Omgaan met meertaligheid in het secundair onderwijs

Vierdelig vormingstraject on campus woensdagvoormiddag

  • In dit nascholingstraject leer je taalbewust en taalversterkend lesgeven.
  • Wat doe je met complexe instructies en vaktaal?
  • Hoe geef je feedback in een meertalige klas? Hoe benut je de talenkennis van je leerlingen om hun taalvaardigheid in het Nederlands te versterken?
  • Welke taal- en woordenschatstrategieën kun je daarbij inzetten?
  • Hoe kun je taalgerichter differentiëren en remediëren?
  • Via een taalkrachtigere didactiek wordt meertaligheid een troef, geen hindernis.

Praktisch

Wanneer

  • Woensdagvoormiddag 17 januari, 31 januari, 6 maart en 20 maart 2024

telkens van 9 tot 12.30 u.

  • Je kan ook opteren om het traject deels te volgen: volg sessie 1 en 2 of  sessie 3 en 4 samen.

Waar

Campus Zuid: Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen.
 

Prijs

  • Het volledige traject: 240 euro per persoon incl. digitale syllabi en catering.

  • Het traject gedeeltelijk volgen? Vorming 1 en 2 of vorming 3 en 4 : 130 euro per persoon incl. digitale syllabi en catering.

Schrijf je in

Programma

Eerste vorming

  • Omschrijving van het begrip meertaligheid en de verschillende varianten
  • Taalontwikkeling bij meertalige kinderen en beïnvloedende factoren
  • Het ijsbergmodel van Cummins en het belang van de thuistaal in de klas
  • Meertaligheid op school: functioneel meertalig leren
  • Bewuster omgaan met school- en vaktaal
  • Mondelinge en schriftelijke instructies geven aan een meertalig publiek

Tweede vorming

  • De expliciete strategie-instructie
  • Gericht(er) differentiëren en remediëren met ex-OKAN-leerlingen/ in heterogene klasgroepen
  • Preteaching en scaffolding als ondersteunende principes
  • Retrieval en spaced practice
  • Feedback geven in een meertalige klas
  • Flexibele leerwegen: wat zijn de mogelijkheden?

Derde vorming

  • Leermateriaal taalvriendelijker maken
  • Luistervaardigheid en begrijpend lezen inzetten in taal- en zaakvakken
  • Woordenschatstrategieën leren hanteren
  • Opdracht: maak een zelfgekozen stukje leerinhoud taalvriendelijker

Vierde vorming

  • Spreek- en schrijfkansen vergroten in taal- en zaakvakken

  • Taalleerstrategieën inzetten

  • Zelfscan taalbewust lesgeven: doe ik het (al) goed?

  • Feedback bij de opdracht, vragen, leestips

Doelstellingen

  • Je ontdekt hoe je taalbewust en taalversterkend kan lesgeven.
  • Je leert instructies en vaktaal aan te passen aan het doelpubliek en actief te verwerken in de lessen.
  • Je gaat op een bewuste manier om met groeigerichte feedback in een meertalige klas.
  • Je leert de talenkennis en het bestaande kennisreservoir van de leerlingen aan te spreken om hun taalvaardigheid in het Nederlands te versterken.
  • Je leert taal- en woordenschatstrategieën in te zetten tijdens de les.
  • Je leert taalgerichter te differentiëren en te remediëren.
  • Je leert spreek- en schrijfkansen optimaal in te zetten binnen zaakvakken.

Voor wie

  • Leerkrachten secundair onderwijs die tijdens hun lessen en in hun lesmateriaal op een positieve en efficiënte manier willen omgaan met de meertaligheid van hun leerlingen.
  • Taalcoaches, coördinatoren taalbeleid, leerlingbegeleiders, vervolgschoolcoaches.

Het team

  • Bert Cruysweegs is docent Nederlands en CLIL (Content and Language Integrated Learning) binnen de lerarenopleiding secundair onderwijs (EBASO) van de Karel de Grote Hogeschool.
  • Joëlle Verelst is docent Frans en onderzoeker binnen de lerarenopleiding secundair onderwijs (EBASO) van de Karel de Grote Hogeschool.
meertaligheid secundair