Studiedag 28 april 2023
AP Hogeschool en Karel de Grote Hogeschool slaan de handen in elkaar en nodigen jou graag uit op een interactieve studiedag. De modernisering in het secundair onderwijs zal ongetwijfeld invloed hebben op de doorstroom van leerlingen naar het hoger onderwijs. Hoe bereiden we ons hierop voor?
Tijdens deze interactieve studiedag kan je rekenen op good practices, onderzoeksresultaten, voorspellingen in instroomcijfers én brainstormsessies. Deze uitwisseling tussen onderwijsprofessionals vanuit het secundair onderwijs en vanuit hogescholen heeft als doel leerlingen correct te informeren en begeleiden bij het maken van hun studiekeuzes in en na het secundair onderwijs.
Nog vragen?
Contacteer patrice.defeyter@ap.be
Praktisch
- Wanneer
Vrijdag 28 april 2023 van 09.30 u. tot 16.00 u. - Waar
KAVA Congrescentrum, Consciencestraat 41a, 2018 Antwerpen. Bekijk hier hoe je het KAVA Congrescentrum kan bereiken - Prijs
Deze studiedag wordt gratis aangeboden door AP Hogeschool en KdG Hogeschool.
Programma
- 09.30 - 10.00 u.: Onthaal met koffie en thee
- 10.00 - 12.00 u.: Keynote Dries Froyen (Beleidsadviseur Onderwijs Vlaanderen)
- Onderzoeksoutput en voorspellingen instroom bachelors en graduaten (door AP Hogeschool en KdG Hogeschool)
- Good practice ‘7de voorbereidende jaar’ (door AP Hogeschool i.s.m. Stedelijk Onderwijs Antwerpen)
- 12.00 - 13.00 u.: Middagpauze – broodjeslunch
- 13.00 - 13.45 u.: Break-out thema 1 (keuze uit 6 thema’s)
- 13.45 - 14.15 u.: Dessertpauze
- 14.15 - 15.00 u.: Break-out thema 2 (keuze uit 6 thema’s)
- 15.00 - 16.00 u.: Afsluitmoment met streekbieren en wijnen
Thema’s die aan bod komen
- Hoe leerlingen grondig voorbereiden op starttoetsen in het hoger onderwijs?
- Hoe kan het inzetten van hybride werkvormen in het secundair onderwijs zelfsturing bij leerlingen stimuleren?
- Hoe feedback geven via een portfolio-tool in secundair onderwijs en graduaatsopleidingen ?
- Waarmee rekening houden bij de keuze tussen een graduaats- of bacheloropleiding?
- Hoe ontwikkel je academische vaardigheden in secundair onderwijs met het oog op hoger onderwijs?
- Hoe en met welke tools begeleiden we studiekiezers in hun keuze?