Expert classes Event- en Projectmanagement

In de loop van de opleiding heb je de kans om extra vakken te kiezen binnen je specialisatie HR. Maar je kan ook andere talenten en passies ontdekken en ontwikkelen. Aan jou de keuze. Choose your own colours!

Event

Artist Method Class

(3)

De leercurve van de huiskamer- en de professionele dj. Dj’s zijn alomtegenwoordig en overal te vinden. Je kan als eventmanager je huis niet verlaten of een dj stopt je wel een mixtape in je handen. Om dan te zwijgen over de honderden demo’s die de sociale media en je inbox overspoelen. Wat onderscheidt nu een echte-van een huiskamer-dj? Hoe herken je dit? En, hoe mix je eigenlijk 2 plaatsjes aan elkaar? Wat is beatmixen? Hoe werkt een mengpaneel? Welke materialen vind je in een booth? Waarom gebruikt niet elke dj hetzelfde materiaal? Waarom kan ik niet aan elke dj een verzoekplaat aanvragen? Waar komen die verschillende muziekstijlen vandaan? Wie waren hun meest toonaangevende artiesten? Wat is het verschil tussen een dj-en een liveset? Wat doet een producer? Is elke producer ook dj? In deze expertclass zoeken we een antwoord op deze vragen . Je zet je eerste stappen in de wereld van dj’s en producers.

Audio Productie & montage

(3)

(Radio) spotjes, jingles, filmbedjes, een luisterspel, achtergrondmuziek, Soundscapes, wachtverzachters, begeleidende muziek voor dansoptredens…  Voor een eventmanager is audio nooit ver weg.  Professionele opnamestudio's en muziekhuisen staan altijd voor je klaar.  Maar soms is iets opnemen, knippen en plakken alles wat je nodig hebt en met een paar tools op zak kan je dit makkelijk zelf.  In deze workshop leer je hoe je audio moet opnemen en bewerken en je gaat er achteraf creatief mee aan de slag.  Je leert verschillende opname- en montagetechnieken, audio-effecten, bewerkingen ... en werkt hiernaast in groep aan een eerste eigen audio-project.

Experience Marketing voor events

(3)

Een event organiseren is vandaag niet zomaar een podium vullen met zoveel mogelijk goden. De toekomst toont zich veel meer in het ontwikkelen van verbindende belevenissen waarbij er aandacht wordt besteed aan de (M)E-xperiences en de (W)E-xperiences. De docent, Peter Decuypere past de Holy Trinity Methode toe die hij in het handboek Holy Trinity Events heeft ontwikkeld. Daarbij gaat hij uit van heel herkenbare cases en dwingt hij de student om op een verrassend inspirerende manier te kijken naar events. Methodisch wordt er waarde toegevoegd die de basis zullen vormen van het marketingverhaal dat in ’t café www. moet worden verteld. Customer experience wordt customer expression, en het creëren van connectivity wordt een must. Kortom: je stapt buiten met een direct toepasbare methode, die je trouwens veel breder kan inzetten dan enkel bij de marketing van events. 

Publieke impact van events

(3)

Een publieksevenement kost een gemeente vaak handenvol geld, ook al organiseert de gemeente dit evenement niet zelf. De kosten voor het vergunnen, faciliteren of zelf organiseren van publieksevenementen worden vaak verantwoord door de vermeende maatschappelijke en economische impact die deze met zich mee zullen brengen. Maar wat brengt een publieksevenement nu op voor de gemeente? En hoe kan je dit meten? Hoe kan een evenementenorganisator aan een gemeente aantonen dat het wel degelijk de moeite loont om het evenement te vergunnen en liefst ook (financieel) te ondersteunen?

 

Tijdens deze expert class leren de onderzoekers van Karel de Grote Hogeschool je hoe je met de ontwikkelde meetinstrumenten deze impact relatief snel en eenvoudig kan berekenen, niet enkel nadat het evenement werd georganiseerd (ex post) maar ook op voorhand (ex ante). Meer nog, je zal het zelf ook doen voor een real life publieksevenement naar keuze. Hiervoor zal je samenwerken met de gemeente waarin het evenement zal georganiseerd worden. Hierdoor verwerft deze gemeente niet enkel een first mover advantage door inzichten te verwerven om haar lokaal evenementenbeleid te optimaliseren, maar ook jij als early adopter van deze uit onderzoek ontwikkelde ROI-methodologie voor publieksevenementen. 

Wedding planning

(3)

Een huwelijk plannen is meer dan enkel een droomlocatie zoeken en wat bubbels aankopen. Een wedding planner organiseert en plant een trouwfeest van A tot Z. Het is een stiel op zich!

