Onze hogeschool moet een veilige plek zijn waar iedereen zichzelf kan zijn, zich welkom, veilig en gewaardeerd voelt. Grensoverschrijdend gedrag wordt niet getolereerd.
Wat is grensoverschrijdend gedrag?
Gedrag is ongewenst als het jouw persoonlijke grens overschrijdt. Grenzen zijn subjectief: wat voor jou grensoverschrijdend gedrag is, kan aanvaardbaar gedrag zijn voor anderen.
Grensoverschrijdend gedrag kan verschillende vormen aannemen:
- geweld of agressie (psychisch, fysiek of (non-)verbaal)
- pesten (fysiek, verbaal, online ...)
- ongewenst seksueel gedrag
- discriminatie (op basis van persoonlijke kenmerken zoals geslacht, genderidentiteit, handicap, nationaliteit, geloof ...)
- machtsmisbruik
- ...
Voor wie is het meldpunt?
Het meldpunt is voor elke student, elke medewerker en elke externe partij die
- ervaart dat zijn/haar/hun grens werd overschreden.
- zelf een grens overschreed of daaraan twijfelt
- getuige is van grensoverschrijdend gedrag
- een vraag heeft over grenzen en grensoverschrijdend gedrag.
Bij wie kan je terecht?
Word je met grensoverschrijdend gedrag geconfronteerd? Was je getuige van grensoverschrijdend gedrag. Twijfel je of jouw gedrag gepast was, heb je vragen, wil je een gesprek?
Bij onze interne vertrouwenspersonen kan je terecht voor een luisterend oor en ondersteuning. Ze geven je info en advies. Ze bekijken samen met jou wat je nodig hebt, op jouw tempo, rekening houdend met jouw wensen en noden. Weet dat elk gesprek vertrouwelijk is en dat onze interne vertrouwenspersonen gebonden zijn aan het beroepsgeheim.
- Studenten: Annelies Baeten - interne.vertrouwenspersoon.studenten@kdg.be
- Medewerkers: Askje Van Elsen - interne.vertrouwenspersoon.medewerkers@kdg.be
- Externe bezoekers: Askje Van Elsen - interne.vertrouwenspersoon.medewerkers@kdg.be
Melden van grensoverschrijdend gedrag
Je kan er ook voor kiezen om via onderstaand formulier in contact te komen met de interne vertrouwenspersonen en een (anonieme) melding te doen.
Formulier melding grensoverschrijdend gedrag
- Elke melding wordt bekeken en discreet en vertrouwelijk behandeld.
- Als je aangaf gecontacteerd te willen worden, ontvang je binnen de 3 werkdagen een reactie.
- De interne vertrouwenspersonen bieden in eerste instantie een luisterend oor. Jij beslist zelf wat je vertelt en op welke manier je jouw verhaal wilt doen. Soms volstaat het om even te ventileren, soms is een uitgebreider gesprek wenselijk.
- Samen met jou bekijken ze de volgende stappen. Ze overlopen de mogelijkheden voor verdere opvolging en ondersteuning. Ook als je enkel een melding wilt maken en (nog) geen verdere opvolging wilt, kan je bij het meldpunt terecht. Zij nemen nooit actie zonder jouw toestemming.
- Indien noodzakelijk en gewenst, kunnen ze je gericht doorverwijzen naar de juiste diensten.
Dringend nood aan hulp?
Tijdens de vakantieperiodes kan je ook contact opnemen en melden, maar is er geen aanwezigheid van de interne vertrouwenspersoon gegarandeerd. Het Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag is altijd bereikbaar, maar kan geen onmiddellijke crisishulp bieden.
Heb je dringende hulp nodig, of nood aan een gesprek, dan kan je daarvoor terecht bij deze noodnummers:
- Tele-onthaal: 106
- Dringend medische hulp: 112
- Zelfmoordlijn: 1813
- Politie: 101