Expert classes Cross Media Management

In de loop van de opleiding heb je de kans om extra vakken te kiezen binnen je specialisatie Cross Media Management. Maar je kan ook andere talenten en passies ontdekken en ontwikkelen. Aan jou de keuze. Choose your own colours!

Crossmedia
Atelier bewegend beeld
(
3 studiepunten
)

Je leert hoe je een verhaal vertelt aan de hand van bewegende beelden.  We bekijken de basisprincipes van een audiovisueel product: mise en scene, cinematografie, montage en audio en passen dit meteen concreet toe in opdrachten. Zo verken je alle stadia van een videoproductie: van opname over montage tot nabewerking.

We werken in deze lessenreeks met Adobe Premiere (voorkennis is niet vereist). 

Zin in het realiseren van een VLOG of reportage?

Animating infographics
(
3 studiepunten
)

Een introductie in Animated Infographics. Je krijgt een overzicht van de verschillende methodes om je eigen vectoriële beeldentaal te ontwerpen in Adobe Illustrator en hoe deze te gebruiken in een zelfgemaakte Animated Infographic. We blijven ver weg van de voorgekauwde templates en de tot in den treure toe gebruikte en hergebruikte beeldentaal. We werken aan een aantrekkelijke, wervende en professionele animatie/ presentatie.

Diverse aspecten van Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator) komen aan bod om dit dan praktisch toe te passen binnen digitale animatie (Adobe Animate).

Wordpress advanced
(
3 studiepunten
)

Alle facetten om je Wordpress-website professioneel te beheren en te lay-outen komen aan bod.

Het nieuwe avontuur van video marketing
(
3 studiepunten
)

Video marketing is 'hot', maar tegelijkertijd ook relatief nieuw binnen de marketing. 

Klanten zoeken steeds meer naar marketeers die hen kunnen helpen met de vaak overweldigende hoeveelheid aan opties,

politiekers zetten massaal in op video voor hun campagnes en de manier waarop we content consumeren verschuift steeds meer naar video-first.

 

In deze expert class leert video marketeer Ken de Kort je aan de hand van praktijkvoorbeelden:

  • Wat video marketing inhoudt;
  • Hoe reclamebureaus video strategieën ontwerpen;
  • Hoe je converterende video's maakt;
  • Het succes achter winnende videocampagnes.
Business intelligence
(
3 studiepunten
)

Je leert databaseconcepten herkennen en toepassen.
Je leert data te manipuleren en hervormen.
Je gaat effectief om met data.
Je visualiseert gegevens in grafieken.
Je analyseert gegevens via draaitabellen.
Je maakt complexe dashboards.
Je visualiseert gegevens in interactieve kaarten (Bing-maps)
Je visualiseert geografische data in Power Maps.

Events
Artist method class
(
3 studiepunten
)

De leercurve van de huiskamer- en de professionele dj. Dj’s zijn alomtegenwoordig en overal te vinden. Je kan als eventmanager je huis niet verlaten of een dj stopt je wel een mixtape in je handen. Om dan te zwijgen over de honderden demo’s die de sociale media en je inbox overspoelen. Wat onderscheidt nu een echte-van een huiskamer-dj? Hoe herken je dit? En, hoe mix je eigenlijk 2 plaatsjes aan elkaar? Wat is beatmixen? Hoe werkt een mengpaneel? Welke materialen vind je in een booth? Waarom gebruikt niet elke dj hetzelfde materiaal? Waarom kan ik niet aan elke dj een verzoekplaat aanvragen? Waar komen die verschillende muziekstijlen vandaan? Wie waren hun meest toonaangevende artiesten? Wat is het verschil tussen een dj-en een liveset? Wat doet een producer? Is elke producer ook dj? In deze expertclass zoeken we een antwoord op deze vragen . Je zet je eerste stappen in de wereld van dj’s en producers.

