Expert classes Event- en Projectmanagement

Je kiest voor 24 studiepunten (zo 'n 8 vakken) expert classes, verspreid over je hele studietraject.

Event

Artist Method Class

De leercurve van de huiskamer- en de professionele dj. Dj’s zijn alomtegenwoordig en overal te vinden. Je kan als eventmanager je huis niet verlaten of een dj stopt je wel een mixtape in je handen. Om dan te zwijgen over de honderden demo’s die de sociale media en je inbox overspoelen. Wat onderscheidt nu een echte-van een huiskamer-dj? Hoe herken je dit? En, hoe mix je eigenlijk 2 plaatsjes aan elkaar? Wat is beatmixen? Hoe werkt een mengpaneel? Welke materialen vind je in een booth? Waarom gebruikt niet elke dj hetzelfde materiaal? Waarom kan ik niet aan elke dj een verzoekplaat aanvragen? Waar komen die verschillende muziekstijlen vandaan? Wie waren hun meest toonaangevende artiesten? Wat is het verschil tussen een dj-en een liveset? Wat doet een producer? Is elke producer ook dj? In deze expertclass zoeken we een antwoord op deze vragen . Je zet je eerste stappen in de wereld van dj’s en producers.

Audio Productie & montage

(Radio) spotjes, jingles, filmbedjes, een luisterspel, achtergrondmuziek, Soundscapes, wachtverzachters, begeleidende muziek voor dansoptredens…  Voor een eventmanager is audio nooit ver weg.  Professionele opnamestudio's en muziekhuisen staan altijd voor je klaar.  Maar soms is iets opnemen, knippen en plakken alles wat je nodig hebt en met een paar tools op zak kan je dit makkelijk zelf.  In deze workshop leer je hoe je audio moet opnemen en bewerken en je gaat er achteraf creatief mee aan de slag.  Je leert verschillende opname- en montagetechnieken, audio-effecten, bewerkingen ... en werkt hiernaast in groep aan een eerste eigen audio-project.

Inbound Marketing (A)

Iedereen heeft de mond vol van ‘content’. Maar hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt met je online-marketingaanpak zonder te schreeuwen of aanvallend over te komen in je communicatie? De kunst bestaat erin om de juiste content, op het juiste moment, via de juiste kanalen over te brengen.

Opstellen en uitvoeren van een veiligheidsplan

Bij het organiseren van een evenement is creativiteit en ‘out of the box’ denken een zeer belangrijke factor in het al dan niet slagen. Telkens na een ingrijpende gebeurtenis overvalt ons als maatschappij de vraag of het nog wel opportuun is om grote manifestaties te organiseren of als individu ons te begeven naar een evenement. Veiligheid en preventie zijn – naast creativiteit - hierin cruciaal voor het al dan niet succesvol organiseren.

Hoe maak ik een veiligheidsplan op? Welke elementen zijn hierin belangrijk? Wat is mijn rol en verantwoordelijkheid als organisator?

Experience Marketing voor events

Een event organiseren is vandaag niet zomaar een podium vullen met zoveel mogelijk goden. De toekomst toont zich veel meer in het ontwikkelen van verbindende belevenissen waarbij er aandacht wordt besteed aan de (M)E-xperiences en de (W)E-xperiences. De docent, Peter Decuypere past de Holy Trinity Methode toe die hij in het handboek Holy Trinity Events heeft ontwikkeld. Daarbij gaat hij uit van heel herkenbare cases en dwingt hij de student om op een verrassend inspirerende manier te kijken naar events. Methodisch wordt er waarde toegevoegd die de basis zullen vormen van het marketingverhaal dat in ’t café www. moet worden verteld. Customer experience wordt customer expression, en het creëren van connectivity wordt een must. Kortom: je stapt buiten met een direct toepasbare methode, die je trouwens veel breder kan inzetten dan enkel bij de marketing van events. 

