Inhoud en studiepunten van Marketing

Eerste jaar

Marketing

9 studiepunten

Marketing Fundamentals : Flow Marketing & Digital Marketing Lab

(6 studiepunten)

Kennis opbouwen, toepassingen kunnen maken en veel goesting opdoen voor marketing. Dat is de bedoeling van het vak Marketing Fundamentals. Dit bestaat uit twee deelvakken:

  • Flow Marketing reikt je een model aan dat je de rijkdom van marketing laat doorgronden en ervaren.  
  • Digital Marketing Lab daagt je uit om zelf je eerste stappen in digitale marketing te zetten. ‘Ontwikkel een adwords campagne’ en ‘maak een slim websdesign’  zijn voorbeelden van opdrachten die jou op weg zetten om je digital skills stap voor stap te ontwikkelen.

Consumer Insights

(3 studiepunten)

Wie is dé consument? Hoe gedraagt hij zich? En hoe neemt hij zijn beslissingen? Met inzichten uit de psychologie en de sociologie achterhaal je het antwoord op deze vragen.

Analytics

3 studiepunten

Excel voor marketeers

(3 studiepunten)

Vakbeschrijving nog niet beschikbaar

Conversation

18 studiepunten

Le français des affaires

(5 studiepunten)

Maak kennis met het Frans uit de bedrijfswereld. Met luister-, schrijf- en spreekoefeningen krijg je veelgebruikte zinnen onder de knie. Kom op, aan de slag! Je leert zakelijke e-mails te schrijven. Je leert correct en vlot te communiceren in het Frans. Een bestelling plaatsen, klanten ontvangen op je bedrijf of solliciteren? Alle gesprekssimulaties grijpen we uit het bedrijfsleven.

Business English

(5 studiepunten)

Spreken, luisteren en schrijven – je duikt in het Engels. Een correcte grammatica en de zakelijke termen uit het bedrijfsleven krijgen in het eerste jaar je aandacht.

Copywriting

(4 studiepunten)

Schuilt er een copywriter in jou? Je ontdekt het wanneer je vlot en wervend leert schrijven. Radiospot, website, persbericht of direct mail? Schrijven maar!

Management en communicatie: teammanagement

(4 studiepunten)

De naam van dit vak spreekt boekdelen: je werkt in team en leidt een project in goede banen. Daarbij vertrek je vanuit een onderzoeksvraag die je zelf opstelt. Het antwoord vind je door de theorie aan de praktijk te toetsen. Daarom interview je een manager en ploeg je door de vakliteratuur. Zo kom je tot een stevig onderbouwd eindresultaat dat je aan je medestudenten presenteert.

Self Development

11 studiepunten

Management en communicatie: zelfmanagement

(5 studiepunten)
Elementaire taalvaardigheden

Schrijf jij foutloos? Dit vak zet de elementaire spellingregels op een rij. Kwestie van zeker te zijn dat je schrijft als een pro.

Zelfmanagement en communicatie

Soft skills zijn onmisbaar voor iedere professional. Daarom leer je jezelf beter kennen met je zelfmanagementportfolio. Je brengt je sterke eigenschappen in kaart en zet die naast je werkpunten. Daarna werk je een actieplan uit en ga je met je sterktes én zwaktes aan de slag. Samen met je lector-coach breng je zo jouw communicatie- en managementvaardigheden tot een stevig professioneel niveau.

Markethon

(3 studiepunten)

Proef van marketing in al zijn facetten. Van marktonderzoek tot businessmodel, van creatief idee tot presentatie. Elke week krijg je een inspiratiesessie en uitdagende groepsopdracht. Het vak mondt uit in een intensieve pitch op locatie. Werk jij ook het nachtje door op jouw marketingidee? 

Workshop creativiteit

(3 studiepunten)

Hoe belangrijk is creativiteit voor de marketeer van morgen? Je ontdekt het aan de hand van concrete cases. Je krijgt creatieve technieken aangeleerd. En dan pak je er reële marketingbriefings mee aan.

