Organisatie en Management: Cross Media Management

Cross Media Management is een traject van de professionele bachelor Organisatie en Management

  • Sociale media zijn zo hard jouw ding dat je er je job van wil maken.
  • Cross Media Management koppelt digitale technologie aan communicatie en innovatie. Zo vertel je het beste onlineverhaal.
  • Word expert in digitale communicatiestrategie: customer journeys, channels, touch points, google analytics …
  • Praktijk is het codewoord: real life-opdrachten, bedrijfsbezoeken, gastcolleges en stages.
  • Leer door te doen: video, podcasts, storytelling, content creation & design, management, talen ...
  • Kies die expert classes die passen bij jouw talent en interesse.
  • Oud-studenten werken bij Dear Media, These Days Y&R, CNR Records, Addmyberry, Enplug, Ahold Delhaize, BBDO …
  • Verder studeren? Je behaalt zonder problemen een tweede bachelordiploma of schakelt door naar een master in Communicatiewetenschappen, Organisatie en Management, Bedrijfscommunicatie, Meertalige Professionele Communicatie …

De opleiding Office Management heeft vanaf 2021-2022 een nieuwe naam, goedgekeurd door de Vlaamse overheid: Organisatie en Management.

Hoe ziet de opleiding eruit?

Cross Media Management is een traject van de professionele bachelor Organisatie en Management.
Er is geen gemeenschappelijk jaar voorzien. Je kiest al vanaf het eerste jaar jouw specialisatie.

In Cross Media Management draait alles om digitale strategie en communicatie.

  • Je start met een stevige basis in organisatie en management.
  • Daar komt een uitgebreid pakket specialisatievakken bovenop in content creation & design, marketing & strategy, digital entrepreneurship en cross communication. 
  • Je krijgt ook de kans om je eigen talenten en persoonlijke competenties te ontwikkelen in expert classes. Je kiest 5 keuzevakken uit een lijst van meer dan 40. Resultaat: op het einde van de rit heb jij een uniek profiel, ideaal om je te profileren op de arbeidsmarkt.
  • Alle vakken spelen vlotjes op elkaar in: een contentplan in het Engels bijvoorbeeld. Zo bouw je inhoudelijke kennis op en leer je tegelijk een taal.

Eerste jaar

  • De module Digital Culture toont je hoe je bedrijfscommunicatie en -cultuur kan afstemmen op sociale media en smartphones en hoe je klanten kan aantrekken in tijden van artificiële intelligentie, bots en automatisering.
  • In Social media management raak je vertrouwd met lead generation, social media interactie & monitoring.
  • In de modules Digital Essentials, Photoshop, Indesign & Illustrator ervaar je dat technologie de basis is van goede communicatie en dienstverlening.

Tweede jaar 

  • Wil je een fantastische klantenervaring creëren? Sleutels tot succes zijn: goed management op basis van feedback, een vlot proces en klantgerichtheid.
  • De modules Inbound marketing, Agile projectmanagement, Online storytelling, Digitale marketing, Google AdWords & Analytics en Social monitoring zijn must haves in je professionele parcours.
  • Met wat je tot nu toe geleerd hebt, maak je voor het eerst samen met je medestudenten een echte campagne met sociale impact voor een organisatie.

​Derde jaar 

  • Tijd voor het echte werk! Je volgt een stage en zet op de werkvloer wat je geleerd hebt om in de praktijk.
  • Samen met gelijkgestemde klasgenoten teken je een innovatieve en uitdagende digitale strategie uit voor een bedrijf. Laat jij niets aan het toeval over? Kan je genoeg buzz creëren op sociale media?

 

Remote video URL

Vakken en studiepunten

Eerste jaar

Digital entrepreneurship
9 studiepunten
Economics essentials
(
3 studiepunten
)

Wat is de impact van ‘de economische situatie’ op jou, je omgeving, het bedrijf waar je zo graag wilt werken? Stap in de actualiteit. Economics essentials helpt je te beseffen, begrijpen, beslissen. Je plaatst begrippen in de juiste context, je interpreteert acties van bedrijven en overheden, en je vormt je zo een gefundeerde mening over de wereld waarin je leeft, werkt en woont.

  • Micro (1 studiepunt)
  • Macro (2 studiepunten)
Onderzoeksvaardigheden
(
3 studiepunten
)

Inventariseer, analyseer en synthetiseer de infolawine die elke dag op ons afkomt. 
Leer professioneel informatie online en offline te zoeken, te verzamelen en te verwerken.

