Expert classes Cross Media Management

In de loop van de opleiding heb je de kans om extra vakken te kiezen binnen je specialisatie HR. Maar je kan ook andere talenten en passies ontdekken en ontwikkelen. Aan jou de keuze. Choose your own colours!

Crossmedia

Atelier bewegend beeld

(3)

Je leert hoe je een verhaal vertelt aan de hand van bewegende beelden. Je verkent alle stadia van een videoproductie: van opname over montage tot nabewerking. Hiervoor werken met Adobe Premiere. 

Zin in het realiseren van een aftermovie, kortfilm of reportage?

Animating infographics

(3)

Een introductie in Animated Infographics. Je krijgt een overzicht van de verschillende methodes om je eigen vectoriële beeldentaal te ontwerpen in Adobe Illustrator en hoe deze te gebruiken in een zelfgemaakte Animated Infographic. We blijven ver weg van de voorgekauwde templates en de tot in den treure toe gebruikte en hergebruikte beeldentaal. We werken aan een aantrekkelijke, wervende en professionele animatie/ presentatie.

Diverse aspecten van Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator) komen aan bod om dit dan praktisch toe te passen binnen digitale animatie (Adobe Animate).

Wordpress advanced

(3)

Alle facetten om je Wordpress-website professioneel te beheren en te lay-outen komen aan bod.

Het nieuwe avontuur van video marketing

(3)

Video marketing is 'hot', maar tegelijkertijd ook relatief nieuw binnen de marketing. 

Klanten zoeken steeds meer naar marketeers die hen kunnen helpen met de vaak overweldigende hoeveelheid aan opties,

politiekers zetten massaal in op video voor hun campagnes en de manier waarop we content consumeren verschuift steeds meer naar video-first.

 

In deze expert class leert video marketeer Ken de Kort je aan de hand van praktijkvoorbeelden:

  • Wat video marketing inhoudt;
  • Hoe reclamebureaus video strategieën ontwerpen;
  • Hoe je converterende video's maakt;
  • Het succes achter winnende videocampagnes.

Business intelligence

(3)

Je leert databaseconcepten herkennen en toepassen.
Je leert data te manipuleren en hervormen.
Je gaat effectief om met data.
Je visualiseert gegevens in grafieken.
Je analyseert gegevens via draaitabellen.
Je maakt complexe dashboards.
Je visualiseert gegevens in interactieve kaarten (Bing-maps)
Je visualiseert geografische data in Power Maps.

Events

Artist method class

(3)

De leercurve van de huiskamer- en de professionele dj. Dj’s zijn alomtegenwoordig en overal te vinden. Je kan als eventmanager je huis niet verlaten of een dj stopt je wel een mixtape in je handen. Om dan te zwijgen over de honderden demo’s die de sociale media en je inbox overspoelen. Wat onderscheidt nu een echte-van een huiskamer-dj? Hoe herken je dit? En, hoe mix je eigenlijk 2 plaatsjes aan elkaar? Wat is beatmixen? Hoe werkt een mengpaneel? Welke materialen vind je in een booth? Waarom gebruikt niet elke dj hetzelfde materiaal? Waarom kan ik niet aan elke dj een verzoekplaat aanvragen? Waar komen die verschillende muziekstijlen vandaan? Wie waren hun meest toonaangevende artiesten? Wat is het verschil tussen een dj-en een liveset? Wat doet een producer? Is elke producer ook dj? In deze expertclass zoeken we een antwoord op deze vragen . Je zet je eerste stappen in de wereld van dj’s en producers.

Audio productie en montage

(3)

(Radio) spotjes, jingles, filmbedjes, een luisterspel, achtergrondmuziek, Soundscapes, wachtverzachters, begeleidende muziek voor dansoptredens…  Voor een eventmanager is audio nooit ver weg.  Professionele opnamestudio's en muziekhuisen staan altijd voor je klaar.  Maar soms is iets opnemen, knippen en plakken alles wat je nodig hebt en met een paar tools op zak kan je dit makkelijk zelf.  In deze workshop leer je hoe je audio moet opnemen en bewerken en je gaat er achteraf creatief mee aan de slag.  Je leert verschillende opname- en montagetechnieken, audio-effecten, bewerkingen ... en werkt hiernaast in groep aan een eerste eigen audio-project.