Management Development

19 studiepunten

Bedrijfsbeheer

(6 studiepunten)

Geen onderneming zonder boekhouden. Daarom maak je kennis met cost accounting, leer je jaarrekeningen te analyseren en stel je balansen en resultatenrekeningen op.

Bedrijfseconomie

(5 studiepunten)

Je bestudeert belangrijke economische principes zoals prijsvorming, monetair beleid, wisselkoersen en conjunctuur. Je maakt kennis met de organisatie van onze arbeidsmarkt en je werpt ook een blik op de beurs.

Inleiding tot het recht

(5 studiepunten)

Hoe werkt de Belgische en Europese staatsstructuur? Hoe verloopt een rechtsprocedure? En hoe werkt het recht nu concreet in ons dagelijkse leven? Eigendomsrechten, contracten, aansprakelijkheid … De inleiding tot het recht leert het je allemaal.

Religie, zingeving en levensbeschouwing

(3 studiepunten)

Wat kenmerkt onze maatschappij? En welke visie schuilt er achter ons economisch model? Je werkt individueel en in een groep en verwerkt teksten en beeldmateriaal. Zo vorm je een eigen visie op de waarden en normen van ons economisch bezig zijn.

Tweede jaar

Marketing

15 studiepunten

Advanced marketing

(10 studiepunten)

De ruggengraat van je opleiding maakt je tot een echte marketeer. Advanced marketing bestaat uit drie delen:

  • Strategic marketing geeft je een theoretische kapstok voor een goed marketingplan. Interne en externe analyses, kansen zoeken en benutten, SWOT-analyses en strategische probleemanalyse? Voor jou hebben ze geen geheimen meer.
  • Operational marketing behandelt recente trends in productontwikkeling, distributiepolitiek, prijsbeleid en communicatie. Je maakt kennis met klassieke tv-campagnes en nieuwe online technieken.
  • Met het Marketing project breng jij alles zélf in de praktijk. Je zoekt een bedrijf en ontwikkelt een strategisch vijfjarenplan. Daarna werk je het operationele plan uit. Afsluiten doe je met een tv-campagne of een online stappenplan.

Heb je Advanced marketing achter de rug? Dan denk en praat je als een echte marketeer. Sterker nog: je bent er een

Digital marketing

(5 studiepunten)

Een spannend Marketing-domein met 6 essentiële bouwstenen: 

  • Digital Culture: welk effect heeft de digitale cultuur op marketing en communicatie? 
  • Webdesign: Hoe maak je een website met Wordpress? 
  • Content: hoe produceer je knappe beelden en visuals? Hoe ziet een content kalender eruit? 
  • Traffic: Hoe krijg je een constante stroom aan geïnteresseerde websitebezoekers (SEO, adverteren bij o.a. Google en Facebook) 
  • Analytics: Hoe gebruik je Google Analytics?  
  • Social: hoe hou je de conversatie op sociale media aan de gang?

Marketing keuzevakken

Kies 9 studiepunten

Trends & Innovation

(3 studiepunten)

Straffe marketeers zijn in staat om trends te kennen, slim te interpreteren en te zien in welke mate dit het merk versterken. Slim innovatiemanagement vertrekt niet zomaar van een wit blad maar wel vanuit de consument/klant en hoe (nieuwe) trends het merk kunnen versterken.

Fashionmarketing

(3 studiepunten)

Ontdek de wereld achter de catwalks, topmodellen en fashion blogs. Wat is de ideale marketing strategie om zowel haute couture als ready to wear collecties in de markt te zetten ? We bieden je inzicht in de modesector.  

Sportmarketing

(3 studiepunten)

Sport is emotie, sport brengt mensen bij elkaar. Ontdek de impact en het gebruik van sport als platform voor marketingcommunicatieen creëer een  brand activation plan met toepassingen voor ieder touchpoint binnen de marketing communicatiemix.