ROI voor publieksevenementen

Een publieksevenement kost een gemeente vaak handenvol geld, ook al organiseert de gemeente dit evenement niet zelf. De kosten voor het vergunnen, faciliteren of zelf organiseren van publieksevenementen worden vaak verantwoord door de vermeende maatschappelijke en economische impact die deze met zich mee zullen brengen. Maar wat brengt een publieksevenement nu op voor de gemeente? En hoe kan je dit meten? Hoe kan een evenementenorganisator aan een gemeente aantonen dat het wel degelijk de moeite loont om het evenement te vergunnen en liefst ook (financieel) te ondersteunen?

 

Tijdens deze expert class leren de onderzoekers van Karel de Grote Hogeschool je hoe je met de ontwikkelde meetinstrumenten deze impact relatief snel en eenvoudig kan berekenen, niet enkel nadat het evenement werd georganiseerd (ex post) maar ook op voorhand (ex ante). Meer nog, je zal het zelf ook doen voor een real life publieksevenement naar keuze. Hiervoor zal je samenwerken met de gemeente waarin het evenement zal georganiseerd worden. Hierdoor verwerft deze gemeente niet enkel een first mover advantage door inzichten te verwerven om haar lokaal evenementenbeleid te optimaliseren, maar ook jij als early adopter van deze uit onderzoek ontwikkelde ROI-methodologie voor publieksevenementen. 

Projectmanagement specialisatie

Om een digitaal project of product succesvol op te leveren moeten er veel verschillende stakeholders op 1 lijn gebracht worden. Creatievelingen, techneuten, veeleisende klanten… als projectmanager ben jij de lijm tussen dit alles. In deze expert class krijg je enkele methodieken, tip’s & trick’s en oude wijsheden mee om te zorgen dat je iedereen mee achter je doel geschaard krijgt. Als jij een discussie voert, dan win je ze ook.

Organiseren en uitvoeren van een real time event

Voor de student Event- en Projectmanagement de module waar je je talenten kan waarmaken om het concept en het organisatieplan van dit event te optimaliseren in een interdisciplinaire omgeving. Je gaat dit event ook effectief uitvoeren. 

Communicatie skills

Alternatief presenteren en visualiseren

Presenteren is iets wat je vaak moet doen, zowel tijdens je opleiding als erna. Helaas voelt niet iedereen zich hierbij even comfortabel en is niet iedereen even creatief als het er om gaat om een boeiend verhaal te brengen. In deze lessen ga je individueel op zoek naar manieren om beter, spontaner, vlotter, boeiender en vooral ook visueler te presenteren. Daarbij mag je vertrekken van bestaande presentatie of iets nieuws maken. Alles is goed, zolang het maar spetterend wordt. Aan het eind van de rit sta jij vol zelfvertrouwen voor de groep en geef je een presentatie waar iedereen geboeid naar kijkt en luistert!

Fans of Belgium

Iedereen fan van België!
Want in welk ander land worden er 800 bieren gebrouwen? Of wist je dat Brussel sámen met Washington D.C. de meeste diplomaten en internationale perscorrespondenten telt? Dat de grootste sluis ter wereld in de haven van Antwerpen ligt en de langste tramlijn langs onze kust loopt? Maar ook dat het minder gekende (en onterecht onbeminde) zuiden van het land best wel wat verborgen pareltjes te bieden heeft …?

Hoog tijd dat de wereld België beter leert kennen!
Tous ensemble creëren we een dynamische website waarmee we België promoten in het buitenland.
Zet je schrap, want in dit 3-talige land zal je je talenkennis nodig hebben. We reizen naar alle uithoeken van het land en doen inspiratie op om de verschillende facetten van België te promoten.

Sidetracking

“To boldly go where no student has gone before…” Sidetracking zet je op een zijspoor en geen dwaalspoor. Verbreed je kennis. Dompel je onder in alles wat Engels is: taal, cultuur en gewoontes. Leer verschillende Engelse accenten. Discussieer mee over stand-up comedy, sitcoms en films. Snuif de Britse cultuur op in Antwerpen. Meet and greet native speakers. Steek de plas over en ga mee op daguitstap naar Londen. Join us!

