Pedagogisch ondersteunen in meertaligheid

Bijscholingstraject van 5 sessies in academiejaar 2024-2025

In deze professionele leergemeenschap werken en leren we samen over meertaligheid en taal:

  • Hoe zorgen we samen voor meertalige gezinnen
  • Hoe helpen we kinderen met diverse talige achtergronden ontwikkelen? 
  • Hoe past het Nederlands in dat verhaal? 
  • Wat verwachten we van medewerkers met een andere moedertaal dan Nederlands in de taalontwikkeling van kinderen? 

We focussen ons zowel op de leeftijdsgroep van baby’s en peuters als van schoolgaande kinderen. Tijdens de sessies waken we over de bruikbaarheid voor beide sectoren, met eventueel de mogelijkheid om de groep op te splitsen als dat nodig blijkt.  Op deze manier zijn er verschillende stemmen aan tafel en kunnen we meer leren van elkaar. 

In vijf voormiddagen maken we je wegwijs in de berg aan informatie over meertaligheid en taal,  De eerste vier voormiddagen werken we met een vast thema. De laatste voormiddag is nog niet ingevuld, hier gaan we graag dieper in op eventuele overblijvende vragen.

Nog vragen? 
Contacteer ons via mdo.events@kdg.be

Inschrijven

Praktisch

  • Wanneer
    • 5 februari 2025
    • 12 maart 2025
    • 23 april 2025
    • 14 mei 2025
    • 4 juni 2025

      Telkens van 9 tot 12.30u.

  • Waar
    Campus Zuid, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen
  • Prijs
    450 euro per persoon (inclusief werkmateriaal en lunch tijdens de laatste lesdag)

Programma

  • Sessie 1
    • We bespreken wat nodig is om taal te laten groeien: taalaanbod, spreekkansen en taalfeedback. 
    • We kijken daarbij ook specifiek wat meertalige kinderen anders maakt dan eentalige kinderen en hoe we ook hen optimaal kunnen ondersteunen in hun groei.
    • We focussen ook op hoe Nederlandstalige medewerkers én medewerkers met andere moedertaal dan Nederlands een bijdrage kunnen doen aan die taalontwikkeling.
  • Sessie 2
    • In deze sessie maken we van dichtbij kennis met een aantal meertalige gezinnen. Daarbij bespreken we ook een aantal veelgestelde vragen over meertalig opvoeden, zodat je na deze sessie vol vertrouwen op vragen van ouders en kinderbegeleiders kan antwoorden.
  • Sessie 3
    • Welke regels gelden er in de kinderopvang? Wat betekenen die regels voor meertalige gezinnen en hun kinderen? Wat doe je al voor meertalige gezinnen in het beleid van de opvang en hoe kan dat beleid nog versterkt worden? Welk kader is er nodig om te zorgen voor een vlotte samenwerking tussen meertalige en eentalige medewerkers?
    • We reflecteren tijdens deze sessie samen over het talenbeleid en het beleid ten aanzien van meertaligheid. We zoeken samen uit hoe in de kinderopvang dagelijks taal- en talen gebruikt worden en welke talige diversiteit er te vinden is bij kinderen, ouders en kinderbegeleiders. 
  • Sessie 4
    • We zoomen in op krachtige activiteiten in de kinderopvang die kinderen laten groeien in taal. Omdat het in kinderopvang niet evident is ruimte te vinden voor begeleide activiteiten, is het van belang om de kansen te grijpen die er zijn op momenten waarop er toch wat ruimte en tijd is de kansen te grijpen die er zijn. Daarnaast kan je ook heel wat routine- en zorgtaken taliger maken via laagdrempelige ingrepen. Het team geeft inspiratie en we laten ons ook inspireren in goede praktijken door de groep van deelnemers.
  • Sessie 5
    • Deze sessie krijgt invulling doorheen het traject van de Professionele Leergemeenschap. Was er een sessie uitermate boeiend, dan kunnen we hierop dieper ingaan. We bieden ook de mogelijkheid om in te gaan op cases binnengebracht door deelnemers.

Voor wie

Pedagogisch ondersteuners, pedagogisch coaches en coördinatoren, regionaal ondersteuners, mentoren, organisatoren en verantwoordelijken van kinderopvang voor zowel baby’s en peuters als voor schoolgaande kinderen zijn welkom. 

Remote video URL

Kyara is pedagogisch coach en nam vorig academiejaar deel aan een van onze bijscholingstrajecten rond verandering in de kinderopvang. Graag vertelt ze hoe de sessies werden opgebouwd en welke inzichten ze al meteen kon toepassen in de praktijk. 

De opbouw van de sessies rond meertaligheid is gelijkaardig, het thema is anders. Dus je krijgt in deze video wel een beeld van wat je kan verwachten van het bijscholingstraject.

Lesgevers

Nathalie Arts werd zelf meertalig opgevoed en studeerde pedagogie van het jonge kind. Sinds 2022 werkt ze als pedagogisch coach aan het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk en ondersteunt ze kinderdagverblijven voor baby’s en peuters in het vergroten van de pedagogische kwaliteit. Naast haar pedagogische ondersteuning in de kinderopvang zal ze dit jaar als vormingsmedewerker stedelijke kinderdagverblijven ondersteunen rond het thema 'verbindend spelen'.  

Anouk Van Der Wildt werkt als onderzoeker bij het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk. Ze heeft meer dan 10 jaar ervaring in onderzoek naar meertaligheid, zowel bij schoolgaande kinderen, als bij baby’s en peuters. Ze werkte in het verleden mee aan het Validiv-onderzoek over meertaligheid in scholen en coördineerde het Pro-M project dat focuste op het ondersteunen van meertalige gezinnen vanuit kinderopvang en consultatiebureaus van Kind en Gezin. Momenteel leidt ze een Europees onderzoeksproject rond kinderparticipatie en kinderrechten met het GOTALK project.

In de professionele leergemeenschap maakte ik kennis met het positief kernthema. Ik zette het positief kernthema bewust in als manier om onze jaarthema’s aan te pakken. Ik laat dat nu ook terugkomen in elke vergadering. Welke stappen hebben we gezet, welke willen we nog zetten en dan de besluitvorming. Het gaat over consent creëren bij je teamleden want de thema’s veranderen niet. Ik kan wel vragen: ‘wat heb je nodig om mee te stappen?’. Die vraag zet veel veranderingen in beweging.
Deelnemer academiejaar 2022-2023
Inschrijven

Open aanbod KdG Academy

Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.

Alle bijscholingen van KdG Academy

Opleidingen op maat

Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?

Contacteer Eve Baert via eve.baert@kdg.be of +32 3 613 14 68.

Of vul het formulier in