ATO Live online info session: info voor informanten

  • Je moet je een eerste keer aangemeld hebben in de chatroom uiterlijk op maandag 7 februari 2022.
  • Tijdens de Live online info session ben je minstens een half uur voor de start van je presentatie aanwezig in de chatroom. Open 10 minuten voor de start van je presentatie jouw infosessie spraakkanaal.
  • Je gebruikt je laptop, geen mobiel toestel.
  • Je gebruikt geen VPN.
  • Hieronder vind je in 't kort uitgelegd hoe de chattool werkt.
  • Heb je liever een uitleg met screenshots? Download dan de uitgebreide handleiding (pdf) die we voor de digitale SID-in maakten.
  • Kom je er echt niet uit? Bel of mail cleo.nannes@kdg.be.

Was je op een online infodag vorig jaar al informant? Dan is je account nog actief en moet je gewoon opnieuw aanmelden.

Indien niet, volg je deze stappen:

  1. Ga naar de Discord server voor de online info session (maar lees eerst hier verder)
  2. Kies als gebruikersnaam je voor- en achternaam.
  3. Geef je geboortedatum in (dit vragen we enkel om ongeoorloofd gebruik van de tool te voorkomen).
  4. Maak een account aan door je KdG-mailadres en een wachtwoord in te geven.

Hierna:

  • Ben je meteen aangemeld en zijn alle functies beschikbaar.
  • Krijg je via mail een bevestigingslink toegestuurd. Daar moet je op geklikt hebben alvorens je een volgende keer kan inloggen.
  • Krijg je mogelijks de vraag om een desktop-app te downloaden. Maar die heb je niet nodig: alles werkt perfect in je browser.
  1. Iedereen die online is
    Rechts zie je iedereen die in deze chatroom aanwezig is, gerangschikt onder KdG-docent, KdG-student of Bezoeker
  2. Alle chatkanalen (Ask KdG)
    Links staan verschillende chatkanalen per onderwerp, thema of opleiding.
  3. De berichten van je huidig chatkanaal
    In het midden van je scherm staan alle reeds gepost berichten. Onderaan kan je zelf berichten toevoegen.
  4. Info sessions
    Klik 2x op de info sessie aan de linker kant van het scherm. Hier vinden de infosessie plaats. Als je in de info sessie kamer zit, kun je onderaan het scherm je camera en microfoon besturen en je beeldschermdelen.
  5. Q&A during live sessions
    Tijdens de infosessie kunnen gasten in deze kamers hun vragen stellen die jij kunt beantwoorden. Als de titel dikgedrukt is, zijn er nieuwe berichten. Als je tijdens de infosessie switcht tussen de kamers, zal je camera en presentatie actief blijven.
  6. Je privé-berichten en privé-videocalls
    Start je een privé-gesprek met een bezoeker? Je vindt ze linksboven terug.
  7. Je instellingen
    Aan je persoonlijke instellingen hoef je niets te veranderen, buiten een profielfoto toevoegen.
  1. Klik bij 'Je instellingen' (5) op het radartje (gebruikersinstellingen).
  2. Kies in de linkerkolom voor 'Mijn account'.
  3. Ga met je muis over de afbeelding onder de titel 'Mijn account', en klik 'Avatar wijzigen'.
  4. Selecteer je profielfoto.
  5. Druk op "Wijzigingen opslaan" onderaan de pagina.
  • Je ziet alle chatkanalen aan de linkerkant van je scherm (2) 
  • Klik op een chatkanaal (bv. #chat) om de vorige berichten te bekijken en mee te doen.
  • Bericht van iemand anders beantwoorden?
    1. Ga met je cursor over het bericht.
    2. Klik op de 3 puntjes die in de rechterbovenhoek verschijnen.
    3. Klik op 'Antwoorden'.
    4. Typ je antwoord.

Zit je met meerdere informanten in een chatkanaal? Spreek dan even af wie als eerste de vraag van een bezoeker beantwoordt.

  • Privé-chat: klik met je rechtermuisknop op de naam van de persoon met wie je wilt spreken en kies 'Bericht'.
  • Videocallen:
    1. Start een privé-chat (klik met je rechtermuisknop op de naam van de persoon met wie je wilt spreken en kies 'Bericht').
    2. Klik met je rechtermuisknop op de naam van de persoon met wie je wilt videocallen en kies 'Bellen'.
    3. Je toestel vraag je eerst eenmalig toegang tot je microfoon en camera.
    4. Je kan je camera aanzetten door op het video-icoontje te klikken.
  • Het overzicht van al je privé-chats en privé-videocalls vind je terug door de knop helemaal bovenaan links in je scherm (6)
  • Je kan je microfoon en camera steeds aan- en uitzetten via de knoppen boven 'Je instellingen' (7).
  • Je scherm delen om bijvoorbeeld een presentatie te geven, bepaalde documenten te tonen ...? Selecteer de knop 'Scherm delen'.

Als KdG-medewerker heb je ook de mogelijkheid om in te grijpen als een bezoeker de online infodag zou verstoren.

Klik hiervoor met je rechtermuisknop op de naam van een bezoeker en kies voor:

  • 'Verander gebruikersnaam'
  • 'X kicken'

De optie 'X verbannen' gebruik je alleen maar als een bezoeker terugkomt en opnieuw ongeoorloofd gedrag vertoont.

  1. Ga naar https://discord.com/channels/@me.
  2. Klik op 'Heb je al een account?'.
  3. Geef opnieuw je KdG-mailadres en wachtwoord in.

Heb je je mailadres de vorige keer nog niet geverifieerd? Dan moet je dat mogelijks nog eens opnieuw doen alvorens je toegang krijgt.

Je vraagt je misschien af waarom we geen Teams, Zoom, Google Meet, Canvas, Webex, Unibuddy ... gebruiken voor deze infodag. Je kent die tools waarschijnlijk al beter, en hebt ze in je lessen of tijdens een vorig infomoment al wel eens gebruikt.

We zijn uitgegaan van wat de bezoeker verwacht van een online infodag:

  • Ik wil zo snel mogelijk met een informant spreken.
  • Liefst zonder eerst een account te moeten aanmaken.
  • Ik wil liefst eerst chatten, want dat is laagdrempelig.
  • Heel misschien wil ik daarna wel een videocall doen ...
  • En ik volg ook wel graag een groepsgesprek.
  • Maar wil misschien ook wel 1-on-1 met een docent of student chatten.
  • En dat natuurlijk op een platform dat stabiel blijft als er veel gebruikers actief zijn.

En dan blijven er helaas niet veel (betaalbare) tools over.

  • Lukt het je niet?
  • Loop je ergens vast?
  • Heb je nog vragen? 

Bel of mail cleo.nannes@kdg.be

Chatroom om te testen

  • Meld je aan in deze Chatroom om te testen
  • Hier kan je rustig alle functies van de chattool zelf eens uitproberen zonder dat er studiekiezers aanwezig zijn.