Digital Business en Online Marketing

Postgraduaat

  • Je worstelt met digitale activiteiten en online aanwezigheid.
  • Je hebt (nog geen) kristalheldere digitale strategie maar wel veel ideeën en te weinig tijd.
  • Je hebt zoveel vragen voor experts in digitale marketing, maar je wil je niet blauw betalen aan consultants en vage plannen.

Dan is dit postgraduaat iets voor jou.
12 donderdagen
Online les volgen kan
KMO portefeuille ondersteuning
8uur coaching door topexperts

Wat bieden we in het postgraduaat?

  • Internationale experts leiden de sessies en delen hun uitgebreide ervaring.
  • Netwerken met andere professionals
  • Uitwisselen van ervaringen en moeilijkheden.
  • Een waardevolle uitbreiding van je professionele netwerk.
  • Persoonlijke coaching voor een efficiënte aanpak in jouw specifieke situatie.
  • Samen met je persoonlijke coach werk je aan een direct toepasbaar eindwerk voor jouw organisatie.
  • Je ontvangt een getuigschrift: "Digital Business & Online Marketing" (20 studiepunten).

Programma

Voorjaarsprogramma 2024

Kick-off: 1/02/2024
17:00 – 18:30 Kick-off

De kick-off bestaat uit:

  • een algemene kennismaking
  • uitleg over leerdoelen
  • overlopen van het programma
  • kennismaking met het team
  • praktische informatie
  • Q&A
Dag 1: 8/02/2024
Digitale economie en businessmodellen
(
Clo Willaerts
)

Belangrijkste platformen in de digitale economie en hun businessmodellen is gericht op mensen die hun eigen bedrijf willen starten. We behandelen de belangrijkste platformen in de digitale economie en hoe hun businessmodellen werken, en geven praktische tips en trucs voor het opzetten van je eigen bedrijf. We werken met modellen zoals de Business Model Canvas, The Golden Circle, Ikigai for Business, en Elevator Pitch om je te helpen bij het ontwikkelen van een sterk en succesvol businessplan.

Definiëren van trends in de markt
(
Clo Willaerts
)

"Definiëren van trends in de markt" van het postgraduaat Digital Business leert je hoe je trends in de markt kunt gebruiken om je bedrijfsstrategie en marketingplan te verbeteren. Je leert hoe je een marktanalyse kunt uitvoeren en de diagnose van de markt kunt stellen. Met het Consumer Trends Canvas kun je trends beter begrijpen en daarop inspelen met je bedrijfsstrategie en marketingplan. Door te weten wat consumenten nodig hebben en wat hen drijft in hun aankoopgedrag, kun je je bedrijf laten groeien met nieuwe producten en diensten.

Dag 2: 22/02/2024
Van strategie naar tactieken met buyer persona
(
Clo Willaerts
)

Van strategie naar tactieken met buyer persona gaat over hoe je je strategie kunt vertalen naar effectieve taktieken met behulp van marketingonderzoek en buyer personas. We behandelen onderwerpen zoals het 4N strategisch model, de competitive SWOTanalyse, en het ontwikkelen van buyer personas en hun Jobs To Be Done. We leren ook hoe we marketingonderzoek kunnen gebruiken om onze doelgroep beter te begrijpen en gerichter te communiceren met hen.

Productontwikkeling waarin de mens centraal staat
(
Clo Willaerts
)

De doelgroep is gedefinieerd - nu is het pas tijd voor productontwikkeling. Deze les gaat over het ontwikkelen van producten en diensten die aansluiten bij de behoeften en verwachtingen van de gebruiker.

Dag 3: 29/02/2024
Succes meten met Analytics, Metrics and KPIs
(
Clo Willaerts
)

Succes meten met Analytics, Metrics and KPIs gaat over hoe je het succes van je digitale activiteiten kunt meten en begrijpen. We behandelen onderwerpen zoals analytics, metrics, en KPIs, en geven een demo van Google Analytics.

Digitale kanalen voor customer journey
(
Clo Willaerts
)

Digitale kanalen in functie van de customer journey gaat over hoe je digitale kanalen kunt kiezen en inzetten om de customer journey van je doelgroep te verbeteren. We behandelen onderwerpen zoals de Customer Journey Map, Empathy Mapping, Touchpoints, en de Channel Choice Matrix. We leren ook hoe we deze modellen kunnen gebruiken om de meest geschikte digitale kanalen te kiezen voor onze buyer personas.

Dag 4: 7/03/2024
Content Marketing van strategie naar tactiek
(
Clo Willaerts
)

Content Marketing van strategie naar tactiek gaat over hoe je een content marketing strategie kunt ontwikkelen en vertalen naar effectieve tactieken. We behandelen onderwerpen zoals wat goede content is, waar je inspiratie vandaan kunt halen, en welke tools en platformen je kunt gebruiken om meteen aan de slag te gaan met content marketing. We leren ook hoe we onze content kunnen optimaliseren om te converteren naar klanten.

