Nieuw cateringconcept Campus Zuid geeft talentrijke jongeren kansen

Sihame El Kaouakibi en Karel de Grote Hogeschool samen in zee

Op de nieuwe campus Zuid van de Karel de Grote Hogeschool (KdG) komt geen grootkeuken of een ordinaire cafetaria, wel een heuse foodmarket. Vier verschillende foodcorners met verse, lokale, biologische, seizoensgebonden, duurzame en betaalbare voeding. In drie hoeken van de KdG-foodmarket nemen elke twee maanden andere cateraars de keuken over. “Zo willen we de markt blijven volgen en telkens nieuwe tendensen oppikken”, licht Christel Goovaerts toe, diensthoofd studentenvoorzieningen aan KdG. In de vierde hoek gaat een heel academiejaar lang dezelfde cateraar aan de slag. KdG besloot zopas hiervoor in zee te gaan met Point Urbain, een initiatief van Sihame El Kaouakibi (Let’s Go Urban & A Woman’s View).

Dit initiatief verenigt jongeren met verschillende achtergronden en vergroot hun kansen in de maatschappij. “Wij helpen hen werk te vinden dat bij hen past. Zodat de diversiteit in stad Antwerpen weerspiegeld wordt in de tewerkstelling en er geen talent verloren gaat”, vertelt Sihame El Kaouakibi. “ Met Point Urbain slaan we de brug tussen de jongeren en de bedrijven.”

In de KdG-foodcorner richt het collectief de ‘Point Urbain Deli’ in. “Een aantal jongeren in het collectief krijgt een opleidingstraject horeca.” zegt Sihame. “Daarna gaan ze aan de slag in de foodcorner. Deze young potentials krijgen op die manier een fysieke werkplek om hun passie voor koken aan te wenden. Zo nemen ze ook een voorbeeldrol op voor andere jongeren.”

De visie van de Karel de Grote Hogeschool sluit naadloos aan bij dit diversiteitsproject. Veerle Hendrickx, algemeen directeur van KdG: “De toewijzing van deze opdracht gebeurde via openbare aanbesteding. KdG is heel tevreden met het resultaat. Ook KdG zet in op de sterktes van haar studenten, op groei en ontwikkeling, en wil in de grootstedelijke context alle jongeren kansen geven. We zijn blij dat deze keuze het multiculturele en interreligieuze karakter van onze nieuwe campus Zuid versterkt.”

KdG en Point Urbain helpen elkaar in het realiseren van hun visie. Sihame: “We zijn meer dan een foodpartner. Wij vinden onderwijs de sleutel tot integratie en willen projecten ondersteunen die binnen KdG bijdragen tot een goede instroom en uitstroom van studenten. Als jong bedrijf zijn we zelf een rolmodel. Onderwijs is net als integratie een collectieve verantwoordelijkheid. In partnerschap staan we sterker om een gezamenlijke missie te bereiken.”

En wat komt er op tafel in de ‘Point Urbain Deli’? “Kwalitatieve, betaalbare en gezonde street food, met de Aziatische keuken als trekker”, aldus Sihame. “We geven de studenten de kans eens iets nieuws te proeven. Maar het gaat om meer dan eten. Diversiteit is hier troef. Het ontdekken, samen praten over smaken en kleuren: daar gaan we voor!”

Vertel het verder
Dit bericht werd gepubliceerd op 14 juni 2016.