Ondernemen in de digitale sector
(
3 studiepunten
)
  • Juridische aspecten (1 studiepunt)
  • Financieel management in de digitale sector ( 2 studiepunten)

Kriebels om je eigen bedrijf op te richten? We bekijken de do’s en don’ts bij ondernemen in de digitale sector. Zowel juridische aspecten, boekhoudkundige begrippen als financiële topics komen aan bod. Ook als je niet onmiddellijk je eigen zaak wil starten, zal je heel wat opsteken. Als professional dien je immers steeds op de hoogte te zijn van de besproken topics.

Cross communication management
17 studiepunten
Nederlandse communicatie
(
5 studiepunten
)
  • Copywriting 1 (3 studiepunten)
  • Projectcommunicatie (2 studiepunten)
Engelse communicatie
(
6 studiepunten
)

In Building blocks 1 (3 studiepunten) & Building blocks 2 (3 studiepunten) krijg je een grondige opfrisbeurt en uitbreiding van je Engelse vaardigheden. Daarnaast word je als ‘digital native’ uitgedaagd om aan de hand van een authentieke case advies te formuleren over online campagnes. Bovendien leer je professionele Engelse berichten onder de loep te nemen en te perfectioneren. Altijd al je eigen idee willen pitchen? Ook dit leer je tijdens de lessen Engels.

 

Stratégies de communication
(
6 studiepunten
)

 

  • Stratégies de communication 1.1 (3 studiepunten). Wie ben jij? Waarom heb je eigenlijk voor deze afstudeerrichting gekozen? Weet je al perfect wat deze sector inhoudt? Of ben je nog wat zoekende? Welke bedrijven, welke personen inspireren jou? Vertel het ons, en français!
  • Stratégies de communication 1.2 (3 studiepunten). We dompelen ons wat dieper onder in het zakelijk Frans: afspraken maken, formules voor mails en telefoongesprekken. En we gaan ook de baan op: je neemt deel aan een echte Franstalige activiteit en je interviewt iemand... in het Frans! We zijn ook benieuwd naar de ervaringen die je opdoet tijdens het jaar, en de verwachtingen die je koestert voor je verdere studies en toekomst. Vertel het ons, en français!
  • Content marketing essentials (3 studiepunten)

 

Me@Work
2 studiepunten
Oriëntatie op het werkveld
(
2 studiepunten
)

Weet je al helemaal wat deze studierichting inhoudt? En kan je al perfect zeggen wat je later met je diploma wil gaan doen? Wij helpen jou bij jouw zoektocht! Verken je mogelijkheden. Maak kennis met jouw toekomstige werkveld. Je interviewt 3 personen naar keuze uit jouw vakgebied en observeert iemand tijdens zijn werkdag.

Mindset 2050
2 studiepunten
Zelfmanagement
(
2 studiepunten
)

Wil jij een zelfmanager worden? Dat kan! Je sleutelt aan jezelf tot je positief communiceert, een gezonde portie zelfreflectie aankan, met plezier uit je comfortzone komt en toch mooi in balans en gefocust blijft. Met vallen en opstaan natuurlijk! Dat hoort erbij.  

Marketing & strategy
8 studiepunten
Digital culture
(
3 studiepunten
)

In Digital Culture leer je alles over de impact van digitale technologie op onze manier van leven en werken. Aan de hand van een reeks sleutelfiguren als Ada Lovelace, Alan Turing en Satoshi Nakamoti maak je kennis met ideeën en concepten die onze wereld op z’n kop zetten. Belangrijke thema’s als de ethiek van robots, online communities, privacy, en cancel culture komen aan bod. Je leert kritisch kijken naar deze fenomenen en dit als basis te gebruiken voor een podcast-episode.

Computer skills
(
5 studiepunten
)
  • Excel (4 studiepunten)
    Leer de technieken waarmee je in de praktijk cijfergegevens beheert. Je gebruikt formules, maakt cijfergegevens op en stelt ze grafisch voor.
  • Digitaal visualiseren (1 studiepunt)
    Onderbouw je speech/pitch met een professioneel inspirerende goodlooking presentaties met veel oog voor designprincipes. One picture equals 1000 words! 
Content creation & design
8 studiepunten
Digital essentials
(
3 studiepunten
)

Digital Essentials is een inleiding in de enorm uitgebreide en soms overdonderende wereld van webdesign.

