Starterspakket on tour

Ondersteuningstraject op maat van zij-instromers zonder pedagogische bekwaamheid

  • Zijn binnen je school of scholengemeenschap verschillende nieuwe leerkrachten aan de slag die nog niet (willen) starten aan een lerarenopleiding?

  • Zoek je naar extra ondersteuning waardoor je aanvangsbegeleiders écht kunnen inzetten op het begeleiden van de nieuwe leerkrachten en minder op het initiëren van didactische knowhow?

  • Is het bestaande navormingsaanbod niet voldoende op maat van jouw school of scholengemeenschap? Of is er eerder nood aan extra coaching?

  • We werken samen met de school een starterspakket uit op maat van de noden van startende leerkrachten en aanvangsbegeleiders.

  • De betrokken collega’s kunnen worden vrijgesteld van de overeenkomstige lessen bij de aanvang van de lerarenopleiding secundair op KdG.

Meer info?

Programma

Het programma wordt in samenspraak vastgelegd om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de bestaande aanvangsbegeleiding en de concrete noden op de werkvloer. Het bijscholingstraject bestaat uit één of meerdere, door de school gekozen, bouwstenen, al dan niet aangevuld met extra coaching en begeleiding van de zij-instromers of starters.

Bouwsteen Constructive alignment (2u)

Binnen deze bouwsteen gaan de deelnemers na hoe ze hun leer(plan)doelen, het doelpubliek en een evaluatiemethode kunnen afstemmen op elkaar. Ze verkennen hierbij de vernieuwde structuur van het secundair onderwijs en staan stil bij de achterliggende doelen voor hun eigen vakgebied.

Bouwsteen Lesopbouw en -aanpak (2u)

De deelnemers ontdekken hoe een goede les wordt opgebouwd en passen dit toe op één van de lessen die ze zelf nog zullen geven. Ze gaan na hoe en wanneer directe instructie een plaats heeft binnen hun aanpak, maar onderzoeken ook andere manieren om hun les aan te pakken, afgetoetst aan de theorie van de cognitieve belasting.

Bouwsteen Summatief evalueren (2u)

Een goede toets of evaluatie-instrument opstellen, is geen sinecure. Tijdens deze sessie toetsen de deelnemers eigen evaluatie-instrumenten af aan belangrijke kwaliteitseisen. Ze krijgen concrete tips & tricks om hun aanpak te verbeteren en nog efficiënter te werk te gaan.

Uitbreiding: Bouwsteen Leerbevorderend werken (2u)

De deelnemers verkennen didactische mogelijkheden om het leren nog meer zichtbaar te maken en het leerrendement van hun leerlingen te verhogen. Ze kijken kritisch naar hun eigen lespraktijk, om het leren voor elke leerling zo veel mogelijk bij te sturen. Formatief evalueren en leerbevorderend werken krijgen zo een meer prominente plaats binnen hun lespraktijk. Voor deze bouwsteen verwachten we dat de deelnemers de nodige basisinzichten rond lesopbouw, -aanpak en evaluatie bezitten.

Bouwsteen Klashouden: basispakket (3u)

Binnen deze bouwsteen krijgen de deelnemers zicht op de factoren die klashouden het meest beïnvloeden. Ze staan stil bij enkele preventieve acties en bekijken welke regels en routines best in de klaspraktijk ingebouwd worden. We maken gebruik van de persoonlijke leervragen en bezorgdheden i.v.m. klasmanagement om de sessie mee op te bouwen.

Uitbreiding Bouwsteen Klashouden: grootstedelijke context (3u)

We staan stil bij de uitdagingen die de grootstedelijke context met zich meebrengt en onderzoeken hun invloed op het klasmanagement. We bekijken hoe we onze basishouding als leerkracht kunnen verfijnen om deze extra uitdagingen aan te gaan. We vullen de basisvaardigheden waarover je als klasmanager moet beschikken aan met actuele maatschappelijke inzichten.

Extra coaching en begeleiding

In samenspraak met de aanvangsbegeleider op de school voorzien we een begeleider die voor één of meerdere deelnemers (individueel niveau) extra lesbezoeken aflegt en de leerkracht in kwestie verder begeleidt in zijn of haar professionele ontwikkeling.

Bijvoorbeeld: 6u individuele begeleiding (verspreid over een langere periode) met o.a. 2 lesbezoeken, een online hulplijn en 2x een supervisiesessie van 30-45 min. 

