Kinderbegeleiders in onderwijs

Vierdaagse navorming on campus

  • Wil je jezelf versterken in het observeren van kleuters en het begeleiden van hun ontwikkelingsproces?

  • Word je geprikkeld door kaders en concepten van waaruit kleuteronderwijzers kijken?

  • Sta je graag stil bij hoe jij als kinderbegeleider een nog grotere bijdrage kan leveren in jouw team?  

  • Op het einde van dit meerdaags traject duik je sterker terug je praktijk in. 

Meer info?

Inhoudelijke vragen: liesbeth.kustermans@kdg.be

Praktische vragen: petra.depesseroey@kdg.be

 

Schrijf in voor de navorming

Remote video URL

Voor wie

  • We richten ons voornamelijk op kinderbegeleiders die momenteel werkzaam zijn in het onderwijs als kinderverzorger.
  • Ook kinderbegeleiders die een overstap naar het onderwijs ambiëren zijn meer dan welkom.

Programma

Sessie 1:  

We maken uitgebreid de tijd om kennis te maken met elkaar en dit traject. In de namiddag verkennen we samen wat doelgericht werken in een kleuterklas betekent en gaan maken we enkele oefeningen met de verschillende leerplanconcepten.

Sessie 2:

We nemen jullie mee in het gedachtegoed “Educare” waarin zorg en leren hand in hand gaan en gaan in gesprek over hoe dit ook bij jullie op school vorm krijgt binnen het thema’s “zindelijkheid” bijvoorbeeld. Dit brengt ons vervolgens naadloos bij ouderbetrokkenheid en de rol die je als kinderbegeleider hierin zeker ook kan opnemen.

Tussentijdse coaching op maat

Na elke lesdag krijgen jullie een opdracht mee om met de aangereikte inhouden ook echt aan de slag te gaan in de klas. We maken tijdens de sessies tijd om hier op terug te blikken, maar 1 van de docenten zal je ook coachen tijdens een individueel gesprek. We blikken dan terug op de opdrachten, je groei en de verwachtingen die er nog zijn voor het verdere verloop van het traject.

Sessie 3:

We komen als mens pas tot leren als we ons goed voelen en op gaan in datgene wat we willen leren. Welbevinden en betrokkenheid zijn dan ook heel belangrijke kwaliteitsindicatoren in onderwijs. We bekijken wat deze concepten inhouden, hoe je deze kan observeren en welke acties je kan ondernemen om deze te stimuleren. In de namiddag gaan we aan de slag rond klasmanagement, structuur bieden, klasroutines en verkennen we samen heel wat concrete materialen. Waar mogelijk laten zijn we te gast op een school om ook even de kleuterklassen te kunnen bezoeken en enkele observatieopdrachten binnen deze thema’s uit te voeren.

Sessie 4:

Leen, lector Taal in de lerarenopleiding kleuteronderwijs neemt jullie mee in de wondere wereld van taalontwikkelend lesgeven. Hoe kan jij als kinderbegeleider tijdens je interacties met kleuters sterker inzetten op hun taalontwikkeling. We besteden hierbij ook aandacht aan de kracht van voorlezen in de klas. Het wordt alvast een heel inspirerende sessie waaruit je heel wat praktische tips uit zal meenemen naar je eigen klaspraktijk.

En dan is het tijd om het traject af te sluiten. We nemen de tijd om terug te blikken op jullie eigen groeiproces en gaan ook graag in gesprek met jullie over hoe jullie het traject ervaren hebben.

Doelstellingen

  • Kinderbegeleiders waarderen in het uitgebreide takenpakket dat ze momenteel vaak opnemen.
  • Kinderbegeleiders tools aanreiken om zich sterker te voelen in deze rol:
    • Kijken naar welbevinden en betrokkenheid, Educare, visie op zindelijkheid en taal stimuleren bij kinderen
  • Kinderbegeleiders de kans geven ervaringen uit te wisselen met andere kinderbegeleiders.

Het team

  • De opleiding wordt gegeven door een ervaren team aan lectoren verbonden aan de opleidingen Pedagogie van het Jonge Kind en Kleuteronderwijs.
    • Sabine Van Houte begeleidt toekomstige Pedagogische ondersteuners in de samenwerking met kinderbegeleiders om tot een rijke zorg-, leer- en speelomgeving te komen. Ze geeft Coachen en het vak Opvoedingsvragen en ouderbetrokkenheid. Daarnaast was ze betrokken bij het Value project over de rol die kinderverzorg(st)ers in het kleuteronderwijs kunnen opnemen.
    • Linde Van Reusel was jaren werkzaam in het kleuteronderwijs en werkte als kleuterjuf intensief samen met een kinderverzorger. Binnen de opleiding kleuteronderwijs inspireert ze studenten vanuit haar eigen praktijkervaring en deed ze o.a. onderzoek naar kwaliteitsvolle middagpauzes.
    • Liesbeth Kustermans geeft ontwikkelingspsychologie en staat in het vak professionele identiteit met de studenten stil bij de vragen: Wie ben ik en wie wil ik zijn als kleuteronderwijzer.

Praktisch

  • Wanneer
    • Donderdag 12 december 2024 van 9 tot 16 u.
    • Donderdag 13 maart 2025 van 9 tot 16 u.
    • Donderdag 8 mei 2025 van 9 tot 16 u.
    • Een 4e lesdag wordt in samenspraak later ingepland op een gastschool.
  • Waar
    On campus: Campus Zuid 
    Een week op voorhand ontvang je een reminder met alle praktische info.
  • Prijs
    Volledig traject: 475 euro per persoon incl. digitale syllabi. 
    Te betalen in 2 schijven: 250 euro in 2024 en 225 euro in 2025 (alleen mogelijk via factuur)

Opgelet! Je bent pas definitief ingeschreven wanneer je van ons een bevestigingsmail hebt ontvangen.

Open aanbod KdG Academy

Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.

Alle bijscholingen van KdG Academy

Opleidingen op maat

Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?

Contacteer Eve Baert via eve.baert@kdg.be of +32 3 613 14 68.

Of vul het formulier in