Experience marketing voor events

(3)

Een event organiseren is vandaag niet zomaar een podium vullen met zoveel mogelijk goden. De toekomst toont zich veel meer in het ontwikkelen van verbindende belevenissen waarbij er aandacht wordt besteed aan de (M)E-xperiences en de (W)E-xperiences. De docent, Peter Decuypere past de Holy Trinity Methode toe die hij in het handboek Holy Trinity Events heeft ontwikkeld. Daarbij gaat hij uit van heel herkenbare cases en dwingt hij de student om op een verrassend inspirerende manier te kijken naar events. Methodisch wordt er waarde toegevoegd die de basis zullen vormen van het marketingverhaal dat in ’t café www. moet worden verteld. Customer experience wordt customer expression, en het creëren van connectivity wordt een must. Kortom: je stapt buiten met een direct toepasbare methode, die je trouwens veel breder kan inzetten dan enkel bij de marketing van events. 

Publieke impact van events

(3)

Een publieksevenement kost een gemeente vaak handenvol geld, ook al organiseert de gemeente dit evenement niet zelf. De kosten voor het vergunnen, faciliteren of zelf organiseren van publieksevenementen worden vaak verantwoord door de vermeende maatschappelijke en economische impact die deze met zich mee zullen brengen. Maar wat brengt een publieksevenement nu op voor de gemeente? En hoe kan je dit meten? Hoe kan een evenementenorganisator aan een gemeente aantonen dat het wel degelijk de moeite loont om het evenement te vergunnen en liefst ook (financieel) te ondersteunen?

 

Tijdens deze expert class leren de onderzoekers van Karel de Grote Hogeschool je hoe je met de ontwikkelde meetinstrumenten deze impact relatief snel en eenvoudig kan berekenen, niet enkel nadat het evenement werd georganiseerd (ex post) maar ook op voorhand (ex ante). Meer nog, je zal het zelf ook doen voor een real life publieksevenement naar keuze. Hiervoor zal je samenwerken met de gemeente waarin het evenement zal georganiseerd worden. Hierdoor verwerft deze gemeente niet enkel een first mover advantage door inzichten te verwerven om haar lokaal evenementenbeleid te optimaliseren, maar ook jij als early adopter van deze uit onderzoek ontwikkelde ROI-methodologie voor publieksevenementen. 

Fundraising & sponsorship seeking

(3)

In deze expert class leer je in interactieve workshops zowel de theorie als het concrete werk achter goede sponsorwerving.

Wedding planning

(3)

Een huwelijk plannen is meer dan enkel een droomlocatie zoeken en wat bubbels aankopen. Een wedding planner organiseert en plant een trouwfeest van A tot Z. Het is een stiel op zich!

In deze expert class die gegeven wordt door weddingplanner Liesbet Patteet en tevens zaakvoerder van Maison des Fêtes, krijg je een combinatie van theorie en concrete oefeningen. In de theorie komen heel wat onderwerpen aan bod zoals de rol van een wedding planner, een correcte behoefteanalyse van het bruidspaar, het opstellen van een planning en budget, de taken van een wedding planner voor, tijdens en na de trouwdag,…

Gedurende de periode ga je in groep werken aan groepsopdrachten. Op het einde van de periode dien je als groep een paper in en geef je een presentatie.

Interesse? Lees alle details in de ECTS-fiche!

Ludique et pratique

(3)

Gamestormingsactiviteiten om spelenderwijs (= ludique) de vreemde taal te gebruiken in authentieke en nuttige situaties, gelinkt aan de leefwereld van studenten (= pratique).
Tools en info om je voeling met de Franse taal en cultuur verder te ontwikkelen (films, uitwisselingen, gastronomie, events …)

Communicatie skills

Alternatief presenteren en visualiseren

(3)

Presenteren is iets wat je vaak moet doen, zowel tijdens je opleiding als erna. Helaas voelt niet iedereen zich hierbij even comfortabel en is niet iedereen even creatief als het er om gaat om een boeiend verhaal te brengen. In deze lessen ga je individueel op zoek naar manieren om beter, spontaner, vlotter, boeiender en vooral ook visueler te presenteren. Daarbij mag je vertrekken van bestaande presentatie of iets nieuws maken. Alles is goed, zolang het maar spetterend wordt. Aan het eind van de rit sta jij vol zelfvertrouwen voor de groep en geef je een presentatie waar iedereen geboeid naar kijkt en luistert!