Audio productie en montage
(
3 studiepunten
)

Producers, (Radio) spotjes, jingles, filmbedjes, een luisterspel, achtergrondmuziek, Soundscapes, wachtverzachters, begeleidende muziek voor dansoptredens…  Voor een eventmanager is audio nooit ver weg.  Professionele opnamestudio's en muziekhuisen staan altijd voor je klaar.  Maar soms is iets opnemen, knippen en plakken alles wat je nodig hebt en met een paar tools op zak kan je dit makkelijk zelf.  In deze workshop leer je je eigen nummer maken. Je leert hoe je audio moet opnemen en bewerken en je gaat er achteraf creatief mee aan de slag.  Je leert hoe je aan de slag moet gaan met Ableton en maakt als een echte beginnende producer je eerste eigen nummer.

Publieke impact van events
(
3 studiepunten
)

Een publieksevenement kost een gemeente vaak handenvol geld, ook al organiseert de gemeente dit evenement niet zelf. De kosten voor het vergunnen, faciliteren of zelf organiseren van publieksevenementen worden vaak verantwoord door de vermeende maatschappelijke en economische impact die deze met zich mee zullen brengen. Maar wat brengt een publieksevenement nu op voor de gemeente? En hoe kan je dit meten? Hoe kan een evenementenorganisator aan een gemeente aantonen dat het wel degelijk de moeite loont om het evenement te vergunnen en liefst ook (financieel) te ondersteunen?

 

Tijdens deze expert class leren de onderzoekers van Karel de Grote Hogeschool je hoe je met de ontwikkelde meetinstrumenten deze impact relatief snel en eenvoudig kan berekenen, niet enkel nadat het evenement werd georganiseerd (ex post) maar ook op voorhand (ex ante). Meer nog, je zal het zelf ook doen voor een real life publieksevenement naar keuze. Hiervoor zal je samenwerken met de gemeente waarin het evenement zal georganiseerd worden. Hierdoor verwerft deze gemeente niet enkel een first mover advantage door inzichten te verwerven om haar lokaal evenementenbeleid te optimaliseren, maar ook jij als early adopter van deze uit onderzoek ontwikkelde ROI-methodologie voor publieksevenementen. 

Wedding planning
(
3 studiepunten
)

Een huwelijk plannen is meer dan enkel een droomlocatie zoeken en wat bubbels aankopen. Een wedding planner organiseert en plant een trouwfeest van A tot Z. Het is een stiel op zich!

In deze expert class die gegeven wordt door weddingplanner Liesbet Patteet en tevens zaakvoerder van Maison des Fêtes, krijg je een combinatie van theorie en concrete oefeningen. In de theorie komen heel wat onderwerpen aan bod zoals de rol van een wedding planner, een correcte behoefteanalyse van het bruidspaar, het opstellen van een planning en budget, de taken van een wedding planner voor, tijdens en na de trouwdag,…

Gedurende de periode ga je in groep werken aan groepsopdrachten. Op het einde van de periode dien je als groep een paper in en geef je een presentatie.

Interesse? Lees alle details in de ECTS-fiche!

Ludique et pratique
(
3 studiepunten
)

Gamestormingsactiviteiten om spelenderwijs (= ludique) de vreemde taal te gebruiken in authentieke en nuttige situaties, gelinkt aan de leefwereld van studenten (= pratique).
Tools en info om je voeling met de Franse taal en cultuur verder te ontwikkelen (films, uitwisselingen, gastronomie, events …)

Communicatie skills
Sidetracking
(
3 studiepunten
)

“To boldly go where no student has gone before…” Sidetracking zet je op een zijspoor en geen dwaalspoor. Verbreed je kennis. Dompel je onder in alles wat Engels is: taal, cultuur en gewoontes. Leer verschillende Engelse accenten. Discussieer mee over stand-up comedy, sitcoms en films. Snuif de Britse cultuur op in Antwerpen. Meet and greet native speakers. Steek de plas over en ga mee op daguitstap naar Londen. Join us!

Spaans 1 'Hola'
(
3 studiepunten
)

¡Hola! Ontdek de Spaanse taal en cultuur! Sla al snel je Spaanse slag in je communicatie met vrienden, collega’s en zakelijke partners!