In deze expert class die gegeven wordt door weddingplanner Liesbet Patteet en tevens zaakvoerder van Maison des Fêtes, krijg je een combinatie van theorie en concrete oefeningen. In de theorie komen heel wat onderwerpen aan bod zoals de rol van een wedding planner, een correcte behoefteanalyse van het bruidspaar, het opstellen van een planning en budget, de taken van een wedding planner voor, tijdens en na de trouwdag,…

Gedurende de periode ga je in groep werken aan groepsopdrachten. Op het einde van de periode dien je als groep een paper in en geef je een presentatie.

Interesse? Lees alle details in de ECTS-fiche!

Fundraising & sponsorship seeking

(3)

In deze expert class leer je in interactieve workshops zowel de theorie als het concrete werk achter goede sponsorwerving.

Ludique et pratique

(3)

Gamestormingsactiviteiten om spelenderwijs (= ludique) de vreemde taal te gebruiken in authentieke en nuttige situaties, gelinkt aan de leefwereld van studenten (= pratique).
Tools en info om je voeling met de Franse taal en cultuur verder te ontwikkelen (films, uitwisselingen, gastronomie, events …)

Easyfairs

(3)

Easyfairs is een bekende speler als het gaat over de organisatie van beurzen. 230 events op jaarbasis in meer dan 16 landen in niet niets. Maar wist je dat zij ook eigenaar (of uitbater) zijn van event venues zoals Antwerp Expo, Flanders Expo, de Nekkerhal, Namur Expo en 6 andere venues in het buitenland?

Wil je (tijdelijk) deel uitmaken van dit zeer dynamisch team?

 

Het 1ste deel van de expert-class bestaat uit het bedenken van een eventconcept en communicatieplan naar aanleiding van de lancering (en opening) van een nieuwe evenementenhal op de site van Antwerp Expo. “Antwerp Avenue” is een multifunctionele ruimte van 2.000 m2 op de site van Antwerp Expo.  Na een grondige briefing en een exclusieve on-site visit ga je aan de slag en bedenk je een leuk concept om deze locatie feestelijk te openen. Je zoekt een creatieve manier om evenementenkantoren en corporate klanten aan te trekken en hen “Antwerp Avenue” voor te stellen. We gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Naast het concept voor het openingsmoment besteden we ook aandacht aan het communicatieplan (persberichten/teasers/online communicatie/…) om deze nieuwe eventlocatie zo bekend als mogelijk te maken.

 

Eens de keuze werd gemaakt welk concept realistisch en haalbaar is zal het betrokken team aan de slag gaan om dit concreet en praktisch uit te werken. De overige teams zetten hun traject verder door te kiezen uit één van twee opties:

 

Customer Journey

Hoe beleeft onze bezoeker onze beurzen en meerbepaald hoe ervaren ze een bezoek aan onze venues? Is er voldoende signalisatie, is de inkom voldoende ingericht, werd er voldoende gecommuniceerd rond bereikbaarheid ed... En daaraan gekoppeld: data captatie: hoe zorgen we ervoor dat onze bezoekers een digitaal ‘spoor’ achterlaten zodat we hen in de toekomst kunnen stimuleren om onze locatie(s) te blijven bezoeken? Welke touchpoints heeft een bezoeker en hoe kan de beleving geoptimaliseerd worden?

Business Development -> Je gaat op zoek naar dat gat in de markt. 
Welke community denk jij bij elkaar te krijgen? Onder welke vorm, een beurs of een event, of een combinatie??

Inspiratieloos of sneller van start gaan? Wij hebben tal van ideëen opgelijst die je kunt inkijken.

Stad in vervoering

(3)

Gedurende zes weken ben je volledig mee met wat er gebeurt in Antwerpen: we pluizen de evenementenkalender uit; bezoeken de culturele hotspots; vinden de meest trendy plekken; en ondervinden aan den lijve hoe de deeleconomie de mobiliteit in de stad verandert.

In zes sessies kom je te weten wat er momenteel leeft in ‘t Stad.

We doorkruisen de Koekenstad en tonen de bekendste plekken, maar ook de verborgen parels komen aan bod. Je verdiept je in een bepaalde niche: pop-up stores, vinylzaken, streetfood, thrift shops, coffee bars, biercafés, escaperooms enz.