Sidetracking

(3)

“To boldly go where no student has gone before…” Sidetracking zet je op een zijspoor en geen dwaalspoor. Verbreed je kennis. Dompel je onder in alles wat Engels is: taal, cultuur en gewoontes. Leer verschillende Engelse accenten. Discussieer mee over stand-up comedy, sitcoms en films. Snuif de Britse cultuur op in Antwerpen. Meet and greet native speakers. Steek de plas over en ga mee op daguitstap naar Londen. Join us!

Spaans 1 'Hola'

(3)

¡Hola! Ontdek de Spaanse taal en cultuur! Sla al snel je Spaanse slag in je communicatie met vrienden, collega’s en zakelijke partners!

Spaans 2 'Adelante'

(3)

Adelante! Zet een stap verder en treed binnen in de bruisende Spaanse bedrijfswereld! Laat je inspireren door Spaanse merken en producten en verdiep je in de rijke cultuur van de Spaanse steden.

Spaans 3 'Ruta Internacional'

(3)

Tijd om de internationale toer op te gaan! Verleg je grenzen en vind je weg in de fascinerende wereld van Zuid-Amerika. Scoor met je Spaans!

Overtuigend presenteren

(3)

‘Death by powerpoint’. Je hoort het vaak. Wil je weten hoe je publiek in leven houdt? Of geboeid laat luisteren naar wat je te vertellen hebt? Wil je er voor zorgen dat ze je boodschap tot het einde der dagen onthouden. Dan is deze expertclass voor jou. We hebben het over de structuur van een verhaal, de manier om dat verhaal overtuigend te brengen, en het op de juiste manier te ondersteunen. Er wordt aan je ‘euh’s, dussen en enneuh’s gewerkt en de oefeningen zorgen ervoor dat je na deze expertclass klaar bent voor je grote TED doorbraak.  De docent is gepokt en gemazeld in public speaking, dat kan ook nog eens een voordeel zijn.

Podcasting

(3)

‘Video killed the radio…’ en bluetooth bracht die radio weer tot leven. Podcasting is hot. Series maken, verhalen vertellen, radio op maat van jouw interesses en voor jouw doelpubliek. Hoe begin je er aan? Wat heb je nodig en waar moet je opletten. Je krijgt zowel technisch als inhoudelijk tips en tricks mee.  Thema begrenzing, audiobranding, opbouw, editing in Audition, technische hulpmiddeltjes, het hoort er allemaal bij. Maar ook de distributie en de promotie van die content speelt mee. De lessen worden gegeven door twee docenten die dit ook buiten KdG in de praktijk brengen. Dat wil wel eens helpen.

Commerciële skills

Employer marketing

(3)

Hoe kan je ervoor zorgen dat je (bedrijf) de meest aantrekkelijke werkgever wordt en je mensen super gemotiveerd zijn? Leer de knepen van het marketing vak en reclame toegepast op employer branding. Méér dan recruitment advertising en dieper dan interne communicatie. Bouw mee aan een merk waar mensen voor willen gaan!

Creativity lab

(3)

Bedenk nieuwe, innovatieve ideeën voor je vakgebied.  Ervaar het verschil tussen reproductief en productief denken.  Wees bereid tot veel actie en zelfstandig werk, rustig achterover leunen is GEEN optie!

De workshops zitten tjokvol oefeningen, voorbeelden, tips en technieken waar je als proactieve Office Manager mee aan de slag kan gaan. 
Ontdek hoe creatief je (al) BENT en HOE jij creatief kan zijn (worden).

PR Communicatie / online events

(3)

Je maakt kennis met verschillende aspecten en specialismen van public relations: persrelaties, public affairs, crisiscommunicatie, corporate social responsability, webcare
Je kunt een professioneel persbericht schrijven en perslijst samenstellen
Je kunt een communicatieplan opstellen voor een opgegeven case
Je kunt communicatiemiddelen uitwerken om je pr-strategie succesvol om te zetten in de praktijk

Van briefing tot concept

(3)

‘Big ideas are so hard to recognize, so fragile, so easy to kill. Don't forget that, all of you who don't have them.’

