Inhoud en studiepunten van Event- en Projectmanagement

Eerste jaar

Leading & organising

Economics essentials

(3 studiepunten)

Wat is de impact van ‘de economische situatie’ op jou, je omgeving, het bedrijf waar je zo graag wilt werken? Stap in de actualiteit. Economics essentials helpt je te beseffen, begrijpen, beslissen. Je plaatst begrippen in de juiste context, je interpreteert acties van bedrijven en overheden, en je vormt je zo een gefundeerde mening over de wereld waarin je leeft, werkt en woont.

  • Micro (1stp)
  • Macro (2stp)

Boekhouden in de praktijk

(3 studiepunten)

Je weg vinden in kosten, opbrengsten, bezittingen en schulden. Kunnen meepraten over de balans en de resultatenrekening. Hier wordt de basis gelegd om later de boekhouding van jouw bedrijf te kunnen opvolgen.

Events in juridisch perspectief: recht

(1 studiepunt)

Organiseren is risico’s nemen. In een wereld die snel verandert is het als eventprofessional belangrijk dat creativiteit en veiligheid elkaar omarmen. In dit opleidingsonderdeel leer je de basisprincipes van het recht en wat dit voor de eventmanager in de praktijk betekent.

Excel 1

(4 studiepunten)

Leer de technieken waarmee je in de praktijk cijfergegevens beheert. Je gebruikt formules, maakt cijfergegevens op en stelt ze grafisch voor.

Powerpoint, Word 1

(2 studiepunten)

Onderbouw je speech/pitch met een professioneel inspirerende goodlooking presentatie! One picture equals 1000 words! Word Word-fan! Leer rapporten, verslagen en andere documenten professioneel vorm te geven. Je benut optimaal de online office tools.

Design & production

Crisismanagement

(2 studiepunten)

Hoe zit het met contracten, vergunningen, aansprakelijkheid en verzekeringen

Photoshop

(1 studiepunt)

Leer werken met dit grafisch programma om foto’s en ander digitaal beeldmateriaal te bewerken via de computer.

Event toolbox

(3 studiepunten)

Hoe kies je de locatie? Welke cateraar past bij dit event? Wie contacteer je best voor animatie? En wat doe je met transport en logistiek? De event toolbox geeft je de nodige kennis en praktisch inzicht om je event op een juiste manier in te vullen.

Marketing & communication

Nederlandse communicatie

(5 studiepunten)
  • In Taalatelier (1 stp), een basiscursus schrijftechniek, leer je feilloos formuleren in het Standaardnederlands. 
  • In Schrijfacademie (2 stp) vat je de lezer kordaat bij de kraag. Je krijgt er tips en tricks over hoe je aantrekkelijke, hedendaagse en overtuigende berichten schrijft.
  • In het mondelinge luik Spraakmakers (2 stp) ga je telefoneren en presenteren: je communiceert interactief aan de telefoon en je onderhoudt je publiek met een verrassend verhaal.

Engelse communicatie

(6 studiepunten)

Kom uit je kot! Je bouwt verder aan je kennis van de Engelse taal, noodzakelijk in de internationale context . Zowel verschillende vaardigheden als een uitbreiding van je woordenschat komen aan bod. And what’s more, alles is specifiek bedoeld voor de Engelstalige werkvloer.

Because you know you need it.

  • Stepping up 1 (2 stp)
  • Stepping up 2 (4 stp)

Stratégies de communication

(6 studiepunten)
  • Stratégies de communication 1.1 (3 stp) Wie ben jij? Waarom heb je eigenlijk voor deze afstudeerrichting gekozen? Weet je al perfect wat deze sector inhoudt? Of ben je nog wat zoekende? Welke bedrijven, welke personen inspireren jou? Vertel het ons, en français!
  • Stratégies de communication 1.2 (3 stp) We dompelen ons wat dieper onder in het zakelijk Frans: afspraken maken, formules voor mails en telefoongesprekken. En we gaan ook de baan op: je neemt deel aan een echte Franstalige activiteit en je interviewt iemand... in het Frans! We zijn ook benieuwd naar de ervaringen die je opdoet tijdens het jaar, en de verwachtingen die je koestert voor je verdere studies en toekomst. Vertel het ons, en français!

Concept & strategy

Onderzoeksvaardigheden

(3 studiepunten)

Inventariseer, analyseer en synthetiseer de infolawine die elke dag op ons afkomt.
Leer professioneel informatie online en offline te zoeken en te verwerken.
Stel je eigen informatieportfolio samen aan de hand van relevante apps.

