Programma Digital Business

Het Postgraduaat Digital Business is gericht op de praktijk.

Tijdens het volgen van de lessen verwerk je de verworven kennis in een specifieke businesscase voor jou en/of jouw organisatie . Na het volgen van de opleiding ben je in staat om een digitaal marketingplan, een business case met het digital geïntegreerd, een specifiek content of inbound plan, ...  te implementeren in jouw organisatie. De inzichten die je vergaart in de lessen via theorie, cases, inspiratie en modellen helpen je bij het opstellen van jouw case, plus erbovenop ook nog eens 8u ondersteuning door een coach.

Het programma bestaat uit een kick-off, 12 lesdagen (telkens op donderdag van 13.30 tot 20.30 u.) en een feedbackmoment voor je digitale marketingplan. Tussentijds zijn er verschillende klassikale groepsreflecties voorzien.  Het programma wordt telkens herbekeken om de nodige optimalisaties uit te voeren zodat je het beste van het beste kan verwachten. Daarom is het mogelijk dat er nog wel een paar verschuivingen/veranderingen kunnen zijn.

Kick-off

De kick-off bestaat uit een algemene kennismaking, uitleg over leerdoelen en het overlopen van het programma & een mogelijke kennismaking met de coaches. De kick-off vindt plaats op donderdag 25 januari 2018 van 17u tot 20.30u

Module 1: Strategy in a digital world

Hoe zet je een krachtige online strategie op poten? Hoe definieer je de sterktes en waarden van je merk en hoe baken je je doelpubliek af om je product of dienst in de markt te zetten?

Op het einde van deze class weet je hoe je een online strategie ontwikkelt en ben je beter in staat om strategische keuzes te maken. Met de aangereikte strategische frameworks heb je een stevige basis om, op basis van je bedrijfswaarden, je digitale strategie te verfijnen.

Dag 1: 01/02/2018

Digital Transformation

In deze les wordt aandacht besteedt aan wat Digitaal zo speciaal maakt en wat er allemaal aan het veranderen is in deze wereld. Je leert wat je met de digitale transformatie moet en kan doen.

Van Wat naar Why. En hoe verwerk ik user-centric in een digitaal marketing plan?

Tijdens deze sessie bespreekt Gerrie Smits het belang van user-centric denken in alle fasen van communicatie. Hoe bekijk je je product/purpose vanuit de ogen van een klant/user? Daarnaast wordt ook stil gestaan bij de irrationaliteit van users.

Dag 2: 08/02/2018

Van Business Strategie naar Digital Marketing Strategie

Clo Willaert leidt je doorheen de transitie van Business Strategie naar Marketing Strategie. Hoe definieer je het probleem? En wat zijn de parameters van succes? Zij legt je ook uit hoe je Return on Investment meet.

Landingsessie

Module 2: Insights + Learnings

Wie is jouw klant en wat verwacht hij in welke fase van jullie samenwerking? Hoe maak je je ‘return on investment’ (ROI) zo effectief mogelijk door doelgericht met je klanten om te gaan?

Na deze class weet je hoe je reële klantbehoeften detecteert, begrijp je de impact van digitale media op consumentengedrag en kan je die inzichten vertalen naar een ‘customer journey’.

Dag 3: 22/02/2018

Tools en tricks om je klanten beter te leren begrijpen

Samen met Pieter Baert sta je stil bij hoe je met tools als persona, user stories, ed. je klanten beter leert begrijpen. Hij reikt je handvaten aan om zelf research te doen en te leren luisteren.

De nieuwe, digitale customer journey

Stefan Jenart, digitale strateeg bij WIJS, maakt je wegwijs hoe anders de nieuwe, digital customer journey is, hoe je zelf customer journeys uittekent en welk kanalen je best in kan zetten voor de verschillende fases van de customer journey.

Dag 4: 01/03/2018

Competitor Analyse & Play Books

Nick Boucart geeft je inzichten in wat je kan leren door naar je concurrenten te kijken.

Google Analytics

In deze sessie met Lore van Besien leer je op verschillende niveaus insights vergaren dankzij Google Analytics. Op user niveau leer je wat je kan leren van je publiek. Op culture niveau leer je zien waar mensen op Googlen. En op business niveau leer je zien hoe goed/slecht je huidige website werkt en wat je kan leren uit de cijfers die je beschikbaar hebt.

