available

3D Animation 1
(
3 credits
)

Course description not yet available

Storytelling basics
(
3 credits
)

Course description not yet available

Visual communication
(
4 credits
)

Course description not yet available

Webcoding 1
(
3 credits
)

Course description not yet available

Project
6 credits
Fusion Challenge 2

You will work as part of a team discovering the possibilities of digital marketing. Start by building your first interactive websites using HTML, CSS and Javascript. Master different storytelling techniques, and explore the principles of UX/UI design to ensure the web browsing experience is user friendly.

Supportive courses
12 credits
Intercultural communication
(
4 credits
)

Course description not yet available

Entrepreneurial essentials
(
4 credits
)

Course description not yet available

Science, Technology & Society
(
4 credits
)

Course description not yet available

Year 2

Project
5 credits
Start-up challenge
(
5 credits
)

In this project you will experience life as an entrepreneur, using Design Thinking to tackle a societal challenge. Devise an innovative technological solution, while we help you grasp the basics of entrepreneurship. Then develop your concept into an MVP, ready to pitch to a professional panel

Courses
39 credits
Principles of game design
(
5 credits
)

Course description not yet available

User experience (UX)
(
3 credits
)

Course description not yet available

Camera & content
(
3 credits
)

Course description not yet available

Proof of concept
(
3 credits
)

Course description not yet available

Webcoding 2
(
4 credits
)

Course description not yet available

Strategy & creation
(
3 credits
)

Course description not yet available

Immersive Marketing
(
3 credits
)

Course description not yet available

Audio/Video post-production
(
3 credits
)

Course description not yet available

3D Animation 2
(
3 credits
)

Course description not yet available

3D VFX (light)
(
3 credits
)

Course description not yet available

Motion graphics
(
3 credits
)

Course description not yet available

Real-time 3D (ATO)
(
3 credits
)

Course description not yet available

Project
6 credits
International branding challenge
(
6 credits
)

Work in an international creative agency-like environment together with universities from all over Europe. Create bleeding-edge experiences, stay at the forefront of innovation and drive consumer engagement with new immersive advertising.

Supportive courses
10 credits
Prototyping
(
4 credits
)

Course description not yet available

FabLab Experience
(
3 credits
)

Course description not yet available

AI prompting
(
3 credits
)

Course description not yet available

Year 3

Project
10 credits
Innovation challenge
(
10 credits
)

This is your final project before embarking on your internship and final bachelor project. It is time to showcase your knowledge acquired during the last two years. 

Courses
12 credits
Trendwatching
(
5 credits
)

Course description not yet available

 

Business financials
(
4 credits
)

Course description not yet available

International professionalism
(
3 credits
)

Course description not yet available

Supportive courses
8 credits
New Technology
(
5 credits
)

Course description not yet available

Fab Lab experience 2
(
3 credits
)

Course description not yet available

Bachelor project
15 credits
Bachelor project
(
15 credits
)

We'll coach you as you fully take control of your own project. In the Bachelor project you ultimately showcase all your skills and creativity and pitch it in front of a professional panel.  

Internship
15 credits
Internship
(
15 credits
)

You will spend 3 months working in a company of your choice and designing a digital transformation strategy that works for them. 

Optional
International study exchange

If you want to broaden your outlook, you can choose to spend your first semester at a European university or one further afield. If you opt for this exchange programme, it will replace the courses of the first semester.

Remote video URL

Wanneer heb je les?

  • Je start met de Welcoming days van 11 tot 13 september. Maak kennis met je nieuwe klasgenoten, docenten en hogeschool. Aanwezigheid is verplicht.
  • Je lessen starten maandag 16 september.
  • Per week volg je gemiddeld 22 uur les. Je hebt weinig springuren.
  • Vaak heb je één of twee halve dagen per week vrij. Ideaal om aan groepsopdrachten te werken met je medestudenten.
  • Iedere week kan je een combinatie verwachten van lessen, seminaries, teamopdrachten en zelfstudie.

Bekijk de jaarindeling.

Periodesysteem: 1 academiejaar = 4 periodes

  • 1 periode is 6 weken les, 1 week examenvoorbereiding en 1 tot 3 weken examens.
  • Je krijgt regelmatig feedback over je resultaten, vorderingen en werkpunten.
  • Voordeel: je spreidt je studielast over een heel jaar en je leert plannen.

Bovendien kan je rekenen op heel wat coaching.

Fablab

  • Het KdG FabLab is een maakplaats voor iedereen.
  • Je vindt er onder andere 3D-printers, een Makerbot, lasercutters, een CNC-frees, AR/VR-space, een woodshop, een textielatelier, een elektronica-corner en educatieve tools zoals Makey Makeys, Microbits en Strawbees.
  • Je kan er je ideeën omzetten naar tastbare producten, studenten en andere makers ontmoeten, je laten inspireren, kennis en ideeën uitwisselen en zoveel meer.
Campus Hoboken: our high tech fablab
Campus Hoboken: students in our fablab

Internationale ervaring

Een internationale opleiding heeft veel voordelen. Niet alleen een slaapplaats in het buitenland.

