Professionaliseren in het onderwijs (inspiratieavond)

Donderdag 22 februari in Antwerpen

  • Levenslang blijven bijleren is een evidentie voor leerkrachten. Of toch niet? Want rond welk topic wil je eigenlijk wat bijleren?
  • En hoe ben je zeker dat wat je bijleert ook effectief bruikbaar is in je eigen klaspraktijk

Op donderdagavond 22 februari ontdek je gratis de nieuwste trends en innovaties op vlak van onderwijs. We zetten een aantal topics waarrond we bij KdG straffe expertise hebben in de kijker:

  • Duik in meertaligheid in de klas
  • Leer kinderen met autisme beter begrijpen
  • Krijg nieuwe inzichten in klasmanagement
  • ...

Praktisch

  • Wanneer? 22 februari om 18.30 u. (onthaal vanaf 18 u.)
  • Waar? KdG Campus Zuid
  • Prijs: Gratis, inschrijven is verplicht.

De inschrijving is afgesloten

Voor wie?

  • Leerkrachten in kleuter-, lager en secundair onderwijs (gewoon én buitengewoon)
  • Directies
  • Zorgleerkrachten
  • ...

Workshops

  • Je kiest 2 workshops uit de onderstaande lijst. 
  • Al deze 16 workshops zijn gebouwd rond inhouden uit onze banaba’s, postgraduaten en korte navormingen, en uit ons aanbod op maat van scholen. 

1. Muzisch werken in de kleuterklas

  • Muzische vorming gaat verder dan zingen en knutselen. Deze workshop biedt een diepere duik in de muzische wereld voor kleuters, waarbij we dagelijks creativiteit stimuleren. Ontdek nieuwe invalshoeken en ideeën om je kleuterklas te verrijken!
  • Doelgroep: kleuteronderwijs en de eerste graad van de lagere school
  • Docent: Sofie Bauwens

2. Regisseer je klas: oefeningen in klasmanagement

  • Koppel jouw ervaringen aan inzichten over klasmanagement. Deze interactieve workshop laat je ervaringen delen met collega's, bespreken wat wel en niet werkt, en biedt een voorproefje van het boek "Regisseer je klas" om je klas effectief te leiden.
  • Doelgroep: Kleuter-, lager en secundair onderwijs
  • Docent: An Leroy

3. In team werken aan burgerschap

  • Ontdek teamvormen en organisatiemodellen voor burgerschapsonderwijs in een Whole School Approach. Deze interactieve workshop benadrukt de uitwisseling van praktijken op jouw school, gericht op het versterken van burgerschapspraktijken.
  • Doelgroep: Kleuter-, lager en secundair onderwijs
  • Docenten: Ama Amitai en Ruben Macquoy

4. Yes you canon: de canon van Vlaanderen in de klas gebruiken

  • Verken de meerwaarde van de Vlaamse canon in de klas, met aandacht voor socialisatie, burgerschap en toepassingen in een diverse context. Ontdek werkvormen om de canon inspirerend en discussiebevorderend te maken.
  • Doelgroep: Kleuteronderwijs, lager onderwijs en algemene vakken secundair onderwijs
  • Docent: Wouter Smets

5. Spreekdurf en zelfvertrouwen stimuleren met de kracht van spel

  • Ontdek effectieve praktijken om kleuters actief te betrekken bij het curriculum. Leer hoe je spreekdurf en zelfvertrouwen kunt stimuleren en krijg inzicht in het ontwerpen van thema's, weekplanningen en verdiepende activiteiten in een diverse stedelijke context.
  • Doelgroep: Kleuter- en lager onderwijs
  • Docenten: Jo Van de Weghe & Hannelore De Greve

6. Een vergelijking tussen islam en christendom, in het licht van de klaspraktijk

  • Verdiep je begrip van islam en christendom en bespreek hoe dit in de klaspraktijk van belang is. Onderzoek levensbeschouwelijke kwesties en deel ervaringen met collega's.
  • Doelgroep: Kleuter-, lager en secundair onderwijs
  • Docent: Jonas Slaats

