Pilootproject 'Publiek aan zet'

Drie partners slaan de handen in elkaar op zoek naar nieuwe en betere manieren om publiek en kunst bij elkaar te brengen: Mooss, Museum M en Cera. Zij hebben de Karel de Grote-Hogeschool bereid gevonden om deze zoektocht te documenteren en te analyseren en het project wordt ondersteund door de Vlaamse overheid (als een kunsteducatief project binnen het Kunstendecreet).

Mooss is een autoriteit op het vlak van kunst- en erfgoededucatie en is steeds op zoek naar manieren om de methodiek te verbeteren. M hecht veel belang aan publieksparticipatie en staat voor de oefening om de eigen bemiddelingsmethodiek op punt te stellen. Cera wil haar collectie Belgische moderne en hedendaagse kunst (van na 1945) beter ontsluiten voor en door de gemeenschap; deze collectie wordt momenteel beheerd door M.

Hiertoe worden verschillende sporen uitgezet.

Het eerste spoor is het opzetten en begeleiden van een participatief traject waarin ‘het publiek’ wordt uitgenodigd om zelf een tentoonstelling te maken met de Cera-collectie, in M en onder begeleiding van Mooss en M: het Publiek aan Zet (1).

Het tweede spoor is de ontwikkeling van een bemiddeling bij deze tentoonstelling die het brede publiek uitnodigt om de presentatie op een meer actieve en intense manier te beleven: het Publiek aan Zet (2).

Het derde spoor is expertiseontwikkeling zodat ook in toekomstige tentoonstellingen de bezoekerservaring naar een hoger niveau kan worden getild: het Publiek aan Zet (3). Voor dit derde spoor worden de gebruikte methodiek (op het vlak van participatie en bemiddeling) en de effecten op de bezoekerservaring geanalyseerd en worden de resultaten via studiedagen en publicaties met de bredere sector gedeeld. Hoe kunnen we een participatief project goed begeleiden? Wat kunnen we leren uit de blik van de bezoeker? Wat kunnen we leren uit de experimenten met bemiddeling?

Bovendien werden partners aangezocht om de methodiek verder te ontwikkelen: Z33 (Hasselt), Wiels (Brussel), Musée de la Photographie (Charleroi) en IKOB (Museum voor Hedendaagse Kunst in Eupen) hebben zich geëngageerd om met de resultaten uit dit pilootproject aan de slag te gaan.

Het publiek komt met andere woorden in drie steeds verbredende stappen aan zet: de participanten die de tentoonstelling in M maken, de bezoekers van de tentoonstelling in M en toekomstige bezoekers van tentoonstellingen die voortbouwen op de resultaten van het pilootproject.

Onderzoeksrapport

Contact

inge.vanreeth@kdg.be
 

  • Duur onderzoek: 1/9/2013 – 31/8/2014

  • Projectpartners: M-Museum Leuven, Mooss

  • KdG-medewerkers: Inge Van Reeth

Meer weten, samenwerken of een persvraag?

Je kan bij het onderzoekscentrum Publieke Impact bijvoorbeeld ook terecht voor:

  • Onderzoeksdata en expertise over de brede evenementensector.
  • Tools en richtlijnen om jouw evenementen impactvoller te maken.
  • Navormingen en een netwerk van experten.
  • Onderzoek, advies en begeleiding op maat.

Contacteer ons vrijblijvend