Bijscholingstraject van 5 sessies in voorjaar 2026
Maak kennis met de inzichten om veranderprocessen vorm te geven binnen de sector van de kinderopvang.
- Sta jij als leidinggevende of pedagogisch medewerker mee aan het stuur van een veranderproces of verschillende veranderprocessen?
- Vraag je je soms af hoe anderen dat aanpakken en welke recente nieuwe inzichten er zijn om veranderprocessen vorm te geven?
- Dan is de professionele leergemeenschap: bewust waarderend veranderen met aandacht voor verschil iets voor jou.
Samen met een tiental veranderaars uit andere organisaties binnen de sector (kinderdagverblijven, ondersteuningsorganisaties, buitenschoolse opvang,…) leren we gezamenlijk, onderzoeken we en verrijken we elkaars kennis en vaardigheden. Je zet experimenten uit in je eigen organisatie.
Gedurende vijf sessies van drie uur bouw je onder begeleiding van een expert aan nieuwe veranderpraktijken waarin je bewust aandacht hebt voor groepsprocessen en het hanteren van de veranderstrategie waarderend veranderen.
Nog vragen?
- Inhoudelijke vragen: kris.devisscher@kdg.be
- Praktische vragen: nina.verbanck@kdg.be
Praktisch
Wanneer
- Donderdag 12 februari 2026, 9.30 - 12.30 u.
- Woensdag 25 maart 2026, 9.30 - 12.30 u.
- Donderdag 23 april 2026, 9.30 - 12.30 u.
- Woensdag 13 mei 2026, 9.30 - 12.30 u.
- Dinsdag 16 juni 2026, 9.30 - 12.30 u.
Waar
- KdG Campus Zuid, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen
Prijs
- 450 euro per persoon
Inclusief een voucher voor onze koffie- en eetbar
Programma
Een Professionele Leergemeenschap (PLG) versterkt een groep professionals die voor dezelfde uitdaging staat. In dit traject richten we ons op leidinggevenden of pedagogisch medewerkers uit de kinderopvang die een veranderingsproces begeleiden. Een PLG combineert intervisie met input uit theorie en onderzoek. Je krijgt kaders en inzichten mee, maar je leert ook van de andere deelnemers en hoe zij verandering realiseren in hun organisatie. Samen bespreek je de praktijkcases die de groep aanbrengt. Tussen de sessies ga je aan de slag met zelfgekozen experimenten.
In een traject van vijf halve dagen verdiep je je in volgende thema’s:
-
Sessie 1 - Introductie
Je leert over de zichtbare en de onzichtbare processen die horen bij een verandering aan de hand van de ijsberg-metafoor.
-
Sessie 2 - Waarderend veranderen
Hoe laat je een veranderingsproces vertrekken vanuit de waardering van wat er goed loopt? Hoe bouw je verder op de energie die daaruit voortkomt? Maak kennis met de 5D-cyclus van waarderend veranderen en bijhorende tools.
-
Sessie 3 - Introductie in deep democracy
Bij een verandering zit niet iedereen spontaan op dezelfde golflengte. Hoe ga je om met weerstand en hoe hou je iedereen aan boord, ondanks de onderlinge verschillen?
-
Sessie 4 – Combinatie van waarderend veranderen en deep democracy
Welke inzichten uit deep democracy kan je inzetten in de verschillende fases van waarderend veranderen?
- Sessie 5 - Efficiënt vergaderen
- Veranderingsprocessen zijn gebaad bij heldere communicatie en efficiënte overlegmomenten. Met een duidelijke agenda, de juiste mensen aan tafel en een heldere timing hou je het proces beter in de hand.
Elke sessie bespreken we ook de acties die tussen de sessies werden uitgeprobeerd.
Voor wie
Leidinggevenden, coördinatoren, pedagogische coaches, voor zowel kinderopvang als buitenschoolse opvang.
Na het volgen van deze bijscholing
- Versterk je je professionele praktijk als veranderaar.
- Ben je een voorbeeld van levenslang leren voor je medewerkers.
- Zet je stappen om uit te groeien tot een lerende organisatie.
- Zorgen de verhalen van andere leidinggevenden en pedagogisch coaches in jouw sector voor nieuwe inspiratie.
Docent
Els Biessen volgde eerst een opleiding tot kinderbegeleider en studeerde daarna Pedagogie van het Jonge Kind. Sinds 2014 is ze verbonden aan het Onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk van de Karel de Grote Hogeschool, waar ze werkt als pedagogisch ondersteuner, coach en onderzoeker.
Els werkte aan verschillende praktijkgerichte onderzoeksprojecten mee, waaronder Indyspel (een spel om interculturele dynamieken bespreekbaar te maken), PACE (Providing Access to Childcare and Employment) en Jobbeleving. Hoe kinderbegeleiders hun job beleven. Diversiteit en pedagogische kwaliteit vormen in al haar werk een rode draad, telkens in de complexe en veranderende context van kinderen, ouders en team. Binnen het PACE-project werkte Els ook mee aan de ontwikkeling van DROOMM, een teamtool om ouderbetrokkenheid te versterken.
Ook interessant
Wil je je verder verdiepen in deze materie? Check dan zeker ons aanbod over ‘werken met weerstand in groepen’ en onze nascholing ‘waarderend veranderen in de kinderopvang’. Je verwerft er nieuwe theoretische inzichten en bruikbare tools
Open aanbod KdG Academy
Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.
Opleidingen op maat
Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?
Contacteer Elise De Groot via elise.degroot@kdg.be of +32 3 613 15 51.