Vierdelig vormingstraject on campus woensdagvoormiddag
- In dit nascholingstraject leer je taalbewust en taalversterkend lesgeven.
- Wat doe je met complexe instructies en vaktaal?
- Hoe geef je feedback in een meertalige klas? Hoe benut je de talenkennis van je leerlingen om hun taalvaardigheid in het Nederlands te versterken?
- Welke taal- en woordenschatstrategieën kun je daarbij inzetten?
- Hoe kun je taalgerichter differentiëren en remediëren?
- Via een taalkrachtigere didactiek wordt meertaligheid een troef, geen hindernis.

Nog vragen ?
Natalie Van Ranst
natalie.vanranst@kdg.be
Praktisch
Wanneer
- Woensdagnamiddag 17 januari, 31 januari, 6 maart en 20 maart 2024
telkens van 9 tot 12.30 u.
- Je kan ook opteren om het traject deels te volgen: volg sessie 1 en 2 of sessie 3 en 4 samen.
Waar
Campus Zuid: Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen.
Prijs
-
Het volledige traject: 240 euro per persoon incl. digitale syllabi en catering.
-
Het traject gedeeltelijk volgen? Vorming 1 en 2 of vorming 3 en 4 : 130 euro per persoon incl. digitale syllabi en catering.
Programma
Eerste vorming
- Omschrijving van het begrip meertaligheid en de verschillende varianten
- Taalontwikkeling bij meertalige kinderen en beïnvloedende factoren
- Het ijsbergmodel van Cummins en het belang van de thuistaal in de klas
- Meertaligheid op school: functioneel meertalig leren
- Bewuster omgaan met school- en vaktaal
- Mondelinge en schriftelijke instructies geven aan een meertalig publiek
Tweede vorming
- De expliciete strategie-instructie
- Gericht(er) differentiëren en remediëren met ex-OKAN-leerlingen/ in heterogene klasgroepen
- Preteaching en scaffolding als ondersteunende principes
- Retrieval en spaced practice
- Feedback geven in een meertalige klas
- Flexibele leerwegen: wat zijn de mogelijkheden?
Derde vorming
- Leermateriaal taalvriendelijker maken
- Luistervaardigheid en begrijpend lezen inzetten in taal- en zaakvakken
- Woordenschatstrategieën leren hanteren
- Opdracht: maak een zelfgekozen stukje leerinhoud taalvriendelijker
Vierde vorming
-
Spreek- en schrijfkansen vergroten in taal- en zaakvakken
-
Taalleerstrategieën inzetten
-
Zelfscan taalbewust lesgeven: doe ik het (al) goed?
-
Feedback bij de opdracht, vragen, leestips
Doelstellingen
- Je ontdekt hoe je taalbewust en taalversterkend kan lesgeven.
- Je leert instructies en vaktaal aan te passen aan het doelpubliek en actief te verwerken in de lessen.
- Je gaat op een bewuste manier om met groeigerichte feedback in een meertalige klas.
- Je leert de talenkennis en het bestaande kennisreservoir van de leerlingen aan te spreken om hun taalvaardigheid in het Nederlands te versterken.
- Je leert taal- en woordenschatstrategieën in te zetten tijdens de les.
- Je leert taalgerichter te differentiëren en te remediëren.
- Je leert spreek- en schrijfkansen optimaal in te zetten binnen zaakvakken.
Voor wie
- Leerkrachten secundair onderwijs die tijdens hun lessen en in hun lesmateriaal op een positieve en efficiënte manier willen omgaan met de meertaligheid van hun leerlingen.
- Taalcoaches, coördinatoren taalbeleid, leerlingbegeleiders, vervolgschoolcoaches.
Het team
- Bert Cruysweegs is docent Nederlands en CLIL (Content and Language Integrated Learning) binnen de lerarenopleiding secundair onderwijs (EBASO) van de Karel de Grote Hogeschool.
- Joëlle Verelst is docent Frans en onderzoeker binnen de lerarenopleiding secundair onderwijs (EBASO) van de Karel de Grote Hogeschool.