  • Vanaf dag één bouw je een internationaal netwerk uit met klasgenoten van over de hele wereld.
  • In het vak NxT entrepreneurship for digital nomad leer je intercultureel communiceren. Dit kan van pas komen in het opbouwen en onderhouden van je netwerk.
  • Engels is in de meeste internationale bedrijven de voertaal. Door deze opleiding in het Engels te volgen ben je meteen mee met de terminologie en vakjargon.
  • Tijdens je internationale stage leer je de werkwijze kennen van je stagebedrijf, dit kan soms wel wat verschillen met een lokaal bedrijf. Waar je verblijft, kies je volledig zelf!
    • Populaire bestemmingen in Europa: Londen, Madrid, Zurich, Stockholm, Rotterdam, …
    • Liever verder weg? Ga naar: New York, Signapore, Santiago, Cape Town, Shenzhen, …
  • KdG-studenten deden hun stage al in bedrijven als: Credit Suisse, AB Inbev, M-Star Freight Services, Philips Lighting B.V., Flanders Investment & Trade, KBC Bank …
Remote video URL

Wat heb je nodig?

Je hebt enkel een eigen laptop nodig die voldoet aan een aantal specificaties:

  • Schermgrootte diagonaal in inch: minimum 15"
  • Processor: Intel Core i7 of AMD A10
  • Intern RAM-geheugen: minimum 16 GB
  • Opslagcapaciteit: minimum 256 GB (waarvan 128 GB SSD of flash)
  • Grafische kaart: dedicated

Reken op nog maximaal 75 euro software en hardware per jaar. Als KdG-student geniet je korting op software bij Adobe, Academic Download, Academic Box en Academic Computing.

Voor projecten binnen Technology en I/O Systems heb je ook een Arduino starterskit van 80 euro nodig. Heb je deze nog niet in je bezit? Geen nood, tijdens de les zal je deze via de docent kunnen aanschaffen.

Voor wie?

Je profiel

  • Innovatie en mediatechnologie fascineren jou.
  • Je bent digitaal ingesteld en werkt graag samen.
  • Altijd al een eigen onderneming willen starten? Deze opleiding biedt jou de kans.
  • Je kan creatief denken en hebt al een idee hoe je een ontwerp zou omzetten naar een prototype.
  • Hoe nieuwsgierig je ook bent naar technologie en programmeren, je hebt geen voorkennis nodig.

Voorwaarden

  • Deze opleiding is in het Engels, dus een goede talenkennis is vereist. Je voldoet aan de taalvereisten.
  • Je hebt een Vlaams diploma secundair onderwijs.
  • Of je hebt een ander toegelaten diploma of gelijkgesteld toelatingsbewijs én voldoet aan de taalvoorwaarde (lees meer over de toelatingsvoorwaarden).

Na je studie

Aan het werk

  • Digital strategist, innovation manager, growth hacker, digital transformer, creative technologist, interaction designer, digital product designer or project manager.
  • Je eigen digitale start-up.

Verder studeren

Via een schakelprogramma stroom je door naar bijvoorbeeld een internationale master in Digital Business, Media Management, Digital Design, Design Thinking, Creative Technologies, Visual arts, ...

Aanbevolen partneruniversiteiten:

Meer weten?

Kom naar een infodag

  • Krijg een rondleiding op de campus
  • Ontdek de KdG-opleidingen
  • Spreek met studenten en docenten

 

Download of bestel een brochure

Dan kan je alle details nog eens rustig doornemen wanneer jij dat wil: download of bestel een brochure.

 

Chat met een student

Vraag je het liever aan een medestudent?
Chat met Kerem, student Multimedia & Creative Technologies

Inschrijven

Inschrijven voor volgend academiejaar 2024-2025

STAP 1: start je inschrijving

  • Duurt maar 1 minuutje en is nog volledig vrijblijvend.
  • Je ontvangt eind juni 2024 een uitnodiging om je inschrijving af te ronden.
  • Hou je brievenbus in de gaten voor een kleine verrassing.

Ja, ik start mijn inschrijving voor 2024-2025

STAP 2: rond je inschrijving af

Midden januari 2024 sturen we je een mail met de uitnodiging om je inschrijving af te ronden, online of op de campus:

  • Als je je online inschrijft, betaal je meteen een voorschot. De resterende studiekosten betaal je later via factuur.
  • Bij inschrijving op de campus betaal je meteen alle studiekosten, of je kiest voor gespreide betaling.

STAP 3: start met je opleiding

  • Startdagen mogelijk vanaf 9 september 2024.
  • Lessen beginnen vanaf 16 september 2024.
  • Meer info over de onthaaldag, startdagen, boekenverkoop ... krijg je als je ingeschreven bent.

Meer info

Inschrijven voor huidig academiejaar 2023-2024

  • De meeste opleidingen starten in september, maar vaak kan je ook later in het academiejaar nog starten.
  • Afhankelijk van wanneer je start, kan je meer of minder vakken volgen.
  • Na inschrijving krijg je via mail de contactgegevens van een KdG-medewerker om je persoonlijk studieprogramma samen te stellen.

Nog inschrijven voor 2023-2024

Waarom KdG?

  • Coaching
    We begeleiden je van student tot professional, moedigen je aan om het verschil te maken.

  • Real life
    We mixen theorie en praktijk. Je leert een vak en een job.

  • Stevig diploma
    Onze oud-studenten zijn graag geziene sollicitanten en slimme ondernemers.

  • Grensverleggende innovatie en experiment
    We creëren, bouwen verder op het bestaande, doen je over muren kijken.

  • Open huis
    Iedereen is welkom.

Meer redenen om voor KdG te kiezen

Kwaliteitsvol onderwijs

  • KdG streeft topkwaliteit na.
  • We gaan voor duurzame ontwikkeling: van studenten, medewerkers en samenleving. Om telkens weer het beste uit iedereen te halen en de samenleving vorm te geven en te dragen.
  • Kwaliteitszorg is het geheel van middelen en systemen dat we inzetten om dat doel te bereiken.

Lees meer over kwaliteitsvol onderwijs op KdG
Bekijk de beknopte rapporten 'opleidingskwaliteit' per opleiding