Er is niets zo moeilijk als het omzetten van de vraag van een client naar een succesvol concept. Om dat te doen heb je niet veel kennis nodig. Je moet durven doorvragen, in vraag stellen en focus houden. Beantwoordt de vraag wel het echte probleem? Is de oplossing die we voorstellen ook de beste? Hoe combineer je lange termijn met korte termijn, tactiek met strategie? Creatie met budget?

Deze expertclass is een must voor al wie er van droomt ooit in een communicatiebureau of  -omgeving te werken. Je krijgt uitleg en methode van iemand die meer dan 20 jaar van zijn leven in advertising gewerkt heeft, aan beide zijden van de barriere.  Je leert kritisch denken, out of the box denken, kortom… denken en doen.

Persoonlijke ontwikkeling voor co-managers

International project 'Foresights'

(3)

Ben je geboeid door trends, de toekomst en de gemeenschappelijke uitdagingen waar we als samenleving voor staan?  

Geloof je er in dat we ‘future conscious’ een waardevolle toekomstdroom nu al vorm kunnen geven?

In het kader van deze expert class engageer je in een internationaal team met studenten uit Tilburg. Samen werk je aan een toekomstcasus die je niet los kan zien van de Great Societal Challenges.

Tijdens de coachingsmomenten in Antwerpen, Tilburg én online bedenk je toekomstscenario’s en werk je -volgens een beproefde methode van future design thinking- stappen uit om het gewenste toekomstbeeld actief vorm te geven. Je giet dit uiteraard per team in storyboards en een creatieve eindpresentatie. Onnodig om te zeggen dat je internationaal je medestudenten inspireert. Je kan bij deze straffe klus heel wat talenten inzetten: je hebt gevoel voor avontuur, bent nieuwsgierig, je wil verschil maken, geeft niet snel op en weet van een uitdaging met anderen ‘fun’ te maken. Durvers wanted!

Connectez-vous à vous-même

(3)

In deze 6-weekse expertclass ervaar je dat je vooruitgang boekt in je eigen welzijn & stabiliteit en mogelijks ook in het Frans.
Het gaat in deze expertclass niet over excelleren of jezelf profileren. Het gaat over opmerkzaam zijn, pauzes inlassen, leren mediteren met beide voeten op de grond. Dat vraagt openheid, inzet, oefening en tijd.

Stad in vervoering

(3)

Gedurende zes weken ben je volledig mee met wat er gebeurt in Antwerpen: we pluizen de evenementenkalender uit; bezoeken de culturele hotspots; vinden de meest trendy plekken; en ondervinden aan den lijve hoe de deeleconomie de mobiliteit in de stad verandert.

In zes sessies kom je te weten wat er momenteel leeft in ‘t Stad.

We doorkruisen de Koekenstad en tonen de bekendste plekken, maar ook de verborgen parels komen aan bod. Je verdiept je in een bepaalde niche: pop-up stores, vinylzaken, streetfood, thrift shops, coffee bars, biercafés, escaperooms enz.

Berlijn

(3)

Organisatie & management

Digital Accounting

(3)

Helemaal mee met de boekhouding van je bedrijf? Op zoek naar betrouwbare klanten en leveranciers? Je eigen boekhouding ingeven, btw-aangiftes doen en jaarrekeningen ontcijferen: jij springt er na deze lessen vlot mee om.

Fashion Management

(3)

Wat schuilt er achter de glitter and glamour van de modesector? Je ontdekt het verschil tussen haute couture en prêt-à-porter, Dries Van Noten versus Zara. We zoomen in op fashion weeks, uitdagingen binnen deze sector en modejobs. Dit gecombineerd met gastsprekers en een bedrijfsbezoek.

Interne procesoptimalisatie

(3)

Hoe pak je een project of een probleem aan in een bedrijfssituatie? We gaan zelf aan de slag. Samen met medestudenten werk je een concreet project uit van A tot Z en los je een aangeboden probleem uit het bedrijfsleven op. Teamwork en creativiteit op hun best!