Citymarketing

(3 studiepunten)

Hoe trek je bewoners, bedrijven, bezoekers en brains aan in je stad? Welke steden voeren de beste imagocampagnes en maken hun belofte ook waar?

Workshop e-commerce

(3 studiepunten)

De toekomst van sales ligt in een omnichannel aanpak. Hoe ontwikkel je de online strategie voor een merk? Hoe zorg je voor traffic en conversie? Ga de strijd aan met nationale en internationale aanbieders en retailers.

Non-profit campaigning

(3 studiepunten)

Om maximale impact te hebben op consumenten, moet je als organisatie creatief uit de hoek komen. Dit geldt voor alle merken en bedrijven, maar zeker voor non-profit organisaties. Veel budget hebben ze niet, relevantie des te meer. Ontwikkel een creatieve campagne om consumenten maximaal te betrekken bij deze good cause.

Masterclass copywriting

(3 studiepunten)

Contentmarketing is een onmisbare discipline om een sterk merk te bouwen en klanten aan je te binden. Schrijf blogs, podcasts, scripts en commercials uit en leer van ervaren copywriters uit de agencies.

Video content

De huidige generatie denkt en communiceert in beelden en video’s. Youtube is niet meer weg te denken. Van blogging naar vlogging, storytelling in alle dimensies.

Business Development

4 studiepunten

Sales skills

(4 studiepunten )

Verkopen in een business-to-businessomgeving? Dat krijg je hier onder de knie. Hoe zoek je nieuwe klanten? Of hoe maak je een afspraak? En vooral: hoe bouw je het verkoopgesprek zo op dat je resultaten boekt? Met rollenspelen zet je theorie om in praktijk.

  • Commerciële vaardigheden
  • Observatiestage

Analytics

8 studiepunten

Research & Analytics - toolkit

(3 studiepunten)

Je leert statistiek … maar op een net iets andere manier. Geen formules of bewijzen, maar wel bruikbare technieken. Je krijgt inzicht in centrum- en spreidingsmaten, het voorspellen van reeksen, en begrippen zoals correlatie. Met gebruiksvriendelijke software krijg je de technieken onder de knie – onmisbaar voor de marketingprofessional!

Marketing metrics

(5 studiepunten)

Meten is weten. En daarom leer je ruwe gegevens te verwerken tot bruikbare informatie. Zo krijg je een stevige basis waarmee je marketingbeslissingen voorbereidt, verfijnt en controleert. Je leert welke cijfers je als marketeer in het oog moet houden en ontdekt de nuances die achter de getallen schuilgaan. En zo breng je de voor- en nadelen van strategische opties in geen tijd in kaart.

Conversation

15 studiepunten

Le français des affaires

(5 studiepunten)

Vergroot je kennis van het marketingjargon en oefen de Franse zakelijke taal. Hoe je dat doet? Met zakelijke teksten, telefoongesprekken, presentaties en debatten. Je leert efficiënt informatie te verwerven en gestructureerd te communiceren. Spreekoefeningen zijn een belangrijk deel van je permanente evaluatie.

Business English

(5 studiepunten)

Je leest, presenteert en discussieert in het Engels over actuele thema's. Verdiep je zakelijke en emotionele woordenschat en leer je standpunten te verdedigen.

Pitch & presentatie

(5 studiepunten)

"Spreken is zilver, zwijgen is goud." Ken je dat gezegde? In marketing geldt vaak het omgekeerde. Boeiend spreken voor publiek is van onschatbare waarde. Hoe overtuig je klanten van je concept? Hoe geef je meer plakfactor aan je boodschap? Hoe breng je een pakkende speech met ondersteunende lichaamstaal? Volg dit persoonlijke coachingstraject en buig je spreekangst om in spreekplezier.

