Starterspakket-on-tour: effectieve didactiek en klasmanagement in grootstedelijke context

Een aanbod op maat van startende leerkrachten en zij-instromers in het secundair onderwijs

  • Zijn er binnen je school of scholengemeenschap verschillende nieuwe leerkrachten aan de slag die eventueel nog niet startten met een lerarenopleiding?
  • Zoek je naar extra ondersteuning waardoor je aanvangsbegeleiders écht kunnen inzetten op het begeleiden van de nieuwe leerkrachten en minder op het initiëren van didactische knowhow?
  • Heeft je school of scholengemeenschap nood aan extra input op het vlak van klasmanagement en effectieve didactiek?
  • Is het bestaande navormingsaanbod niet voldoende op maat van jouw school of scholengemeenschap en is er nood aan extra vormingen en/of coaching?

Kies dan voor het Starterspakket-on-tour van KdG. Een ervaren docententeam komt op de werkvloer workshops op maat geven en begeleidt zo mee starters in hun professionele groei. 

Meer info?

Remote video URL

Praktisch

Het pakket

  • Wordt in onderling overleg en op maat opgesteld en bestaat uit één of verschillende sessies, elk rond een bepaalde bouwsteen.
  • Vindt plaats op de werkvloer.
  • Is gericht op groepen van 8 tot 12 startende leerkrachten.
  • Kan op schoolniveau of het niveau van de scholengemeenschap worden aangevraagd. 

Voor meer info, hulp of vragen over het samenstellen van het pakket kan je terecht bij onze klantrelatiebeheerder, Eve Baert: eve.baert@kdg.be.  

Voor inhoudelijke vragen kan je terecht bij Bjorn Anthierens: bjorn.anthierens@kdg.be.  

 

Prijs

De prijs is afhankelijk van de vraag. Voor de verdiepende bouwstenen geldt een hoger tarief dan de basisbouwstenen. Offerte op aanvraag afhankelijk van het gekozen pakket bij Eve Baert via eve.baert@kdg.be.

Ben je een partnerschool van KdG – opleiding secundair onderwijs, dan kom je in aanmerking voor het preferentieel tarief.

Programma

  • Het programma wordt in samenspraak opgesteld om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de noden en wensen van de  aanvangsbegeleiding en coördinatoren.
  • Het vormingstraject bestaat uit één of meerdere bouwstenen, al dan niet aangevuld met extra coaching en begeleiding van de starters.
  • Afhankelijk van de vraag en doelgroep sturen wij meerder KdG-lesgevers naar de werkplek zodat er binnen de deelnemersgroep gedifferentieerd kan worden.
  • De gemiddelde duur van een workshop bedraagt 2,5 à 3 uur.

Basisbouwstenen

  • Effectieve didactiek 
    Hoe stem je leerdoelen, lesinhoud en evaluatie optimaal op elkaar af? In dit luik verken je het principe van constructive alignment en leer je hoe je vanuit een doordachte afstemming krachtige lessen opbouwt. Je ontdekt hoe directe instructie én alternatieve werkvormen bijdragen aan effectieve leerprocessen, met aandacht voor de cognitieve belasting van je leerlingen. Tegelijkertijd krijg je inzicht in de vernieuwde structuur van het secundair onderwijs en de doelstellingen binnen je eigen vakgebied, zodat je je didactiek niet alleen efficiënt, maar ook inhoudelijk onderbouwd vormgeeft.
  • Klasmanagement basis
    Een goed georganiseerde klas start bij duidelijke regels, doordachte routines en een stevige structuur. In deze sessie ontdekken deelnemers welke factoren een vlotte klashouding het sterkst beïnvloeden en hoe ze met preventieve acties problemen kunnen voorkomen. Vanuit hun eigen leervragen en bezorgdheden bouwen we samen aan werkbare strategieën voor hun klaspraktijk. We benaderen klasmanagement vanuit het principe van de warm demander: hoge verwachtingen combineren met warme betrokkenheid, om zo een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren.
  • Klasmanagement verdieping
    In deze sessie scherp je je klasmanagement aan met oog voor de uitdagingen van een diverse leeromgeving. We focussen op de invloed van straat- en schoolcultuur en onderzoeken hoe je je basishouding als leerkracht kunt verfijnen om hier krachtig op in te spelen. Je verdiept je in effectieve teaching techniques en past die meteen toe in je klas via een intensieve evaluatiecyclus van observeren, experimenteren en bijsturen. Daarnaast koppelen we de basisvaardigheden van sterk klasmanagement aan actuele maatschappelijke inzichten zodat je als leerkracht stevig én cultureel responsief voor de klas staat.