Masterclass: storytelling
(
Guido Everaert
)

De les Storytelling, door Guido Everaert, gaat over hoe je met storytelling de aandacht van je doelgroep kunt trekken en behouden. Guido Everaert, blogger, columnist, meester-verhalenverteller en auteur van het boek Storytelling, geeft de masterclass en illustreert met voorbeelden en oefeningen hoe storytelling werkt.

Dag 5: 14/03/2024
Project management en presentatietechnieken
(
Clo Willaerts
)

In de les "Project management en presentatietechnieken" in het postgraduaat Digital Business leren studenten effectief projectmanagement en overtuigende presentatietechnieken door middel van interactieve activiteiten, discussies, rollenspellen en presentaties. Een belangrijk onderdeel van de les is ook het oefenen van elevator pitches, waardoor studenten in staat zullen zijn om hun ideeën op een korte en bondige manier op een aantrekkelijke en overtuigende manier te presenteren.

Coaches matching met de cases van de cursisten

Elke cursist krijgt maximaal 8 uur coaching van één van onderstaande ervaren digitale experts. Tijdens deze sessie maken cursisten en coaches kennis en wordt bepaald wie met welke coach verder gaat.

Overzicht van de coaches:

  • Yves Ferket, web consultant. Expertise: analytics, mobiliteit en outdoor sport
  • Paul Ward, lector bij KdG. Expertise: community management en de entertainment industrie
  • Joke De Nul, zaakvoerder van Punchline en oprichter van VLCM. Expertise: social media
  • Steven Verbruggen, Manageging Director at AdSomeNoise
Dag 6: 21/03/2024
Content distributie, nieuwsbrieven en content curation
(
Clo Willaerts
)

"Content distributie, nieuwsbrieven en content curation" van het postgraduaat Digital Business richt zich op het gebruik van email marketing en content curation als effectieve marketingstrategieën. De les behandelt onderwerpen zoals het opzetten en versturen van nieuwsbrieven en het vinden en delen van relevante en waardevolle content met het doel om het bereik van het bedrijf te vergroten en betrokkenheid van de doelgroep te verhogen.

Workshop: Inbound Marketing
(
Johan Vandecasteele
)

De term “inbound marketing” werd gelanceerd door het bedrijf Hubspot. Expert Johan Vandecasteele legt je uit wat die inbound marketing is en waarom het (ook voor B2C) zo belangrijk is. Daarnaast wordt gekeken hoe je content kan gebruiken om mensen dieper in de sales funnel te trekken. Tot slot toont hij ook hoe je dit proces, o.a. via email, kan automatiseren.

Dag 7: 28/03/2024
Workshop: Social media advertising
(
Sara Van de Velde
)

Sara Van de Velde is naast oprichter van Forever After ook Facebook en andere Social Media Advertising specialist. In deze sessie leer hoe je Facebook Audiences haarfijn kan afstellen en hoe je Facebook en Instagram Advertising optimaal kan laten renderen.

Masterclass: Website optimaliseren voor UX en conversie
(
Els Aerts
)

Els Aerts (de A in AGConsult) is specialist in gebruikersonderzoek en conversie optimalisatie. In deze sessie leer je hoe de conversie van je landingspagina’s kan verhogen door de frictie zo veel mogelijk weg te nemen.

Dag 8: 18/04/2024
Zoekmachine-optimalisatie en evergreen content
(
Clo Willaerts
)

Deze les gaat over hoe je jouw website kunt optimaliseren voor zoekmachines door het creëren van evergreen content - artikelen, video's en andere media die relevant blijven, ongeacht hoe oud ze worden. We behandelen onderwerpen zoals keyword research, linkbuilding, en het schrijven van efficiënte evergreen content.

Masterclass: Growth Hacking
(
Yannick Khayati
)

Yannick Khayati is een Growth Hacker die zijn strepen verdiende als marketingconsultant bij Board of Innovations en als oprichter van The Growth Revolution en het Cosmo Collective. Wat is growth hacking juist? In deze masterclass reikt hij technieken, tips, tricks en tools aan die je kan toepassen om je inspanningen snel te doen schalen.

Dag 9: 25/04/2024
E-commerce
(
Clo Willaerts
)

De sessie over e-commerce heeft als focus op e-commerce platforms en tools, evenals op trends zoals livestreaming shopping en social commerce. De cursus behandelt onderwerpen zoals het kiezen van een geschikt e-commerce platform voor het bedrijf, het implementeren van nuttige tools en plug-ins om de online verkopen te verhogen, en het bijhouden van de laatste trends en ontwikkelingen in de wereld van e-commerce.

Marketing Tools
(
Clo Willaerts
)

De les Marketing Tools gaat over een overzicht van handige en gebruiksvriendelijke online tools en apps die je kunt gebruiken om je digitale marketingkanalen sneller, beter, en/of goedkoper te beheren. We behandelen onderwerpen zoals hoe je de juiste tools kiest voor je marketingbehoeften, hoe je tools kunt integreren in je marketingstrategie, en welke tools populair zijn onder digitale marketeers.

Dag 10: 2/05/2024
Community Management, Personal Branding, Creator Economy
(
Clo Willaerts
)

Deze les gaat over hoe je jouw personal brand kunt gebruiken om een sterke online community op te bouwen, en hoe je als creatieveling geld kunt verdienen met de content die je online zet. We werken met het 3C model (Content, Community, Commerce) om te leren hoe we deze elementen kunnen combineren om succesvol te zijn op het internet.