Spaans 2 'Adelante'
(
3 studiepunten
)

Adelante! Zet een stap verder en treed binnen in de bruisende Spaanse bedrijfswereld! Laat je inspireren door Spaanse merken en producten en verdiep je in de rijke cultuur van de Spaanse steden.

Spaans 3 'Ruta Internacional'
(
3 studiepunten
)

Tijd om de internationale toer op te gaan! Verleg je grenzen en vind je weg in de fascinerende wereld van Zuid-Amerika. Scoor met je Spaans!

Overtuigend presenteren
(
3 studiepunten
)

‘Death by powerpoint’. Je hoort het vaak. Wil je weten hoe je publiek in leven houdt? Of geboeid laat luisteren naar wat je te vertellen hebt? Wil je er voor zorgen dat ze je boodschap tot het einde der dagen onthouden. Dan is deze expertclass voor jou. We hebben het over de structuur van een verhaal, de manier om dat verhaal overtuigend te brengen, en het op de juiste manier te ondersteunen. Er wordt aan je ‘euh’s, dussen en enneuh’s gewerkt en de oefeningen zorgen ervoor dat je na deze expertclass klaar bent voor je grote TED doorbraak.  De docent is gepokt en gemazeld in public speaking, dat kan ook nog eens een voordeel zijn.

Podcasting
(
3 studiepunten
)

‘Video killed the radio…’ en bluetooth bracht die radio weer tot leven. Podcasting is hot. Series maken, verhalen vertellen, radio op maat van jouw interesses en voor jouw doelpubliek. Hoe begin je er aan? Wat heb je nodig en waar moet je opletten. Je krijgt zowel technisch als inhoudelijk tips en tricks mee.  Thema begrenzing, audiobranding, opbouw, editing in Audition, technische hulpmiddeltjes, het hoort er allemaal bij. Maar ook de distributie en de promotie van die content speelt mee. De lessen worden gegeven door twee docenten die dit ook buiten KdG in de praktijk brengen. Dat wil wel eens helpen.

Online presenteren
(
3 studiepunten
)

Corona heeft ons leven aardig in de war gestuurd. Een hele impact op ons persoonlijk leven, maar ook op school en op de werkvloer hebben we deze pandemie gevoeld: plots zaten we daar allemaal achter ons scherm. En je hebt het misschien al gemerkt? Maar je kan wat je in real life doet niet zomaar klakkeloos kopiëren naar online. En zo ook “presenteren”. Hoe doe je dat dan, “online presenteren”? Let je publiek wel op? Of zitten ze allemaal Tiktoks en Instagram feeds te bekijken? Hoe grijp én houd je online de aandacht van je publiek? Hoe zet je digitale tools het best in, en hoe kan je ze efficiënt hanteren? En doe je visueel zomaar hetzelfde bij een online presentatie? … Aan de hand van een zelfgekozen onderwerp word je begeleid om tot de ideale online presentatie te komen. Wil jij klaar zijn voor de volgende pandemie? Je toekomstige klanten ook online weten te overtuigen? Je droomjob bemachtigen door te shinen via Teams? Neem dan via deze Expert Class alvast een voorsprong!

Commerciële skills
New Talent Award: dé challenge voor toekomstige reclamemakers
(
3 studiepunten
)

Schuilt er in jou een reclamemaker? Je ontdekt het in deze expert class. Zes weken lang nemen we je mee naar de wondere wereld van de (internationale) reclame.

En dat doen we niet zomaar. We stomen je namelijk klaar voor de ultieme challenge: de New Talent Award, en dat in samenwerking met de externe organisatie Creative Belgium én de internationale awardshow D&AD (Londen). In groepjes van vijf los je een pittige briefing op van een gerenommeerd merk. Dat gaat van een socialemediacampagne voor Amazon naar een copywritingbriefing voor Zalando. Kortom: voor elk wat wils.

Doe je dat goed, dan sta je in juni misschien wel te schitteren met een mooie trofee op het podium van de Creative Belgium Awards in Knokke. Waar je als finalist sowieso gratis naartoe mag. Met of zonder mocassins. Deze expert class is geknipt voor elke student die connecties wil leggen in de reclamewereld en zijn eigen creatieve grenzen wil verleggen. Sounds like you? Schrijf je dan snel in!

