Bijscholingstraject op maat (voor secundair onderwijs)
- Besteed je als leerkracht veel tijd aan correctiewerk en feedback geven, maar zie je weinig resultaat bij je leerlingen?
- Wil je een nieuwe kijk op feedback?
- Ontdek tijdens onze sessies alles over heldere kwaliteitsverwachtingen en hoe je feedback als een startpunt voor leren kunt gebruiken.
- Ontwikkel een visie op feedback(cultuur) met didactische keuzes die een impact hebben op het leren van je leerlingen.
- Ga aan de slag in je eigen (les)praktijk met enkele werkvormen of inzichten uit het boek 'feedback in de klas'.
Programma
Heldere kwaliteitsverwachtingen:
“Wat is er nodig om voldoende, goed of uitstekend te scoren?” Hoe complexer de taak, hoe moeilijker om dit duidelijk te maken. Rubrics en criterialijsten kunnen helpen, maar leerlingen lijken ze vaak anders te interpreteren dan je bedoelt. Nochtans, wanneer de kwaliteitsverwachtingen niet duidelijk zijn, schiet feedback zijn doel voorbij
Feedback als startpunt:
Feedback komt vaak pas op het einde van een leerproces. Feedback is dan eenrichtingsverkeer (de leraar bezorgt feedback aan de leerling) en het proces stopt zodra de feedback gegeven is. Kortom, de leraar werkt hard, maar leerkansen voor de leerling worden gemist.
Uitwisseling van de experimenten
Leerlingen ook als feedbackgevers en -zoekers
Ondertussen experimenteerde je in eigen (les)praktijk met enkele werkvormen of inzichten. Hoe ging het? Werkt wat we besproken hebben ook echt? We staan uitgebreid stil bij je praktijkervaringen en breiden ze uit met nieuwe inzichten: hoe zet ik mijn leerlingen in als feedbackgevers-en zoekers?
Praktisch
- Wanneer: Aanbod op maat van school of scholengemeenschap in te plannen
- Tijdsduur: 2 halve dagen of 1 volledige dag
- Groepsgrootte: maximaal 20 deelnemers
- Prijs: op aanvraag
Voor wie
Leerkrachten secundair en basisonderwijs die met feedback aan de slag willen gaan in hun klas.
Doelstellingen
- Je verwerft (nieuwe) inzichten van feedback die doet leren.
- Je reflecteert over je eigen feedbackpraktijk en gaat hierover in dialoog met de andere deelnemers.
- Je verwerft ideeën over (haalbare) praktische feedbackwerkvormen.
- Je verwerkt feedbackwerkvormen in je onderwijspraktijk.
- Je blikt terug op eigen experimenten.
Docent
Vinciane Costa is Stafmedewerker Onderwijsontwikkeling bij Karel de Grote Hogeschool. Ze begeleidt professionaliseringstrajecten over thema’s feedback, zelfsturing en coaching. Eerder was zij leerkracht, zorgcoördinator, mentor in de aanvangsbegeleiding en trainer van startende leerkrachten Teach For Belgium.