Programma Digital Business september 2020

Kick-off

De kick-off vindt plaats op donderdag 17 september 2020 van 17 tot 20.30 u. Deze bestaat uit:

  • een algemene kennismaking
  • uitleg over leerdoelen
  • overlopen van het programma
  • kennismaking met het team
  • praktische informatie
  • Q&A
  • Sessie: De “State of the Art” van digitale technologieën (Clo Willaerts)
    Deze sessie  introduceert de deelnemers van het postgraduaat de huidige state-of-the-art van alles wat “online” en “digitaal” is; huidige en toekomstige toepassingen van deze technologieën; en verwachte toekomstige ontwikkelingen op middellange termijn.

Dag 1: 24/9/2020

Essentials: Belangrijkste platformen in de digitale economie en hun businessmodellen (Clo Willaerts)

Essentials gaat over bedrijfsstrategie in een digitaal tijdperk. Je leert zakelijk succes in de digitale economie verbinden met de optimale toepassing van digitale transformatie. Je leert werken met modellen als het Business Model Canvas.

Masterclass: Digital impact on doing business (Gerrie Smits)

Digitaal strateeg Gerrie Smits is één van de grondleggers van dit postgraduaat en auteur van « Blockchain is WTF ». Hij verkent met ons de impact van digitale technologieën op de manier waarop we zaken doen. Deze masterclass onderzoekt de aard van de veranderende klant, veranderende manieren om klanten te betrekken en de implicaties voor marketing in het algemeen en voor digitale marketing in het bijzonder.

Dag 2: 01/10/2020

Essentials: van strategie naar taktieken met buyer persona (Clo Willaerts)

Programmaverantwoordelijke Clo Willaerts helpt je om structuur te brengen in je eindwerk. Ligt de focus op loyalty, meer marktaandeel krijgen, of op innovatie? Op welke van je drie buyer personas ga je verder werken? En wat wordt de belangrijkste fase in de customer journey van dit persona. Je leert werken met modellen zoals het 4N strategisch model, competitive SWOT-analyse, buyer personas en hun Jobs To Be Done, en het Value Proposition Canvas.

Masterclass: Data Driven Marketing en Google Analytics (Elly Cools)

Elly Cools is Head of Marketing Automation bij The House of Marketing.Datagestuurde marketing is een proces waarbij marketeers inzichten en trends verkrijgen op basis van diepgaande analyses op basis van cijfers. In deze masterclass leer je waar je die cijfers kan halen en zoomen we in op één van de meest gebruikte analysetools voor je website: Google Analytics

Dag 3: 08/10/2020

Essentials: digitale kanalen in functie van de customer journey (Clo Willaerts)

Programmaverantwoordelijke Clo Willaerts helpt je om structuur te brengen in je eindwerk. Welke taktieken en kanalen zijn het meest geschikt voor jouw buyer persona in functie van zijn of haar customer journey? Je leert werken met modellen als de Customer Journey Map, Empathy Mapping, Touchpoints en Channel Choice Matrix.

Masterclass: De digitale customer journey (Stefen Jenart)

In deze sessie leer je van digitaal strateeg Stefan Jenart van Wijs hoe anders de nieuwe, digital customer journey is en hoe je zelf customer journeys uittekent. Ook leer je welk kanalen je best in kan zetten voor de verschillende fases van de customer journey. Wie is jouw klant en wat verwacht hij in welke fase van jullie samenwerking? Hoe maak je de 'return on investment' (ROI) zo duidelijk mogelijk door doelgericht met je klanten om te gaan? Na deze sessie weet je hoe je reële klantbehoeften detecteert, begrijp je de impact van digitale media op consumentengedrag, en kan je die inzichten zelf vertalen naar een 'customer journey'.

