Effectief en inclusief aan de slag in de basisschool

Studievoormiddag op 24 april 2019

De lerarenopleiders van de Karel de Grote Hogeschool bundelen tijdens deze dag een praktijkgericht aanbod dat wil inspireren en enthousiasmeren met een duidelijke focus op toepasbare methoden en kaders waarmee je als professional aan de slag kan.

Programma

  • 08.30 u. – 09.00 u. : onthaal & registratie
  • 09.00 u. - 09.15 u. : verwelkoming
  • 09.15 u. - 12.00 u. : workshopsessie (op basis van je persoonlijke keuze)

Workshops

  • Selecteer 3 workshops uit onderstaand aanbod.
  • Iedere deelnemer volgt 1 workshop.
  • Wij houden zoveel mogelijk rekening met je persoonlijke keuze.

Workshop 1: heeft het rupsje ooit genoeg?
Inspiratie voor je boekenhoekje in de klas

Leen Cockx, lerarenopleider kleuteronderwijs

Prentenboeken als ‘Rupsje nooit genoeg’ en ‘de mooiste vis van de zee’ zijn vaste waarden in ons kleuteronderwijs. Dankzij begeesterende voorlezers behoren de hongerige rups en de prachtige regenboogvis tot het collectief geheugen. Toch knaagt er nog honger naar meer. Bij die onstilbare honger naar prachtige educatieve verhalen, helpen we je graag. Terwijl ons jonge lezerspubliek constant evolueert, floreert gelukkig ook de kinderliteratuur als nooit tevoren. Kom dus proeven van bijzondere uitgaven uit de kinderboekenwereld en ontdek samen concrete verwerkingsmogelijkheden voor de praktijk.

Workshop 2: een thema verkennen met kleuters werkt!

Hannelore De Greve, lerarenopleider kleuteronderwijs

Zou je graag ervaringsgerichter werken met je kleuters? Op basis van 3  jaar onderzoek in samenwerking met ervaren kleuteronderwijzers bekijken we op welke manier je een thema succesvol kan verkennen met kleuters. We reiken je inspiratie aan voor zowel de jongste als voor de oudste kleuters en brainstormen samen over hoe je de inbreng van kleuters kan vertalen naar een aanbod op maat. Niet te missen!

Workshop 3: omgaan met gedragsproblemen in de klasomgeving

Dieter Dierckx, lerarenopleider kleuteronderwijs

Gedragsproblemen: wat is de trigger? Kunnen we hun oorsprong achterhalen? Hoe gaan we om met kinderen die negatief gedrag stellen? Wat zijn jouw noden? We gaan samen op zoek naar antwoorden. We bespreken do’s-and-don’ts, reflecteren en stellen onze specifieke aanpak af op ieder kind in onze klas.

Workshop 4 : even adempauze in je klas

Sabine De Bruycker, lerarenopleider kleuter- en lager onderwijs

In deze introductiesessie gaan we op zoek naar manieren om de druk even te lossen in je klas en om rustmomenten te creëren. We nemen eerst het thema ‘verbinding’ onder de loep. De eerste stap daarbij is kijken hoe jij in verbinding staat met jezelf en met je kinderen. Daarna  proef je van praktische opdrachten.  Inspiratie wordt o.a. gehaald uit mindfulness, yoga, kindermassagetechnieken, ademhalings- en meditatieoefeningen. De bedoeling is dat je in deze workshop inspiratie opdoet, je manieren ontdekt die jou aanspreken en die je nadien verder kan gaan verkennen.  Zowel leerkrachten in kleuter- en lager onderwijs zijn welkom.

Workshop 5: I’ ve got bad news for you! Het voeren van slechtnieuwsgesprekken in de klas

Annelies Van Santvliet, lerarenopleider lager onderwijs

Soms loopt een stage niet zoals het zou moeten en heeft de student nog (te) veel werkpunten.
Soms moet je ouders informeren over een probleem dat jij bij hun kind ervaart. Het voeren van een slechtnieuwsgesprek behoort tot de taken van de leerkracht. Hoe breng je deze boodschap op een duidelijke manier over? We gaan aan de slag met je eigen ervaringen, een stappenplan en een oefening. Na deze sessie heb je een houvast om moeilijke gesprekken te voeren.

Workshop 6: levensbeschouwelijke diversiteit in de klas

Elisa Geyskens, lerarenopleider lager onderwijs

Godsdienstlessen geven vormt vandaag een uitdaging. De levensbeschouwelijke diversiteit die er heerst in onze samenleving weerspiegelt zich in onze klassen. Dit vraagt een eigentijdse aanpak van het godsdienstonderwijs. In deze workshop gaan we dieper in op de kansen en de mogelijkheden van een interreligieuze aanpak.

Workshop 7: ik lees wél!

Ria Van den Eynde, lerarenopleider lager onderwijs

Door het ( blijvend) worstelen met technisch lezen komen sommige leerlingen niet tot leesbegrip en lonken demotivatie en frustratie om de hoek.

In deze workshop focussen we op wat leerlingen wel kunnen en zoeken we vanuit deze sterktes naar andere toegangswegen om hen tot (beter) lezen te brengen. Concreet besteden we aandacht aan :

  • de kracht van de tandem schrijven én lezen
  • het werken met extra visuele en motorische ondersteuning
  • het aanbieden van routines, functionele en motiverende opdrachten
  • het betrekken van de leerling in de stappen in zijn leesproces

Het aanbod uit verschillende methodes en visies kan je vlot integreren in je (taal)lessen  en -methode.

Praktisch

  • Datum: woensdagvoormiddag 24 april 2019 van 08.30 tot 12 u.
  • Locatie: Campus Zuid, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen
  • Deelnameprijs: 45 euro
  • Inschrijvingen worden afgesloten op 16/04/2019.

De lerarenopleiding biedt ook navormingen op maat van jouw school aan.

Bekijk ons volledige aanbod op www.kdg.be/nascholing-basisonderwijs
Interesse? Laat het ons weten en neem contact op met farrah.daponte@kdg.be

Nog vragen?