The world today and tomorrow

(3)

Zet je internationale bril op en bestrijd mee de kerktorenmentaliteit! Je verdiept je in de fascinerend fenomeen van de globalisering, de wereld die steeds platter wordt. Je denkt mee na over uitdagingen van de genetwerkte samenleving. En brengt alle inzichten en alle actuele topics samen in je eigen creatieve leerjournaal. Maak jij je klaar voor een internationale carrière? Of blijf je plakken onder de kertoren? Oh ja, in de les spreken we als wereldburgers Engels (maar niet op het examen hoor)

Wiskunde voor zalmers

(3)

Wil je na het behalen van je KdG diploma een master opleiding volgen in een economische richting?  Dan kan dit zeker via een schakelprogramma op de universiteit.  Wiskundig inzicht is hierbij onontbeerlijk.  Nooit fan geweest van wiskunde?  Je bent zeker niet de enige maar laat dit je vooral niet tegenhouden om je ambities waar te maken.  Tijdens deze expert class behandelen we immers op een overzichtelijke en gestructureerde wijze wiskundige begrippen en frissen we je vaardigheden op.  Deze opgedane kennis zal je ongetwijfeld van pas komen tijdens je verdere academische loopbaan! 

Marktonderzoek

(3)

Marktonderzoek gaat over mensen. Of het nu gaat om big data, of uitgepuurde interviews, het geeft je een inkijk in de hearts & minds van de mensen rond je. En hoe meer je mensen begrijpt, hoe beter je hen bereikt en bedient. Wat zijn de behoeften en verwachtingen van jouw doelgroepen? Hoe ziet hun leefwereld er uit, en welke rol kunnen wij daar in spelen als product, dienst of merk? Hoe kunnen we ze bereiken? En hoe kunnen we een duurzame band met hen opbouwen? Zijn ze ook achteraf tevreden over ons product, dienst, merk, event, of met jou als werkgever, en hebben je campagnes ook echt impact gehad…? Vragen als dit houden merken en bedrijven voortdurend bezig. En goed marktonderzoek kan hen de antwoorden geven. Marktonderzoek is dan ook formalized curiosity: een manier om je wildste en minder wilde ideeën af te toetsen, uit te diepen en concreet vorm te geven. Marktonderzoek brengt zo inzicht in je doelgroep, en structuur in je gedachten. Maar die nieuwsgierigheid is formalized, met regeltjes dus. Alle marktonderzoek is gebonden aan een aantal criteria die bepalen of de data en inzichten relevant en bruikbaar zijn. Goed onderzoek maakt je slimmer, sterker en relevanter. Slecht of fout begrepen onderzoek kan je de bal doen misslaan. In deze expert class krijg je inzicht in wat goed onderzoek is, en wat niet, en ga je zelf ook echt aan de slag.

Werkbaar werk

(3)

Wie werkbaar werk heeft, heeft méér plezier in het werk, leert méér bij, blijft tot op latere leeftijd aan de slag en is minder vaak ziek.

Maar wat is werkbaar werk nu precies? En hoe creëer je dat nu in organisaties?

In deze expert class reiken we je info, tools en ervaringsgerichte praktijken aan die je nieuwe inzichten en veel inspiratie bieden om hiermee in je latere HR loopbaan aan de slag te gaan.

Organisatie en management van de One Day Conference

(3)

Je organiseert mee de One Day Conference, editie 5. Tijdens dit netwerkevent krijgen studenten van Office Management de kans om inspiratie op te doen tijdens keynotes en te speeddaten met een honderdtal (!) bedrijven die stages aanbieden. Help jij mee om van dit evenement een nog groter succes te maken?

Ondernemen

Antwerp 2050 smart city

(3)

Antwerpen, onze metropool, wereldstad in miniformaat.  Wil je deze stad  beter leren kennen?  Steek je graag de handen uit de mouwen?  Dan is dit iets voor jou! We gaan samen op pad en gaan op zoek hoe deze stad, in de volgende decennia, iets kan betekenen voor zijn inwoners en zijn bedrijven.  Voor ruimdenkende en vooruitkijkende dromers, die aan de weg willen timmeren, met beide voeten stevig op de Antwerpse straatstenen.

Ondernemen

(6)

Je vindt startups wel knap. Ondernemen ligt je wel. Misschien heb je zelf al een idee. Of ben je juist nog op zoek naar dat gat in de markt waarmee jij straks geld zou kunnen verdienen?