We leren omgaan met HTML5 en CSS. We werken ook met Adobe Creative Suite, meer bepaald Photoshop en in mindere mate Illustrator. We leren deze programma's doelgericht en efficiënt te gebruiken binnen webdesign.

Een beknopt overzicht van Flexbox en Bootstrap komt aan bod.

Een korte inleiding hoe we HTML en CSS kunnen gebruiken binnen de context van Wordpress om op deze manier een website echt naar onze hand te zetten. Weg van het voorspelbare pad van de prefab thema's. We beperken ons tot de essentie maar altijd met een perfect en professioneel resultaat als doel. Het is de bedoeling dat studenten begrijpen hoe een website back-end is opgebouwd en weten hoe ze een website op een eenvoudige manier naar hun hand kunnen zetten.

Creativiteit, assertiviteit en kritisch denkvermogen zijn een must.

Photoshop, Indesign en Illustrator
(
5 studiepunten
)

Digitaal doen. Een blog starten, kinderspel? Na deze cursus voor jou wél! Je leert alle tips en tricks voor fascinerende foto’s en geruisloze geluidsopnames. Ga aan de slag met Indesign, Photoshop en Illustrator en zet online een sterk merk neer.

Team challenge
11 studiepunten
5daychallenge
(
3 studiepunten
)

Tijdens de expert class 5 day challenge kan je proeven van alles wat je nodig hebt om van jou de digital marketeer van de toekomst te maken!

Krijg inzichten in customer journey en buyer persona, en kom ook meer te weten over de kracht van video en podcasts, de waarde van storytelling, de do’s and don’ts binnen webdesign, …  

Laat je voeden door de inspirerende sessies van onze experts en ga zelf aan de slag met je eigen online agency!

Teamchallenge
(
5 studiepunten
)

Ambitieus en uitdagend - Smijt je in de eerste Team Challenge!
Je ontdekt en ontwikkelt je talenten in een echte cross-media projectmanagement-case waar je als team de "extra mile" gaat voor een opdrachtgever uit het werkveld. Je stelt een scrum-ontwikkelteam samen met heldere rollen en verantwoordelijkheden, werkt het digitale contentplan uit en verzorgt uiteraard ook een pitch. Onderweg groei je, je gaat aan de slag met de feedback die je krijgt op proces en inhoud.

Expertclasses
(
3 studiepunten
)

Check het overzicht met alle expert classes.

Tweede jaar

Digital entrepreneurship
6 studiepunten
Samenleving, waarden en economie
(
3 studiepunten
)

Armoede, milieu, werkgelegenheid ... Aan de hand van actuele cases nadenken en discuteren over wat in onze wereld gebeurt, daar gaat het om in deze cursus.

Inbound marketing
(
3 studiepunten
)

We doorlopen de verschillende fundamenten van inbound marketing: strategie, framework, contentcreatie, communicatie, conversie, reporting en technologie. Daarnaast vullen we de theorie aan met cases uit de praktijk.

Cross communication management
8 studiepunten
Franse communicatie
(
5 studiepunten
)

Klink en schrijf als een professional in het Frans. Laat je stem horen als je vergadert, presenteert en argumenteert. Verder leer je overtuigende mails schrijven. Onze leuze is: "Si tu veux, tu peux!"

Improving your English skills
(
3 studiepunten
)

Dankzij de bijbel ‘Digital Marketing like a PRO’ van Clo Willaerts leer je stapsgewijs een digitaal marketing plan uit te schrijven voor je favoriete merk. Je presenteert dat plan alsof je het pitcht voor de CEO. Daarnaast gaan we in enkele creatieve sessies copywriting leren hoe we de perfecte captions schrijven bij de meest uiteenlopende beelden.

Me@work
4 studiepunten
Consultancy opdracht
(
3 studiepunten
)

In de consultancy opdracht zoom je in op een structureel probleem of uitdaging waarmee een bedrijf uit je toekomstig werkveld te kampen heeft. Op basis van de contacten die je tijdens je opleiding met dit werkveld hebt gelegd, zoek je een bedrijf dat met behulp van jouw advies een oplossing wil zoeken voor deze concrete uitdaging. Je formuleert een gepaste onderzoeksvraag, waarvoor je als consultant voor dit bedrijf verbetervoorstellen en onderzoek aanbevelingen opstelt. Op basis van jouw aanbevelingen kan het bedrijf aan de slag gaan en inzicht verwerven in de oplossing voor het probleem. Je presenteert je plan zowel schriftelijk in een rapport, als visueel en mondeling tijdens een presentatie aan het bedrijf.

