Bijscholingstraject on campus op 29 januari en 19 maart 2025
- Als leerkracht lager onderwijs geef je voortdurend feedback aan je leerlingen en besteed je ook veel tijd aan verbeterwerk. Maar zie je soms ook weinig resultaat bij je leerlingen?
- Wil je een nieuwe kijk op feedback, waarbij leerlingen hun leerproces zelf meer in handen nemen?
- Ontdek tijdens onze sessies alles over heldere kwaliteitsverwachtingen en hoe je feedback als een startpunt voor leren kan gebruiken.
- Laat je onderdompelen in een bad van praktische voorbeelden waar je zo mee aan de slag kan uit het boek 'Feedback in de klas'.
- Ga aan de slag in je eigen (les)praktijk met enkele werkvormen of inzichten en blik er samen met de andere cursisten op terug in sessie 2.
Inhoudelijke vragen?
liesbeth.kustermans@kdg.be
Praktische vragen?
petra.depesseroey@kdg.be
Programma
Heldere kwaliteitsverwachtingen (sessie 1)
“Wat is er nodig om voldoende, goed of uitstekend te scoren?” Voor ons als leerkracht is het niet voor elke taak of toetsvraag evident om dit helder te omschrijven. Maar hoe moeilijk is het dan voor leerlingen? In jouw klas wordt er misschien gewerkt met criterialijsten, checklists, leerstofoverzichten, maar leerlingen lijken ze vaak anders te interpreteren dan je bedoelt. Nochtans, wanneer de kwaliteitsverwachtingen niet duidelijk zijn, schiet feedback zijn doel voorbij. Het werken met voorbeelden van goed en minder goed werk en het laten gebruiken van deze criterialijsten kunnen dit probleem verhelpen. We maken dit concreet a.d.h.v. heel wat praktijkvoorbeelden.
Feedback als startpunt (sessie 1 en 2)
Feedback komt vaak pas op het einde van een leerproces. Feedback is dan éénrichtingsverkeer (de leraar bezorgt feedback aan de leerling) en het proces stopt zodra de feedback gegeven is. Kortom, de leraar werkt hard, maar leerkansen voor de leerling worden gemist. Hoe zorg je ervoor dat de leerlingen actief aan de slag gaan met de gekregen feedback en zo sterker zullen groeien? Want dat is wat we als leerkrachten voor ogen hebben. Ook hier zullen praktijkvoorbeelden inspiratie bieden om vervolgens mee aan de slag te gaan.
Uitwisseling van de experimenten (sessie 2)
Ondertussen experimenteerde je in eigen (les)praktijk met enkele werkvormen of inzichten. Hoe ging het? Werkt wat we besproken hebben ook echt? We staan uitgebreid stil bij je praktijkervaringen en breiden ze uit met nieuwe inzichten: hoe zet ik mijn leerlingen in als feedbackgevers en -zoekers?
Doelstellingen
- Je verwerft (nieuwe) inzichten van feedback die doet leren.
- Je reflecteert over je eigen feedbackpraktijk en gaat hierover in dialoog met de andere deelnemers.
- Je verwerft ideeën over (haalbare) praktische feedbackwerkvormen.
- Je verwerkt feedbackwerkvormen in je onderwijspraktijk.
- Je blikt terug op eigen experimenten.
Praktisch
Wanneer
- Woensdag 29 januari 2025 van 9 tot 12.30 u.
-
Woensdag 19 maart 2025 van 9 tot 12.30 u.
Waar
- Campus Zuid: Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen.
-
Een week op voorhand ontvang je een reminder met alle praktische info.
Prijs
-
Traject van 2 halve dagen: 135 euro per persoon.
Opgelet! Je bent pas definitief ingeschreven wanneer je van ons een bevestigingsmail hebt ontvangen.
Voor wie
Leerkrachten lager onderwijs die met feedback aan de slag willen gaan in hun klas.
Docent
Liesbeth Kustermans is onderwijspedagoog en docent in de lerarenopleiding basisonderwijs bij Karel de Grote Hogeschool. Toen ze nog werkzaam was in het secundair onderwijs ervaarde ze de meerwaarde van samen met leerlingen nadenken over kwaliteitscriteria en het in gesprek gaan over feedback. Ook nu probeert ze studenten actiever hun leerproces in handen te laten nemen o.a. door hen feedback als een start- i.p.v. een eindpunt te laten zien. Ze heeft heel wat ervaring met het ondersteunen van teams om leerlingen nog meer te laten groeien.
Open aanbod KdG Academy
Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.
Opleidingen op maat
Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?
Contacteer Eve Baert via eve.baert@kdg.be of +32 3 613 14 68.