Spaans 1 'Hola'

¡Hola! Ontdek de Spaanse taal en cultuur! Sla al snel je Spaanse slag in je communicatie met vrienden, collega’s en zakelijke partners!

Spaans 2 'Adelante'

Zin om een stapje verder te zetten met je Spaans? Ontwikkel je vaardigheden en ontdek met ons de Spaanse bedrijfswereld.  Stap voor stap ontpop je je tot een vlotte communicatie expert in het Spaans!

Spaans 3 'Ruta Internacional'

Tijd om de internationale toer op te gaan! Verleg je grenzen en vind je weg in de boeiende wereld van Spanje en Zuid-Amerika. Scoor met je Spaans!

Classe d'immersion

Je pense donc je suis! Na 6 weken denk, droom en praat je in het Frans als nooit tevoren. Je stapt uit je Nederlandstalige comfort zone en creëert je Franstalige alter ego. Weg spreekangst, le nouveau guide touristique est arrivé! Inderdaad, na een grondige voorbereiding vertrek je tweemaal zuidwaarts om de stad Brussel op een originele en ludieke manier voor te stellen aan je medestudenten. Je bereidt je trip grondig voor, maakt een toffe informatiebrochure, interviewt locals en rijgt de bezienswaardigheden vlot aan elkaar als een geboren tweetalige. Tous ensemble!

Storytelling

Vijf essentiële dimensies van Storytelling zijn het verleden, de toekomst, de fouten en de successen. De belangrijkste dimensie is de ontwikkeling van de stem van een bedrijf door zijn verhaal. De cursus zal een model (CAST-model) aanreiken om dat duidelijk te maken en te implementeren. Daarnaast wordt er inzicht gegeven in verschillende technieken en mogelijkheden om verhalen boeiend te produceren.

IELTS prep

Je ambieert een internationale carrière? Een job in het buitenland lijkt je wel wat? Niets dat zo stoer staat op je CV als je IELTS score, én het is een absolute must bovendien. Aan de hand van een IELTS certificaat kan je internationaal bewijzen wat je niveau van het Engels is en gaan verschillende deuren voor je open. Omwille van het kostenplaatje van een IELTS test - zo'n 200 euro - stoomt deze expert class je klaar zodat je slaagkansen alsmaar hoger worden. Aan het einde van de rit doen we een 'mock IELTS' test, en zo zie je meteen waar je aan toe bent. Durvers boeken dan meteen een afspraak voor het officiele examen.

PR communicatie

Het publiek vandaag is kritischer dan ooit. Je klant informeert zich, vergelijkt, evalueert, en deelt z’n -soms ongezouten- mening via allerlei kanalen. In deze expert class leer je de kneepjes van public relations. Je plaatst je bedrijf/organisatie in de kijker met een wervend persbericht dat je strategisch verstuurt naar de juiste journalisten. Met webcare en sociale media treed je rechtstreeks in contact met je doelgroepen. Via public affairs en lobbying leer je hoe je de publieke opinie en beleidsmakers beïnvloedt . Ten slotte maak je kennis met de technieken van crisiscommunicatie en corporate social responsability.

Copain

Duik in een  Frans taalbad!  Frans wordt je Copain: Communiquer, Oser, Parler, Aimer, Internationaliser.  Met een heuse gamestorming vol ludieke activiteiten durf je vlot Frans te spreken, ook met native speakers!

Netwerken

Het belang van netwerken en lobbyen kan in de wereld van vandaag moeilijk overschat worden. Toch zijn beide vaak slecht gekend. In deze workshop maak je kennis met de wereld van professioneel en persoonlijk netwerken en krijg je een introductie in lobbying. Al doende doorbreken we clichés, demystifiëren we floue zones, de hype voorbij. Je treedt uit je comfortzone en kruipt in de rol van sleutelactoren in een groot lobby-rollenspel. Je wordt een echte "Netwerker 2.0" zodat je daarbuiten bij de kopgroep hoort.

