24 november 2025
Dé jaarlijkse ontmoetingsdag tussen onderzoek en werkveld.
- Zie hoe praktijkgericht onderzoek bijdraagt aan oplossingen in jouw werkveld. Van leerlingenparticipatie tot inclusief leiderschap. Van omgaan met rouw tot een veilig uitgaansleven. Van technologie in de zorg tot zingeving voor de sociale professional. We vertalen complexe vragen naar concrete antwoorden die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
- Ga in gesprek met onderzoekers en professionals uit jouw sector.
- Breng je eigen expertise mee en inspireer onze toekomstige onderzoeksprojecten.
Ontdek hoe KdG aan praktijkgericht onderzoek doet en pas de meest recente inzichten meteen toe in jouw werk.
Praktisch
Wanneer
- Maandag 24 november 2025
- 12.00 - 16.00 u
Waar
- KdG Campus Zuid, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen
Prijs
- Het hele programma is gratis, inschrijven is noodzakelijk.
Programma
- 12.00 - 13.00 u.: Posterbeurs en netwerklunch
- Ontdek onze onderzoekscentra en hun projecten.
- Maak kennis met onze onderzoekers.
- Ontmoet collega’s en deel jouw ervaringen.
- 13.00 - 14.00 u.: Pitch & Panel: Stadsgesprek
- Korte talks door de KdG onderzoekscentra aan de hand van enkele straffe cases.
- Een open gesprek tussen onderzoekers en het werkveld: Hoe maken we ons onderzoek zo bruikbaar en relevant mogelijk.
- 14.00 - 16.00 u.: Keuzesessies
- Kies één of twee keuzesessie(s) en krijg een deepdive in een van onze onderzoeken en cases, meteen bruikbaar voor jouw werk.
Keuzesessies
Er zijn keuzesessies uit verschillende velden van één of twee uur. Dat kies je zelf.
Hieronder kan je het volledige overzicht vinden.
Tip om je programma goed te vullen: klik binnen elke keuzesessie op 'praktische info' om zo de specifieke tijdstippen te kunnen vergelijken.
Verbindend en versterkend werken met een focus op arbeid
Waarover gaat deze sessie?
We presenteren de onderzoeksresultaten over de begeleiding van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Samen met een ervaringsdeskundige analyseren we de drempels naar werk. Zoeken we naar haalbare en gewenste mogelijkheden van activering en bespreken we de kracht van ondersteuningsnetwerken. We tonen de synergie van wetenschappelijke kennis en ervaringskennis voor de ondersteuning van sociale professionals.
Praktische info
- Onderzoekcentrum: Sociale Inclusie
- Duur: 14.00 – 16.00 u.
- Thema: krachtgerichte arbeidstrajectbegeleiding
Hoe omgaan met machteloosheid als sociale professional? Met het team ruimte maken voor zingeving
Waarover gaat deze sessie?
In deze workshop krijg je de kans om te proeven van een nieuwe methodiek ontworpen op basis van een onderzoek rond zin-zoeken in het sociaal werk. Zin-zoeken is een voortdurend proces van betekenisgeving, van verbinding maken met wat jou drijft en met wat je op dit moment waardevol vindt. Het gebeurt niet enkel met je hoofd, maar ook met je lichaam en je emoties. Met de gloednieuw reflectiekaarten ‘Zin in beeld’ kan je zowel individueel als in team aan de slag.
Praktische info
- Onderzoekscentrum: Sociale Inclusie
- Duur: 14.00 – 16.00 u.
- Thema: Zingeving & identiteit van de professional
Duurzaam cateringsaanbod op evenementen
Waarover gaat deze sessie?
De sessie brengt nieuwe onderzoeksresultaten samen rond duurzame catering op festivals en publieksevenementen. We gaan in op inspirerende best practices op het vlak van duurzaamheidscommunicatie en gedragsverandering om bezoekers te bewegen richting de duurzame keuze. We verkennen ook samen met Ecofest vzw hefbomen voor een plantaardig aanbod.
Praktische info
- Onderzoekscentrum: Publieke Impact
- Duur: 14.00 – 16.00 u.
- Thema: Duurzaamheid
Co-creatie van effectieve communicatie over seksueel grensoverschrijdend gedrag (SGG) in het uitgaansleven
Waarover gaat deze sessie?
Hoe communiceer je over seksueel grensoverschrijdend gedrag in het nachtleven zonder de sfeer te verpesten? In deze sessie delen we cijfers uit eerder onderzoek. We gaan samen met uitgaanders en uitbaters op zoek naar frisse ideeën voor communicatie die werkt. Geloofwaardig, positief en dicht bij de leefwereld van jongeren.