One Day Conference
(
1 studiepunt
)

Choosing colours: Laat je inspireren door keynotes en leg je eerste contacten met stagebedrijven volgens je eigen voorkeuren en interesses.

Mindset 2050
3 studiepunten
Interculturele communicatie
(
3 studiepunten
)

De wereld ligt aan je voeten! In dit vak ontdek je de basisprincipes van krachtige communicatie in een cultureel diverse context. We starten heel concreet: welke woorden kies ik, welke gebaren maak ik, wanneer luister ik best alleen maar? Daarna verdiepen we: Hoe ga je om met cultuurverschillen? Wat te doen bij cultuurshock? Je leert erop reflecteren én maakt het zelf mee.

Marketing & strategy
13 studiepunten
Computer skills
(
5 studiepunten
)

Word Word-expert! Leer de kneepjes van het vak met verzendlijsten, bouwstenen enzovoort.

Breid je vaardigheden in Excel verder uit om complexere rekentaken te ondersteunen en gegevens te analyseren.

  • Word (1 studiepunt)
    Word Word-expert! Leer de kneepjes van het vak met verzendlijsten, bouwstenen enzovoort.
  • Excel (2 studiepunten)
    Bereid je vaardigheden in Excel verder uit om complexere rekentaken te ondersteunen en gegevens te analyseren.
  • Analyse en interpretatie van Data (2 studiepunten)
    Data wa’s da? Je verzamelt, structureert en analyseert gegevens van klanten, producten enz. Zo kom je snel en efficiënt te weten hoeveel klanten je in deze regio hebt, hoeveel winst je maakt …
Datamanagement
(
2 studiepunten
)

Data wa’s da? Je verzamelt, structureert en analyseert gegevens van klanten, producten enz. Zo kom je snel en efficiënt te weten hoeveel klanten je in deze regio hebt, hoeveel winst je maakt …

Google Analytics & Digital Performance Marketing
(
6 studiepunten
)

Meten is weten. ‘Wie zijn ze? Wat doen ze?’ Online aanwezig zijn is één ding, maar wat is de impact voor een bedrijf? Via Google Analytics analyseer je de bezoekers op een website. Je leert hoe je een rapport opstelt en de cijfergegevens interpreteert. Met de juiste software achterhaal je wat er online over jouw merk verteld wordt.

Content creation & design
12 studiepunten
English for Social Media
(
3 studiepunten
)

In een team analyseer, vergelijk, beheer en gebruik je - in het Engels - verschillende sociale media (Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, Snapchat, LinkedIn…). Je leert hoe je goede social media posts in het Engels moet schrijven. Je leert mensen interviewen en op basis daarvan creëer je eigen content voor online media.

Contentcreatie 1
(
4 studiepunten
)
  • Grafische skills (2 studiepunten)
  • Copywriting 2 (2 studiepunten)

Je ontwikkelt je copytalent verder. Je leert overtuigend schrijven offline en online, aangepast aan je doelpubliek en volgens de vereisten van elk product. Je combineert je tekst meteen met grafisch ontwerp en zorgt ervoor dat beide elkaar versterken.

Contentcreatie 2
(
5 studiepunten
)
  • Wireframes & webdesign (3 studiepunten)
    Je krijgt een overzicht van de verschillende methodes en technieken om je nieuw digitaal concept initieel via wireframe uit te werken (schetsmatig/analoog, digitaal via photoshop..) en uiteindelijk ook op een aantrekkelijke en professionele manier te presenteren. Je past dit toe aan de hand van een concreet project.
  • UX writing (2 studiepunten)
    Je leert overtuigend schrijven voor websites. Je bewijst dit met een concreet project waarin je ontwerp en copy combineert.
Expert classes
16 studiepunten
Team challenge 2
(
10 studiepunten
)

Hoe met straffe content je business doen groeien?  Je werkt met een real-life project, een opdrachtgever uit het werkveld, en een scrumteam. Je plaatst niet je product in de picture, maar brengt waar je consument nood aan heeft. Je denkt na of en hoe je met je content je marketing- en communicatiedoelstellingen kunt realiseren. Je vraagt je af hoe je je doelgroepen kunt voorzien van voor hen relevante content. Op een projectscrummatige wijze wordt je eerste denkwijze ingevuld door strategie, waarin je bepaalt wat je zal doen en niet zal doen, welke kanalen je zal inzetten en welke je niet zal inzetten, waarmee je het verschil zal maken en wat je aan je voorbij zal laten gaan. Het komt erop neer je eigen contentsweetspot te vinden en je contentstrategie uit te bouwen. Agile content management hanteert een stap-voor-stap aanpak en stelt waardeverhoging, teamverantwoordelijkheid en klantbetrokkenheid centraal.