Dag 5: 08/03/2018

Luisteren op sociale en digitale media. Tools!

Tijdens deze les leer je hoe je inzet op monitoring voor sociale en digitale media, waar je uitzoekt waar mensen op Googlen en wat je kan leren uit Facebook Audience Insights. Er wordt ook aandacht besteedt aan wat je kan leren uit sociale kanalen en hoe je die gegevens vertaalt naar opportuniteiten op vlak van conversatie en content-ideeën.

Landingsessie

Module 3: Channels + Content

Conversation management draait om luisteren, oppikken en je data monitoren. Maar hoe neem je deel aan de conversatie zonder commercieel te zijn? Wanneer breng je welke boodschap? En hoe kunnen data je hierbij helpen?

In dit onderdeel leer je hoe communities, ambassadeurs en influencers functioneren en hoe je deze ‘kanalen' op een relevante manier kunt integreren in je digitale marketing strategie, met het oog op conversie.

Hoe bouw daarnaast je een digitale marketing strategie die je boodschap de grootste impact geeft? In de verschillende lessen (SEA, Programmatic Buying, Real-Time Bidding, Social, Social ads, content marketing ...) leer je de eigenheden van elk ‘kanaal’ kennen en hoe ontdek je hoe je een geïntegreerde kanaalstrategie kan uitwerken doorheen de customer journey.

Dag 6: 15/03/2018

(Social) Content Strategie

Hier gaan we dieper in op de ‘social’ content strategie: hoe ga je van missie naar opportuniteiten en (social) content.

SEO & SEA: Quick wins to set your basics right

We gidsen je tijdens deze sessie door de basics van SEO, on-page en off-page en de do’s en dont’s van SEA.

Dag 7: 22/03/2018

Conversie, conversie, conversie

Tijdens deze sessie wordt stilgestaan bij hoe de paid marketing kanalen zich tot elkaar verhouden, welke kanalen goed zijn voor wat en hoe een SEA campagne op te zetten.

Inbound marketing & marketing automation

VandeCasteele legt je uit wat inbound marketing is en waarom het belangrijk is, ook voor B2C. Daarnaast wordt gekeken hoe je content kan gebruiken om mensen verder door de sales funnel te trekken. Ten slotte brengt hij ook hoe je dit proces, o.a. door email kan automatiseren.

Dag 8: 29/03/2018

Email marketing/ Marketing automation

Waarom email-marketing nog belangrijk is en wat de do’s en dont’s van emailmarketing zijn legt Tamara Gielen je graag in deze sessie uit.

Hoe bouw ik een content marketing strategie?

Hier blikken we even terug op de content strategie en gaan we uitzoeken wat “goede content” nu exact inhoudt.

Dag 9: 19/04/2018

Privacy + Landingsessie

Hoe het zit met privacy wordt in deze sessie uiteengezet. Daarnaast volgt een rondetafel over ethiek in marketing.

Usability & Conversie Optimalisatie

Wat principes van goede web usability zijn en hoe je je conversie op website en e-mail krijg je in deze sessie mee van Karl Gills.

Dag 10: 26/04/2018

Facebook, Facebook, Facebook (en Instagram)

Je gaat dieper graven in Facebook met onderwerpen als: hoe een efficiënte Facebook campagne opbouwen? Wat is het belang van een Facebook pagina nog? Wat zijn de laatste trends van Facebook? Hoe werken met video op Facebook? Hoe werken met Targeting?

Storytelling

Hier sta je even stil bij de verschillende soorten content (Hub/Hygiene/Hero) en hoe je storytelling gebruikt in je communicatie.

Dag 11: 03/05/2018

Growth-hacking

In deze sessie reiken we jou technieken, tips, trickes & tools aan toe die je kan toepassen om je inspanningen te doen schalen.

Events als conversation starters

Hoe kunnen real life evenementen deel uitmaken van een digitale strategie en hoe kan je deze vertalen naar conversation events.

Dag 12: 17/05/2018

Score Card

Alle puzzelstukken die je tijdens de voorbije sessies hebt verzameld om jouw businesscase op te stellen, worden nu in een framework gestoken zodat jij, jouw werkgever, jouw medewerkers, .... een duidelijk zicht krijgen op de inspanningen die je zal leveren & hoe je deze zal meten zodat je een continu optimalisatie proces kan creëren met de juiste prioriteiten voorop.

Landingsessie