Van briefing tot concept
(
3 studiepunten
)

‘Big ideas are so hard to recognize, so fragile, so easy to kill. Don't forget that, all of you who don't have them.’

Er is niets zo moeilijk als het omzetten van de vraag van een client naar een succesvol concept. Om dat te doen heb je niet veel kennis nodig. Je moet durven doorvragen, in vraag stellen en focus houden. Beantwoordt de vraag wel het echte probleem? Is de oplossing die we voorstellen ook de beste? Hoe combineer je lange termijn met korte termijn, tactiek met strategie? Creatie met budget?

Deze expertclass is een must voor al wie er van droomt ooit in een communicatiebureau of  -omgeving te werken. Je krijgt uitleg en methode van iemand die meer dan 20 jaar van zijn leven in advertising gewerkt heeft, aan beide zijden van de barriere.  Je leert kritisch denken, out of the box denken, kortom… denken en doen.

Negotiating skills
(
3 studiepunten
)

Ben je geïntrigeerd door de manier hoe politici onderhandelen? Wil je weten hoe je mensen kan overtuigen van jouw standpunt? Dan is de expert class onderhandelen iets voor jou. Je krijgt een kader mee over onderhandelen en onderhandelingsmethoden en tactieken, we nemen cases van politieke en economische onderhandelingen onder de loep en je gaat uiteraard zelf onderhandelen rond verschillende thema’s.

Na deze expert class zit het onderhandelen je in de vingers en ben je klaar om elke situatie naar jouw hand te zetten. Het examen bestaat uit een schriftelijk examen over de theorie en de cases, aangevuld met een live onderhandeling over een door jou gekozen case.

Persoonlijke ontwikkeling voor co-managers
Project 'Foresights'
(
3 studiepunten
)

Ben je geboeid door trends, de toekomst en de gemeenschappelijke uitdagingen waar we als samenleving voor staan?  

Geloof je er in dat we ‘future conscious’ een waardevolle toekomstdroom nu al vorm kunnen geven?

In het kader van deze expert class engageer je je om in team te werken.  Samen werk je aan een toekomstcasus die je niet los kan zien van de Great Societal Challenges.

Tijdens de coachingsmomenten bedenk je toekomstscenario’s en werk je -volgens een beproefde methode van future design thinking- stappen uit om het gewenste toekomstbeeld actief vorm te geven. Je giet dit uiteraard per team in storyboards en een creatieve eindpresentatie. Je kan bij deze straffe klus heel wat talenten inzetten: je hebt gevoel voor het onbekende, bent nieuwsgierig, je wil verschil maken, geeft niet snel op en weet van een uitdaging met anderen ‘fun’ te maken.

Connectez-vous à vous-même
(
3 studiepunten
)

In deze 6-weekse expertclass ervaar je dat je vooruitgang boekt in je eigen welzijn & stabiliteit en mogelijks ook in het Frans.
Het gaat in deze expertclass niet over excelleren of jezelf profileren. Het gaat over opmerkzaam zijn, pauzes inlassen, leren mediteren met beide voeten op de grond. Dat vraagt openheid, inzet, oefening en tijd.

Stad in vervoering
(
3 studiepunten
)

Gedurende zes weken ben je volledig mee met wat er gebeurt in Antwerpen: we pluizen de evenementenkalender uit; bezoeken de culturele hotspots; vinden de meest trendy plekken; en ondervinden aan den lijve hoe de deeleconomie de mobiliteit in de stad verandert.

In zes sessies kom je te weten wat er momenteel leeft in ‘t Stad.

We doorkruisen de Koekenstad en tonen de bekendste plekken, maar ook de verborgen parels komen aan bod. Je verdiept je in een bepaalde niche: pop-up stores, vinylzaken, streetfood, thrift shops, coffee bars, biercafés, escaperooms enz.