Communicatie skills

Alternatief presenteren en visualiseren

(3)

Presenteren is iets wat je vaak moet doen, zowel tijdens je opleiding als erna. Helaas voelt niet iedereen zich hierbij even comfortabel en is niet iedereen even creatief als het er om gaat om een boeiend verhaal te brengen. In deze lessen ga je individueel op zoek naar manieren om beter, spontaner, vlotter, boeiender en vooral ook visueler te presenteren. Daarbij mag je vertrekken van bestaande presentatie of iets nieuws maken. Alles is goed, zolang het maar spetterend wordt. Aan het eind van de rit sta jij vol zelfvertrouwen voor de groep en geef je een presentatie waar iedereen geboeid naar kijkt en luistert!

Sidetracking

(3)

“To boldly go where no student has gone before…” Sidetracking zet je op een zijspoor en geen dwaalspoor. Verbreed je kennis. Dompel je onder in alles wat Engels is: taal, cultuur en gewoontes. Leer verschillende Engelse accenten. Discussieer mee over stand-up comedy, sitcoms en films. Snuif de Britse cultuur op in Antwerpen. Meet and greet native speakers. Steek de plas over en ga mee op daguitstap naar Londen. Join us!

Spaans 1 'Hola'

(3)

¡Hola! Ontdek de Spaanse taal en cultuur! Sla al snel je Spaanse slag in je communicatie met vrienden, collega’s en zakelijke partners!

Spaans 2 'Adelante'

(3)

Adelante! Zet een stap verder en treed binnen in de bruisende Spaanse bedrijfswereld! Laat je inspireren door Spaanse merken en producten en verdiep je in de rijke cultuur van de Spaanse steden.

Spaans 3 'Ruta Internacional'

(3)

Tijd om de internationale toer op te gaan! Verleg je grenzen en vind je weg in de fascinerende wereld van Zuid-Amerika. Scoor met je Spaans!

Storytelling

(3)

Vijf essentiële dimensies van Storytelling zijn het verleden, de toekomst, de fouten en de successen. De belangrijkste dimensie is de ontwikkeling van de stem van een bedrijf door zijn verhaal. De cursus zal een model (CAST-model) aanreiken om dat duidelijk te maken en te implementeren. Daarnaast wordt er inzicht gegeven in verschillende technieken en mogelijkheden om verhalen boeiend te produceren.

Networking

(3)

Het belang van netwerken en lobbyen kan in de wereld van vandaag moeilijk overschat worden. Toch zijn beide vaak slecht gekend. In deze workshop maak je kennis met de wereld van professioneel en persoonlijk netwerken en krijg je een introductie in lobbying. Al doende doorbreken we clichés, demystifiëren we floue zones, de hype voorbij. Je treedt uit je comfortzone en kruipt in de rol van sleutelactoren in een groot lobby-rollenspel. Je wordt een echte "Netwerker 2.0" zodat je daarbuiten bij de kopgroep hoort.

Straal kracht uit

(3)

Eindelijk lukt het je om je gedachten helder op papier te krijgen. Je schrijft met aandacht voor structuur, dynamiek en kracht. De aangereikte schrijfstrategieën zorgen daarbij voor meer intensiteit. Je gaat aan de slag met authentieke schrijfopdrachten en good practices binnen de opleiding. Investeer in je professionele carrière en leer sterk schrijven!

Public debate & dialogue (Eng.)

(3)

Hou je ervan in gesprek te gaan met je vrienden over de meest diverse onderwerpen? Moet je af en toe een groep toespreken? Vertegenwoordig je soms je klas of je vrienden in een vergadering? Of heb je de ambitie om één van deze dingen (meer) te doen in de toekomst? Dan zit je goed bij dit expert vak. Je zal er de vaardigheden aanleren die jou in staat zullen stellen op een professionele en succesvolle wijze te dialogeren, te debatteren en te speechen in publiek. 

Public speaking & speech writing

(3)

Public speaking :

Je leert alles over lichaamstaal, non-verbale communicatie, houding en ondersteuning bij het spreken.
Je geraakt vertrouwd met het spreken voor ene publiek door een aantal gerichte improvisatie oefeningen rond spreken in het openbaar.

Speech Writing:

Je zet een onderwerp om in een verhalende structuur, die impact heeft en een publiek kan boeien.
Je leert hoe je pure informatie kan omzetten naar verhalen, naar structuur en actie. Overdracht, dynamiek en begeestering

Commerciële skills

Employer Marketing

(3)

Hoe kan je ervoor zorgen dat je (bedrijf) de meest aantrekkelijke werkgever wordt en je mensen super gemotiveerd zijn? Leer de knepen van het marketing vak en reclame toegepast op employer branding. Méér dan recruitment advertising en dieper dan interne communicatie. Bouw mee aan een merk waar mensen voor willen gaan!

