Crew Resource Management in de gezondheidszorg

Studiedag op maandag 27 mei 2019

De 2de CRM studiedag van ons Expertisecentrum Zorgstroom zet opnieuw teamwerk in de kijker en legt ditmaal de focus op het onderzoek It’s time to talk!, team zelfdebriefing als methode om teamwerk te verbeteren. We bespreken graag met jullie de resultaten van dit onderzoeksproject. Daarnaast voorzien we workshops op maat naargelang de  ervaring die deelnemers hebben met Crew Resource Management.

Nog vragen?

Programma

  • 8.30 u.: Onthaal
  • 9.00 u.: Verwelkoming door Nina Geuens, Hoofd expertisecentrum Zorgstroom KdG
  • 9.15 u.: Voorstelling en resultaten van het onderzoek ‘It’s time to talk!’, Team zelfdebriefing als methode om teamwerk te verbeteren. Veronika Kureckova en Dieter Smis
  • 10.30 u.: Zelfdebriefing op spoedgevallen Stuivenberg, een getuigenis. Debriefers van ZNA Stuivenberg
  • 11.00 u.: Pauze
  • 11.30 u.: Workshop 1
  • 12.30 u.: Middagpauze
  • 13.30 u.: Workshop 2
  • 14.30 u.: Verplaatsingstijd
  • 14.40 u.: Wat na het onderzoek rond zelfdebriefing? Veronika Kureckova en Dieter Smis
  • 15.15 u.: Afronding Studiedag
  • 15.30 - 16.30 u.: Netwerkdrink

Workshops

Wij voorzien verschillende workshops. Deze workshops worden opgebouwd voor verschillende niveaus van ervaring met simulatie en debriefing. Op die manier trachten we ‘voor ieder wat wils’ aan te bieden. We onderscheiden 3 niveaus:

Beginners

Je hebt weinig of geen ervaring in simulatie en debriefing. Je bent nieuw in het topic en benieuwd naar de mogelijkheden die het kan bieden. De workshops bieden je inzicht in de aanpak, ontwikkeling en werking van simulatietrainingen en debriefings. Je kan onder andere zelf ervaren wat het is om samen met onbekenden in een simulatie te stappen.

Voorbeeldworkshops beginners:

  • Neem deel aan een micro-simulatie
  • Bouw een veilige omgeving voor je deelnemers
  • Bekijk welk materiaal je kan gebruiken voor een simulatie
  • Zelf debriefen en debrieft worden door je collega. Wat denk jij ervan?

Gevorderden

Je hebt ondertussen al ervaring opgedaan in simulatie (als deelnemer en/of debriefer). De CRM- en debriefingprincipes zijn niet meer nieuw voor jou. Hier worden de workshops opgebouwd vanuit de ervaring die je hebt naar andere settings, moeilijke situaties en, problemen die zich kunnen voordoen tijdens simulaties en debriefings.

Voorbeeldworkshops gevorderden:

  • Daar sta je dan, je scenario moet ‘on the fly’ aangepast worden..
  • Trekken en sleuren: het moment waarbij je je simulatie uit handen verliest
  • Simulaties in psychiatrie en palliatieve zorgen.
  • Verdiepen krijgen in je debriefing als je je collega’s debrieft. Hoe diep kan je gaan?

Experten

Je bent ervaren in debriefing en/of simulatie. Je hebt naast het deelnemen aan trainingen zelf meerdere trainingen gevolgd (Eusim 1 en/of 2) voor het begeleiden van debriefings. De workshops zijn er op gericht om kennis te delen. Samen leggen we de lat nog wat hoger of verdiepen we bepaalde concepten.

Voorbeeldworkshops experten:

  • Opleiding van debriefers: ervaringen van een train the trainer.
  • Kwaliteitsindicatoren en competenties van de debriefer: Where to go?
  • Where simulation meets education. Wat instructioneel designmodellen ons nog kunnen bijbrengen.
  • Hoe veilig is een zelfdebriefing eigenlijk? Psychologische veiligheid voor de debriefer?

Om een zicht te krijgen over je niveau, hebben we enkele vragen opgelijst die je kan beantwoorden tijdens je inschrijving. Zo kunnen we iedereen advies geven rond zijn niveau. Nadien versturen we je meer informatie over de verschillende workshops die voor jou zeker in aanmerking komen en kan je je keuze maken.

Voor wie

Ben je zorgprofessional, manager, leek of expert in CRM? We programmeren een gedifferentieerd aanbod, voor ieder wat wils!

Praktisch

  • Wanneer
    Maandag 27 mei 2019, van 9 tot 15.30 u. met aansluitende netwerkdrink
  • Waar
    Campus Zuid, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen
  • Prijs:
    De deelnameprijs bedraagt 45 euro per persoon incl. catering
Studiedag CRM in de gezondheidszorg