Eerste jaar
Small business project
(8)
Zelf met je team van medestudenten een onderneming opzetten? In SBP ga je aan de slag met de kennis uit andere vakken om ondernemen in de praktijk te ervaren!
Accountancy
(5)
Als internationaal ondernemer dien je de financiële cijfers achter je activiteiten te begrijpen. Je leert boekhouden en een jaarrekening lezen.
Bedrijfseconomie
(5)
Je bestudeert belangrijke economische principes zoals prijsvorming, monetair beleid, wisselkoersen en conjunctuur. Je maakt kennis met de organisatie van onze arbeidsmarkt en je werpt ook een blik op de actuele (internationale) evoluties.
Inleiding tot het recht
(5)
Je bestudeert de staatsstructuren in het federale België en Europa, ontdekt de gerechtelijke structuur van ons land en leert de belangrijkste rechtsregels van het burgerlijke recht en het handelsrecht.
Management en communicatie: zelfmanagement
(5)
Soft skills zijn onmisbaar voor iedere professional. Daarom leer je jezelf beter kennen met je zelfmanagementportfolio. Je brengt je sterke eigenschappen in kaart en zet die naast je werkpunten. Daarna werk je een actieplan uit en ga je met je sterktes én zwaktes aan de slag. Samen met je lector-coach breng je zo jouw communicatie- en managementvaardigheden tot een stevig professioneel niveau.
Bedrijfsmanagement
(3)
Je maakt kennis met de geschiedenis van organisaties en managementprincipes, waarbij de invloed van de externe omgeving en strategisch denken centraal staan. We verkennen de cruciale elementen van samenwerking, motivatie, besluitvorming, besturing, Human Resource Management en organisatieverandering. Zo bereiden we je voorop een effectieve en succesvolle rol in het bedrijfsleven met een mooie mix van theorie en praktijk op basis van actuele cases.
Marketing
(4)
Waarom koop jij als consument dat ene product? Op welke manieren kan je jouw merk tot aan de consument brengen en vertrouwen winnen? Dat en zoveel meer zie je hier!
Excel
(3)
Je leert efficiënt werken met grote en kleine hoeveelheden gegevens. Je kan spreadsheets correct maken, interpreteren en gebruiken. Daarnaast zie je ook hoe je duidelijke overzichten en grafieken maakt.
Financieel management
(3)
Is je bedrijfsidee financieel haalbaar? Wil je investeerders overtuigen om met jou in zee te gaan? Stel een goed onderbouwd financieel plan op!
Zijn je handelspartners financieel gezond? Raadpleeg en analyseer hun jaarrekening!
Internationaal ondernemen
(4)
Wat is internationaal ondernemen, wie zijn de spelers op de internationale markt, wat zijn hun motivaties tot internationaal ondernemen en waar naartoe en wanneer wordt de stap tot internationaal ondernemen gezet? Verder worden zowel de culturele, economische, juridische, politieke en financiële risico’s die verbonden zijn aan internationaal ondernemen grondig uitgediept. Er wordt ook gekeken naar mogelijke strategieën die de internationale ondernemer kan hanteren: van welke strategische allianties er kunnen worden aangegaan tot welke verdienmodellen zijn toepasbaar. Daarnaast wordt ook stilgestaan bij duurzaamheid binnen een internationale context.
Supply chain management
(3)
Je leert logistieke voorspellingen maken en deze te laten overgaan in verkopen. Daarnaast bekijk je hoe een bedrijf de voorraad kan plannen en beheren via aankopen of productie.
Engels
(5)
This self-study course takes you on a journey towards being able to use complex and compound sentences in any professional situation. Your lecturers are your coaches and assessors to make sure you take charge of your own learning.
Frans
(4)
Je wordt ingeleid in de verschillende aspecten van het bedrijfsleven: van een bedrijf en product voorstellen tot een bestelling plaatsen, zakelijk telefoneren en professioneel mailen in het Frans. Zowel grammatica als taalvaardigheden worden herhaald, ingeoefend en uitgediept tijdens interactieve lessen.
Duits
(3)
Zonder noodzakelijke voorkennis bouwen we aan je grammaticale vaardigheden en werken we aan je spreek- lees- en luistervaardigheid. Hierna ben je in staat om een eenvoudig gesprek te voeren in een alledaagse context. Zo vergroot je niet alleen je kansen op de arbeidsmarkt, maar je opent ook de deur naar een breed scala aan professionele mogelijkheden.