Straal kracht uit

Eindelijk lukt het je om je gedachten helder op papier te krijgen. Je schrijft met aandacht voor structuur, dynamiek en kracht. De aangereikte schrijfstrategieën zorgen daarbij voor meer intensiteit. Je gaat aan de slag met authentieke schrijfopdrachten en good practices binnen de opleiding. Investeer in je professionele carrière en leer sterk schrijven!

Commerciële skills

Klantgericht en commercieel communiceren

Heb jij ook wel eens het gevoel dat je bediend wordt door iemand die niet echt naar je luistert en niet echt in jou geïnteresseerd is? Gelukkig bestaat ook het tegenovergestelde: mensen die echte en oprechte interesse tonen en pas tevreden zijn als jij als klant dat ook bent. Hoe kan je beter communiceren? Beter verkopen? Maak jouw communicatie tot een feest voor je klant! Hoe? We zoeken het uit voor face to face en telefoongesprekken. En als het dan toch eens mis gaat, hoe ga je dan om met klachten?

Sales Management advanced

Klanten als bron van inkomsten: wie zijn ze, wat doen ze en hoe doen we ze meer kopen? Deze centrale vraag gaan we gedurende 6 weken uitspitten aan de hand van theorie en veel oefeningen. Strategisch klantenmanagement voor iedereen die reeds kan verkopen (cursus verkoopsvaardigheden of eigen ervaring). Essentieel voor een gezond (eigen) bedrijf. Enkel voor high potentials.

Employer Marketing (A)

Hoe kan je ervoor zorgen dat je (bedrijf) de meest aantrekkelijke werkgever wordt en je mensen super gemotiveerd zijn? Leer de knepen van het marketing vak en reclame toegepast op employer branding. Méér dan recruitment advertising en dieper dan interne communicatie. Bouw mee aan een merk waar mensen voor willen gaan!

Develop your sales talent

‘Waar kan ik u mee helpen?’, ‘Waarnaar bent u op zoek?’ of ‘Wat kan ik voor u doen?’…

Klinkt bekend? Het zijn dé meest gestelde openingsvragen in een verkoopgesprek. En –helaas- ook drie keer de foute manier om een succesvol gesprek te starten.

In deze expert class leer je hoe het wel moet, in B2C én B2B. Want goed begonnen, is half gewonnen. Maar er is meer: wat een klant je vertelt, is vaak enkel het topje van de ijsberg. Met de juiste technieken trek je zijn vraag open en verbreed je je saleskansen. Schrijf je in en boost je sales talent.

De campagnemakers

Wat is het geheim van succesvolle marketingcampagnes? Denk dichtbij aan Ringland of internationaal aan de ALS Ice Bucket Challenge. Welke campagnes zakken door het ijs? Verwacht je aan grondige analyses en tips van insiders. Uiteraard dagen we je uit om een campagne te ontwerpen op basis van een reële vraag. Laat je coachen bij de campagnemakers!

IT gerelateerd

Photoshop Advanced

Je maakt kennis met de Photoshop interface, leert tools, tips en tricks om foto’s te editen, te retoucheren en nieuwe composities te maken...Maar wist je dat photoshop ook kan ingezet worden voor video?
We maken gebruik van video layers, de video timeline, smart objects, smart filters, maskers, 3D mapping,.... Als toemaatje bekijken we mogelijkheden en instellingen voor print en web, zodat je geen schrik meer hoeft te hebben om alle grafisch materiaal te kunnen optimaliseren en klaar te maken voor productie !

Atelier bewegend beeld

Je leert hoe je een verhaal vertelt aan de hand van bewegende beelden. Je verkent alle stadia van een videoproductie: van opname over montage tot nabewerking. Hiervoor werken met Adobe Premiere. 

Zin in het realiseren van een aftermovie, kortfilm of reportage?

