Eindwerk van studente gooit onderwijsaanpak middelbare school om

Yolande Heyligen, studente in de banaba Zorgverbreding en Remediërend Leren aan KdG, paste in haar stageschool KA Merksem ‘The circle of courage’ toe, een opvoedingsmodel van de indianen.

Ze hield de school tegen het licht van de basisprincipes van het model. Met haar analyse en presentatie inspireerde zij de voltallige directie. De directieleden gingen op zoek naar hoe hun school nog sterker kon inzetten op het ‘empoweren’ van de leerlingen.

In hun zoektocht kwam KA Merksem op het The Rite Journey (TRJ)-project uit Australië (www.theritejourney.com) terecht. Een uniek onderwijsprogramma dat leerlingen helpt om zelfbewuste, verantwoordelijke en veerkrachtige volwassenen te worden.

De school werd uit 4 meedenkende scholen geselecteerd om het project als Europese piloot in 2015-2016 uit te voeren en mee vorm te geven. The Rite Journey werd dit schooljaar op KA Merksem opgestart. In 2016-2017 volgt een roll-out in meerdere Belgische scholen en volgen Europese bijkomende pilootprojecten.

KdG-docent Eddy Marchand vertrekt met het directieteam van KA Merksem eind oktober naar Australië om er 5 TRJ-scholen te bezoeken en deel te nemen aan een conferentie voor TRJ-scholen uit Nieuw-Zeeland en Australië. Op deze conferentie deelt hij inzichten rond  empowerment en zal hij de eerste ervaringen met TRJ in België delen.

Het eindwerk lag dus aan de basis van een nieuwe mindset richting empowerment als sleutel voor de onderwijsbenadering van KA Merksem.