Tweede jaar
Stage
(12)
Je loopt 12 weken stage in een bedrijf, bij voorkeur in het buitenland.
Ondernemingsbeleid
(5)
Een onderneming op duurzame wijze laten groeien en bloeien? In dit vak reiken we technieken aan om onderbouwd beleidsbeslissingen te nemen.
Internationaal project
(4)
Je werkt aan een exportplan voor een gegeven product in groep. Zo breng je de kennis uit Internationaal Ondernemen, Supply Chain Management, Internationale Marketing en Import & Exportmanagement in de praktijk en voel je dat beslissingen op verschillende domeinen altijd een invloed hebben op elkaar.
Digital business
(3)
We duiken dieper in de wereld van digitale marketing en e-commerce, bouwen verder op de basisprincipes van marketing en richten ons nu op geavanceerde strategieën en digitale kanalen. Daarnaast krijg je zicht op de uitdagingen waar klanten tegenaan lopen en hoe je deze kunt wegnemen. Je verdiept je in conversiestrategieën, zoekmachineadvertenties (SEA) en e-mailmarketing, met als doel de interactie met (potentiële) klanten te verbeteren en conversies te verhogen.
Grensverleggend project of Impact Lab
(3)
Je verlegt jouw persoonlijke grenzen, letterlijk. Je kiest zelf een project dat maatschappelijk relevant is en waarbij je kennis maakt met een voor jou onbekende doelgroep. Dit kan in het binnen- maar ook in het buitenland.
Import & export management
(3)
We bespreken de kosten en risico’s die kopers en verkopers hebben als gevolg van hun commerciële overeenkomst. Dit zowel op operationeel vlak (Incoterms) als op financieel vlak (documentair incasso, documentair krediet).
Internationale marketing
(3)
We bouwen verder op de fundamenten die we in het eerste jaar zagen en belichten die vanuit een internationale context. De beslissing om te internationaliseren, naar welke markt(en), via welke entree-strategie komen eerst aan bod. Daarna passen we de marketing & sales aanpak aan op internationaal vlak.
Innovatief ondernemen
(3)
Wat is innovatie? Waarom is innovatie belangrijk? Welke technieken kan je gebruiken om te innoveren? Hoe innoveren (grote) bedrijven? Welke ondersteuning is er voor innoverende ondernemers? Daarnaast doorloop je in een team van mede-studenten een innovatietraject waarbij je het geleerde in de praktijk brengt!
Internationaal ondernemen
(3)
We gaan verder op wat je in het eerste jaar zag, besteden aandacht aan de verschillende wisselkoerssystemen en focussen ons op duurzaamheid. Kiezen landen voor vrije handel met elkaar of wordt toch voor protectionisme gekozen en de eigen markt afgeschermd ? Hoe is ons idee over globalisering veranderd gedurende de laatste 20 jaar en waarom lijkt de hype wat over? Dat zien we hier!
Ondernemingsrecht
(3)
We bekijken welke stappen je moet zetten om een onderneming op te richten en welke vorm je best gebruikt: BV, NV, éénmanszaak enzovoort. Verder staan we stil bij het einde van de onderneming (faillissement), gerechtelijke reorganisatie van de onderneming en we maken kennis met de consumentenbescherming aan de hand van verschillende juridische cases.
Ondernemingsstrategie
(3)
Aan de hand van denkkaders en praktische cases leer je basisbegrippen en succesfactoren die de strategische positie van een onderneming bepalen. Je past dit toe op je stage.
Onderzoeksvaardigheden
(3)
Dit vak bestaat uit 4 onderdelen: het opstellen van een afgebankende onderzoeksvraag, gericht aan deskresearch doen om dan ten slotte het probleem kwalitatief of kwantitatief te gaan onderzoeken. Je gaat hier verschillende opdrachten van uitvoeren in de praktijk tijdens je stage.
Engels
(4)
This course is specifically designed to prepare you for the graduation project of iOR3. You will become and expert in professional writing and presenting.
