Vorming: fijne motoriek en schrijfvaardigheid verbeteren in de klas

  • Een interactieve vorming voor leerkrachten van de kleuterklas en het eerste leerjaar.
  • Combinatie van theorie en praktijk om kinderen gericht te ondersteunen in hun schrijfontwikkeling.
  • Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeld door een expert in psychomotoriek.
  • Inzichten die makkelijk toepasbaar zijn en aanpasbaar aan de noden van elke leerling.
  • Integratie van spel en creatieve activiteiten om leren schrijven boeiend te houden.

Over Sint-Jozef

Sint-Jozef is een basisschool in Oudenaarde die deel uitmaakt van het katholieke onderwijsnet.

Vraag van Sint-Jozef

  • Veel kinderen hebben moeite met leren schrijven, vooral op motorisch vlak. In de kleuterklas werken ze al aan fijne motoriek, maar dat blijkt niet altijd voldoende.
  • Daarom zocht de school een opleiding die leerkrachten versterkt in hun kennis over fijne motoriek en schrijfvaardigheid.

Aanbod van KdG Academy

Een eendaagse vorming voor leerkrachten van de kleuterklas en het eerste leerjaar, die samen bijdragen aan de pengreep. Het doel is kinderen nog beter te begeleiden en ondersteunen in hun schrijfontwikkeling.

  • Online overleg om de noden van de school in kaart te brengen, voor een aanpak volledig op maat.
  • Ontwikkeld en gegeven door een docent van de lerarenopleiding Lager Onderwijs, gespecialiseerd in psychomotoriek. Ze is auteur van ‘Motoriek en schrijven: Bewegen om te leren’ en ‘Motoriek en didactiek: Beweging in en om de klas’.
  • Gericht op onderwerpen zoals motorische ontwikkeling, coördinatie, richtingsontwikkeling, samenwerking van handen, handvoorkeur en pengreep.
  • Theorie afgewisseld met praktijk: uitleg en oefeningen volgen elkaar op.
  • Recht uit het werkveld: foto’s en video’s van (anonieme) kinderen uit hun eigen klassen dienen als input. Deelnemers bespreken welke oefeningen ze kunnen inzetten om aan specifieke vaardigheden te werken.
  • Een speelse en motorisch-vriendelijke aanpak: de bedoeling is om kinderen plezier te laten beleven aan het leerproces, met gebruik van kosteloos materiaal dat leerkrachten gericht kunnen inzetten.
  • Los van commerciële methodes: voorbeelden komen uit verschillende bronnen, waarbij de docent wetenschappelijk onderbouwde inzichten vertaalt naar praktische toepassingen.
De reacties waren heel positief. Verschillende deelnemers gaven aan dat ze niet doorhadden hoe uitdagend de pengreep eigenlijk is. Maar ik zeg altijd dat het meer is dan krullen en lussen tekenen: het is topsport.
Docent Cathy Crabbe

Klop aan bij KdG Academy

Ben je geïnteresseerd in een traject op maat voor jouw school? Contacteer onze business developer Eve Baert.