Creativity lab for events

(3 studiepunten)

Denk jij productief of reproductief? Hoe dominant zijn jouw denkpatronen?  Hoe train je je creatieve spierkracht? Hoe bedenk je met je team een supercool innovatief event?  Brainstormen… hoe pak je dat nu eigenlijk best aan? In 6 weken Crealabs zal je ontdekken hoe creatief je (al) BENT en HOE jij creatief kan zijn (worden)!

Financiële planning voor events

(4 studiepunten)

Leer budgetten opmaken voor evenementen en verschillende kostprijsberekeningsmethodes toepassen. Via praktijkoefeningen krijg je onder andere een antwoord op: Van waar komen je inkomsten? Hoe deel je verschillende types kosten in? Hoe bereken je het totale bedrag dat je moet budgetteren voor een buitenlandse artiest?

Eventmarketing

(3 studiepunten)

Marketing die succesvol wil zijn speelt in op een veranderende omgeving en luistert naar de wensen en noden van de klant. Hoe speel je daar als event marketeer op in? In deze module krijg je de nodige technieken en methodes aangeboden om op deze constante verandering in te spelen.

Me@work

fITness

(1 studiepunten)

Je gebruikt de computer efficiënt en stelt hem optimaal in.

Oriëntatie op het werkveld

(2 studiepunten)

Verken je mogelijkheden. Maak kennis met jouw toekomstige werkveld. Je interviewt 3 personen naar keuze uit jouw vakgebied en observeert iemand tijdens zijn werkdag.

Mindset 2050

Zelfmanagement

(2 studiepunten)

Verken je mogelijkheden. Maak kennis met jouw toekomstige werkveld. Je interviewt 3 personen naar keuze uit jouw vakgebied en observeert iemand tijdens zijn werkdag.

Treed uit je comfortzone. Verruim je maatschappelijke blik. Je kiest uit een waaier aan culturele activiteiten, bedrijfsgerelateerde activiteiten en vrijwilligersopdrachten. Je maakt je keuze steeds volgens je persoonlijke leerdoelen.

Expert classes

Expert class 1: neXtasy

(3 studiepunten)

Nog voor je plaats hebt genomen in onze aula’s, organiseer jij samen met je kersverse medestudenten de ‘EPM neXtasy’, een exclusief event waarop je meteen kan tonen wat je waard bent aan je vrienden, familie, EPM studenten en docenten. Geen paniek, een team van ervaren eventexperten helpt en vangt je op als je struikelt. Je talenten. Daarrond draait alles. Van bij de start trainen en coachen we je om die optimaal te ontwikkelen. Van een idee een eventconcept maken: je verkent, ontdekt, gaat op zoek naar de eventpuzzelstukken. Daarom ligt de focus op creativiteit, (digitale) communicatie, de event toolbox, event marketingprincipes, veiligheid-vergunningen en verzekeringen in events en de financiële planning.

Expert class 2

(3 studiepunten)

Check het overzicht met alle expert classes.

Tweede jaar

Leading & organising

Datamanagement

(2 studiepunten)

Data wa’s da? Je verzamelt, structureert en analyseert gegevens van klanten, producten enz. Zo kom je snel en efficiënt te weten hoeveel klanten je in deze regio hebt, hoeveel winst je maakt …

Word 2 en Excel 2

(3 studiepunten)

Word Word-expert! Leer de kneepjes van het vak met mailmerge, building blocks enzovoort.

Breid je vaardigheden in Excel verder uit om complexere rekentaken te ondersteunen en gegevens te analyseren.

Design & production

Digital tools for events

(2 studiepunten)

Je leert diverse aangeboden tools op een professionele manier te gebruiken. We spelen heel kort op de bal en maken gebruik van de laatste nieuwe applicaties en technologieën.

Event production

(5 studiepunten)

Events gaan om beleving. Om deze beleving te versterken wordt onder meer gebruik gemaakt van technische hulpmiddelen: elektriciteit, licht, geluid, video,... Alvorens je deze tools kan aanwenden voor de creatie van visueel sterke events, moet je ze wel terdege begrijpen. We passen de theorie toe en bestuderen oa. stroomgeneratoren, lichtarmaturen, mengtafels, microfonen, camera's,...

  • Technische aspecten van events (4 stp)
  • 2D & 3D design (1 stp)

Marketing & communication

Marketing communicatie

(3 studiepunten)

Scherp je pen en breng de boodschap haarfijn tot bij je ontvanger. Voor elke situatie ken je het geschikte medium en de juiste schrijftechniek. Met boeiende praktijkvoorbeelden uit het werkveld ga je ‘hands-on’ aan de slag, samen met je docent-coach die je alle nodige feedback geeft op je schrijfproducten.

