ICT in school en klas

Pedagogisch sterker als ICT-coördinator

  • Een ICT-workshop zo ontwerpen dat de inhoud blijft plakken bij jouw leerkrachten?
  • De leerkrachten van jouw school beter begrijpen door meer inzicht in lesgeven en de klascontext?

  • Keuzes maken in digitale tools en ICT-beleid door een ICT-model toe te passen?

  • Het ICT-beleid van jouw school op poten zetten of versterken?

In dit vormingstraject versterk je jouw pedagogische basis als technisch ICT-coördinator!

  • We gaan in drie inhoudelijke online workshops aan de slag met jouw leervragen.

  • We verbinden theoretische kaders met praktijkvoorbeelden.

  • We oefenen met activerende werkvormen en vraagstukken vanuit je eigen school.

Praktisch

Wanneer

  • Dinsdag 5 maart, 12 maart en 19 maart 2024 van 13.30 tot 16.30 u.

Waar

  • Online

Prijs

  • Het volledige traject: 130 euro per persoon incl. digitale syllabus.

Schrijf je in

Programma

Eerste vorming - 5 maart 2024

  • Onderwijskundige basis

  • Digitale didactiek

  • Tools inzetten in de klas

  • Workshop ontwerp volgens didactische principes

Tweede vorming - 12 maart 2024

  • Modellen voor ICT integratie en ICT-beleid

  • Vier-in-balans, TPACK, SAMR, Digital innovation index

  • ICT-coördinator als ondersteuner (Anders vasthouden)

Derde vorming - 19 maart 2024

  • ICT-beleid: naar een gedragen ICT-beleid

  • Voorbeeld van het gelopen traject van een secundaire school

  • Actie

Doelstellingen

  • Door een betere kennis van onderwijstaal en digitale didactiek help je leerkrachten beter op weg met digitale tools

  • Workshops ontwerpen doe je volgens didactische principes, zodat deelnemers er meer van leren

  • Een didactische tool beoordeel je op bruikbaarheid in de lespraktijk aan de hand van een model voor ICT-integratie

  • Voor je eigen school onderzoek je welke onderdelen van een ICT-beleid nog kunnen uitgewerkt en uitgerold worden

Voor wie

  • ICT-coördinatoren in het onderwijs (van kleuter- tot volwassenenonderwijs), die hun pedagogische basis willen verbreden.

  • Geïnteresseerden,  die de overstap naar het onderwijs willen maken als ICT-coördinator, maar de voeling met de onderwijspraktijk missen.

Het team

  • Margaux De Vos begeleidt docenten van KdG om ICT en technologie in hun lessen te gebruiken. Ze geeft les in de lerarenopleiding secundair onderwijs aan KdG in ICT-gerelateerde vakken.
  • Jan De Jong is pedagogisch ICT-coördinator in het secundair onderwijs. Hij begeleidt docenten van KdG om met ICT aan de slag te gaan in hun lessen.