Frans
(4)
We bouwen verder op de fundamenten die we in het eerste jaar zagen en focussen meer op de mondelinge vaardigheden. Specifieke competenties die aan bod komen zijn: solliciteren, bedrijfswoordenschat en -communicatie, actualiteit volgen en analyseren en professioneel presenteren.
Duits
(3)
We bouwen verder aan de basiswoordenschat- en grammatica uit het eerste jaar en gaan aan de slag met complexere thema’s. Zowel lezen, schrijven als luisteren komen aan bod, maar de nadruk ligt als maar meer op je spreekvaardigheid. Hierna kan je met een (handels)partner communiceren op A2-niveau.
Derde jaar
Graduation project*
(19)
Het sluitstuk van jouw opleiding waarin je gedurende 14 weken een strategisch bedrijfsproject uitvoert in een bestaand internationaal georiënteerd bedrijf. Je neemt de rol van consultant op en vat al jouw bevindingen samen in een business plan. Liever een eigen onderneming starten? Ook dit behoort tot de mogelijkheden!
Road to graduation*
(3)
De ultieme voorbereiding en zoektocht naar een geschikt 'Graduation Project' Je gaat zelfstandig op zoek gaat naar een strategisch bedrijfsproject in een bestaand internationaal georiënteerd bedrijf. Ook een eigen onderneming uit de grond stampen kan. Uiteraard krijg je steeds advies en begeleiding van onze ervaren coaches!
Company project*
(5)
Je werkt als consultant aan een real life case voor een bedrijf. Dit is een voorbereiding op het Graduation Project en de kans om echt hands-on al jouw praktische kennis uit andere vakken in te zetten.
Corporate financial & risk management*
(5)
Je krijgt meer inzicht en begrip in de beslissingen begrijpen die financiële managers nemen. Hoe beslis je over een bepaalde investering en wat zijn de financieringsmogelijkheden? Risico en rendement hangen nauw samen en ook dat ontdek je in dit vak. Verder maak je o.a kennis met de wereld van de fusies en overnames, schuldfinanciering en zoveel meer.
Fiscaal en sociaal recht
(4)
Je krijgt een inleiding in de basisbouwstenen van bedrijfsfinanciering en een overzicht van termen en concepten die de basis vormen van het materiaal dat hier wordt behandeld.
International law*
(3)
Je krijgt inzicht in het Europees recht, hoe werkt de Europese Unie? Hoe kan het Europees recht ingezet worden bij bedrijfsgeschillen?
International entrepreneurship*
(3)
Als internationaal ondernemer toon je een brede maatschappelijke interesse en volg je de actualiteit nauw op. Je past jouw kennis toe op real-life cases. Je krijgt inzicht in belangrijke thema's: internationaal inkopen, concurrentievermogen, geopolitiek en zoveel meer.
Project & change management*
(3)
Je begrijpt het belang van de kapitaalstructuur van een bedrijf, hoe schuldfinanciering wordt gebruikt en wat aandeelhouders verwachten (dividendbeleid).
Sales skills*
(3)
Je leert de knepen van het business to business sales gesprekken, je leert hoe je telefonische afspraken kan maken, hoe je een verkoopgesprek gestructureerd aanpakt, welke onderhandelingstechnieken je kan gebruiken.
Travail de fin d'études
(3)
In dit vak krijg je wekelijkse privécoachingsessies waarbij je leert om jezelf spontaan en correct uit te drukken in het Frans. Je wordt getraind om onvoorbereide vragen over je eigen afstudeerproject te beantwoorden, waarbij je de juiste vaktaal gebruikt.
Duits
(3)
Brieven opstellen, mails versturen en telefoongespreken voeren in het Duits. Je weet dat Duitsland een van onze belangrijkste handelspartners is en je beseft dat een goede kennis van het Duits een meerwaarde is als internationaal ondernemer. Je verdiept je bestaande kennis adhv mondelinge en schriftelijke oefeningen.
Keuzevakken (kies er 2)
(3)
Digital transformation & digital leadership*
Course focusing on digital evolution, the future of technological innovation, and the importance of digital agility. How do you get your organization in the right digital flow? What are the current digital and consumer trends, and what is good digital leadership? With technology changing the world faster than ever, only customer-oriented organizations will survive in the digital jungle.