Develop your sales talent

(3)

‘Waar kan ik u mee helpen?’, ‘Waarnaar bent u op zoek?’ of ‘Wat kan ik voor u doen?’…

Klinkt bekend? Het zijn dé meest gestelde openingsvragen in een verkoopgesprek. En –helaas- ook drie keer de foute manier om een succesvol gesprek te starten.

In deze expert class leer je hoe het wel moet, in B2C én B2B. Want goed begonnen, is half gewonnen. Maar er is meer: wat een klant je vertelt, is vaak enkel het topje van de ijsberg. Met de juiste technieken trek je zijn vraag open en verbreed je je saleskansen. Schrijf je in en boost je sales talent.

Pop-ups als marketing tool

(3)

Deze dagen kan je niet meer over een winkelstraat stappen zonder een pop-up tegen te komen.

Toch zijn het niet alleen de kleine ondernemers en start-ups die deze tijdelijke winkels uitrollen, maar het zijn ook grote merken zoals Samsung, Tomorrowland, Hello bank!, Tesla, Lidl, … die hiermee bezig zijn.

Pop-ups zijn dan ook een nieuwe manier van marketing en media dewelke grote merken meer en meer inzetten om hun merk tot bij de consument te brengen.
Vanuit mijn ervaring als oprichter van CityCubes, een pop-up brandactivation bureau, gids ik de student doorheen de boeiende wereld van pop-ups.

We bespreken meer dan 50 verschillende pop-ups van over de ganse wereld en bekijken inspirerende cases om daar creativiteit uit te halen om zelf je eigen pop-up uit te werken.

De cursus behandelt de verschillende onderdelen van het opstarten van een pop-up: locatie, aankleding, communicatie, technologie, wetgeving, ….
Door middel van een stappenplan worden al deze elementen uitgelicht zodat je op het einde van deze cursus zelf een pop-up kan uitrollen.

Door een mix van theoretische lessen te geven, in combinatie met een groepswerk, wordt je op het einde van de les beoordeeld aan de hand van een presentatie van jouw eigen marketing pop-up.

Time to Pop-Up and to #spreadthecreativity 

PR Communicatie

(3)

Je maakt kennis met verschillende aspecten en specialismen van public relations: persrelaties, public affairs, crisiscommunicatie, corporate social responsability, webcare
Je kunt een professioneel persbericht schrijven en perslijst samenstellen
Je kunt een communicatieplan opstellen voor een opgegeven case
Je kunt communicatiemiddelen uitwerken om je pr-strategie succesvol om te zetten in de praktijk

Visual storytelling

(3)

Filmpjes, beelden, alles wat te maken heeft met visuele communicatie. Het mist vaak aan spankracht. Hoe komt dat? Omdat er geen echt mooi verhaal in zit.  We leren je zowel theoretisch als praktisch hoe je verhaalstructuur omzet in beelden. Je krijgt tips en tricks van professionals en we helpen je bij de realisatie van je eigen verhaal.

IT gerelateerd

Atelier bewegend beeld

(3)

Je leert hoe je een verhaal vertelt aan de hand van bewegende beelden. Je verkent alle stadia van een videoproductie: van opname over montage tot nabewerking. Hiervoor werken met Adobe Premiere. 

Zin in het realiseren van een aftermovie, kortfilm of reportage?

Wordpress Advanced

(3)

Alle facetten om je Wordpress-website professioneel te beheren en te lay-outen komen aan bod.

Animating infographics

(3)

Een introductie in Animated Infographics. Je krijgt een overzicht van de verschillende methodes om je eigen vectoriële beeldentaal te ontwerpen in Adobe Illustrator en hoe deze te gebruiken in een zelfgemaakte Animated Infographic. We blijven ver weg van de voorgekauwde templates en de tot in den treure toe gebruikte en hergebruikte beeldentaal. We werken aan een aantrekkelijke, wervende en professionele animatie/ presentatie.

Diverse aspecten van Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator) komen aan bod om dit dan praktisch toe te passen binnen digitale animatie (Adobe Animate).

Online marketing challenge

(6)

Events organiseren is 1 ding. Maar wil je ook weten hoe je via Google Ads campagne kan voeren, welke resultaten je hebt behaald met de promotie van dit event, het aantal tickets, ... ? Dan ben je zeker gebaat met dit uitzonderlijke jaarprogramma.  Je vergaart in Periode 1 + 2 eerst de nodige kennis van Google Analytics & Google Ads zodat je op het einde van semester 1 Google Certified bent. Tijdens het ganse jaar werk je ook samen in team & een non-profit organisatie aan een reële Google Ads campagne. Wil jij dankzij deze certificaten & real life ervaring met een bestaande organisatie nog makkelijker aan een goeie (studenten)job geraken binnen jouw vakdomein? Aarzel dan niet & schrijf je snel in voor dit vak! Voor meer info klik hier.

