Buiten gewoon bewegen en leren. Trek met je klas naar buiten om meer te leren.

Vorming on campus donderdag 13 maart 2025

  • Hoe kan je buiten levensecht leren van, over en in de natuur of omgeving? 
  • Hoe breng je de omgeving van je school in kaart? Hoe ga je op zoek naar doelgerichte leermogelijkheden en doe je aan outdoor education
  • Hoe breng je verschillende leerplandoelen uit alle domeinen tot leven buiten de klasmuren
  • Hoe ga je op een veilige en doordachte manier met je klas naar buiten? 

Weer of geen weer! In deze vorming leren we je een buitenles te organiseren zonder wapperende blaadjes en uitgelaten leerlingen. Je krijgt tips en tricks, gebruiksklare voorbeelden en een stappenplan om outdoor te laten leren. 

Nog vragen?

Mail naar petra.depesseroey@kdg.be

 

Schrijf je in

Praktisch

Wanneer

Donderdag 13 maart 2025 van 9 tot 16 u.

Waar

Campus Zuid: Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen.

Prijs

Deelnemen kost 135 euro per persoon. (lunchvoucher inbegrepen)

Opgelet! Je bent pas definitief ingeschreven wanneer je van ons een bevestigingsmail hebt ontvangen.

Programma

Donderdag 13 maart 2025

9.00 u.: Ontvangst + welkom 

9.10 u.: Naar buiten! Te voorzien: kledij en schoeisel, afgestemd op het weer + indien mogelijk een smartphone

10.45 u.: Tijd voor koffie 

11.00 u.: Waarom is buitenleren zo belangrijk? Theoretisch kader 

12.15 u.: Tijd voor een lekkere lunch 

13.15 u.: Vervolg theoretisch kader: hoe pakken we dit aan en welke doelgerichte activiteiten kunnen we voorzien? Afgewisseld met actieve buitenopdrachten

16.00 u.: Einde 

Doelstellingen

  • Je kan buiten levensecht laten leren door samen te onderzoeken, te ervaren, te observeren en te doen

  • Je kan de schoolomgeving screenen en inzetten als krachtige leeromgeving

  • Je kan vanuit verwondering in natuur en omgeving kinderen stimuleren om meer te leren

Voor wie

  • Leerkrachten uit het (buitengewoon) lager onderwijs.

Begeleiding

Cathy Crabbe, licentiaat lichamelijke opvoeding, is docente in de Lerarenopleiding Lager Onderwijs. Ze verdiepte zich in psychomotoriek, een domein dat zich richt op de ontwikkeling van het gehele kind: zowel het bewegen, als het cognitieve en het emotionele. Wanneer een kind beweegt leert het de wereld rondom hem kennen. Ze schreef de boeken: ‘motoriek en didactiek, bewegen in en om de klas’ en ‘motoriek en schrijven, bewegen om te leren’.