Visual Storytelling

Filmpjes, beelden, alles wat te maken heeft met visuele communicatie. Het mist vaak aan spankracht. Hoe komt dat? Omdat er geen echt mooi verhaal in zit.  We leren je zowel theoretisch als praktisch hoe je verhaalstructuur omzet in beelden. Je krijgt tips en tricks van professionals en we helpen je bij de realisatie van je eigen verhaal.

Wordpress Advanced

Alle facetten om je Wordpress-website professioneel te beheren en te lay-outen komen aan bod.

Open Source Digital Office

Naast Windows en Mac bestaat er een zeer uitgebreide, virusvrije, creatieve en stabiele Linux wereld. Voor elke betalende Windows applicatie bestaan er meerdere gratis Linux applicaties. Ook een office manager kan baat hebben om deze wondere wereld te verkennen en zich op deze manier te profileren als een all-rounder qua ict-vaardigheid op de arbeidsmarkt.

Persoonlijke ontwikkeling voor co-managers

Personal Branding

Deze cursus legt het accent op intern ondernemerschap. Concreet komt dit neer op het toevoegen van proactieve waarde voor jezelf en je omgeving, het volgen van je passie, het nemen van risico's en creatief denken. Op deze wijze word je een vitaler mens en ben je in staat ondernemender te werken binnen je organisatie

Business etiquette en protocol

Hoe belangrijk is business etiquette vandaag in de professionele wereld? Is dit voorbijgestreefd of net niet? Wat is het verschil tussen sociale etiquette en business etiquette? In hoeverre worden protocolregels nog toegepast? Hoe kan inzicht in business etiquette je een houvast en vertrouwen geven tijdens een businessintroductie, netwerkevent, receptie, zakenlunch …?
Alles start met meeting, greeting & introducing etiquette. Neem een correcte houding aan en geef een boost aan je imago als professional. Leer meer over networking etiquette, dress etiquette, host etiquette, business card etiquette en vooral, pas dit toe in talrijke cases! Tot slot, ken het belang van protocol bij formele aangelegenheden en evenementen.
‘Just doing your job in our competitive, global business environment isn’t enough. You need to stand out – in a good way!’

Zelfmanagement

Een efficiënte office manager is ook vooral een succesvolle ‘zelfmanager’!  Grijp je kans en volg in 2017-2018 een extra expertclass Zelfmanagement: maak kennis met een toolkit vol persoonlijke vaardigheden die je levenslang en overal helpen het hoofd koel (en boven water) te houden.

Tijdens zes workshops vergroot je je zelfkennis … want dat is het begin van alle wijsheid : Ben je positief ingesteld? Wat zijn je troeven? Wat zijn je valkuilen? Wat betekent focussen? Ben je meestal in balans? Heb je lef?

Geen ingewikkelde theorieën, geen dikke cursus, geen voorkennis vereist. Wel noodzakelijk: een open geest en veel goesting om je persoonlijke vaardigheden actief aan te scherpen.

Inspireren en creëren

Creatief denken kun je leren! Dat is ons uitgangspunt in deze expert class voor durvers. Inspiratie schuilt in elk hoekje: bij grote denkers en kunstenaars, bij een nieuwsgierige buurjongen, bij die ondernemende collega. We snuffelen binnen en ver buiten de muren van KdG. Inspireer elkaar. Vind het lef om te creëren en de kracht om anders te denken.

Organisatie & management

Digital Accounting

Helemaal mee met de boekhouding van je bedrijf? Op zoek naar betrouwbare klanten en leveranciers? Je eigen boekhouding ingeven, btw-aangiftes doen en jaarrekeningen ontcijferen: jij springt er na deze lessen vlot mee om.

Fame & fortune

Wat hebben Taylor Swift, Ben&Jerry’s, Vincent Kompany en Colruyt met elkaar gemeen? Een ijzersterke, zorgvuldig opgebouwde reputatie! In dit vak leer je alles over de bouwstenen van een goede reputatie en leer je de basisprincipes van reputatiemanagement om je persoonlijke reputatieplan op te zetten. 