Je krijgt een overzicht van de verschillende methodes en technieken om je nieuw digitaal concept initieel via wireframe uit te werken (schetsmatig/analoog, digitaal via photoshop...) en uiteindelijk ook op een aantrekkelijke en professionele manier te presenteren. Je past dit toe aan de hand van een concreet project.

Team challenge 2 is één grote mozaïek die alle inhouden integreert in 1 groot real-life project:

  • Agile Content Management Strategy (3 studiepunten) 
  • Social objects (2 studiepunten)
  • Online storytelling (3 studiepunten)
  • Video Editing & Captions (1 studiepunt)
  • Wordpress (1 studiepunt)
Expert classes
(
6 studiepunten
)

Check het overzicht met alle expert classes.

Derde jaar

Digital entrepreneurship
3 studiepunten
Topics Arbeidsrecht en sociale media
(
3 studiepunten
)

Je ontdekt het ABC uit het Belgische arbeidsrecht. Daarna surf je verder op de werkvloer. Je respecteert daarbij de regels rond het gebruik van sms, mail, telefoon en sociale media.

Verdrink dus niet, maar bescherm je tegen ontslag. Lig ook niet wakker van pottenkijkers, maar ken je privacy rechten. Het werkt.

Cross communication management
5 studiepunten
Working in English
(
2 studiepunten
)

Niets belangrijker dan online personal branding. Je stelt verschillende online platformen op voor potentiële werkgevers en denkt in een team na over de invulling van je functieprofiel in de toekomst.

Choisir sa stratégie de communication digitale
(
3 studiepunten
)

Je zet koers richting de Franstalige markt! De digitalisering en het daarbij horende webjargon kennen geen geheimen meer voor jou, de vakactualiteit volgen wordt je tweede natuur. Je exploreert de tendensen in de sociale media in het Frans, reikt een prijs uit aan het bedrijf dat daarop de beste strategie uitrolt en formuleert aanbevelingen. Stap voor stap ontpop je je tot een ware professional, die in klantenrelaties zijn mannetje staat en digitale strategieën kan voorstellen in het Frans. 

Me@Work
26 studiepunten
Me@Work
(
26 studiepunten
)

Tijd om de theorie om te zetten in praktijk tijdens je afstudeerstages. Bewijs dat je beschikt over de nodige skills om in het werkveld aan de slag te gaan gedurende twee fulltime stages van elk 8 à 9 weken.

  • Stage 1 (13 studiepunten)
  • Stage 2 (13 studiepunten)
Marketing & strategy
3 studiepunten
English communication: Digital showcasing
(
3 studiepunten
)

Tijdens het vak Digital Showcasing leer je kritisch nadenken over de ethische implicaties van online marketing en het gebruik van online platformen. We praten over influencer marketing, clickbait, cancel culture en andere topics die op dat moment in de actualiteit voorkomen. Bovendien ben je ook online actief. Je schrijft een blog, maakt een vlog en doet een onderzoek over een zelfgekozen topic zoals Artificial Intelligence.

Content & creation design
11 studiepunten
Digital innovation & creative technology
(
11 studiepunten
)

Dit vak leert je om een briefing van een klant te ontleden en deze in een efficiënte digitale strategie om te zetten voor de nabije en lange termijn toekomst. Daarvoor combineren we alle kennis die je hebt opgebouwd in de voorgaande jaren. Via enkele praktijkoefeningen leren we onze strategie daarna voorstellen in een pitch-presentatie. Daarin gaan we op zoek naar disruptieve, digitale opportuniteiten voor je merk, geïnspireerd door technologische innovatie en creative technology. Je team-en projectmanagement doe je in het Frans.

  • Creative technology (3 studiepunten)
  • Digital innovation (6 studiepunten)
  • Gérer votre équipe (2 studiepunten)
Expert classes
12 studiepunten
Teamchallenge 3
(
6 studiepunten
)

Ook in je laatste jaar dagen we je uit met een project uit het werkveld waarvoor je al je kennis en vaardigheden nodig hebt. Je werkt in team aan een briefing van een externe opdrachtgever: spreek een nieuw doelpubliek aan, zet een communicatiecampagne op poten, analyseer de digitale strategie… Verwacht je in deze challenge aan maatschappelijk relevante en internationale projecten.

