Programma Digital Business

Het Postgraduaat Digital Business is gericht op de praktijk.

De verworven kennis verwerk je tijdens het de opleiding in een specifieke businesscase voor jou en/of jouw organisatie. Na het volgen van de opleiding ben je in staat om een digitaal marketingplan, een business case met het digital geïntegreerd, een specifiek content of inbound plan, ...  te implementeren in jouw reële beroepssituatie. De inzichten die je vergaart in de lessen via theorie, cases, inspiratie en modellen helpen je bij het opstellen van jouw case. Daar bovenop krijg je ook acht uur ondersteuning door een ervaren coach.

Het programma bestaat uit een kick-off, 12 lesdagen (telkens op donderdag van 13.30 tot 20.30 u.) en een feedbackmoment voor je business case. Tussentijds zijn er verschillende klassikale groepsreflecties voorzien.  Het programma wordt telkens herbekeken om de nodige optimalisaties uit te voeren zodat je het beste van het beste kan verwachten. Daarom is het mogelijk dat er nog wel een paar verschuivingen/veranderingen kunnen zijn.

Kick-off

De kick-off vindt plaats op donderdag 24 januari 2019 van 17 tot 20.30 u. Deze bestaat uit:

  • een algemene kennismaking

  • uitleg over leerdoelen

  • overlopen van het programma

  • kennismaking met het team

  • praktische informatie

  • Q&A

Dag 1: 31/01/2019

Digital Transformation: hoe 'digitaal' de wereld verandert

Koen Delvaux, CMO van Joyn Belgium, toont aan welke invloed digital business heeft op je hele organisatie. In deze les wordt aandacht besteed aan wat “digital” zo speciaal maakt en wat er allemaal aan het veranderen is in de wereld. Je leert wat je met digitale transformatie in een bedrijfsomgeving moet en kan doen.

Van Wat naar Why, en andere 'user-centric' denkmodellen

Digitale strategie-expert Gerrie Smits bespreekt in deze sessie het belang van user-centric denken in alle fasen van je communicatie. Hoe bekijk je product/purpose vanuit het standpunt van je klant of gebruiker? Daarnaast wordt ook stil gestaan bij de irrationaliteit van online gebruikers.

Dag 2: 7/02/2019

De digitale 'customer journey'

In deze sessie leer je van digitaal strateeg Stefan Jenart hoe anders de nieuwe, digital customer journey is en hoe je zelf customer journeys uittekent. Ook leer je welk kanalen je best in kan zetten voor de verschillende fases van de customer journey. Wie is jouw klant en wat verwacht hij in welke fase van jullie samenwerking? Hoe maak je de 'return on investment' (ROI) zo duidelijk mogelijk door doelgericht met je klanten om te gaan?

Na deze sessie weet je hoe je reële klantbehoeften detecteert, begrijp je de impact van digitale media op consumentengedrag, en kan je die inzichten zelf vertalen naar een 'customer journey'.

Landingssessie: van business-strategie naar digitale marketingstrategie

Vervolgens toont programmaverantwoordelijke Clo Willaerts in een landingssessie hoe je de brug maakt tussen de algemene (digitale/marketing) strategie van je bedrijf en de plannen die er voor zorgen dat je daadwerkelijk resultaten kan boeken. Hoe zet je een krachtige online strategie op poten? Hoe definieer je de sterktes en waarden van je merk en hoe baken je je doelpubliek af om je product of dienst in de markt te zetten? Met de aangereikte strategische denkmodellen heb je een stevige basis om, op basis van je bedrijfswaarden, je digitale strategie te verfijnen.

Enkele voorbeelden: customer persona’s, digitaal marketing actieplan, budgetplanning, digitale campagneplanning, strategisch contentplan, enz.

Dag 3: 14/02/2019

Luisteren naar concurrenten

Johan Peeters, expert in innovatie, marketingstrategie en productontwikkeling, reikt inzichten aan over wat je kan leren door naar je concurrenten te kijken. Zonder dat je hen gaat nabootsen, uiteraard …

Coaches: matching met de cases van de cursisten

In deze avondsessie worden cursisten en coaches aan elkaar voorgesteld, met de bedoeling om een “match” te vinden tussen de case van de cursist en de expertise van de coach.

Dag 4: 21/02/2019

Content Marketing Strategie

Wat is contentstrategie precies? Samen met content-expert Geerlinde Pevenage zoeken we uit wat goede content exact inhoudt.

Storytelling

Daarna zoomt meesterverteller Guido Everaert dieper op wat 'storytelling' precies is, wat de eigenschappen van een goede webtekst is, om te eindingen met enkele tips voor SEO-optimalisatie van je teksten.