Fashion Management

Wat schuilt er achter de glitter and glamour van de modesector? Je ontdekt het verschil tussen haute couture en prêt-à-porter, Dries Van Noten versus Zara. We zoomen in op fashion weeks, uitdagingen binnen deze sector en modejobs. Dit gecombineerd met gastsprekers en een bedrijfsbezoek.

International Digital Strategy project

Ambitieus, uitdagend en internationaal: dit is de ultieme test. Je neemt het in team op tegen andere landenteams. Je opdracht? Een cross mediaal content plan vorm geven op basis van de briefing van een NGO- businesspartner. Daartoe stel je met je ploeg een ontwikkelteam samen met heldere rollen en verantwoordelijkheden. En je verzorgt uiteraard ook een uitgebreide juryvoorstelling voor een docenten- , experten-en vakjury in het buitenland! Vorig jaar haalden onze KdG-studenten het van de andere teams. Slagen we er bij de volgende editie in de titel te behouden?

Digital culture (A)

In digitale cultuur ontdek je de impact van digitaal op jou als mens, maar ook haar impact op de maatschappij en het bedrijfsleven. Nadat je hebt kennisgemaakt met deze analoge en digitale spanningen, ontwerp je zelf een digitaal business model voor een bestaand bedrijf. Tenslotte treed je binnen in de wondere wereld van socialnomics en de versterkende impact dat social media kan hebben op jouw digitale onderneming.

Organisatie management (A)

Met voorsprong starten in je toekomstige werkomgeving mag je hier wel letterlijk nemen! Begrippen rond kwaliteitssystemen zoals ISO-normen, EFQM, Balanced scorecard kan jij kaderen. Timemanagement zal ervoor zorgen dat je stressbestendig aan de slag kan.

Bovendien zal je met de kennis die je opdoet rond organisatiestructuren snel je weg vinden in gelijk welke bedrijf.

Innovation & conversation lab

Wil je nu echt eens opsnuiven hoe de echte bedrijfswereld functioneert? Voeg je dan bij dit team & we leren jou de knepen van het vak kennen! Aan de hand van reëel project gaan jullie interdisciplinair samenwerken met een andere opleiding (studenten van OM samen met studenten van Autotechniek). Studenten van OM zijn het agentschap dat er voor moet zorgen om een product van de studenten van Autotechniek op de markt te brengen. Hoe? Je zal er in team voor zorgen dat de briefing zo duidelijk mogelijk is zodat iedereen weet wat hem te doen staat.  Vervolgens stellen de studenten van OM een multimedia plan op & voeren de nodige stappen uit volgens de scrum methodologie. Tevens leren de studenten van Autotechniek om via deze scrum methodolgie aan hun product te werken zodat zij jullie de nodige content kunnen aanleveren die de studenten van OM kunnen gebruiken in hun multimediaplan.

The world today and tomorrow (A)

Zet je internationale bril op en bestrijd mee de kerktorenmentaliteit! Je verdiept je in de fascinerend fenomeen van de globalisering, de wereld die steeds platter wordt. Je denkt mee na over uitdagingen van de genetwerkte samenleving. En brengt alle inzichten en alle actuele topics samen in je eigen creatieve leerjournaal. Maak jij je klaar voor een internationale carrière? Of blijf je plakken onder de kertoren? Oh ja, in de les spreken we als wereldburgers Engels (maar niet op het examen hoor)

Wiskunde voor zalmers

Wil je na het behalen van je KdG diploma een master opleiding volgen in een economische richting?  Dan kan dit zeker via een schakelprogramma op de universiteit.  Wiskundig inzicht is hierbij onontbeerlijk.  Nooit fan geweest van wiskunde?  Je bent zeker niet de enige maar laat dit je vooral niet tegenhouden om je ambities waar te maken.  Tijdens deze expert class behandelen we immers op een overzichtelijke en gestructureerde wijze wiskundige begrippen en frissen we je vaardigheden op.  Deze opgedane kennis zal je ongetwijfeld van pas komen tijdens je verdere academische loopbaan! 