Expert classes
(
6 studiepunten
)

Check het overzicht met alle expert classes.

Taste – Discover – Develop

Taste-discover-develop is onze innovatieve aanpak die jou toelaat om te studeren zoals jij dat wil. Je kiest zelf expert classes en ontwikkelt je eigen talenten.

  • Je ervaart het belang en de impact van online communicatiemanagement.
  • Je leert vlot werken met tools en apps als Google Analytics, Adobe Essentials, Indesign, UX design, design thinking ...
  • Je volgt de trends van conversation marketing, brand activation, scrummanagement, business development, digitale media en strategie.
  • Je leert hoe je zowel intern als extern sociale media of digitale netwerken beheert.

Expertisedomeinen

Samen met onze studenten, docenten en het werkveld hebben we de expertisedomeinen vastgelegd voor het traject Cross Media Management:

  • Content creation & design: creative technology
  • Marketing & strategy: analytics
  • Digital entrepreneurship: customer centricity
  • Cross media communication: content management

Bekijk de infographic

Expert in digitale communicatiestrategie

Met je diploma Organisatie en Management, traject Cross Media Management op zak ben jij de expert waar bedrijven naar snakken. Je wordt digital strategist, digital analyst, digital communication manager, digital employer branding manager, conversation manager, community manager ... en een onmisbare schakel in de digitale vooruitgang van je bedrijf. 

Wanneer heb je les?

  • De eerste lesweek start op 20 september 2020. Later inspringen kan tot februari.

  • Per week volg je gemiddeld 22 uur les.
  • Vaak heb je één tot anderhalve dag per week vrij. Die tijd gebruik je om aan je eigen projecten te werken.
  • Je hebt weinig springuren.

Bekijk een voorbeeldlessenrooster

Cross Media Management = mix theorie en veel praktijk

Om een specialist in Cross Media Management te worden is een mix van theorie en veel praktijk essentieel.

  • Je volgt de trends op het vlak van conversation en community management in (gast)colleges.
  • Je neemt deel aan praktijksessies.
  • Je loopt stage.
  • Je werkt ook zélf mee aan de cursusinhoud. De online wereld is dagelijks in beweging en je volgt zelf alles wat nieuw is mee op.

Na drie jaar ben je een echte expert. Je kent de impact van digitale media op onze communicatiecultuur. Je weet hoe je intern en extern communiceert via de juiste digitale kanalen. Zo help je bedrijven om hun expertise op een eigentijdse en vernieuwende manier naar buiten te brengen.

Kennis delen en samen innoveren

Je leert door samen te werken.

Je ontmoet professionals van wie je veel kan opsteken.

  • Je gaat aan de slag samen met je medestudenten.
  • Tijdens je stage werk je samen met je collega's.
  • Je bouwt een goede relatie op met docenten en studiebegeleiders.
Remote video URL

Een nieuwe digitale strategie bedenken voor Essentiel? Kunnen we!

Remote video URL

10 studenten beginnen hun eigen communicatiebureau: TARTAAR.

Remote video URL

Maar ook een digitale strategie voor UNIQLO!

Expert classes: ontwikkel je talenten

In het traject Cross Media Management ontdek en ontwikkel je je eigen talenten.
Hoe? Door over je hele studietraject 24 studiepunten aan 'expert classes' te volgen. Je volgt 5 keuzevakken uit een lijst van meer dan 40.

Van een Intensief Taalbad Frans tot Fashion Management, van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen tot Personal Branding, en van Photoshop tot 3D Video. Aan jou de keuze!

Benieuwd naar al onze expert classes?

Een talent is een samenstelling van meerdere competenties die zich tegelijkertijd uiten. En dat maakt je als mens uniek en onderscheidend, dat is jouw unieke samenstelling.
Marc Debisschop

Periodesysteem: 1 academiejaar = 4 periodes

  • 1 periode is 6 weken les, 1 week examenvoorbereiding en 1 tot 3 weken examens.
  • Je krijgt regelmatig feedback over je resultaten, vorderingen en werkpunten.
  • Voordeel: je spreidt je studielast over een heel jaar en je leert plannen.

Bovendien kan je rekenen op heel wat coaching.

