Gedragsproblemen

Vijfdaags bijscholingstraject tussen 20 november 2025 en 17 maart 2026

Een geïntegreerde benadering van probleemgedrag: tussen verbinden en begrenzen.

  • Leerkrachten en begeleiders worden steeds vaker geconfronteerd met jongeren die moeilijk hanteerbaar gedrag vertonen.
  • In deze navorming leer je naar de brede situatie en omgeving van de jongere te kijken om gedragsproblemen (bijvoorbeeld in de klas) te kaderen.
  • We gebruiken hiervoor inzichten uit het contextueel denken, de ontwikkelingspsychologie en de neurobiologie.
  • We geven je handvaten om de band met deze jongeren of leerlingen te versterken in een positief en effectief klasmanagement.

Enkel als kinderen zich veilig voelen op school en een vertrouwensband met de leerkracht hebben opgebouwd kunnen ze tot goed leren komen.

Theorie wordt steeds afgewisseld met praktijk in de vorm van casussen, oefeningen en reflecties naar de eigen werkomgeving. We gaan interactief aan de slag met de inhouden. 

Ik schrijf me in

Meer info?

Praktisch

  • Wanneer

    20 november 2025, 9 december 2025, 19 januari 2026, 26 februari 2026, 17 maart 2026 

    Telkens van 9 tot 16 u.

  • Waar

    Campus Zuid: Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen.

    Een week op voorhand ontvang je een reminder met alle praktische info.

  • Prijs

    Traject van 5 dagen: 575 euro per persoon

Opgelet! Je inschrijving is pas definitief wanneer je van ons een bevestigingsmail hebt ontvangen. Check ook zeker je spam.

Programma

Lesdag 1: Contextuele kijk op gedrag

Wat is 'moeilijk hanteerbaar gedrag'?

  • Pedagogische kijk op gedrag
  • Teoretische kaders

Gedrag bekeken vanuit het contextuele denken:

  • Wat is het contextueel denken
  • Contextuele begrippen
  • Dynamische driehoek

Lesdag 2: Hechten en vechten

Hechting

  • Wat is hechting
  • Hechting en ons brein
  • Polyvagaaltheorie

Hechtingsgestoord

  • Het bodemloze kind
  • Hechtingsstoornis in de klas/leefgroep

Lesdag 3: Ik als begeleider in verbinding met elk kind

Intervisie

  • Aan de slag met een eigen casus

Tussen begrenzen en verbinden

  • Wat met straffen en belonen?
  • Hoe begrenzen? Hoe belonen?

Lesdag 4: Traumasensitief begeleiden

Trauma

  • Oorzaken van trauma
  • Symptomen van trauma
  • Effect van trauma op gedrag

De sensitieve begeleider

  • Sensitief omgaan met gedrag

Lesdag 5: Sociaal emotioneel aansluiten

Sociaal emotionele ondersteuning

  • Verbinding - sociale vaardigheden
  • Sociaal emotionele aansluiten bij het kind

Intervisie

  • Aan de slag met eigen casus

Voor wie

Voor iedereen die verbonden is aan kleuter-, lager- en/of secundair onderwijs of kinderen en jongeren ondersteunt.

  • Leerkrachten en directieleden in het gewoon- én buitengewoon onderwijs
  • Zorgcoördinatoren en zorgbegeleiders in onderwijs
  • Leerlingbegeleiders en graadcoördinatoren
  • Medewerkers leersteuncentra
  • CLB-medewerkers
  • Opvoedingsondersteuners
  • Leefgroepbegeleiders
  • Sociaal werkers en jeugdwerkers
  • Coaches en begeleiders van sportclubs, hobbyclubs, ...
  • ...

Doelstellingen

  • Je onderscheidt (probleem)gedrag door dit te observeren, te beschrijven, te begrijpen en te verklaren. 
  • Je ontleedt de emotionele ontwikkeling, hechting en loyaliteit van leerlingen aan de hand van ontwikkelingspsychologische en neurobiologische inzichten. 
  • Je gaat aan de slag met bestaande pedagogische systemen en kan deze aanpassen indien nodig (gedragssystemen, straf- en beloningssystemen, pedagogisch handelen).
  • Je organiseert preventief en curatief de ondersteuning en begeleiding van kinderen en jongeren met gedragsproblemen.
  • Je leert (trauma)sensitief te begeleiden.
  • Je leert door reflectie en interactie uit de eigen ervaring en die van anderen via een cyclisch leerproces tussen theorie en praktijk. 

Docenten

Bert Murawski was jarenlang directeur in het buitengewoon basisonderwijs voor kinderen en jongeren met ernstige gedrags- en emotionele stoornissen (Type 3). Vandaag is Bert een vaste waarde in verschillende verdiepingstrajecten voor leraren, waar hij gedrag van leerlingen steevast weet te verklaren aan de hand van inzichten uit het contextueel denken, de ontwikkelingspsychologie en de neurobiologie. Naast zijn job aan KdG is Bert adoptie- en pleegouder én begeleidt hij een school in Nepal.

Britt Jennen haar roots liggen zowel in het maatschappelijk werk, als in de pedagogische wetenschappen. En in haar lessen zal ze gedrags- en emotionele problemen dan ook steeds met inzichten vanuit beide  academische domeinen behandelen. Naast haar job bij KdG werkt Britt ook nog steeds als orthopedagoge in het buitengewoon secundair onderwijs én begeleidt ze kinderen, jongeren en ouders in haar eigen praktijk. Op die manier weet ze steevast actuele cases en voorbeelden mee te brengen naar deze opleiding.

Inschrijven

Open aanbod KdG Academy

Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.

Alle bijscholingen van KdG Academy

Opleidingen op maat

Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?

Contacteer Eve Baert via eve.baert@kdg.be of +32 3 613 14 68.

Of vul het formulier in