Hoe wordt leren schrijven een plezier? Zo!

Deze bijscholing wordt opnieuw georganiseerd in academiejaar 2025-2026

Navorming met focus op richtingsgevoel/lateralisatie, fijne motoriek en schrijfmotoriek.

  • Wil je het schrijfproces leuk en boeiend maken voor kinderen, zodat ze gemotiveerd blijven en goesting hebben om te schrijven? 
  • De ontwikkeling van lateralisatie is het gespecialiseerde en verfijnde samenspel tussen beide hersenhelften. Wat betekent dit nu precies en hoe volg je die ontwikkeling op bij (jonge) kinderen?
  • Door op een speelse en motorisch-vriendelijke manier met schrijven aan de slag te gaan, kunnen kinderen plezier beleven aan het leerproces en gemotiveerd blijven om te blijven oefenen.  
  • Met de juiste begeleiding en ondersteuning kunnen kinderen hun schrijfvaardigheden ontwikkelen en uitgroeien tot vlotte en zelfverzekerde schrijvers.   
  • Op het einde van dit meerdaags traject zit je hoofd vol met nieuwe ideeën en kan je verder concreet aan de slag. 

 

Nog vragen? 

petra.depesseroey@kdg.be

Of alvast inschrijven voor een volgende editie? 

Ik wil op de hoogte blijven! 

Praktisch

Wanneer

  • TBC

Waar

Campus Zuid: Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen.

Een week op voorhand ontvang je een reminder met alle praktische info.

Mee te brengen door cursist: 

Kleurpotloden, wasco’s, klein (schoen)doosje met daarin: bouten, moeren, pijpenragers, paperclips, touwtje, klein bolletje klei, vloeipapier dat in een schoenendoos zit, knopen, strijkparels (20), grote parels, 1 kinderhandschoen, lucifers (10), heel klein flesje, koperen centjes, wasknijpers en een oude tennisbal. Eén of meerdere werkblaadjes en/of een les uit de handleiding van de schriftmethode van jouw school. 

Voor wie

Deze workshop is bedoeld voor (zorg)leerkrachten uit het (buitengewoon) kleuter- en 1ste graad lager onderwijs, ergotherapeuten en kinesisten, die hun pedagogische en didactische basis rond de ontwikkeling van de fijne motoriek (met het oog op leren schrijven) willen verbreden.

Programma

Sessie 1:

Bilaterale coördinatie en lateralisatie: je versterkt jouw pedagogische en didactische skills omtrent het in gebruik nemen van de voorkeurshand en hoe een schrijf- en steunhand vlot samenwerken. Hoe kunnen we via veel bewegen de coördinatie tussen de verschillende lichaamsdelen stimuleren?

Sessie 2:

Fijne motoriek: je verdiept je in de theorie en ontdekt dat fijne motoriek en bilaterale coördinatie cruciaal zijn voor het ontwikkelen van een goede pengreep en schrijfvaardigheid. 

Sessie 3:

Schrijfmotoriek: je leert hoe je een goede schrijfvaardigheid kan integreren in je lespraktijk. Je gaat naar huis met een doos vol bruikbare spullen, geüpdatete werkblaadjes en vele andere tips & tricks zodat je meteen aan de slag kan in de praktijk. 

Als syllabus ontvang je het boek ‘Motoriek en schrijven, bewegen om te leren’. Het geeft een antwoord op alle vragen omtrent fijne motoriek, bilaterale coördinatie (lateralisatie) en de pengreep, en laat zien dat leren schrijven veel meer is dan alleen maar lussen en krullen tekenen. 

 

Doelstellingen

  • Je weet hoe de fijne motoriek, bilaterale coördinatie (lateralisatie) en een juiste pengreep bijdragen tot effectief leren schrijven; 
  • Je bekijkt de leerlijn in de ontwikkeling van het richtingsgevoel, (bilaterale) coördinatie en lateralisatie;
  • Je kan spel en creatieve activiteiten inzetten om het leren schrijven weer leuk te maken; 
  • Je kan kennis integreren in bestaande methodes en werkblaadjes zodat ze eenvoudig kunnen worden aangepast aan de behoeften van elk kind in je klas; 
  • Je kijkt anders naar kinderen en ondersteun je hen anders om het ‘leren schrijven’ vlotter te laten verlopen. 

Docent

Verbreed je pedagogische en didactische basis rond de ontwikkeling van de fijne motoriek (met het oog op leren schrijven)

Cathy Crabbe, licenciaat lichamelijke opvoeding, is docente in de Lerarenopleiding Lager Onderwijs. 

Ze verdiepte zich in psychomotoriek, een domein dat zich richt op de ontwikkeling van het gehele kind: zowel het bewegen, als het cognitieve en het emotionele. Wanneer een kind beweegt, leert het de wereld rondom zich kennen. Ze schreef de boeken: ‘motoriek en didactiek, bewegen in en om de klas’ en ‘motoriek en schrijven, bewegen om te leren’.  

Liever een opleiding gericht op jouw school? Dat kan.
We ontwikkelen deze vorming ook op maat. Hierover kan je terecht bij eve.baert@kdg.be