Marktonderzoek

Marktonderzoek gaat over mensen. Of het nu gaat om big data, of uitgepuurde interviews, het geeft je een inkijk in de hearts & minds van de mensen rond je. En hoe meer je mensen begrijpt, hoe beter je hen bereikt en bedient. Wat zijn de behoeften en verwachtingen van jouw doelgroepen? Hoe ziet hun leefwereld er uit, en welke rol kunnen wij daar in spelen als product, dienst of merk? Hoe kunnen we ze bereiken? En hoe kunnen we een duurzame band met hen opbouwen? Zijn ze ook achteraf tevreden over ons product, dienst, merk, event, of met jou als werkgever, en hebben je campagnes ook echt impact gehad…? Vragen als dit houden merken en bedrijven voortdurend bezig. En goed marktonderzoek kan hen de antwoorden geven. Marktonderzoek is dan ook formalized curiosity: een manier om je wildste en minder wilde ideeën af te toetsen, uit te diepen en concreet vorm te geven. Marktonderzoek brengt zo inzicht in je doelgroep, en structuur in je gedachten. Maar die nieuwsgierigheid is formalized, met regeltjes dus. Alle marktonderzoek is gebonden aan een aantal criteria die bepalen of de data en inzichten relevant en bruikbaar zijn. Goed onderzoek maakt je slimmer, sterker en relevanter. Slecht of fout begrepen onderzoek kan je de bal doen misslaan. In deze expert class krijg je inzicht in wat goed onderzoek is, en wat niet, en ga je zelf ook echt aan de slag.

Nieuwe organisatievormen voor de toekomst

In welke organisatie wil jij later terecht komen; Google? Ben&Jerry’s? H&M? of liever Uber ? Op welke manier werken deze organisaties en zijn ze wel future proof?

Hoe ziet een future proof organisatie er eigenlijk uit en welke verschillende vormen bestaan er vandaag al?

Aangezien je later hoogstwaarschijnlijk meer tijd op je job dan met je vrienden zal doorbrengen, is het een belangrijke vraag in welke soort organisatie je je het beste zal voelen.

In dit vak bekijken we innovatieve organisatievormen, praktijkvoorbeelden en evalueren de pro’s en cons.

Na 6 weken heb jij een beter zicht op de organisaties van de toekomst, hoe jij daar in past en op welke manier we naar die horizon kunnen evolueren.

Passion for arts, mind for management

Droom je van een functie bij de Zomer van Antwerpen, Trix, Het Toneelhuis, het FOMU of een andere culturele organisatie? Als cultuurmanager ben je van alle markten thuis en heb je bijgevolg een héél gevarieerde functie!

De cultuursector vereist specifieke kennis en kunde: een goed cultuurmanager beschikt niet alleen over een uitgebreide kennis van bedrijfsbeleid, hij/zij heeft ook het laatste woord over de marketing en communicatie en beheert daarenboven de personeelswerking en het financiële luik van de organisatie. Al deze particuliere resultaatgebieden krijgen een geheel eigen invulling binnen de cultuursector en vereisen de nodige vaardigheden.

We gaan op verkenning in de Antwerpse cultuursector en focussen op een ‘cultuurbedrijf’ naar keuze om alle aspecten van de organisatie onder de loep te nemen.

Ondernemen

MVO 2 Duurzamer Ondernemen

Ben je geslaagd voor MVO1 en wil je meer weten over hoe deze wereld socialer en milieuvriendelijker maken, dan kan je je inschrijven voor MVO2. Duurzaam ondernemerschap, alternatieve geldsystemen, verantwoorde marketing, het zijn maar enkele van de actuele thema's die in deze verdiepingscursus in MVO aan bod komen. Je leert er via een levenscyclusanalyse de ecologische voetafdruk van een product verbeteren of je wordt uitgenodigd om zelf een dienst of een product voor te stellen waar onze maatschappij een stuk(je) beter van wordt.

RZL + MVO2 + MVO3 leveren naast uw diploma een extra MVO-certificaat op.