Leer succesvol solliciteren en blaas je toekomstige werkgever omver. Onderscheid je met je briljante brief, creatief cv en solide sollicitatiegesprek. Maar hoe schrijf je nu de perfecte sollicitatiebrief? En hoe bereid je je voor op je sollicitatiegesprek?

Marketingcommunicatie:  verzin een innovatief product of verrassende dienst en breng dat naar de markt met de aangepaste schrijfstrategie, zowel online als op papier.

English communication

(6 studiepunten)

Je pikt de draad weer op. Ontwikkel je vaardigheden: leer vlot telefoneren en geef boodschappen door. Maak een lokaal evenement internationaal en pitch het in het buitenland. Improve your English … ook buiten de klas: blijf op de hoogte van de actualiteit en geniet van een goed boek. Communicatie is het kernwoord, en meteen ook jouw uitdaging!

  • Doing business (2 stp)
  • Connecting the dots (3 stp)
  • Organising your international event (1 stp)

Franse communicatie: du briefing à l’ événement

(5 studiepunten)

Klink en schrijf als een professional in het Frans! Laat je stem horen als je vergadert, solliciteert, presenteert en argumenteert. Verder leer je overtuigende mails schrijven. Onze leuze is:  "Si tu veux, tu peux!"

Wordpress

(1 studiepunt)

Maak een website of creëer eenvoudig een blog of app!

Concept & strategy

Projectmanagement

(4 studiepunten)

Elk evenement is een project, maar niet elk project is een evenement! Met deze theoretische bagage kan je in elke sector terecht. Tijdens de cursus leer je op een gestructureerde manier diverse projecten te realiseren. We onderscheiden de verschillende fases en bestuderen de methodieken die hierin worden toegepast.

De theorie wordt simultaan toegepast in het B2B Event lab.

B2B events

(5 studiepunten)

Een heel jaar lang werk je intensief samen met een team van studiegenoten. Eerst richten jullie samen een evenementenbureau op met een eigen identiteit.

Daarna ga je opzoek naar een echte klant.  Op basis van een briefing van deze klant werk je achtereenvolgens een concept, organisatieplan en draaiboek uit.  Je pitcht het eindresultaat voor een vakjury. Overtuig jij hen om met jou in zee te gaan?

Me@work

Digilabz

(1 studiepunt)

Je omarmt de mogelijkheden van de digitale technologieën. Je zet de relevante ICT-tools op een verantwoorde en deontologische manier in. Je weet ICT innovatief aan te wenden om creatief complexe uitdagingen aan te gaan en processen in goede banen te leiden.

Consultancy opdracht

(3 studiepunten)

In de consultancy opdracht zoom je in op een structureel probleem of uitdaging waarmee een bedrijf uit je toekomstig werkveld te kampen heeft. Op basis van de contacten die je tijdens je opleiding met dit werkveld hebt gelegd, zoek je een bedrijf dat met behulp van jouw advies een oplossing wil zoeken voor deze concrete uitdaging. Je formuleert een gepaste onderzoeksvraag, waarvoor je als consultant voor dit bedrijf verbetervoorstellen en onderzoek aanbevelingen opstelt. Op basis van jouw aanbevelingen kan het bedrijf aan de slag gaan en inzicht verwerven in de oplossing voor het probleem. Je presenteert je plan zowel schriftelijk in een rapport, als visueel en mondeling tijdens een presentatie aan het bedrijf.

One day conference

(1 studiepunt)

Choosing colours: Laat je inspireren door keynotes en leg je eerste contacten met stagebedrijven volgens je eigen voorkeuren en interesses.

Mindset 2050

Samenleving, waarden en economie

(3 studiepunten)

Armoede, milieu, werkgelegenheid ... Aan de hand van actuele cases nadenken en discuteren over wat in onze wereld gebeurt, daar gaat het om in deze cursus.

Interculturele communicatie

(3 studiepunten)

De wereld ligt aan je voeten! In dit vak ontdek je de basisprincipes van krachtige communicatie in een cultureel diverse context. We starten heel concreet: welke woorden kies ik, welke gebaren maak ik, wanneer luister ik best alleen maar? Daarna verdiepen we: Hoe ga je om met cultuurverschillen? Wat te doen bij cultuurshock? Je leert erop reflecteren én maakt het zelf mee.

Conflictmanagement

(1 studiepunt)

Je krijgt een introductie tot de theorie over conflictmanagement. En dan gaan we verder aan de slag met praktijkoefeningen.