Self Development

3 studiepunten

Personal profiling

(3 studiepunten )

Wat zijn jouw unieke talenten, je passies en je waarden? Waarin wil je betekenisvol zijn? Een goede match tussen jouw waarden en het DNA van een onderneming zal resulteren in een maximale ontwikkeling van jouw talenten.

Management Development

3 studiepunten

Juridische aspecten van marketing

(3 studiepunten)

Je bestudeert relevante topics uit het handelsrecht met voorbeelden en wetteksten. De nadruk ligt op de Wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming. Maar ook de Privacywet, het Mediadecreet en merkenbescherming komen aan bod.

Derde jaar

Marketing

9 studiepunten, 1 traject te kiezen

Afstudeertraject digital marketing project

(9 studiepunten)

Online communicatie is onmisbaar voor een bedrijf. Maar welke online tools kies je en hoe combineer je ze met je offlineaanpak? Hoe schakel je de sociale media in? En wat doe je dan met negatieve berichten? Wat is het geheim van een succesvolle e-mailcampagne? En hoe ga je aan de slag met Google Adwords en Google Analytics?
Je docenten en enkele spraakmakende gastsprekers loodsen je de digitale communicatiewereld in. Geen droge theorie, maar uitdagende praktijk in opdracht van echte bedrijven. Vind ik leuk!

Afstudeertraject startup marketing

(9 studiepunten)

Onze media berichten vaak over Startups die het maken, waarbij transformatie disruptie of growth hacking mee aan de basis liggen van het succes. Technologie zorgt voor snelle nieuwe mogelijkheden, kleine nieuwe bedrijven kunnen hier wendbaar op inspelen (entrepreneurship).
Daarnaast heb je bestaande bedrijven die ook gebruik willen maken van de nieuwe marktmogelijkheden maar hier mee worstelen omdat strategie, cultuur noch organisatie erop afgestemd zijn. Deze hebben nood aan intrapreneurship.
Startup Marketing is dé manier om in de nieuwe omgeving van vandaag en morgen om te gaan met de mogelijkheden die de markt biedt. Voor bestaande én voor nieuwe bedrijven.

Afstudeertraject retail & business development

(9 studiepunten)

In een winkel komt alles samen. Daar gebeurt het: marketing en communicatie, contact met de klant, verkoopsproces, customercare … Als shopmanager leer je zo enorm snel en veel, om later toe te passen in een marketingjob. Of in de retail - als je de smaak beet hebt.
Elke les start in een winkel of met een boeiende gastspreker uit de retailwereld. In team werk je aan een project voor een retail-opdrachtgever. En je docenten? Die coachen je elke week.

Business Development

5 studiepunten

Sales management

(5 studiepunten )

(niet beschikbaar)

Analytics

14 studiepunten

Marktonderzoek

(4 studiepunten)

Eerst krijg je de theorie van het kwantitatieve, beschrijvende onderzoek onder de knie. Daarna leer je hoe je zo'n onderzoek plant en uitvoert. En natuurlijk ook hoe je juiste conclusies trekt. Dan ga je zelf aan de slag en voer je een onderzoek uit voor een bedrijf. Van a tot z, van de briefing tot de presentatie van de resultaten.
Welke bedrijven schakelden KdG-studenten in? Microsoft, Telenet, MoMu, Boekenbeurs, DHL, Waasland Shopping Center en Katoennatie. En wie weet voor welk bedrijf jij straks onderzoek doet?

Project marktonderzoek

(6 studiepunten)

Eerst krijg je de theorie van het kwantitatieve, beschrijvende onderzoek onder de knie. Daarna leer je hoe je zo'n onderzoek plant en uitvoert. En natuurlijk ook hoe je juiste conclusies trekt. Dan ga je zelf aan de slag en voer je een onderzoek uit voor een bedrijf. Van a tot z, van de briefing tot de presentatie van de resultaten.
Welke bedrijven schakelden KdG-studenten in? Microsoft, Telenet, MoMu, Boekenbeurs, DHL, Waasland Shopping Center en Katoennatie. En wie weet voor welk bedrijf jij straks onderzoek doet?