We bekijken het aanbod aan concerten, toneel, podiumkunsten, stand-up comedy, tentoonstellingen, enz. We analyseren de media die deze aankondigen. We onderzoeken hoe apps jouw stadsevent kunnen ondersteunen. We ontdekken en evalueren de verschillende transportmogelijkheden: o.a. eigen vervoer, openbaar vervoer, deelauto’s, -fietsen, -steps. We zullen deze ook zelf uitproberen.

Eén voorstelling nemen we onder de loep en zullen we ook -onder voorbehoud- bijwonen. Nadien volgt een grondige analyse van het stuk: promotie / visibiliteit / locatie / recensies en kritieken / succesfactoren / eigen ervaring.

Tot slot stellen we een handige app samen waarin onze bevindingen overzichtelijk worden weergegeven: de handigste app op jouw smartphone.

Berlijn
(
3 studiepunten
)

Ontdek in 6 weken tijd alles wat je moet weten over de hipste stad van Europa… om er uiteindelijk een volle week te verblijven.

Maak tijdens de lessen diepgaand kennis met dé start-up capital. Verdiep je in een Berlijnse wijk, in je beroepsspecifieke sector, in een niche.

Hoe verbindt deze metropool verleden, heden en toekomst? Hoe speelt Berlijn handig in op de noden van jongeren: (deel)mobiliteit, huisvesting, jobs, shopping, cultuur en ontspanning?

Leef, werk en ontspan als een echte Berlijner. Verblijf 6 nachten in je centraal gelegen studio. Doorkruis van daaruit de stad met de S-Bahn, U-Bahn, fiets en step, of gewoon te voet. Ervaar zelf de dynamiek van deze wereldstad. Ga langs de bekendste plekken, maar volg ook de locals naar de verborgen parels.

Dit is jouw mini-Erasmus binnen handbereik. Kommst du mit?

Positief communiceren
(
3 studiepunten
)

“Maar luister nu eens naar mij!?” of “Je begrijpt mij niet!”

Hoe vaak krijg jij deze verwijten naar je hoofd geslingerd of zou je het zelf tegen je gesprekspartner willen zeggen? Meer dan we willen, niet?

Communicatie is meer dan 2 personen die elk een monoloog voeren. Wat kunnen we doen om onze communicatie te verbeteren? In deze expert class proef je van verschillende communicatiemethodes zoals oa ‘verbindende communicatie’ en Socratische gesprekken. We staan stil bij begrippen als aandacht, empathie, ...

Je wordt je bewust van je manier van communiceren en de effecten hiervan.

Wat kan je verwachten?

Korte theorieblokken worden afgewisseld met interactieve en ervaringsgerichte oefeningen. Je gaat aan de slag met vaardigheden als luisteren zonder te oordelen, feedback geven en ontvangen, het herkennen van behoeften, gevoelens en belangen bij jezelf en je gesprekspartner, de kunst om je wensen te vertalen in heldere verzoeken, ...

Josien Jacobs is co-manager van de opleiding Organisatie & Management. Hands-on en voetjes op de grond. Josien is ervan overtuigd dat positieve communicatie een mindset is die samenwerking bevordert en verbinding creëert.

Wat verwacht Josien Jacobs van jou?

  • Je enthousiaste aanwezigheid in de les en het respecteren van deadlines voor het inleveren van je wekelijkse opdracht.
  • Een positieve mindset en heel veel goesting om samen te groeien.
And now... singularity please
(
3 studiepunten
)

Hoe zou de wereld er in 2025-2045 kunnen uitzien? Wat is singulariteit? Hoe zal technologie een invloed uitoefenen op ons en onze maatschappij? Klopt het wat films en series zeggen? Hoe gaan we in de toekomst communiceren? Hoe bewaak je nog je privacy? Wat is AI? In welke producten kunnen we the internet of things verwachten? Wat is blockchain? Wat zijn bitcoin en altcoins? Een discussie-expert class waarin we samen ontdekken welke factoren  de toekomst kunnen bepalen. We bespreken samen AI, singulariteit, privacy, the internet (of things), cities, blockchain, crypto, food, transhumaniteit, social life and media, …

Organisatie & management
Digital Accounting
(
3 studiepunten
)

Helemaal mee met de boekhouding van je bedrijf? Op zoek naar betrouwbare klanten en leveranciers? Je eigen boekhouding ingeven, btw-aangiftes doen en jaarrekeningen ontcijferen: jij springt er na deze lessen vlot mee om.