PS: indien je je enkel inschrijft voor P3+P4 moet je de nodige Google Certificaten kunnen voorleggen om te kunnen deelnemen.

Business intelligence

(3)

Je leert databaseconcepten herkennen en toepassen.
Je leert data te manipuleren en hervormen.
Je gaat effectief om met data.
Je visualiseert gegevens in grafieken.
Je analyseert gegevens via draaitabellen.
Je maakt complexe dashboards.
Je visualiseert gegevens in interactieve kaarten (Bing-maps)
Je visualiseert geografische data in Power Maps.

Persoonlijke ontwikkeling voor co-managers

Personal Branding

(3)

Deze cursus legt het accent op intern ondernemerschap. Concreet komt dit neer op het toevoegen van proactieve waarde voor jezelf en je omgeving, het volgen van je passie, het nemen van risico's en creatief denken. Op deze wijze word je een vitaler mens en ben je in staat ondernemender te werken binnen je organisatie

Great minds

(3)

Think differently! Laat je inspireren door de originele ideeën van grote denkers uit de filosofie, psychologie en sociologie. En ga er als een kritische reporter mee aan de slag. Je krijgt tips en tricks uit de praktijk om je journalistieke skills aan te scherpen.

International project 'Foresights'

(3)

Ben je geboeid door trends, de toekomst en de gemeenschappelijke uitdagingen waar we als samenleving voor staan?  

Geloof je er in dat we ‘future conscious’ een waardevolle toekomstdroom nu al vorm kunnen geven?

In het kader van deze expert class engageer je in een internationaal team met studenten uit Tilburg. Samen werk je aan een toekomstcasus die je niet los kan zien van de Great Societal Challenges.

Tijdens de coachingsmomenten in Antwerpen, Tilburg én online bedenk je toekomstscenario’s en werk je -volgens een beproefde methode van future design thinking- stappen uit om het gewenste toekomstbeeld actief vorm te geven. Je giet dit uiteraard per team in storyboards en een creatieve eindpresentatie. Onnodig om te zeggen dat je internationaal je medestudenten inspireert. Je kan bij deze straffe klus heel wat talenten inzetten: je hebt gevoel voor avontuur, bent nieuwsgierig, je wil verschil maken, geeft niet snel op en weet van een uitdaging met anderen ‘fun’ te maken. Durvers wanted!

Wiskunde voor zalmers

(3)

Wil je na het behalen van je KdG diploma een master opleiding volgen in een economische richting?  Dan kan dit zeker via een schakelprogramma op de universiteit.  Wiskundig inzicht is hierbij onontbeerlijk.  Nooit fan geweest van wiskunde?  Je bent zeker niet de enige maar laat dit je vooral niet tegenhouden om je ambities waar te maken.  Tijdens deze expert class behandelen we immers op een overzichtelijke en gestructureerde wijze wiskundige begrippen en frissen we je vaardigheden op.  Deze opgedane kennis zal je ongetwijfeld van pas komen tijdens je verdere academische loopbaan! 

Veerkrachtig in je loopbaan

(3)

Ziektecijfers bij werknemers in België swingen de pan uit. Bij een groot deel daarvan zijn psychische problemen de oorzaak. In deze expert class krijg je meer achtergrond en duiding en geven we je tips om hier preventief mee om te gaan en veerkrachtig in jouw carrière  te staan.

Connectez-vous à vous-même

(3)

In deze 6-weekse expertclass ervaar je dat je vooruitgang boekt in je eigen welzijn & stabiliteit en mogelijks ook in het Frans.
Het gaat in deze expertclass niet over excelleren of jezelf profileren. Het gaat over opmerkzaam zijn, pauzes inlassen, leren mediteren met beide voeten op de grond. Dat vraagt openheid, inzet, oefening en tijd.

Organisatie & management

Digital Accounting

(3)

Helemaal mee met de boekhouding van je bedrijf? Op zoek naar betrouwbare klanten en leveranciers? Je eigen boekhouding ingeven, btw-aangiftes doen en jaarrekeningen ontcijferen: jij springt er na deze lessen vlot mee om.