Dag 5: 28/02/2019

Visuele content voor het web en sociale media: tactieken en tools

Tijdens deze les toont freelance fotografe en beeldenvreter Monica Monté hoe je beelden kan maken, selecteren en bewerken die je volgers écht aanspreken op Facebook, Instagram en andere visuele platformen. Ze legt ook uit waarom je niet zo maar beelden mag downloaden van Google Images en hoe je filters en effecten kan gebruiken om je beelden extra effect te geven.

Email marketing

Email marketing-expert Tamara Gielen toont aan waarom email marketing nog altijd belangrijk is en wat de do’s en don’ts zijn.

Dag 6: 14/03/2019

Growth hacking

Yannick Khayati maakt deel uit van de Growth Revolution. Maar wat is growth hacking juist? In deze sessie reikt hij technieken, tips, tricks en tools aan die je kan toepassen om je inspanningen snel te doen schalen.

Inbound marketing & marketing automation

De term “inbound marketing” werd gelanceerd door het bedrijf Hubspot. Expert Johan Vandecasteele legt je uit wat die inbound marketing is en waarom het (ook voor B2C) zo belangrijk is. Daarnaast wordt gekeken hoe je content kan gebruiken om mensen dieper in de sales funnel te trekken. Tot slot toont hij ook hoe je dit proces, o.a. via email, kan automatiseren.

Dag 7: 21/03/2019

Privacy, ethiek en security in digitale tijden

Online marketeer Herman Maes kwam het voorbije jaar vaak in beeld door zijn grondige kennis van de GDPR-wetgeving. In deze sessie ziet hij het nog iets ruimer: de ethiek van marketing, de grenzen van privacy, en het belang van security.

Events & digital

Peter Decuypere is auteur van de bestsellers 'We love events' en 'Holy Trinity Events'. Hij toont aan hoe 'real life' evenementen deel kunnen uitmaken van een digitale strategie, en hoe je ze kan vertalen naar 'conversation events'.

Dag 8: 28/03/2019

Videomarketing

Je leest het in alle trendrapporten: videomarketing krijgt elk jaar meer impact. Videostrateeg Peter Van Keer toont waaraan je een 'goede' webvideo herkent en wat het belang is van YouTube en 'native video' op platformen als LinkedIn en Facebook.

Search Engine Advertising (SEA) and Search Engine Optimization (SEO)

Daarna toont ervaren digitaal expert Elly Cools wat de “quick wins” zijn van Googles Ads en hoe ze zich onderscheiden van Search Engine Optimization (SEO). De focus ligt op de direct toepasbare do’s en dont’s, niet op het technisch jargon.

Dag 9: 4/04/2019

Influencer marketing

Kel Wouters runt een social media agency. Vanuit haar praktijkervaring leert ze aan hoe communities, ambassadeurs en influencers functioneren en hoe je ze op een relevante manier kan integreren in je digitale marketingstrategie. En dit uiteraard zonder conversie uit het oog te verliezen.

Display & social advertising

Soms heeft je merk of campagne een stevig duwtje in de rug nodig. “Digital display”-specialist Steven Verbruggen leert je alles over online bannering, Facebook en Instagram Advertising en andere manieren om efficiënt online te adverteren.

Landingssessie: kanalen en tools

Klassikale groepsreflectie. Hoe pas je een digitale marketing strategie toe die je boodschap de grootste impact geeft? Wat zijn de eigenheden van SEA, sociale media, content marketing enz. En hoe kun je een geïntegreerde kanaalstrategie uitwerken doorheen de customer journey?

Dag 10: 25/04/2019

Social media strategie

Social Media strateeg Chris Demeyere biedt een overzicht van wat de echt bruikbare strategieën zijn voor social media.

Facebook en instagram: wat werkt en wat niet?

Hierop volgt een sessie door social media influencer Alicia Van Coillie, die dieper ingaat op twee van de meest gebruikte sociale media-kanalen: Facebook en Instagram.

Dag 11: 2/05/2019

Google Analytics

Iedereen kent Google Analytics, maar om er de juiste conclusies uit te leren trekken voor je business hebben we digitaal expert Yves Ferket aangetrokken. Leer van Yves hoe je kan leren van het gedrag van je publiek op je website, waar mensen écht op googlen, en wat je kan leren uit de (beperkte) cijfers die je hebt.

Tools & tricks

Hierna volgt een sessie met een overzicht van de tools en online software die je helpen om je werk sneller, makkelijker en vlotter te laten verlopen. Plus tips over welke “thought leaders” die je kan volgen (via hun nieuwsbrieven of podcasts) om op de hoogte te blijven van de nieuwste digitale trends.

Dag 12: 9/05/2019

Score Card

Alle puzzelstukken die je tijdens de voorbije sessies hebt verzameld om jouw businesscase op te stellen, worden nu in een framework gestoken zodat jij, jouw werkgever, jouw medewerkers ... een duidelijk zicht krijgen op de inspanningen die je zal leveren & hoe je deze zal meten zodat je een continu optimalisatieproces kan creëren met focus op de juiste prioriteiten.

Landingssessie

Klassikale groepsreflectie