Starterslab-on-tour: effectieve didactiek, klasmanagement e.a. in een grootstedelijke context

Een aanbod op maat voor zij-instromers zonder pedagogische bekwaamheid en startende leraren in basisonderwijs

  • Zijn er binnen je school of scholengemeenschap verschillende nieuwe leerkrachten aan de slag die nog niet (willen) starten aan een lerarenopleiding?
  • Zoek je naar ondersteuning bij het initiëren van didactische knowhow, zodat je aanvangsbegeleiding zich echt kan focussen op het begeleiden van de nieuwe leerkrachten?
  • Heeft je school of scholengemeenschap nood aan extra input op het vlak van klasmanagement en effectieve didactiek?
  • Is het bestaande navormingsaanbod niet voldoende op maat van jouw school of scholengemeenschap? Of is er eerder nood aan extra coaching?

Kies dan voor het Starterslab-on-tour van KdG! Een ervaren docententeam komt op de werkvloer workshops op maat geven en begeleidt zo mee starters in hun professionele groei.

Meer info?

Remote video URL

Praktisch

Het pakket

  • De gemiddelde duur van een traject bedraagt 8 uur zonder aanvullende coaching.
  • Wordt in onderling overleg en op maat opgesteld en bestaat uit één of verschillende sessies, elk rond een bepaalde bouwsteen.
  • Vindt plaats op de werkvloer.
  • Is gericht op groepen van 5 tot 12 startende leerkrachten.
  • Kan op schoolniveau of het niveau van de scholengemeenschap worden aangevraagd.

Meer info?

  • Voor meer info, hulp of vragen over het samenstellen van het pakket kan je terecht bij onze klantrelatiebeheerder Eve Baert: eve.baert@kdg.be.  
  • Voor inhoudelijke vragen kan je terecht bij eve.suykens@kdg.be.  

Prijs

  • De prijs is afhankelijk van de vraag.  Offerte op aanvraag afhankelijk van het gekozen pakket bij Eve Baert via eve.baert@kdg.be.
  • Ben je een partnerschool van KdG – opleiding basisonderwijs, dan kom je in aanmerking voor het preferentieel tarief.

Programma

  1. Het programma wordt in samenspraak vastgelegd om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de bestaande aanvangsbegeleiding en de concrete noden van het team.
  2. Het bijscholingstraject start met een werksessie met de zij-instromers waarbij we hun talenten en noden in kaart brengen. Op het einde van de sessie kiezen we de bouwstenen waarmee we verder aan de slag gaan.
  3. We komen observeren en coachen in de klas om de noden rond de bouwsteen (zie verder) scherp te stellen.
  4. Werksessie met hele team. Hier geven we input rond de gekozen bouwsteen en vanuit de noden die naar voor kwamen in de observatie. We geven het team tools om verder (zelfstandig) aan de slag te gaan met de gekozen bouwsteen.
  5. Wil je extra ondersteuning op maat? In overleg met de aanvangsbegeleiding op school voorzien wij een ervaren vakexpert die één of meerdere lesbezoeken aflegt en gerichte, individuele begeleiding biedt. Zo ondersteunen we met concrete feedback en praktische tips starters in hun professionele groei.

Bouwstenen

  • Klasmanagement
    Binnen deze bouwsteen krijgen de deelnemers zicht op de factoren die klashouden het meest beïnvloeden. Ze staan stil bij enkele preventieve acties d.m.v. teaching-technieken en bekijken welke regels en routines best in de klaswerking ingebouwd worden.
  • Doelgericht werken
    Binnen deze bouwsteen leren de deelnemers om vanuit hun leerplan een stevige les op te bouwen. Ze leren kritisch omgaan met handleidingen en om doelen uit verschillende leergebieden te combineren binnen 1 les. Ze krijgen tools om het leerrendement van de leerlingen te verhogen.
  • Taalontwikkelend lesgeven
    De deelnemers leren om taal de hele dag door een belangrijke plaats te geven. Ze leren een rijk taalaanbod geven ook tijdens niet-talige vakken, ze maken kennis met interactieve werkvormen en ze leren hoe je gericht feedback en taalsteun geeft op uitingen van kinderen.
  • Lesopbouw en –aanpak
    De deelnemers ontdekken hoe een goede les wordt opgebouwd en passen dit toe op één van de lessen die ze zelf nog zullen geven. Ze maken kennis met zowel een leerling- als een leerkrachtgestuurde (expliciete directe instructie) aanpak.
  • Differentiatie
    In deze bouwsteen leren de deelnemers inspelen op met verschillen tussen kinderen in de klas, bv. tempoverschillen, verschillen in voorkennis en interesse, nood aan instructie,... We reiken tools aan om met die verschillen om te gaan.

De workshops zijn op maat. Je kiest zelf het thema dat aansluit bij de noden van jouw team.

Doelgroep

  • Allereerst richt onze begeleiding zich op startende leerkrachten: zij-instromers zonder pedagogisch diploma en/of beginnende leerkrachten die nood hebben aan extra ondersteuning. Het hele schoolteam wordt betrokken bij het traject om verder aan de slag te kunnen met de verworven inzichten.
  • Waar mogelijk organiseren we ook workshops voor starters binnen één scholengemeenschap, zodat ervaringen gedeeld en krachten gebundeld kunnen worden.
  • Wat ook kan, is dat het pakket afgestemd wordt op meer ervaren leerkrachten in functie van professionalisering.
  • De workshops zijn bedoeld voor groepen van 8 tot 20 deelnemers, maar dit aantal is bespreekbaar – indien nodig voorzien we een extra lesgever. 

Begeleiding

Eén van onze experten bouwt graag een aanbod op maat van de school uit.

  • Eve Suykens: werkt sinds 7 jaar als lerarenopleider lager onderwijs bij KdG. Daarvoor heeft zij 13 jaar ervaring als pedagogisch begeleider bij Voorrangsbeleid Brussel en 3 jaar ervaring als directeur van 2 basisscholen. Binnen de lerarenopleiding heeft ze expertise opgebouwd als leertrajectbegeleider, coach van het LIO-lab en als docent in krachtige leeromgeving, didactiek Wereldoriëntatie en Nederlands.
  • Bart Van Spaendonk: werkte 15 jaar als leraar in het lager onderwijs. Daarna verzorgde hij als vormingsmedewerker bij CEGO enkele jaren verschillende bijscholingen voor schoolteams. Ondertussen werkt Bart al 4 jaar als lerarenopleider lager onderwijs bij KdG waar hij, als docent ‘krachtige leeromgeving’, studenten wegwijs maakt op het vlak van klasmanagement en algemene didactiek.

Op zoek naar een specifieke vak- of domeindidacticus? Ook met een specifieke vraag van u kunnen we aan de slag voor een opleiding op maat.

Doelstellingen

  • Starters op weg zetten in hun professionele groei als leraar.
  • Aanvangsbegeleiding op scholen ontlasten  op vlak van inhoudelijke didactische begeleiding van de starters zonder lerarendiploma.
  • Bijdragen aan processen van collectief leren op school.
  • Het uitbouwen van een duurzaam partnerschap tussen de lerarenopleiding en de scholengemeenschap.