Fashion Management

(3)

Wat schuilt er achter de glitter and glamour van de modesector? Je ontdekt het verschil tussen haute couture en prêt-à-porter, Dries Van Noten versus Zara. We zoomen in op fashion weeks, uitdagingen binnen deze sector en modejobs. Dit gecombineerd met gastsprekers en een bedrijfsbezoek.

International Digital Strategy project

(3)

Ambitieus, uitdagend en internationaal: dit is de ultieme test voor echte doeners. Je neemt het in een interdisciplinair team op tegen andere landenteams. Je opdracht? Een cross mediaal content plan vorm geven op basis van de briefing van een NGO-partner. En dat in het Engels presenteren voor een internationale jury. In het proces sta jij centraal: jij en je team verdelen de taken, spreken doelen af, zetten bakens uit, delen jullie kennis… Kortom, een intens project waarbij al je vaardigheden op de proef worden gesteld. 
Vorig jaar haalden onze KdG-studenten het van de andere teams. Slagen we er bij de volgende editie in de titel te behouden?

Digital culture

(3)

In digitale cultuur ontdek je de impact van digitaal op jou als mens, maar ook haar impact op de maatschappij en het bedrijfsleven. Nadat je hebt kennisgemaakt met deze analoge en digitale spanningen, ontwerp je zelf een digitaal business model voor een bestaand bedrijf. Tenslotte treed je binnen in de wondere wereld van socialnomics en de versterkende impact dat social media kan hebben op jouw digitale onderneming.

Interne procesoptimalisatie

(3)

Met voorsprong starten in je toekomstige werkomgeving mag je hier wel letterlijk nemen! Begrippen rond kwaliteitssystemen zoals ISO-normen, EFQM, Balanced scorecard kan jij kaderen. Timemanagement zal ervoor zorgen dat je stressbestendig aan de slag kan.

Bovendien zal je met de kennis die je opdoet rond organisatiestructuren snel je weg vinden in gelijk welke bedrijf.

Auto(n)OM

(6)

In deze Doe-module werk je als student Office-Management (Om) heel praktisch samen met studenten van Autotechnologie (Auto) = Auto-n-Om.

Centraal staat de idee dat jij en je team, zelf, autonoom, mogen aangeven via welke weg je de beoogde competenties wil verwerven. Bv. Via deelname aan de Warmste Week.

Je leert dus al doende heel wat managementstechnieken, want, om een gezamenlijk doel binnen de afgesproken tijd te halen, leer je via projectwerk best je werk planmatig te organiseren. Je leert dan ook je eigen rol opnemen in je team, en je leert je samenwerking te verbeteren, o.a. door je eigen functioneren kritisch te evalueren.

Auto-n-Om 1 en Auto-n-Om 2 zijn twee keuzemodules van telkens 3 studiepunten die steeds samen worden gekozen.

The world today and tomorrow

(3)

Zet je internationale bril op en bestrijd mee de kerktorenmentaliteit! Je verdiept je in de fascinerend fenomeen van de globalisering, de wereld die steeds platter wordt. Je denkt mee na over uitdagingen van de genetwerkte samenleving. En brengt alle inzichten en alle actuele topics samen in je eigen creatieve leerjournaal. Maak jij je klaar voor een internationale carrière? Of blijf je plakken onder de kertoren? Oh ja, in de les spreken we als wereldburgers Engels (maar niet op het examen hoor)

Marktonderzoek

(3)

Marktonderzoek gaat over mensen. Of het nu gaat om big data, of uitgepuurde interviews, het geeft je een inkijk in de hearts & minds van de mensen rond je. En hoe meer je mensen begrijpt, hoe beter je hen bereikt en bedient. Wat zijn de behoeften en verwachtingen van jouw doelgroepen? Hoe ziet hun leefwereld er uit, en welke rol kunnen wij daar in spelen als product, dienst of merk? Hoe kunnen we ze bereiken? En hoe kunnen we een duurzame band met hen opbouwen? Zijn ze ook achteraf tevreden over ons product, dienst, merk, event, of met jou als werkgever, en hebben je campagnes ook echt impact gehad…? Vragen als dit houden merken en bedrijven voortdurend bezig. En goed marktonderzoek kan hen de antwoorden geven. Marktonderzoek is dan ook formalized curiosity: een manier om je wildste en minder wilde ideeën af te toetsen, uit te diepen en concreet vorm te geven. Marktonderzoek brengt zo inzicht in je doelgroep, en structuur in je gedachten. Maar die nieuwsgierigheid is formalized, met regeltjes dus. Alle marktonderzoek is gebonden aan een aantal criteria die bepalen of de data en inzichten relevant en bruikbaar zijn. Goed onderzoek maakt je slimmer, sterker en relevanter. Slecht of fout begrepen onderzoek kan je de bal doen misslaan. In deze expert class krijg je inzicht in wat goed onderzoek is, en wat niet, en ga je zelf ook echt aan de slag.