Trends & concept management

(3 studiepunten)

Je leert hoe je een merkidentiteit bepaalt. Je ontdekt de huidige trends en zoekt hoe die jouw merk kunnen versterken. Jouw doel? Bouw een ijzersterk concept voor een event dat je merk nog krachtiger positioneert.

Expert classes

Expert classes

(9 studiepunten)

Check het overzicht met alle expert classes.

Derde jaar

Leading & organising

Topics Arbeidsrecht en sociale media

(3 studiepunten)

Je ontdekt het ABC uit het Belgische arbeidsrecht. Daarna surf je verder op de werkvloer. Je respecteert daarbij de regels rond het gebruik van sms, mail, telefoon en sociale media. 
Verdrink dus niet, maar bescherm je tegen ontslag. Lig ook niet wakker van pottenkijkers, maar ken je privacy rechten. Het werkt.

Design & production

6 studiepunten

Indesign, digital planning & communication

(3 studiepunten)
  • Digital communication (1 stp)
    Efficiënt communiceren
  • Indesign (1 stp)
    Je leert de verschillende tools van Indesign te hanteren en ontwerpt een eigen publicatie!
  • Digital planning (1 stp)
    Plannen van taken en afspraken en contactenpersonen beheren is later 'part of your job'.

Module Publieksevenementen

(11 studiepunten)
  • Publieksevenementen (4 studiepunten)
    Creëer je eigen publiek toegankelijk event conform de theorie die eerder in andere vakken werd behandeld. Je bedenkt een uniek en hip concept.  Daarna stel je een financieel plan, een marketingplan en een veiligheidsplan op.  Om vervolgens dit evenement te produceren. Durf je het werkelijk te realiseren ?
  • Leadership (2 studiepunten)
    In deze module gaat het zowel over het projectleiderschap als over het onderhandelen. In projectleiderschap: hoe kan de projectmanager persoonlijk gedrag en houding verdiepen en versterken en daardoor effectiever worden in evenementen? In onderhandelingen: onderhandelingsvaardigheid is nodig om de belangen van verschillende belanghebbenden op elkaar af te stemmen. Daarbij kunnen verschillende strategieën worden ingezet.
  • Eventcommunicatie (3 studiepunten)
  • Business writing (2 studiepunten)

Marketing & communication

Communicatie op de werkvloer

(3 studiepunten)

Stel een folder, brochure of nieuwsbrief op. Verdiep je in de meest gangbare teksttypes. Interview rekruteerders, observeer vergaderingen en notuleer. Je bent klaar voor het echte werk. Maar hoe schrijf je nu een goede speech? En hoe spreek je voor een publiek?

English communication

(3 studiepunten)

Bereid je voor op het echte werk! Stel e-mails en cv’s op volgens de gangbare internationale normen. Pitch een product of idee en pas daarin zowel verkoops- als presentatietechnieken toe. Varieer. Gebruik eens een Pecha Kucha en een elevator pitch om een alledaags thema toe te lichten. Verdiep je in een roman of een management boek. You’re all set, off you go!

  • Doing business (1 stp)
  • Talking business (2 stp)

Franse communicatie: Mon agence événementielle

(5 studiepunten)

Bel me, schrijf me, presenteer me! Na 12 weken sta jij je mannetje in het professioneel Frans. Vlot communiceren met je business partners, ook telefonisch: un jeu d’enfant!

Aan de hand van een casus uit de eventsector, leer je de Franse termen voor alle benodigdheden, kan je een programma opstellen in het Frans, je event promoten op social media, ... 

Me@work

Me @work

(26 studiepunten)

Tijd om de theorie om te zetten in praktijk tijdens je afstudeerstages. Bewijs dat je beschikt over de nodige skills om in het werkveld aan de slag te gaan gedurende twee fulltime stages van elk 8 à 9 weken.

  • Stage 1 (13 studiepunten)
  • Stage 2(13 studiepunten)

Expert classes

Expert classes

(6 studiepunten)

Check het overzicht met alle expert classes.

Studiepunten drukken de studieomvang van elk vak uit: één studiepunt stemt overeen met 25 à 30 uren studie. Gemiddeld heb je 22 contacturen per week. (Een contactuur is een uur dat je op de campus met het opleidingsonderdeel bezig bent.)

Deze lessentabellen zijn ter informatie voor studiekiezers. Om ze overzichtelijk en leesbaar te houden, hebben we sommige vakken gebundeld en benamingen gewijzigd. Ze kunnen afwijken van de actuele lessentabellen en vormen geen rechtsgrond.