#projectX: je start met een projectweek

  • Zin om een online campagne voor een groot bedrijf in elkaar te boksen?
  • Influencer worden staat nog op jouw bucketlist?
  • Al heel wat digitale skills in de vingers maar honger naar meer? 

Een digitale campagne uitwerken nog vóór je eerste les? Dat kan! 

Tijdens de expert class Project X kan je proeven van alles wat je nodig hebt om van jou de digital marketeer van de toekomst te maken:

  • Krijg inzichten in customer journey en buyer persona, en kom ook meer te weten over de kracht van video en podcasts, de waarde van storytelling, de do’s and don’ts binnen webdesign … 
  • Laat je voeden door de inspirerende sessies van onze experts en ga zelf aan de slag met je eigen online agency!

Normaal wordt dit georganiseerd in de eerste lesweek van het academiejaar maar door COVID19 zijn we gedwongen de projectweek te organiseren in het voorjaar 2021.  

Goed voor mens en milieu

  • Een nieuwe manier van business doen?
  • Betere resultaten voor zowel het bedrijf als de samenleving?
  • Duurzaam ondernemen en corporate social responsibility?

In de expert classes Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) vind je de balans tussen people, planet en profit. Je kan je uniek positioneren door een extra MVO-certificaat te behalen en zelfs een real-time bedrijfsscan uit te voeren.

Zin in ondernemen?

Een eigen zaak? Wij helpen je om al tijdens je opleiding te starten:

Go international!

Verruim je blik op de wereld! Grijp je kans en loop stage of volg les in het buitenland.

  • Als laatstejaarsstudent volg je via Erasmus les aan een Europese hogeschool of universiteit: ga 3 maanden naar Madrid, Belfast, Örebro, Amsterdam …
  • Echt heel avontuurlijk aangelegd ? Kies dan voor een uitwisseling met één van onze niet-Europese partners en trek naar Canada, Chili, Taiwan …

"Een buitenlandse studie in Taiwan geeft je de kans om een stukje van die andere kant van de wereld te ontdekken."

"Een weekend is niet om uit te rusten, maar om de omgeving te ontdekken!"

"Je hebt vrienden over de hele wereld!"

Voorbeelden van cursussen, lessen, projecten ...

Voorbeeldcursussen

Voorbeeldlessen

Remote video URL

Expert Class 'Alternatief presenteren en visualiseren'

Remote video URL

Expert Class: Atelier bewegend beeld, les videotechniek

Remote video URL

Professional Digital Skills - projectvak in het 3e jaar: een teamuitdaging in zes weken. Krijg keuze uit vijf briefings van opdrachtgevers: van een televisieprogramma over een ecologisch handtassenmerk tot een interieurdesigner.

Studentenprojecten

Wat heb je nodig?

Je hebt een recente laptop nodig om te noteren, projecten uit te werken, examens af te leggen ...

  • Wifi-specificaties: een toestel met 'A'-vermelding (bv. Wifi A, Wireless A, Wifi AC, Wireless AC)
  • Kan ik een Mac gebruiken? Je krijgt les in een Windows-omgeving. Heb je toch een Mac, dan kan je Windows installeren via Boot Camp. Hiervoor moet je Mac minstens voldoen aan deze specificaties: Intel iCore3 (liefst i5) / 8GB DDR RAM / 265GB SSD schijf.
    Let op! Heeft jouw Mac de nieuwe M1 chip? Dan kan je geen Windows installeren en je Mac niet gebruiken om les te volgen en examens af te leggen. 
    • Je kan dit controleren via het Apple logo –> Over deze Mac. 
    • Staat er Apple M1 vermeld bij Chip, dan is de installatie van Windows via Boot Camp niet mogelijk.
    • Staat er ‘Intel’ vermeld bij Processor, dan is de Windows installatie wel mogelijk via Boot Camp.
  • Gratis software? Als student van deze opleiding krijg je gratis Windows en Office 365.
Ik ben altijd al creatief en ondernemend geweest, maar mijn keuze voor het traject Cross Media Management kwam ik erachter dat ik echt een onderneming wou opstarten.
Margot Meert, studente én ondernemer. Lees meer ...
Most of my lecturers are people from my professional field, bringing their own experience into the classroom.
Rúna Van Beeck, studente Cross Media Management

Voor wie?