MVO 3 Bedrijfsscan

Duurzaamheidsambassadeur. Deze titel kan je behalen door met succes een MVO-scan uit te voeren tijdens je stage, op basis hiervan een verbeterproject rond duurzaamheid uit te werken voor je stageplek, en dit met succes te verdedigen voor een jury. Het is de kers op de taart van het MVO-traject (dus je moet eerst met succes MVO1 en MVO2 afronden). En je krijgt een specifiek MVO-certificaat mede ondertekend door UNIZO en ETION! Niet aarzelen, doen!

Ondernemen 1

Je vindt startups wel knap. Ondernemen ligt je wel. Misschien heb je zelf al een idee. Of ben je juist nog op zoek naar dat gat in de markt waarmee jij straks geld zou kunnen verdienen?

In dit vak vertrekken we letterlijk van ‘geen idee’ en werken we naar een uitgewerkt business concept. Stap voor stap reiken we je de bouwstenen aan die je in staat stellen om je idee te vinden, een eerste ruw concept uit te werken en het kritisch te evalueren. Tenslotte leer je ook je idee te verkopen. Zo ben je helemaal klaar om de nodige betrokkenen te overtuigen. 

Ondernemen 2

Je hebt de smaak nu helemaal te pakken. Waar je in ondernemen 1 je eerste, ruwe concept hebt uitgewerkt, gaan we het nu verfijnen. We kijken meer in detail naar onder andere de financiën en samen met een aantal externe experts proberen we al je vragen te beantwoorden en stomen we je verder klaar voor een mogelijke echte start. Benieuwd wie of wat jou nu nog kan tegenhouden …!

Human Resources

Bedrijfspsychologie (A)

Wie ben je, wat kan je en vooral wat denk je dat je doet? We ontdekken samen de psychologie achter de feiten. Is solliciteren objectief? Kan ik samenwerken met iedereen? Wat motiveert de werkende mens?
In 12 lessen leren we alles rond gedrag in organisaties en bedrijven. Telkens vervul je opdrachten samen en individueel om je inzicht op de werkvloer te verruimen. Verbaas je ...!

Talent Acquisition (A)

Wat betekent Human resources Management vandaag? Van waar komen we en waar gaan we naar toe? Hoe vinden de bedrijven van vandaag, de talenten van morgen? Dat .....maar nog veel meer leren we tijdens de opleiding Talent Acquisition!

Human Resources

In dit vak leer je wat het belang is van het Human Resources beleid in een organisatie. We nemen  je mee doorheen de hele HRM-cyclus, te starten bij het ontstaan van een vacature naar het proces van rekrutering en selectie. Bij deze topic gaan we ook concreet kijken, hoe jij je het best profileert op de arbeidsmarkt. (rekrutering, selectie).

Hoe loopt het daarna? Hoe houden we medewerkers gemotiveerd tijdens hun loopbaan? Hoe zorgen we voor een evenwicht tussen de belangen van de medewerkers en de belangen van de organisatie? (performance management, talentmanagement, competentiemanagement ...).

We bekijken hoe organisaties hun loonbeleid voeren en concreet kijken wij naar wat jij mag verwachten als loon wanneer je de arbeidsmarkt betreedt. We lichten ook toe dat beloning veel meer is dan loon alleen. 

Summer school

Summer school

Volg je in de zomer een cursus of inleefreis dan kan je dit achteraf laten goedkeuren door het opleidinghoofd als expert class. 

CTE: Creativity, technology and entrepreneurship (CLIL)

Webscripting

This workshop provides a full introduction of programming fundamentals using JavaScript to create rich web applications. Building on the foundations you learn, students take a hands-on approach in showing JavaScript's relationship to HTML and CSS to create professional, relevant applications. The primary emphasis of this workshop is on the JavaScript programming language, with secondary emphasis on HTML and CSS.

Animation

We teach you the basics of animation and you will learn to apply it to your own animation. At the end of this course you will be able to develop an animation on the basis of an imposed scenario.