Ruimtelijk bewustzijn en lateralisatie versterken om vlot te leren schrijven

Bijscholing op 4 november 2025

  • Wil je het schrijfproces leuk en boeiend maken voor kinderen, zodat ze gemotiveerd blijven en goesting hebben om te schrijven?
  • De ontwikkeling van lateralisatie is het gespecialiseerde en verfijnde samenspel tussen beide hersenhelften. Wat betekent dit nu precies en hoe volg je die ontwikkeling op bij (jonge) kinderen?
  • Hoe kan je dit lateralisatieproces als leerkracht observeren en spelenderwijs remediëren?
  • We gaan aan de slag rond ruimtelijk bewustzijn en lateralisatie. Je neemt een hoop ideeën mee naar je klas om de kinderen hun lateralisatieontwikkeling te stimuleren.

Zin in meer? Volg het driedaags vormingstraject ‘Hoe wordt leren schrijven een plezier? Zo!’. Je kan inschrijven voor één dag of voor de volledige reeks.

Inschrijven

Meer info?

Praktisch

Open aanbod

Op de KdG-campus

  • Wanneer

    4 november 2025 van 9 u. tot 16 u.

  • Waar

    Campus Zuid: Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen.

  • Prijs

    135 euro per deelnemer 

    Inclusief een voucher voor onze koffie- en eetbar.

Opgelet! Je inschrijving is pas definitief wanneer je van ons een bevestigingsmail hebt ontvangen. Check ook zeker je spam.

Op maat

Deze vorming bij jou op school?

  • Duurtijd

    We zoeken samen naar data voor dit traject

  • Aantal deelnemers

    Samen te bespreken

  • Prijs

    Te bepalen op basis van je aanvraag

Geïnteresseerd?

Programma

Bilaterale coördinatie en lateralisatie: je versterkt jouw pedagogische en didactische skills omtrent het in gebruik nemen van de voorkeurshand en hoe een schrijf- en steunhand vlot samenwerken. Hoe kunnen we via veel bewegen de coördinatie tussen de verschillende lichaamsdelen stimuleren?

Zin in meer? Volg het volledige traject ‘Leren schrijven’

Deze bijscholing is onderdeel van een driedaags vormingstraject ‘Hoe wordt leren schrijven een plezier? Zo!’. Je kan inschrijven voor één dag of voor de volledige reeks.

Voor wie

  • Leerkrachten en zorgleerkrachten uit het (buitengewoon) kleuteronderwijs (oudste kleuters).
  • Leerkrachten en zorgleerkrachten 1ste graad lager onderwijs.
  • Ergotherapeuten en kinesisten, die hun pedagogische en didactische basis rond de ontwikkeling van de fijne motoriek (met het oog op leren schrijven) willen verbreden.

Doelstellingen

  • Je weet hoe bilaterale coördinatie (lateralisatie) bijdraagt tot effectief leren schrijven;  
  • Je bekijkt de leerlijn in de ontwikkeling van het richtingsgevoel, (bilaterale) coördinatie en lateralisatie;  
  • Je maakt kennis met de invloed van al dan niet voldoende gelateraliseerd zijn op de leerprocessen; 
  • Je leert hoe we deze ontwikkeling gericht kunnen observeren; 
  • Je leert hoe we dit klassikaal en/of individueel kunnen remediëren. 

Docent

Verbreed je pedagogische en didactische basis rond de ontwikkeling van de fijne motoriek (met het oog op leren schrijven)

Cathy Crabbe, licenciaat lichamelijke opvoeding, is docente in de Lerarenopleiding Lager Onderwijs. 

Ze verdiepte zich in psychomotoriek, een domein dat zich richt op de ontwikkeling van het gehele kind: zowel het bewegen, als het cognitieve en het emotionele. Wanneer een kind beweegt, leert het de wereld rondom zich kennen. Ze schreef de boeken: ‘motoriek en didactiek, bewegen in en om de klas’ en ‘motoriek en schrijven, bewegen om te leren’.  

Inschrijven

Open aanbod KdG Academy

Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.

Alle bijscholingen van KdG Academy

Opleidingen op maat

Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?

Contacteer Eve Baert via eve.baert@kdg.be of +32 3 613 14 68.

Of vul het formulier in