Dag 4: 15/10/2020

Essentials: Content Marketing van strategie naar taktiek: creatie en distributie (Clo Willaerts)

Van content marketing wordt gezegd dat het 20% creatie en 80% distributie is. Welke soorten content bestaan er? Waar vind je inspiratie? Hoe maak je een bruikbare contentkalendar? En hoe pas je de content aan naargelang het kanaal? Je leert werken met modellen als 3H (Hero, Help, Hub) en C.O.P.E. (Create Once, Publish Everywhere).

Masterclass: Inbound Marketing (Johan Vandecasteele)

De term “inbound marketing” werd gelanceerd door het bedrijf Hubspot. Expert Johan Vandecasteele legt je uit wat die inbound marketing is en waarom het (ook voor B2C) zo belangrijk is. Daarnaast wordt gekeken hoe je content kan gebruiken om mensen dieper in de sales funnel te trekken. Tot slot toont hij ook hoe je dit proces, o.a. via email, kan automatiseren.

Dag 5: 22/10/2020

Masterclass: Experience Marketing en Events (Peter Decuypere)

Peter Decuypere is de legendarische organisator van I Love Techno en auteur van « We love events » en « Holy Trinity Events ». Hij toont aan hoe 'real life' evenementen deel kunnen uitmaken van een digitale strategie, en hoe je ze kan vertalen naar 'conversation events'.

Coaches matching met de cases van de cursisten

Elke cursist krijgt maximaal 8 uur coaching van één van onderstaande ervaren digitale experts. Tijdens deze sessies maken cursisten en coaches kennis en wordt bepaald wie met welke coach verder gaat.
Overzicht van de coaches:

  • Yentl Geldmeyer, lector aan KdG met expertise in websites bouwen en de reissector
  • Yves Ferket, web consultant. Expertise: analytics, mobiliteit en outdoor sport
  • Dennis De Cat, managing partner van Upthrust. Expertise:  growth marketing
  • Sofie Verhalle, freelance digitaal communicator. Expertise: social media
  • Elly Cools, head of marketing automation bij The House of Marketing. Expertise: cijferanalyse
  • Paul Ward, lector bij KdG. Expertise: community management en de entertainment industrie

Dag 6: 29/10/2020

Essentials: Je eigen website bouwen en optimaliseren (Yentl Geldmeyer)

Je uitvalsbasis op het web is uiteraard je eigen website. Hoe begin je daaraan? Hoe zet je een website op in Wordpress? Hoe zorg je er voor dat Google Analytics draait op jouw website en hoe installeer je nu eigenlijk die befaamde Facebook Pixel?

Masterclass: Website optimaliseren voor UX en conversie (Karl Gilis)

Karl Gilis omschrijft zichzelf als UX comedian; expert in customer happiness, UX, CRO, en gebruikersonderzoek. In deze sessie leer je hoe de conversie van je landingspagina’s kan verhogen door de frictie zo veel mogelijk weg te nemen.

Dag 7: 12/11/2020

Essentials: Social media advertising (Sara Van de Velde)

Sara Van de Velde is naast oprichter van Forever After ook Facebook en andere Social Media Advertising specialist. In deze sessie leer hoe je Facebook Audiences haarfijn kan afstellen en hoe je Facebook en Instagram Advertising optimaal kan laten renderen.

Masterclass: Social Media strategie en platformen (Chris Demeyere)

Chris Demeyere is social media consultant en mede-oprichter bij punchline.be. In deze sessie biedt hij een overzicht van wat de echt bruikbare strategieën zijn voor social media. Wat werkt en wat niet? Wat is “dark social”? En wat heeft de toekomst in petto?

Dag 8: 19/11/2020

Essentials: Curation, User Generated Content, en Brand Ambassadors en Advocates (Clo Willaerts)

Je hoeft content rond je merk niet altijd zelf te creëren. Kies voor “content curation” als taktiek, en je lost alvast één van de problemen van je doelgroep op: information overload. Met User Generated Content kom je authentieker over. Waar vind je die? Hoe kan je spontane Brand Advocates stimuleren? En wat is het verschil met een Brand Ambassador?