Sales metrics

(4 studiepunten)

Is goed verkopen en winst maken een kwestie van geluk? Nee, je bereikt het met planmatig en strategisch doordacht werken. En daar zorg jij als salesmanager voor. Je rekruteert, selecteert en motiveert een team vertegenwoordigers. Hoe je dat het beste doet? Dat ontdek je met deze denk-en-doecursus.
Je meet de verkoopefficiëntie met verschillende modellen. Je stelt prognoses op en je coacht je verkopers. Strategisch accountmanagement staat hier centraal: je balanceert voortdurend tussen de wensen van je klanten en die van je organisatie.
Hoe hou je klanten tevreden? Hoe haal je meer winst uit een account? En hoe bewaar je het moeilijke evenwicht tussen zakendoen en peoplemanagement? Blader maar eens door Vacature of Job@. Wie dit vak beheerst, is snel van de baan.

Conversation

10 studiepunten

Le français des affaires

(5 studiepunten)

Marketingjargon en Franse commerciële taal zijn je tweede natuur in het derde jaar. En je verbetert je vaardigheden voor onderhandelingen, vergaderingen en sollicitatiegesprekken. Ook nu zijn de spreekoefeningen een belangrijk deel van de permanente evaluatie.

Business English

(5 studiepunten)

Verscherp je onderhandelings- en vergadertechnieken in het Engels. Je leert rapporten schrijven en professionaliseert je commerciële communicatie. Je voelt je al snel helemaal thuis in het marketingjargon.

Self Development

22 studiepunten

Stage

(19 studiepunten)

Zit je opleiding er bijna op? Dan is het tijd voor de stage. Drie maanden draai je mee in de marketingbusiness en werk je mee aan diverse projecten. Heb je zin in een internationale ervaring? Kies dan voor een stage in het buitenland.

Marketing experience days

(3 studiepunten )

Dompel je onder in de praktijk. Want marketing- en salesprofessionals uit binnen- en buitenland delen hun ervaring en kennis tijdens gastcolleges. Je bezoekt bedrijven en verneemt best practices uit de eerste hand. Je lessen? Die schorsen we tijdens de week van de Marketing Experience Days.

Management Development

3 studiepunten, 1 traject te kiezen

Interculturele communicatie

(3 studiepunten)

De wereld ligt aan je voeten! Hier ontdek je de basisprincipes van krachtige communicatie in een cross-culturele context. Hoe kun je als marketeer intercultureel-sensitief communiceren met je doelgroep. Laat je inspireren door praktijken uit de cross-culturele marketing.

Duurzame marketing

(3 studiepunten)

Met overtuigende communicatie kan de marketeer kan een groot publiek bereiken en in beweging zetten. Gebruik je invloed om uit de impasse van het klassiek economische model te raken en zet volop in op circulaire economie.

Workshop grafische vormgeving

(3 studiepunten)

Dankzij de handige snufjes op de smartphone is iedereen vormgever en fotograaf. Maar een marketeer moet meer kunnen dan een leuk beeld bewerken. Elk merk ontwikkelt zijn eigen beeldtaal ter ondersteuning van zijn positionering en strategie.

Dit is het curriculum voor het academiejaar 2019-2020.
Zoek je het curriculum van het lopend jaar? Download het curriculum van het vorige academiejaar.

Studiepunten drukken de studieomvang van elk vak uit: één studiepunt stemt overeen met 25 à 30 uren studie. Gemiddeld heb je 22 contacturen per week. (Een contactuur is een uur dat je op de campus met het opleidingsonderdeel bezig bent.)

Deze lessentabellen zijn ter informatie voor studiekiezers. Om ze overzichtelijk en leesbaar te houden, hebben we sommige vakken gebundeld en benamingen gewijzigd. Ze kunnen afwijken van de actuele lessentabellen en vormen geen rechtsgrond.