Fashion Management
(
3 studiepunten
)

Wat schuilt er achter de glitter and glamour van de modesector? Je ontdekt het verschil tussen haute couture en prêt-à-porter, Dries Van Noten versus Zara. We zoomen in op fashion weeks, uitdagingen binnen deze sector en modejobs. Dit gecombineerd met gastsprekers en een bedrijfsbezoek.

Interne procesoptimalisatie
(
3 studiepunten
)

Met voorsprong starten in je toekomstige werkomgeving mag je hier wel letterlijk nemen! Begrippen rond kwaliteitssystemen zoals ISO-normen, EFQM, Balanced scorecard kan jij kaderen. Timemanagement zal ervoor zorgen dat je stressbestendig aan de slag kan.

Bovendien zal je met de kennis die je opdoet rond organisatiestructuren snel je weg vinden in gelijk welke bedrijf.

The world today and tomorrow
(
3 studiepunten
)

Zet je internationale bril op en bestrijd mee de kerktorenmentaliteit! Je verdiept je in het fascinerend fenomeen van de globalisering, de wereld die steeds platter wordt. Of toch niet meer in het tijdperk na COVID?  Je denkt mee na over uitdagingen van de genetwerkte samenleving. En brengt alle inzichten en alle actuele topics samen in je eigen creatieve mindmap. Maak jij je klaar voor een internationale carrière? Of blijf je plakken onder de kerktoren? Oh ja, in de les spreken we als wereldburgers in spe  Engels (maar niet op het examen hoor).

Wiskunde voor zalmers
(
3 studiepunten
)

Wil je na het behalen van je KdG diploma een master opleiding volgen in een economische richting?  Dan kan dit zeker via een schakelprogramma op de universiteit.  Wiskundig inzicht is hierbij onontbeerlijk.  Nooit fan geweest van wiskunde?  Je bent zeker niet de enige maar laat dit je vooral niet tegenhouden om je ambities waar te maken.  Tijdens deze expert class behandelen we immers op een overzichtelijke en gestructureerde wijze wiskundige begrippen en frissen we je vaardigheden op.  Deze opgedane kennis zal je ongetwijfeld van pas komen tijdens je verdere academische loopbaan! 

Marktonderzoek
(
3 studiepunten
)

Marktonderzoek gaat over mensen. Of het nu gaat om big data, of uitgepuurde interviews, het geeft je een inkijk in de hearts & minds van de mensen rond je. En hoe meer je mensen begrijpt, hoe beter je hen bereikt en bedient. Wat zijn de behoeften en verwachtingen van jouw doelgroepen? Hoe ziet hun leefwereld er uit, en welke rol kunnen wij daar in spelen als product, dienst of merk? Hoe kunnen we ze bereiken? En hoe kunnen we een duurzame band met hen opbouwen? Zijn ze ook achteraf tevreden over ons product, dienst, merk, event, of met jou als werkgever, en hebben je campagnes ook echt impact gehad…? Vragen als dit houden merken en bedrijven voortdurend bezig. En goed marktonderzoek kan hen de antwoorden geven. Marktonderzoek is dan ook formalized curiosity: een manier om je wildste en minder wilde ideeën af te toetsen, uit te diepen en concreet vorm te geven. Marktonderzoek brengt zo inzicht in je doelgroep, en structuur in je gedachten. Maar die nieuwsgierigheid is formalized, met regeltjes dus. Alle marktonderzoek is gebonden aan een aantal criteria die bepalen of de data en inzichten relevant en bruikbaar zijn. Goed onderzoek maakt je slimmer, sterker en relevanter. Slecht of fout begrepen onderzoek kan je de bal doen misslaan. In deze expert class krijg je inzicht in wat goed onderzoek is, en wat niet, en ga je zelf ook echt aan de slag.

