Een geïntegreerde visie op evaluatie binnen moderne vreemde talen (MVT)

Bijscholing op 14 oktober 2025

  • Zie je de algemene taalvaardigheid van moderne vreemde talen bij je leerlingen dalen?
  • Blijven de talige bouwstenen onvoldoende hangen?
  • Moet je steeds meer tegemoet komen aan een grotere heterogeniteit bij je leerlingen?
  • Heb je het gevoel dat je huidige evaluatieaanpak binnen je taalvak niet helemaal werkt?

Dan is deze masterclass iets voor jou!

Ik schrijf me in

Nog vragen?

Praktisch

  • Wanneer
    • Dinsdag 14 oktober 2025, van 9 tot 15.15 u.
  • Waar
  • Prijs
    • 135 euro per persoon
      Inclusief koffie, thee en water & broodjeslunch

Programma

  • 8.30 - 9.00 u.: Onthaal
  • 9.00 - 12.30 u.: Theoretische inzichten en analyse didactische modellen
  • 12.30 - 13.15 u.: Lunchpauze
  • 13.15 - 15.15 u.: Intervisiemoment om deelnemers onder begeleiding met de nieuwe inzichten de transfer te laten maken naar het eigen les- en evaluatiemateriaal

Voor wie

  • Leerkrachten Frans van de 1e, 2e en 3e graad (alle finaliteiten) secundair onderwijs.
  • Leerkrachten Spaans in het secundair onderwijs.

Transfer naar andere MVT (bv. Engels en Duits) is mogelijk.

Docent

Het traject wordt gegeven door een ervaren docent. Joëlle Verelst is docent Frans binnen de lerarenopleiding secundair onderwijs ((V)EBASO) en onderzoeker binnen het onderzoekscentrum Toekomstgedreven onderwijs van de Karel de Grote Hogeschool. Haar expertise situeert zich vooral binnen het domein vreemdetalendidactiek, de integratie van ex-OKAN-leerlingen in het regulier (talen)onderwijs (Frans + ex-OKAN = Défi) en het ontwikkelen van didactisch materiaal. Daarnaast is ze nog leerkracht Spaans in het secundair onderwijs. Eerder was ze leerkracht Frans in het secundair onderwijs in de Antwerpse grootstedelijke context en docent Spaans in het volwassenenonderwijs.

Na het volgen van deze bijscholing

  • Kan je uitleggen welke didactische handelingen het taalleerproces binnen moderne vreemde talen ondersteunen.
  • Kan je verschillende evaluatiestrategieën beschrijven en aangeven hoe deze het proces van vreemdetaalverwerving bevorderen.
  • Kan je het onderscheid tussen formatieve en summatieve evaluatie toelichten en deze doelgericht inzetten binnen je taallessen.
  • Kan je effectieve feedbackstrategieën hanteren om het leerproces van leerlingen te ondersteunen en te verbeteren.
  • Kan je evaluatiemethodieken op een doordachte en geïntegreerde manier implementeren binnen je vreemdetalendidactiek.

Inschrijven

Open aanbod KdG Academy

Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.

Alle bijscholingen van KdG Academy

Opleidingen op maat

Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?

Contacteer Eve Baert via eve.baert@kdg.be of +32 3 613 14 68.

Of vul het formulier in