Je profiel

  • Digital native, het is een term die ze voor jou hebben uitgevonden.
  • Je hebt een eigen blog – als het er al geen twee of drie zijn -, je bent lid van verschillende communities en je omgeving maakt zich wel eens zorgen over de vele uren die je online doorbrengt op zoek naar coole content.
  • Social media kennen geen geheimen voor jou.
  • Je laptop is een verlengstuk van jezelf. Zonder kom je niet buiten.
  • Creatief, intuïtief, goede observator, originele denker: check!

Voorwaarden

  • Je hebt een Vlaams diploma secundair onderwijs
  • Of je hebt een ander toegelaten diploma of gelijkgesteld toelatingsbewijs én voldoet aan de taalvoorwaarde (lees meer over de toelatingsvoorwaarden)
Remote video URL
Infomoment op campus Groenplaats
Aula Campus Groenplaats - Karel de Grote Hogeschool

Waar heb je les?

  • Centrale ligging in hartje Antwerpen
  • Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step ...
  • Winkels, terrasjes, koffiebars ... naast de deur
  • Studieruimte met zicht op de kathedraal

Campus Groenplaats is je hoofdcampus, al kan het zijn dat je af en toe ook les hebt op campus Stadswaag of campus Pothoek.

Campus Groenplaats

Nationalestraat 5
2000 ANTWERPEN

+32 3 613 16 00
info.mit@kdg.be

Meer info

Na je studie

Aan het werk

  • Je gaat aan de slag als crossmediamanager. Of je nu achter je laptop zit, of op schok bent met je smartphone en tablet, je denkt snel en creatief.
  • Je werkt de digitale strategie uit voor een bedrijf: je creëert relevante content, bouwt een community uit, beheert de social media.
  • Onze oud-studenten werken onder andere bij Dear Media, These Days Y&R, CNR Records, Addmyberry, Enplug ...

In het KdG Career Center bundelen KdG, HR Service Providers en (stage)bedrijven de krachten om jou als Young Professional te begeleiden bij je eerste werkervaringen.

Lees en download de alumni-krant

Verder studeren

  • Via een schakelprogramma kan je makkelijk doorstromen naar een master in Communicatiewetenschappen, master Organisatie en Management, Bedrijfskunde, Human Resources Management en Meertalige Professionele Communicatie. Je kunt tijdens je bachelor via expert classes al starten met de schakel.
  • Je kan binnen onze hogeschool ook voor een tweede professionele bachelor gaan. In 1,5 á 2 jaar behaal je een tweede diploma.

Meer weten?

Kom naar een infodag

  • Krijg een rondleiding op de campus
  • Ontdek de KdG-opleidingen
  • Spreek met studenten en docenten

 

Download of bestel een brochure

Dan kan je alle details nog eens rustig doornemen wanneer jij dat wil: download of bestel een brochure.

 

Contacteer de opleiding

Vraag het aan opleidingshoofd Anne-Marie Van Oost via annemarie.vanoost@kdg.be of +32 3 613 16 66

Waarom KdG?

  • Coaching
    We begeleiden je van student tot professional, moedigen je aan om het verschil te maken.

  • Real life
    We mixen theorie en praktijk. Je leert een vak en een job.

  • Stevig diploma
    Onze oud-studenten zijn graag geziene sollicitanten en slimme ondernemers

  • Grensverleggende innovatie en experiment
    We creëren, bouwen verder op het bestaande, doen je over muren kijken.

  • Open huis
    Iedereen is welkom

Meer redenen om voor KdG te kiezen

Kwaliteitsvol onderwijs

  • KdG streeft topkwaliteit na.
  • We gaan voor duurzame ontwikkeling: van studenten, medewerkers en samenleving. Om telkens weer het beste uit iedereen te halen en die samenleving vorm te geven en te dragen.
  • Kwaliteitszorg is het geheel van middelen en systemen dat we inzetten om dat doel te bereiken.

Lees meer over Kwaliteitsvol onderwijs op KdG
Bekijk de beknopte rapporten 'opleidingskwaliteit' per opleiding

Voor bedrijven en organisaties

Op zoek naar een stagiair of een student die voor jou een consultancy opdracht kan uitvoeren? Neem een kijkje op het KdG Career Center.

Onze studenten en medewerkers zijn vaak experts in hun vakgebied. En ze delen graag hun kennis met bedrijven en organisaties.

  • Een vorming op maat?
  • Begeleiding bij jouw innovatief project?

Maak gebruik van onze expertise.

Een ander voorstel om samen te werken? Stuur een mailtje naar annemarie.vanoost@kdg.be.