Organisatie en management van de One Day Conference
(
3 studiepunten
)

Je organiseert mee de One Day Conference, editie 5. Tijdens dit netwerkevent krijgen studenten van Office Management de kans om inspiratie op te doen tijdens keynotes en te speeddaten met een honderdtal (!) bedrijven die stages aanbieden. Help jij mee om van dit evenement een nog groter succes te maken?

Ondernemen
Antwerp 2050 smart city
(
3 studiepunten
)

Antwerpen, onze metropool, wereldstad in miniformaat.  Wil je deze stad  beter leren kennen?  Steek je graag de handen uit de mouwen?  Dan is dit iets voor jou! We gaan samen op pad en gaan op zoek hoe deze stad, in de volgende decennia, iets kan betekenen voor zijn inwoners en zijn bedrijven.  Voor ruimdenkende en vooruitkijkende dromers, die aan de weg willen timmeren, met beide voeten stevig op de Antwerpse straatstenen.

Ondernemen
(
6 studiepunten
)

Je vindt startups wel knap. Ondernemen ligt je wel. Misschien heb je zelf al een idee. Of ben je juist nog op zoek naar dat gat in de markt waarmee jij straks geld zou kunnen verdienen?

In dit vak vertrekken we letterlijk van ‘geen idee’ en werken we naar een uitgewerkt business concept. Stap voor stap reiken we je de bouwstenen aan die je in staat stellen om je idee te vinden, een eerste ruw concept uit te werken en het kritisch te evalueren. Tenslotte leer je ook je idee te verkopen. Zo ben je helemaal klaar om de nodige betrokkenen te overtuigen. 

We kijken meer in detail naar onder andere de financiën en samen met een aantal externe experts proberen we al je vragen te beantwoorden en stomen we je verder klaar voor een mogelijke echte start. Benieuwd wie of wat jou nu nog kan tegenhouden …!

Tartaar agency (advanced)
(
3 studiepunten
)

Tartaar Agency is ons eigen creatief bureau in branding, communicatie en grafische vormgeving. Tijdens het jaar werk je projecten uit voor klanten binnen en buiten de school. Het is de perfecte hub voor studenten die gemotiveerd zijn om in de praktijk bij te leren en ervaring op te doen ter voorbereiding op het werkveld. Je kan ook een kijkje nemen op https://www.kdg.be/tartaar. 

Human Resources
Online recruitment
(
3 studiepunten
)

Wat zijn jouw favoriete online netwerken voor recruitment? Met uw recruitmentsite als uitvalsbasis bepaalt u hoe u zich wilt profileren, welke recruitmentdoelen u wilt behalen via welke online kanalen en wat u wilt investeren in tijd en geld. Daarnaast is uw online recruitment website de belangrijkste pijler voor de vindbaarheid de organisatie en vacatures. Verder kunnen vrijwel alle social media naadloos geïntegreerd worden in uw website.

Arbeidspsychologie
(
3 studiepunten
)

Wie ben je, wat kan je en vooral wat denk je dat je doet? We ontdekken samen de psychologie achter de feiten. Is solliciteren objectief? Kan ik samenwerken met iedereen? Wat motiveert de werkende mens? In 12 lessen leren we alles rond gedrag in organisaties en bedrijven. Telkens vervul je opdrachten samen en individueel om je inzicht op de werkvloer te verruimen. Verbaas je..!

HR Overview
(
3 studiepunten
)

Dat de wereld van Human Resource Management uitdagend is, zal je hier ontdekken! Wat zijn de fundamenten van HR? Wat zijn actuele ontwikkelingen binnen het HR werkveld? Binnen deze module word je in 12 lessen voorbereid om de beginselen en uitdagingen van HR onder de knie te krijgen. Het aantrekken, evalueren, ontwikkelen en belonen van medewerkers staan hier centraal. Krijg inzicht en zin om HR van dichtbij te leren kennen!

De psychologie achter gedrag
(
3 studiepunten
)

Wie ben je, wat kan je en vooral wat denk je dat je doet in bepaalde situaties indien je er voor staat? Komt dit overeen met wat je werkelijk doet in zulke situaties? Kom het samen ontdekken in deze expertclass rond gedrag

In zes sessies ontleden we de meest gangbare inzichten rond menselijk gedrag. We leren hoe we deze inzichten kunnen gebruiken in het werken met anderen.