7. Meertaligheid in de klas

  • Leer van vakdidactische inzichten hoe je meertalige leerlingen kunt betrekken in je lessen en hoe je theorie en praktijk op elkaar kunt afstemmen.
  • Doelgroep: Kleuter- en lager onderwijs
  • Docent: Veerle Frateur

8. Autisme: een wereld vol beelden

  • Ervaar de wereld van mensen met autisme via oefeningen en ontdek hoe hiermee om te gaan in het onderwijs.
  • Doelgroep: Kleuter-, lager en secundair onderwijs
  • Docenten: Annemie Aerts, Karen Schoepen en een ervaringsdeskundige

9. Gedragsproblemen in de klas: het kind achter het gedrag

  • Verlies je niet in methodieken, maar zet in op verbinding. Ontdek hoe dit een essentieel element is bij het omgaan met moeilijk gedrag.
  • Doelgroep: Kleuter-, lager en secundair onderwijs
  • Docent: Britt Jennen

10. Feedback in de klas: focus op heldere verwachtingen

  • Klaar om je klaspraktijk te verrijken? Schrijf je in voor onze sessie over "Heldere Verwachtingen" en ontdek praktische voorbeelden uit lager en secundair onderwijs. Leer hoe je duidelijkheid schept over beoordelingscriteria en krijg handvatten om kwaliteitsverwachtingen te verhelderen. Mis deze kans niet om je lesgeven naar een hoger niveau te tillen. 
  • Doelgroep: Lager en secundair onderwijs
  • Docenten: Vinciane Costa, Liesbeth Kustermans en Stijn Vanhoof

11. Feedback in de klas: focus op feedback als startpunt

  • Optimaliseer je feedbackpraktijk en ontdek effectieve strategieën uit basis- en secundair onderwijs. Leer hoe je feedback inzet als krachtig startpunt voor het leerproces, vermijd dat het enkel aan het einde komt. Ontdek praktische methoden, inclusief 'vluchtige feedback,' om betrokkenheid te vergroten en leerkansen te optimaliseren.
  • Doelgroep: Lager en secundair onderwijs
  • Docenten: Vinciane Costa, Liesbeth Kustermans en Stijn Vanhoof

12. BOOST voor starters

  • Ontdek extra ondersteuning voor startende leerkrachten, een informeel moment om successen te vieren, inhoudelijk bij te tanken en zorgen oplossingsgericht te bespreken.
  • Doelgroep: Directies en mentoren Kleuter-, lager en secundair onderwijs
  • Docent: Eve Suykens

13. Leraar in Opleiding (LIO) op je secundaire school laten starten: wat brengt dit met zich mee? 

  • Verken het LIO-decreet, voorwaarden voor LIO's in VEBASO, en ontdek de vierdaagse navorming Coaching voor Mentoren binnen het onderwijs.
  • Doelgroep: Secundair onderwijs
  • Docenten: Maruca Fabry, Sofie Vercauteren

14. Leraar in Opleiding (LIO) op je basisschool laten starten: wat brengt dit met zich mee? 

  • Ontdek voorwaarden voor LIO's in kleuter- en lager onderwijs, en leer over de vierdaagse navorming Coaching voor Mentoren binnen het onderwijs.
  • Doelgroep: Basisonderwijs
  • Docenten: Yannic Van Wilderode, Lien De Coninck

15. De leer-kracht centraal: vertrekken vanuit een activerende leervraag

  • Deel ideeën over het warm onthalen van leerlingen met complexe ondersteuningsbehoeften. Leer activerende leervragen formuleren en ontdek de meerwaarde van opleidingen in zorgverbreding en buitengewoon onderwijs.
  • Doelgroep: (Directies) kleuter-, lager en secundair onderwijs
  • Docent: Ruben De Witte

16. Op verkenning in STEM-onderwijs met iSTEM

  • Zet jij of je school de eerste stappen in STEM-onderwijs of maak je deel uit van een ervaren team dat op zoek is naar antwoorden op specifieke vragen rond bv. evaluatie, nieuwe eindtermen of diversiteit? Kom op interactieve wijze kennismaken met het aanbod, laat je inspireren en verken wat iSTEM voor jouw STEM-onderwijs kan betekenen.
  • Doelgroep: Secundair onderwijs 

Contacteer ons

Heb je nog vragen? Mail suzanne.spillebeen@kdg.be.