Deze bijscholing wordt opnieuw georganiseerd in academiejaar 2025-2026
-
Wil je kinderen aandachtiger laten leren en meer laten bewegen?
-
Ben je op zoek naar een eenvoudige manier om doelgericht bewegen te stimuleren bij kinderen?
-
Wil je kinderen ontwikkelingsgericht uitdagen?
-
Ben je op zoek naar inspiratie omtrent eenvoudige bewegingsactiviteiten en materialen die aanzetten tot bewegend leren?
In deze navorming gaan we aan de slag rond bewegend leren via kant-en-klare opdrachtenfiches en praktische tips en tricks. Een turnzaal is niet nodig; deze bewegingsactiviteiten kunnen in en buiten de klas en laten leerlingen overal meer bewegen!
Programma
Datum TBC
9.00 u.: Ontvangst + welkom
9.10 u.: Waarom is bewegend leren zo belangrijk? Theoretisch kader, afgewisseld met vele bewegingstussendoortjes
10.45 u.: Tijd voor koffie
11.00 u.: Vervolg
12.15 u.: Lunch
13.15 u.: Aan de slag met bewegingshoeken voor alle leeftijden, extra tussendoortjes en uitdagende bewegingsactiviteiten
16.00 u.: Einde
Doelstellingen
-
Je ontdekt het belang van meer bewegen om zo aandachtiger te leren;
-
Je leert de motoriek van kinderen te observeren, zodat je hen ontwikkelingsgericht kan uitdagen;
-
Je kan bewegend leren inzetten in je dagelijkse klaspraktijk;
-
Je kan eenvoudige materialen (om meer bewegen te stimuleren) gemakkelijk zelf ontwikkelen.
Voor wie
- Leerkrachten uit het (buitengewoon) basisonderwijs.
Begeleiding
Cathy Crabbe, licentiaat lichamelijke opvoeding, is docente in de Lerarenopleiding Lager Onderwijs. Ze verdiepte zich in psychomotoriek, een domein dat zich richt op de ontwikkeling van het gehele kind: zowel het bewegen, als het cognitieve en het emotionele. Wanneer een kind beweegt leert het de wereld rondom hem kennen. Ze schreef de boeken: ‘motoriek en didactiek, bewegen in en om de klas’ en ‘motoriek en schrijven, bewegen om te leren’.
Praktisch
Wanneer
TBC
Waar
Campus Zuid: Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen.
Opgelet: Jouw inschrijving is pas definitief nadat je een bevestiging hebt ontvangen.