Sessie 1

Is solliciteren objectief?

Sessie 2

Hoe maken we  beslissingen

Sessie 3

Kan ik samenwerken met iedereen?

Sessie 4

Wat motiveert de werkende mens?

Sessie 5

Waarom procrastineren we? Wat kunnen we er aan doen?

Sessie 6

Waarom gedragen mensen zich anders in persoonlijke situaties tegenover professionele situaties?

Verloop

Alle sessies zijn praktisch opgebouwd en doorspekt met beeldmateriaal die de abstracte kennis enigszins visueel maakt. Opdrachten vervolledigen het geheel.

Praktisch: experclass in P4 met maximaal 25 studenten en permanente evaluatie

Docent: Paresh Patel

Strategische personeelsplanning
(
3 studiepunten
)

Om de ambities van de organisatie te realiseren is het van belang dat je op het juiste moment, de juiste mensen in huis hebt om de juiste dingen te doen.

Hoeveel mensen heeft de organisatie nodig, gelet op de externe en interne ontwikkelingen?
Met welke kennis, vaardigheden of kerncompetenties?
En op welk moment?
Hoe ziet het personeelsbestand er over een aantal jaren uit wanneer je niets doet?
Wat is om die reden nodig aan acties en interventies om het gewenste personeelsbestand te realiseren, en specifieke resultaten te behalen?

We werken samen aan het menselijk kapitaal, die de missie en de visie van het bedrijf uitdragen en zo meewerken aan de strategie voor de toekomst!

Discover your colour
(
3 studiepunten
)

Schrijf je in voor deze expert class, wanneer je :

  • meer inzicht wil krijgen in je eigen werkstijl
  • anderen hun stijl wil leren herkennen om zo beter samen te werken en te communiceren
  • beter in team wil werken
  • je sneller en effectiever je weg wil vinden in de arbeidsmarkt
  • inzicht verwerft in welke leidinggevende stijl bij je past
  • wil weten hoe je beter kan overtuigen / beïnvloeden.

Deze expert class vraagt je fysieke aanwezigheid, interactie en bijdrage. 

De unieke mix van theorie, discussie en praktijkoefeningen zorgen ervoor dat je al doende leert en zo ook je studiepunten behaalt.  

De expert class is niet geschikt voor zij die niet niet live actief willen bijdragen, leren en uitproberen.

Summer school
International summer school
(
3 studiepunten
)

Volg je in de zomer een cursus of inleefreis dan kan je dit vooraf laten goedkeuren door het opleidingshoofd als expert class. 

Meer informatie over het aanbod kan je opvragen bij sven.jacobs@kdg.be

Schakelprogramma: master
Schakel master Organisatie & Management (UAntwerpen)

Voor wie? Als je droomt om na het behalen van je bachelor een master te halen dan krijg je al tijdens je opleiding de kans om max 3 vakken op te nemen uit het schakelprogramma. Voorwaarden zijn dat je de expert class Wiskunde voor Zalmers opgenomen hebt én dat je minimum 114 stpt behaald hebt in trajectschijf 1 en 2. Jij krijgt van ons de kans om één  van deze drie vakken uit het schakelprogramma als expert class op te nemen. De rest kan je eventueel ook al opstarten. Neem contact met de studieloopbaancoördinator via om.slc@kdg.be voor meer info.

Schakel master Meertalige communicatie (UAntwerpen)

Er zijn onderhandelingen bezig om jullie een aanbod te geven in een vervroegd schakelprogramma zoals bij de schakel master Organisatie & Management.

Overweeg je een schakelprogramma op te nemen na het behalen van je bachelor is het altijd een goed idee om de expert class ‘Wiskunde voor Zalmers’ te volgen. Er zijn verschillende schakelprogramma’s waar je als bachelor Organisatie en Management rechtstreekse toegang toe hebt. Neem contact met de studieloopbaancoördinator via om.slc@kdg.be voor meer info.