Praktische info
- Onderzoekscentrum: Publieke Impact
- Duur: 14.00 – 16.00 u.
- Thema: Veiligheid
Tech ontmoet Zorg: Succesverhalen uit The LAB
Waarover gaat deze sessie?
Laat je inspireren door innovatieve health tech-projecten, waarin studenten Toegepaste Informatica en onderzoekers van Zorg in Connectie samen de zorg van morgen vormgeven.
Praktische info
- Onderzoekscentrum: Zorg in Connectie
- Duur: 14.00 – 15.00 u. & 15.00 – 16.00 u.
- Thema: Interprofessioneel samenwerken
Diversiteit in de zorg: van uitdaging naar kracht in de zorgsector
Waarover gaat deze sessie?
Ontdek hoe cultuursensitieve zorg en inzicht in interculturele interacties niet alleen de kwaliteit van patiëntenzorg verbeteren, maar ook het onderlinge teamwork versterken. In dit interactieve college gaan we in op de groeiende diversiteit binnen de zorg en hoe dit invloed heeft op communicatie, verwachtingen en beleving van ziekte en gezondheid.
We bespreken hoe je microagressies herkent en voorkomt, hoe je rekening houdt met culturele en religieuze gebruiken en hoe je beter inspeelt op de behoeften van patiënten én hun families. Je krijgt praktische strategieën en handvatten die direct toepasbaar zijn in je dagelijkse praktijk, zodat je zorg inclusiever, respectvoller en effectiever wordt.
Praktische info
- Onderzoekscentrum: Zorg in Connectie
- Duur: 14.00 – 16.00 u.
- Thema: Diversiteit & zorg op maat
Rouw kent vele gezichten: diversiteit in verlies en verbinding
Waarover gaat deze sessie?
Ontdek in deze interactieve workshop hoe rouw verschillend beleefd wordt over culturen, generaties en overtuigingen heen. Ga samen met onderzoekers in dialoog over verlies, betekenis en zorg. Ervaringen van studenten en docenten worden naast de gekende literatuur gelegd. Welke nood is er binnen de opleiding om studenten voor te bereiden op verlieservaringen als professional?
Praktische info
- Onderzoekscentrum: Zorg in Connectie
- Duur: 15.00 – 16.00 u
- Thema: Rouwpraat
Leerlingenparticipatie op school
Waarover gaat deze sessie?
Deze workshop vat de resultaten samen van twee jaar aan pilootprojecten binnen zes scholen en twee jeugdcentra. We presenteren een verfrissende manier om te kijken naar en te werken aan inclusieve, duurzame en impactvolle participatie van leerlingen op scholen.
Geïnspireerd door Simon Sinek's (2009) gouden cirkel en voortbouwend op eerder onderzoek (Lundy, 2007; Stalford, Cairns & Marshall, 2017) wordt een perspectief gepresenteerd dat ingaat op de organisatie van een leerlingenraad. Maar ook op de onderliggende processen en ideeën op scholen die een sterke methode van leerlingenparticipatie versterken of juist kunnen ondermijnen.
Naast inzichten uit actieonderzoek op scholen en in jeugdcentra, bieden de onderzoekers de deelnemers aan de workshop reflectieve oefeningen over hun praktijk en hulpmiddelen om leerlingenparticipatie in hun organisaties te organiseren en te faciliteren.
Praktische info
- Onderzoekscentrum: Pedagogie in Praktijk
- Duur: 14.00 – 16.00 u.
- Thema: Kinderrechten en kinderparticipatie
Werkplekleren in de kinderopvang
Waarover gaat deze sessie?
Kinderbegeleiders in spe leren een groot deel van de job aan op de werkplek. Onderwijshervormingen en de toename van zij-instromers in de kinderopvang vergroten het aandeel van werkplekleren in de opleiding van kinderbegeleiders.
Maar zijn kinderopvangorganisaties en hun medewerkers voldoende toegerust om hun rol in de opleiding op te nemen? Welke ondersteuningsnoden hebben ze en hoe kunnen ze ingelost worden?
In deze sessie stellen we de resultaten voor van 2 jaar actieonderzoek naar dit thema in 5 verschillende opvanglocaties. We besteden hierbij extra aandacht aan de toenemende diversiteit in de instroom van nieuwe medewerkers in de kinderopvang.
Praktische info
- Onderzoekscentrum: Pedagogie in Praktijk
- Duur: 14.00 – 16.00 u.
- Thema: Diversiteit & kinderopvang
Hoe een veilig klas- en leerklimaat creëren?
Waarover gaat deze sessie?