Werkbaar werk

(3)

Wie werkbaar werk heeft, heeft méér plezier in het werk, leert méér bij, blijft tot op latere leeftijd aan de slag en is minder vaak ziek.

Maar wat is werkbaar werk nu precies? En hoe creëer je dat nu in organisaties?

In deze expert class reiken we je info, tools en ervaringsgerichte praktijken aan die je nieuwe inzichten en veel inspiratie bieden om hiermee in je latere HR loopbaan aan de slag te gaan.

Ondernemen

Antwerp 2050 smart city

(3)

Antwerpen, onze metropool, wereldstad in miniformaat.  Wil je deze stad  beter leren kennen?  Steek je graag de handen uit de mouwen?  Dan is dit iets voor jou! We gaan samen op pad en gaan op zoek hoe deze stad, in de volgende decennia, iets kan betekenen voor zijn inwoners en zijn bedrijven.  Voor ruimdenkende en vooruitkijkende dromers, die aan de weg willen timmeren, met beide voeten stevig op de Antwerpse straatstenen.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen III: Bedrijfsscan

(3)

Duurzaamheidsambassadeur. Deze titel kan je behalen door met succes een MVO-scan uit te voeren tijdens je stage, op basis hiervan een verbeterproject rond duurzaamheid uit te werken voor je stageplek, en dit met succes te verdedigen voor een jury. Het is de kers op de taart van het MVO-traject (dus je moet eerst met succes MVO1 en MVO2 afronden). En je krijgt een specifiek MVO-certificaat mede ondertekend door UNIZO en ETION! Niet aarzelen, doen!

Ondernemen

(6)

Je vindt startups wel knap. Ondernemen ligt je wel. Misschien heb je zelf al een idee. Of ben je juist nog op zoek naar dat gat in de markt waarmee jij straks geld zou kunnen verdienen?

In dit vak vertrekken we letterlijk van ‘geen idee’ en werken we naar een uitgewerkt business concept. Stap voor stap reiken we je de bouwstenen aan die je in staat stellen om je idee te vinden, een eerste ruw concept uit te werken en het kritisch te evalueren. Tenslotte leer je ook je idee te verkopen. Zo ben je helemaal klaar om de nodige betrokkenen te overtuigen. 

We kijken meer in detail naar onder andere de financiën en samen met een aantal externe experts proberen we al je vragen te beantwoorden en stomen we je verder klaar voor een mogelijke echte start. Benieuwd wie of wat jou nu nog kan tegenhouden …!

FujiFilm Future Challenge

Een supertoffe uitdaging voor creatieve en ambitieuse werkers in een internationale omgeving. In teams van telkens 3 à 4 studenten vertegenwoordig je KdG en doe je mee aan een wedstrijd voor studenten van verschillende hogescholen en universiteiten uit Vlaanderen en Nederland.

Je wordt uitgedaagd om nieuwe productideeën te vinden op basis van de technologieën en de expertise van Fujifilm. Bedenk de toekomst en breng jullie eigen oplossingen voor grote problemen. Je krijgt toegang tot specialisten in alle belangrijke innovatiecompetenties bij Fujifilm. Je wordt gecoacht in het ontwikkelen van ideeën, het spotten van kansen en het testen of je idee zal bijdragen aan een nieuw duurzaam product of bedrijf. Het wordt een geweldige ervaring in een geweldig internationaal bedrijf en je leert over creativiteit, innovatie en het denken als een ondernemer!

Let op: deze wedstrijd begint meteen bij het begin van het academiejaar. Nadien kan je niet meer inschrijven. Snel zijn is de boodschap. Er zijn slechts 3 verplichte momenten waarop je aanwezig moet zijn: 26/9, 7/11 en 12/12. Deze bijeenkomsten gaan door in Tilburg en Breda en zijn engelstalig. Je zorgt zelf voor je verplaatsing. Alle andere momenten kan je gewoon in het Nederlands aan de slag. Data en uren bepaal je zelf als team, eventueel in overleg met je docent-coach.

Kers op de taart: bovenop de credits voor dit vak krijgt het winnende team ook nog eens een reis naar Barcelona aangeboden …!