In dit vak vertrekken we letterlijk van ‘geen idee’ en werken we naar een uitgewerkt business concept. Stap voor stap reiken we je de bouwstenen aan die je in staat stellen om je idee te vinden, een eerste ruw concept uit te werken en het kritisch te evalueren. Tenslotte leer je ook je idee te verkopen. Zo ben je helemaal klaar om de nodige betrokkenen te overtuigen. 

We kijken meer in detail naar onder andere de financiën en samen met een aantal externe experts proberen we al je vragen te beantwoorden en stomen we je verder klaar voor een mogelijke echte start. Benieuwd wie of wat jou nu nog kan tegenhouden …!

Tartaar agency (advanced)

(3)

Tartaar Agency is een creatief bureau in branding, communicatie en grafische vormgeving. Tijdens het jaar behandel je projecten voor klanten binnen en buiten de schoolomgeving. Het is de perfecte leerschool voor studenten die gemotiveerd zijn om in de praktijk bij te leren en ervaring op te doen ter voorbereiding op het werkveld. Je kan ook een kijkje nemen op https://www.kdg.be/tartaar. 

Human Resources

Online recruitment

(3)

Wat zijn jouw favoriete online netwerken voor recruitment? Met uw recruitmentsite als uitvalsbasis bepaalt u hoe u zich wilt profileren, welke recruitmentdoelen u wilt behalen via welke online kanalen en wat u wilt investeren in tijd en geld. Daarnaast is uw online recruitment website de belangrijkste pijler voor de vindbaarheid de organisatie en vacatures. Verder kunnen vrijwel alle social media naadloos geïntegreerd worden in uw website.

Bedrijfspsychologie

(3)

Wie ben je, wat kan je en vooral wat denk je dat je doet? We ontdekken samen de psychologie achter de feiten. Is solliciteren objectief? Kan ik samenwerken met iedereen? Wat motiveert de werkende mens? In 12 lessen leren we alles rond gedrag in organisaties en bedrijven. Telkens vervul je opdrachten samen en individueel om je inzicht op de werkvloer te verruimen. Verbaas je..!

HR Overview

(3)

De wereld van arbeid en organisatie is dynamischer geworden. Wat zijn de fundamenten van HR? Wat zijn de actuele innovaties en ontwikkelingen? Hier leer je plannen, stromen en matchen van personeel. Hoe kan je mensen zover krijgen dat ze doen wat gedaan moet worden, en dit liefst met passie en plezier? Ook het ontwikkelen van medewerkers staat centraal. Ontwikkeling is onontbeerlijk om te kunnen innoveren.

De psychologie achter gedrag

(3)

Is solliciteren objectief?

Hoe maken we beslissingen

kan ik samenwerken met iedereen?

Wat motiveert de werkende mens?

Waarom procrastineren we? Wat kunnen we er aan doen?

Waarom gedragen mensen zich anders in persoonlijke situaties tegenover professionele situaties?

Trainingen opzetten en begeleiden

(3)

‘onze afdeling wil een teambuilding’, ‘Ons personeel moet stress-bestendiger worden’, ‘we willen iedereen leren werken met MSTeams’

Hoe pak je zo’n vragen professioneel aan ? Als een kip zonder kop beginnen googelen naar een opleidingspartner levert meestal niet het optimale resultaat.

In deze expertclass leer je een trainingsvraag analyseren en gericht naar de beste partner op de markt te zoeken,  word je bewust van gangbare tarieven, leer je een training te ontwerpen, te organiseren en gericht op te volgen. Het resultaat ? Dankzij jouw daadkracht bereikt de training een hoge Return On Investment.

Aan het einde van deze expertclass etaleer je je kennis door een bedrijf te adviseren rond hun reële trainings-businesscase.

Summer school

International summer school

(3)

Volg je in de zomer een cursus of inleefreis dan kan je dit achteraf laten goedkeuren door het opleidinghoofd als expert class. 

Summer school Talent Management (Ljubljana)

(3)

In order to be successful organizations cannot do without attracting, developing and directing talent. Managing human capital has become even more crucial in today’s VUCA world. Disruption affects the way we do business and challenges traditional views on people processes. In a “What keeps CEOs awake” perspective, talent management is never out of sight. However, how to distinguish between myths and a fact-based approach when dealing with talent management? In this course we look at talent management from a strategic, transactional as well as evidence-based perspective.

(http://www.ef.uni-lj.si/media/document_files/summer_school_courses/Talen...)