Rust in de klas, betrokken leerlingen en effectieve lestijd: het klinkt als de ideale situatie. Toch ervaren veel leerkrachten in Vlaanderen dat orde houden moeilijker wordt. Uit de internationale TALIS-studie blijkt zelfs dat klasmanagement wereldwijd een groeiende uitdaging is.
Onderzoekers van UAntwerpen en KdG Research gingen daarom na wat sterk klasmanagement precies inhoudt. Ze ontwikkelden een raamwerk met 9 essentiële bouwstenen op basis van literatuurstudie, gesprekken met onderwijsprofessionals én 10 casestudies in Vlaamse scholen. In hun inspiratiegids vind je alle kaders en ontdek je hoe scholen hiermee aan de slag gaan. In deze sessie wordt er daarop samen ingegaan, stap voor stap.
De focus ligt vooral op het onderwijs, maar ook boeiend voor niet-onderwijsprofessionals.
Praktische info
- Onderzoekscentrum: Toekomstgedreven Onderwijs
- Duur: 15.00 – 16.00 u.
- Thema: Klasmanagement
Ontwikkelen en verankeren van inclusief schoolleiderschap
Waarover gaat deze sessie?
Hoe kan je als schoolleider het verschil maken in scholen met een sociaaleconomisch kwetsbare leerlingenpopulatie? Tijdens deze sessie ontdek je de kracht van inclusief schoolleiderschap en krijg je inzichten uit recent onderzoek van KdG in samenwerking met het Europese Teach For All-netwerk.
We verkennen samen wat schoolleiders nodig hebben om hun team te versterken, leerlingen maximale leerkansen te bieden en zelf veerkrachtig te blijven in een uitdagende context. Je maakt kennis met een nieuw uitgewerkt trainingsprogramma om schoolleiders te professionaliseren, dat ook gebruikt maakt van een lerend netwerk waarin schoolleiders elkaar blijvend ondersteunen.
Een inspirerende en interactieve sessie waarin je de kans krijgt om te proeven van de weg naar inclusief leiderschap en ervaringen uit te wisselen. Deze sessie is ideaal voor wie mee wil bouwen aan sterk en inclusief leiderschap in het onderwijs.
Praktische info
- Onderzoekscentrum: Toekomstgedreven Onderwijs
- Duur: 14.00 – 15.00 u. & 15.00 – 16.00 u.
- Thema: Inclusief leiderschap
Hoe ervoor zorgen dat de middagpauze op school echt ontspannend is voor iedereen?
Waarover gaat deze sessie?
Een case over co-creatie, van meer welzijn én betere leerprestaties.
De middagpauze op school is een belangrijk moment voor iedereen. Een ideale pauze zorgt voor de nodige ontspanning tijdens een inspannende schooldag. Zo blijft ieders' focus en energie optimaal.
Helaas ervaren vele kinderen alsook hun begeleiders, leerkrachten en de directie deze middagpauze eerder als spannend, een moment met vaak veel stress en conflicten. Ons onderzoek wijst op de pijnpunten. Zo duurt een middagpauze voor de ene vaak te lang of voor de andere net te kort; de infrastructuur laat niet genoeg spel en rust toe ...
Vaak worden problemen tijdens de eet- en speelmomenten reactief aangepakt, met een aantal snelle, ad hoc acties van middagbegeleiding of directie. Hoe goedbedoeld ook: deze reacties werken mogelijk wel even op korte termijn, maar meestal niet op lange termijn.
Ons onderzoek wil scholen dan ook onderbouwde en eenduidige handvatten bieden om co-creatief, samen met alle betrokkenen, de middagpauze op school écht ontspannend te maken en dat op een duurzame manier. Samen met Leerpunt werden er ook recent nieuwe tools ontwikkeld en gelanceerd waar schoolteams zeer gericht mee aan de slag kunnen.
Praktische info
- Onderzoekscentrum: Toekomstgedreven onderwijs
- Duur: 14.00 – 15.00 u. & 15.00 – 16.00 u.
- Thema: Welzijn & leerprestatie
Inschrijven
Heb je een onderzoeksvraag?
Onze matchmakers zoeken mee naar de oplossing die het best bij je past.
- Onderzoekscentrum Sociale Inclusie: Elise De Groot, +32 3 613 15 51, elise.degroot@kdg.be
- Onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs: Eve Baert, +32 3 613 14 68, eve.baert@kdg.be
- Onderzoekscentra Zorg in Connectie + Pedagogie in de Praktijk: Sven De Smet, +32 3 613 15 44, sven.desmet@kdg.be
- Onderzoekscentra Duurzame Industrie + Publieke Impact: Joy Dombrecht, +32 3 613 13 29, joy.dombrecht@kdg.be
Karel de Grote Hogeschool