Workshop: Webvideo, podcasts en YouTube
(
Peter Van Keer
)

Peter Van Keer is oprichter van Keerco, YouTube Creator en videostrateeg. De les Video Marketing gaat over hoe je video kunt gebruiken als marketingtool. We behandelen onderwerpen zoals de verschillende soorten video's die je kunt maken, hoe je video kunt integreren in je marketingstrategie, en hoe je video kunt gebruiken om je merk te bouwen en te laten groeien.

Dag 11: 16/05/2024
Structuursessie, presentatietechnieken + deadline ruwe versie eindwerk
(
Clo Willaerts
)

Programmaverantwoordelijke Clo Willaerts helpt je om structuur te brengen in je eindwerk. In deze sessie bespreken de deelnemers met elkaar hoe ver ze met hun case staan, en waar ze nog hulp nodig hebben.

Influencer Marketing
(
Kel Wouters
)

Kel Wouters is digitale-mediastrateeg en CEO van So Buzzy. Vanuit haar praktijkervaring leert ze aan hoe communities, ambassadeurs en influencers functioneren en hoe je ze op een relevante manier kan integreren in je digitale marketingstrategie. Verder leer je in deze masterclass wat de legale bepalingen zijn voor het vergoeden van online influencers.

Dag 12: 23/05/2024
Open Inspiratiesessie: de toekomst van marketing
(
Clo Willaerts
)

Sustainability, de metaverse, NFT’s: Clo Willaerts onderscheidt hypes van trends en wijst de weg naar de toekomst van marketing.

17:15 Feedbacksessie Digital Business en Online Marketing
(
Nadra Beyram
)

De cursisten worden gevraagd over de plus- en minpunten van de opleiding.

Lezing: Privacy, ethiek, en security in digitale tijden
(
Herman Maes
)

Herman Maes is een Digital Marketing expert met zijn roots in IT. Hij weet als geen ander de ethiek van digitale marketing, de grenzen van privacy, en het belang van security uit te leggen aan niet-juristen en niet-IT’ers. In deze les ligt de nadruk op concrete privacyvoorbeelden, uitschuivers en cases.

Examen: 6/06/2024
Mondeling examen met jury

Campus Zuid - KdG (Karel de Grote Hogeschool)

Hoe houden we het postgraduaat zo interessant en laagdrempelig mogelijk voor jou?

  • Wij focussen met dit postgraduaat op praktische vaardigheden, gekoppeld aan ondernemerschap en diepgaande kennis van de digitale marketing.
  • We negeren niet wat jouw organisatie al doet, we maken het alleen beter en efficiënter. Dat is een gewaagde stelling, maar door het unieke samenspel van onze experts weten we dat dat het resultaat is.
  • We helpen je met het ontdekken van krachtige tools zoals het Business Model Canvas, het 4N Strategisch Model, het Consumer Trend Canvas, de Buyer Persona en de Customer Journey.
  • Uiteraard bieden we ondersteunende maatregelen en opleidingsincentives aan.
    • Vlaamse KMO-portefeuille,
    • Opleidingsverlof
    • Opleidingscheques.
  • We laten je niet alleen na de opleiding. Er is een bruisende online community van alumni. We delen rapporten, trends en rapporten over nieuwe ontwikkelingen. Nieuwe kennis aan je vingertoppen, continu.

Voordelen na de opleiding

  • Blijf deel uitmaken van onze actieve online alumni-community.

  • Profiteer van gedeelde rapporten en trends over nieuwe ontwikkelingen om altijd op de hoogte te blijven.

Ons Aanbod

  • 10 essentiële lessen.

  • 10 boeiende masterclasses.

  • 8 uur persoonlijke coaching.

  • Toegang tot ons waardevolle alumni-kennisnetwerk.

  • Kies uit twee startmomenten per jaar (september/februari).

  • Flexibele lessen die ook online beschikbaar zijn en naadloos te combineren met je professionele en gezinsleven.

Hoe inschrijven?

Het inschrijvingsgeld van dit postgraduaat bedraagt 2595 euro. We willen zeker zijn dat we je verwachtingen inlossen. Daarom is er een informeel intake-gesprek met Clo Willaerts om na te gaan of alle hokjes afgevinkt worden. Zelfs als je besluit om niet in te schrijven kan dat oriënterend werken.  

Schrijf je hier in voor onze informatieve online sessie.

Na dat gesprek kun je onze brochure met handige sjablonen en gedetailleerde programma-informatie sowieso downloaden. Zelfs als je niet besluit om in te schrijven kan dat je al (een beetje) op weg helpen.

Remote video URL

Wat maakt het postgraduaat uniek? Clo Willaerts, Program Manager postgraduaat Digital Business en Online Marketing, KdG

Remote video URL

Hoe kan je de digitale strategie voor jouw bedrijf bepalen? Getuigenis Kathleen, Communication Manager, alumnus postgraduaat Digital Business en Online Marketing.