This course will provide students with an immersive experience in the realm of digital transformation within the manufacturing industry. Through an on-site visit, they explore the Nine Altitudes Experience Center in Kortrijk. The final day of the course will be dedicated to a business game designed to reinforce the learnings from the previous days. Students will be divided into groups of four and provided with scenarios that simulate real-world challenges in implementing digital transformation.
Current economic affairs*
In the course Current Economic Affairs, students are encouraged to follow current events and analyze their impact on the global economy. They learn how to find credible sources and assess them critically. The course introduces key definitions and theories of political and economic relations, which are then applied by students in real-life case studies (group assignments).
Students discuss and present their findings to each other in class. At the end of the course, students are required to submit a paper consisting of 5 weekly assignments (summary and analysis of news articles) and a more in-depth paper on a current international economic issue.
HRM
In het vak HRM - Human Resources Management - vertrekken we vanuit de Employee Life Cycle, om zo in de breedte de verschillende disciplines binnen HR te bestuderen. Na een algemene introductie en een theoretisch kader starten we met Employer Branding om vervolgens te kijken naar ‘werving en selectie’.
Over dit topic zullen jullie tijdens een groepswerk in de praktijk onderzoeken hoe organisaties in deze uitdagende arbeidsmarkt hun rekrutering aanpakken. Vervolgens kijken we naar de Onboarding van medewerkers, staan we stil bij Talent en Performance Management, beschouwen we de verschillende manieren van beloning om te eindigen met de ‘exit’ uit een organisatie.
CSR business game*
During a period of 12 weeks, students participate in a team of 4 or 5 and represent the management team of a company. Their mission is to create business success in an innovative and sustainable way. During every round, the team makes decisions concerning management, marketing, logistics, staff, and finance. The result is based on scores on the 3 P’s (people, planet, profit). The game helps you to develop business insight, and learn more about sustainability and soft skills while practicing your English.
International relations & diplomacy*
DXC Consultancy*
Wiskunde voor schakelstudenten
De cursus behandelt wiskundige concepten en technieken die nuttig zijn als voorbereiding op de opleidingsonderdelen die aan bod kunnen komen tijdens een schakelprogramma op de universiteit in de opleiding Handelswetenschappen.
DXC Masterclass*
In this course, students will work for DXC Technology. An IT services company that uses the power of technology to build better futures for customers, colleagues, the environment, and communities.
To participate in this course, you must go through a selection procedure and be accepted by DXC.
Once accepted, you will design a recommendation regarding a company case in team. You will present this before a jury.
Inleiding tot de financiële verslaggeving (UA)
Het opleidingsonderdeel wordt opgebouwd volgens verschillende onderdelen. Je verwerft inzicht in de noodzaak waarom bedrijven aan externe verslaggeving doen. Je wordt vertrouwd met het kader waarin ondernemingen hun financiële informatie communiceren.
Je krijgt een overzicht van de regulering die rond externe verslaggeving bestaat en gaat aan de slag met de basisbeginselen van het dubbel boekhouden.
Belangrijk: indien je niet slaagt voor dit vak, krijg je geen vrijstelling bij UA en heb je een tweede zittijd bij KdG.
Inleiding tot de bedrijfskunde (UA)
De cursus ‘Inleiding tot de bedrijfskunde’ geeft een inleiding over onderwerpen zoals economie, internationale handel, ethiek, ondernemerschap, marketing, management, bedrijfsfinanciering en HRM. Dit vak introduceert dus een heel aantal begrippen en onderwerpen die verbonden zijn aan de moderne bedrijfswereld. Studenten van de schakel- en voorbereidingsprogramma’s starten met dit vak om nadien een master aan de faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen te kunnen volgen.
Belangrijk: indien je niet slaagt voor dit vak, krijg je geen vrijstelling bij UA en heb je een tweede zittijd bij KdG.
Onderzoeksmethodologie (UA)
In dit opleidingsonderdeel wordt dieper ingegaan op methodologische aspecten van wetenschappelijk werk. Zo worden onder meer behandeld: de vertaling van een probleemstelling in een onderzoeksvraag, het uitwerken van een conceptueel model, de keuze van een onderzoeksontwerp, de operationalisering, de diverse dataverzamelings- en data-analysetechnieken, en de standaarden rond academisch schrijven.
Belangrijk: indien je niet slaagt voor dit vak, krijg je geen vrijstelling bij UA en heb je een tweede zittijd bij KdG.