Human Resources

Bedrijfspsychologie

(3)

Wie ben je, wat kan je en vooral wat denk je dat je doet? We ontdekken samen de psychologie achter de feiten. Is solliciteren objectief? Kan ik samenwerken met iedereen? Wat motiveert de werkende mens?
In 12 lessen leren we alles rond gedrag in organisaties en bedrijven. Telkens vervul je opdrachten samen en individueel om je inzicht op de werkvloer te verruimen. Verbaas je ...!

Human Resources

(3)

In dit vak leer je wat het belang is van het Human Resources beleid in een organisatie. We nemen  je mee doorheen de hele HRM-cyclus, te starten bij het ontstaan van een vacature naar het proces van rekrutering en selectie. Bij deze topic gaan we ook concreet kijken, hoe jij je het best profileert op de arbeidsmarkt. (rekrutering, selectie).

Hoe loopt het daarna? Hoe houden we medewerkers gemotiveerd tijdens hun loopbaan? Hoe zorgen we voor een evenwicht tussen de belangen van de medewerkers en de belangen van de organisatie? (performance management, talentmanagement, competentiemanagement ...).

We bekijken hoe organisaties hun loonbeleid voeren en concreet kijken wij naar wat jij mag verwachten als loon wanneer je de arbeidsmarkt betreedt. We lichten ook toe dat beloning veel meer is dan loon alleen. 

Breng je persoonlijkheidsprofiel in kaart

(3)

Waarom zijn sommige interacties leuk en anderen dan weer moeizaam? Hoe buig je de moeizame om tot productieve en vlotte interacties? Waarom komen sommigen goed met elkaar overeen en anderen niet? Dat ontdekken we samen aan de hand van persoonlijkheidsprofielen.

Verbeter je zelfinzicht en haal zo het allerbeste uit jezelf. Maak verbinding met anderen en leer onderlinge verschillen te waarderen.

Zo draag jij bij tot een werk- en leefomgeving waar vlotte communicatie en samenwerking centraal staan.

Online recruitment

(3)

Wat zijn jouw favoriete online netwerken voor recruitment? Met uw recruitmentsite als uitvalsbasis bepaalt u hoe u zich wilt profileren, welke recruitmentdoelen u wilt behalen via welke online kanalen en wat u wilt investeren in tijd en geld. Daarnaast is uw online recruitment website de belangrijkste pijler voor de vindbaarheid de organisatie en vacatures. Verder kunnen vrijwel alle social media naadloos geïntegreerd worden in uw website.

Talent acquisition: HR Overview

(3)

De wereld van arbeid en organisatie is dynamischer geworden. Wat zijn de fundamenten van HR? Wat zijn de actuele innovaties en ontwikkelingen? Hier leer je plannen, stromen en matchen van personeel. Hoe kan je mensen zover krijgen dat ze doen wat gedaan moet worden, en dit liefst met passie en plezier? Ook het ontwikkelen van medewerkers staat centraal. Ontwikkeling is onontbeerlijk om te kunnen innoveren.

De psychologie achter gedrag

(3)

Is solliciteren objectief?

Hoe maken we beslissingen

kan ik samenwerken met iedereen?

Wat motiveert de werkende mens?

Waarom procrastineren we? Wat kunnen we er aan doen?

Waarom gedragen mensen zich anders in persoonlijke situaties tegenover professionele situaties?

Summer school

International summer school

(3)

Volg je in de zomer een cursus of inleefreis dan kan je dit achteraf laten goedkeuren door het opleidinghoofd als expert class. 

Summer school Talent management (Ljubljana)

(3)

In order to be successful organizations cannot do without attracting, developing and directing talent. Managing human capital has become even more crucial in today’s VUCA world. Disruption affects the way we do business and challenges traditional views on people processes. In a “What keeps CEOs awake” perspective, talent management is never out of sight. However, how to distinguish between myths and a fact-based approach when dealing with talent management? In this course we look at talent management from a strategic, transactional as well as evidence-based perspective.

(http://www.ef.uni-lj.si/media/document_files/summer_school_courses/Talen...)

CTE: Creativity, technology and entrepreneurship (CLIL)

Media production: web

(3)

This workshop provides a full introduction in crafting websites with HTML & CSS and the necessary knowledge/techniques to put this website live on a real hosting platform. We will also learn the basics of wordpress. (setup/configuration/theming & hosting).

Media production: 3D modelling

(3)

Media production 3D modeling is going to be a discovery journey in 3D land. Together, we will help you get started to draw virtual prototypes in 3D. Initially, we will make some examples together. Afterwards, we will get you on the road to draw your own 3D model, and have it made/ cut out or printed in our FabLab.