Verdiepende bouwstenen 

  • Leerbevorderend werken
    Hoe maak je leren écht zichtbaar en verhoog je het leerrendement van al je leerlingen? In deze workshop duiken we in didactische strategieën die het leren versterken en verfijnen. Je kijkt kritisch naar je eigen lespraktijk en ontdekt hoe je het leerproces van elke leerling gerichter kunt ondersteunen en bijsturen. Formatief evalueren en het belang van feedback staan hierbij centraal. Deze workshop bouwt voort op basisinzichten rond lesopbouw, aanpak en evaluatie, en tilt je didactisch handelen naar een hoger niveau.
  • Evaluatie
    Een krachtige evaluatie begint bij een doordacht en kwaliteitsvol instrument. In deze sessie gaan deelnemers aan de slag met hun eigen evaluatie-instrumenten en toetsen ze die aan essentiële kwaliteitseisen. Ze krijgen praktische tips & tricks om hun evaluatiepraktijk te verfijnen en vooral efficiënter te organiseren. Daarbij is er bijzondere aandacht voor formatieve evaluatie als hefboom voor leren: hoe geef je leerlingen gerichte feedback en stuur je het leerproces bij, nog vóór de eindmeet bereikt is?

Extra


Wil je extra ondersteuning op maat? In overleg met de aanvangsbegeleiding op school voorzien wij een ervaren vakexpert die één of meerdere lesbezoeken aflegt en gerichte, individuele begeleiding biedt. Zo ondersteunen we met concrete feedback en praktische tips starters in hun professionele groei.

Daarnaast zijn ook workshops op maat mogelijk, waarbij je zelf het thema kiest dat aansluit bij de noden van jouw team.

Doelgroep

  • Allereerst richt onze begeleiding zich op startende leerkrachten: zij-instromers zonder pedagogisch diploma en beginnende leerkrachten die nood hebben aan extra ondersteuning. We bieden een veilig leerklimaat waarin ze kunnen groeien in hun professionaliteit en klaspraktijk.
  • Daarnaast organiseren we waar mogelijk ook workshops voor starters binnen één scholengemeenschap, zodat ervaringen gedeeld en krachten gebundeld kunnen worden.
  • Wat ook kan, is dat het pakket afgestemd wordt op meer ervaren leerkrachten in functie van professionalisering.
  • De workshops zijn bedoeld voor groepen van 8 tot 20 deelnemers, maar dit aantal is bespreekbaar – indien nodig voorzien we een extra lesgever. 

Begeleiding

Eén van onze experten bouwt graag een aanbod op maat van de school uit.

  • Wim Cuypers is onderwijskundig pedagoog en leerkracht geschiedenis, Engels en PAV. Hij is ruim 20 jaar verbonden aan de lerarenopleiding en specialiseerde zich onder andere in het lesgeven aan de arbeidsgerichte finaliteit en de didactiek van maatschappelijke vakken.
  • Bjorn Anthierens heeft een jarenlange ervaring als leerkracht Nederlands, Frans en drama in het secundair onderwijs. Daarnaast is hij (vak)didacticus taalvakken. Hij heeft expertise opgebouwd rond de lesaanpak achter taalontwikkeld lesgeven. Ook in didactisch handelen heeft hij zich verdiept.
  • Stefanie Baeten is leerkracht Techniek en STEM. Ze is als praktijkdocent verbonden aan de lerarenopleiding secundair onderwijs en het educatief graduaat. Ze specialiseerde zich onder andere in de aspecten van digitale didactiek en didactiek van algemene, technische en praktijkvakken.
  • Jolien Herthogs heeft jarenlang ervaring als leerkracht Nederlands en PAV in het beroepsonderwijs en de arbeidsgerichte finaliteit, daarnaast leidde ze tal van (school)projecten en gaf ze mee vorm aan het onderwijsbeleid op school. Ze heeft expertise opgebouwd rond het selecteren van de juiste werkvormen, afgestemd op de doelgroep en het integreren van burgerschapscompetenties binnen het bredere schoolbeleid.
  • An Leroy is onderwijskundig pedagoge en leerkracht lager onderwijs. Ze is ondertussen meer dan 15 jaar verbonden aan de lerarenopleiding secundair onderwijs en verdiepte zich in het thema klashouden. Ze is coauteur van het boek ‘Regisseer je klas’. Ze deed recent nog extra ervaring op als ondersteuner in een Antwerpse school.
  • Dieter Reynaert heeft als leerkracht Frans en aardrijkskunde 20 jaar voor de klas gestaan in een diverse context en heeft expertise opgebouwd rond de aanpak van pesten in en buiten de klas. Hij begeleidt ondertussen al zes jaar studenten tijdens hun stages en geeft onder andere les over klasmanagement en educatieve uitdagingen zoals kansarmoede, agressie, spijbelen, pesten en mentaal welzijn. 

Op zoek naar een specifieke vak- of domeindidacticus? Ook met een specifieke vraag van u kunnen we aan de slag voor een opleiding op maat.