KdG Nurse Academy: klinisch redeneren

Driedaagse bijscholing in oktober 2023, maart 2024 of mei 2024

Waarom? Jij, als verpleegkundige, wil kwalitatieve zorg bieden. Je focust meer en meer op efficiënte en directe patiëntenzorg. 

Hoe? Deze focus leidt tot meer interesse in klinisch redeneren. Via klinisch redeneren slaan we de brug tussen kennis en praktijk van een zorginstelling. 

Wat? Tijdens deze driedaagse navorming leren we gericht observeren, structureel analyseren en effectief communiceren in teamverband. We gaan aan de slag met de ProActive Nursing Methodiek (PAN), casusbesprekingen en praktische oefeningen. Tijdens de high fidelity simulatietraining (dag 3) vallen de puzzelstukjes in elkaar en integreren we het klinisch redeneren in team in de praktijk. 

Heb je interesse? Je bent welkom, met of zonder voorkennis. Wij zorgen voor de uitdaging op maat. 

Meer info?

Inschrijven

Praktisch

  • Wanneer
    • 25-26-27 oktober 2023
    • 18-19-20 maart 2024
    • 22-23-24 mei 2024

    Opgelet! Deze vorming wordt enkel georganiseerd bij voldoende inschrijvingen.

  • Waar
    Campus Zuid, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen.
  • Prijs
    485 euro per persoon incl. catering, syllabus en zakboekje 'ProActive nursing'.

Programma

Dag 1 - Observeren

  • 08.15 u.: Onthaal & registratie
  • 08.30 u.: Verwelkoming, kennismaking, PAN
  • 10.15 u.: Koffiepauze
  • 10.30 u.: Redeneerhulpen – arteriele bloedgasanalyse 
  • 12.15 u.: Lunchpauze
  • 13.00 u.: Casus diabetes voorbereiden + start casus 
  • 14.45 u.: Koffiepauze
  • 15.00 u.: Casus afwerken – voorbeelden bespreken 
  • 16.30 u.: Einde

Dag 2 - Analyseren

  • 08.15 u.: Onthaal
  • 08.30 u.: ABCDE 
  • 10.15 u.: Koffiepauze
  • 10.30 u.: PAN centrale catheters 
  • 12.15 u.: Lunchpauze
  • 13.00 u.: ABCDE - casuistiek 
  • 14.45 u.: Koffiepauze
  • 15.00 u.: Escape room 
  • 16.30 u.: Einde

Dag 3  - Communiceren

  • 08.15 u.: Onthaal
  • 08.30 u.: PAN trombose en embolie / pneumonie 
  • 10.15 u.: Koffiepauze
  • 10.30 u.: CRM - SBARR  
  • 12.15 u.: Lunchpauze
  • 13.00 u.: Klinisch redeneren in simulatie-onderwijs – deel 1
  • 14.45 u.: Koffiepauze
  • 15.00 u.: Klinisch redeneren in simulatie-onderwijs – deel 2
  • 16.15 u.: Slotbeschouwing
  • 16.30 u.: Einde
Remote video URL
De navorming is al zeer nuttig is geweest. Het ABCDE principe hielp me meteen in het beoordelen van situaties. Ik werk nu ook proactiever doordat ik mee nadenk over de diagnose. Ook mijn leidinggevende, heeft al ondervonden wat extra empowerment met me doet. En om problemen voor te zijn communiceer ik veel meer en met andere disciplines (HR, linnendienst, technische dienst).
Vincent De Baere
Verpleegkundige bij Revarte
Een aangename opleiding om kennis te maken met de beginselen van het klinisch redeneren, gegeven door sterk gedreven docenten.
Wim
deelnemer academiejaar 2020-2021

Voor wie

Verpleegkundigen, werkzaam op niet kritische afdelingen of in de residentiële sector.

Docenten

  • Deborah Hilderson is docent binnen de leerlijn Beroepsontwikkeling en Wetenschappelijk onderzoek en de leerlijn Zorg op Maat Geneeskunde-Heelkunde binnen de bacheloropleiding Verpleegkunde aan de KdG. Ook is zij actief in het verpleegkundig simulatie team van KdG. Zij heeft zelf werkervaring als verpleegkundige in de pediatrische setting en is gedoctoreerd in de Medische Wetenschappen aan de KU Leuven.
  • Geert Van de Weyer is eveneens werkzaam als docent aan KdG met expertise in wondzorg en simulatietraining. Zijn passie voor klinisch redeneren ontstond tijdens zijn professionele carrière als spoedverpleegkundige in het UZ Brussel.
  • Wim Bouden werkt aan de opleiding Verpleegkunde KdG als praktijkdocent en als medewerker aan verschillende kwaliteitsprojecten. Ook staat hij nog met beide voeten in het werkveld als verpleegkundige op spoedgevallen in GZA. In deze spoedsetting ervaart hij elke dag het nut van het klinisch redeneren, zowel voor zijn collega’s op de spoedafdeling als de collega’s elders in het ziekenhuis.

Leerdoelen

  • Verpleegkundige interpretatie van de algehele psychosociale en fysieke gesteldheid in relatie tot het functioneren van de patiënt.
  • Verpleegkundige interpretatie van de gesteldheid van specifieke functies in relatie tot het functioneren van de patiënt.
  • Elkaar informeren en elkaars bevindingen delen om gezamenlijk tot eenduidige en eendrachtige klinische besluitvorming te komen.

CanMeds

  • Vakinhoudelijk
  • Communicatie
  • Samenwerking
  • Gezondheidsbevorderaar
  • Organisator en coördinator van zorg
  • Kwaliteitspromotor

Wil je graag deze vorming op maat binnen jouw organisatie? Stuur dan een mailtje naar melissa.smiedts@kdg.be voor meer informatie.