Masterclass: Influencer Marketing (Kel Wouters)

Kel Wouters is digitale-mediastrateeg en CEO van So Buzzy. Vanuit haar praktijkervaring leert ze aan hoe communities, ambassadeurs en influencers functioneren en hoe je ze op een relevante manier kan integreren in je digitale marketingstrategie. Verder leer je in deze masterclass wat de legale bepalingen zijn voor het vergoeden van online influencers.

Dag 9: 26/11/2020

Essentials: Mailings, nieuwsbrieven & Marketing Automation (Tamara Gielen)

Tamara Gielen is een freelance e-mailmarketing expert en coach die internationaal gewaardeerd wordt voor haar kennis over CRM, marketing automation en email marketing. In deze les toont ze aan waarom email marketing nog altijd belangrijk is en wat de do’s en don’ts zijn.

Masterclass: Storytelling (Guido Everaert)

Guido Everaert is blogger, columnist, meester-verhalenverteller en auteur van het boek Storytelling. In deze masterclass illustreert hij met voorbeelden en oefeningen hoe je met storytelling de aandacht van je doelgroep trekt én behoudt.

Dag 10: 03/12/2020

Essentials: Smartphone fotografie en instagram (Monica Monté)

Tijdens deze les toont freelance fotografe en beeldenvreter Monica Monté hoe je beelden kan maken, selecteren en bewerken die je volgers écht aanspreken op Facebook, Instagram en andere visuele platformen. Ze legt ook uit waarom je niet zo maar beelden mag downloaden van Google Images en hoe je filters en effecten kan gebruiken om je beelden extra effect te geven.
 

Workshop: Webvideo, podcasts en YouTube (Peter Van Keer)

Peter Van Keer is oprichter van Keerco, YouTube Creator en videostrateeg. Je leest het in alle trendrapporten: videomarketing krijgt elk jaar meer impact. Videostrateeg Peter Van Keer toont waaraan je een 'goede' webvideo herkent en wat het belang is van YouTube en 'native video' op platformen als LinkedIn en Facebook.

Dag 11: 10/12/2020

Structuursessie, presentatietechnieken + deadline ruwe versie eindwerk (Clo Willaerts)

Programmaverantwoordelijke Clo Willaerts helpt je om structuur te brengen in je eindwerk. In deze sessie bespreken de deelnemers met elkaar hoe ver ze met hun case staan, en waar ze nog hulp nodig hebben

Masterclass: Growth Hacking Tactics & Tools (Yannick Khayati)

Yannick Khayati is een Growth Hacker die zijn strepen verdiende als marketingconsultant bij Board of Innovations en als oprichter van The Growth Revolution. Momenteel werkt hij fulltime bij Upthrust op digitale projecten.
Wat is growth hacking juist? In deze masterclass reikt hij technieken, tips, tricks en tools aan die je kan toepassen om je inspanningen snel te doen schalen.

Dag 12: 17/12/2020

Essentials: Privacy, ethiek en security in digitale tijden (Herman Maes)

Herman Maes van Intracto is een Digital Marketing expert met zijn roots in IT; weet als geen ander de ethiek van digitale marketing, de grenzen van privacy, en het belang van security uit te leggen aan niet-juristen en niet-IT’ers.

  • Hoe zit dit nu met die verwerkersovereenkomsten, die je plots voor je neus krijgt?
  • NDA’s wanneer wel en wanneer niet?
  • Wat mag in marketing nog wel en waar moet je voor opletten?
  • Hoe zit het momenteel in Europa en welke boetes worden er in welke landen uitgeschreven?
  • Hoe zit het met security en moeten we hier rekening mee houden?
  • Privacy voorbeelden, uitschuivers, cases,…
  • ePrivacy is het volgende dat eraan komt, moet ik daar van wakker liggen?

Open Inspiratiesessie: de toekomst van marketing (Clo Willaerts)

Clo Willaerts kijkt met jullie mee naar de toekomst van marketing tijdens en na een economische recessie.

Examen

Mondeling examen met jury

Campus Groenplaats - KdG (Karel de Grote Hogeschool)