Doelstellingen

Algemene doelstellingen

  • Starters zonder pedagogisch diploma op weg zetten in hun professionele groei als leraar.
  • Scholen ontlasten qua aanvangsbegeleiding op vlak van inhoudelijke didactische begeleiding van de starters zonder lerarendiploma.
  • Een brug slaan naar de lerarenopleiding door een duidelijke link te creëren met het statuut van leraar-in-opleiding.

Doelstellingen achter de bouwstenen

  • Je geeft je onderwijs vorm volgens de principes van constructive alignment.
  • Je streeft een gestructureerde lesopbouw en didactisch verantwoorde lesaanpak na.
  • Je kan kwaliteitsvolle evaluatie-instrumenten ontwerpen voor formatief en summatief gebruik.
  • Je maakt het leren zichtbaar en stuurt het leerproces gepast bij voor elke individuele leerling.
  • Je hebt zicht op de factoren die klashouden (mee) beïnvloeden en past enkele basisregels van goed klasmanagement toe.
  • Je krijgt zicht op de uitdagingen van klashouden in de grootstedelijke context en denkt actief na over mogelijke ingrepen voor je eigen schoolcontext.

Doelgroep

Scholen of scholengroepen waar (minstens) 8 tot 12 leerkrachten gestart zijn, zonder een inschrijving aan een lerarenopleiding of een bewijs van pedagogische bekwaamheid.

Begeleiding

Eén van onze experten bouwt graag een aanbod op maat van de school uit.

  • Wim Cuypers is onderwijskundig pedagoog en leerkracht geschiedenis, Engels en PAV. Hij is ruim 20 jaar verbonden aan de lerarenopleiding en specialiseerde zich onder andere in het lesgeven aan de arbeidsgerichte finaliteit en de didactiek van maatschappelijke vakken.
  • Bjorn Anthierens heeft een jarenlange ervaring als leerkracht Nederlands, Frans en drama in het secundair onderwijs. Daarnaast is hij (vak)didacticus taalvakken. Hij heeft expertise opgebouwd rond de lesaanpak achter taalontwikkeld lesgeven. Ook in didactisch handelen heeft hij zich verdiept.
  • Stefanie Baeten is leerkracht Techniek en STEM. Ze is als praktijkdocent verbonden aan de lerarenopleiding secundair onderwijs en het educatief graduaat. Ze specialiseerde zich onder andere in de aspecten van digitale didactiek en didactiek van algemene, technische en praktijkvakken.
  • Jolien Herthogs heeft jarenlang ervaring als leerkracht Nederlands en PAV in het beroepsonderwijs en de arbeidsgerichte finaliteit, daarnaast leidde ze tal van (school)projecten en gaf ze mee vorm aan het onderwijsbeleid op school. Ze heeft expertise opgebouwd rond het selecteren van de juiste werkvormen, afgestemd op de doelgroep en het integreren van burgerschapscompetenties binnen het bredere schoolbeleid.
  • An Leroy is onderwijskundig pedagoge en leerkracht lager onderwijs. Ze is ondertussen meer dan 15 jaar verbonden aan de lerarenopleiding secundair onderwijs en verdiepte zich in het thema klashouden. Ze is coauteur van het boek ‘Regisseer je klas’. Ze deed recent nog extra ervaring op als ondersteuner in een Antwerpse school.

Op zoek naar een specifieke vak- of domeindidacticus? Ook met een specifieke vraag van u kunnen we aan de slag voor een opleiding op maat.

Praktisch

Het pakket

  • Wordt in onderling overleg en op maat opgesteld en bestaat uit één of verschillende sessies, elk rond een bepaalde bouwsteen.
  • Vindt plaats op de werkvloer.
  • Is gericht op groepen van 8 tot 12 startende leerkrachten.
  • Kan op schoolniveau of het niveau van de scholengemeenschap worden aangevraagd. 

Voor meer info, hulp of vragen over het samenstellen van het pakket kan u terecht bij onze klantrelatiebeheerder, Eve Baert: eve.baert@kdg.be.  

Voor inhoudelijke vragen kan u terecht bij Bjorn Anthierens: bjorn.anthierens@kdg.be.  

 

Voorbeelden van mogelijke pakketten

Hieronder vindt u enkele voorbeelden van mogelijke pakketten, inclusief hun kostprijs. Vermits we sterk op maat werken, kunnen vanzelfsprekend ook andere pakketten samengesteld worden. 

  • Het volledige starterspakket, exclusief coaching en de bouwsteen differentiatie 
    • Afstemming over het aanbod 
    • 12u sessies 
    • Verplaatsingstijd en –kosten 
    • Richtprijs: € 2975 voor 8 tot 12 deelnemers 
  • Eén volledige of twee halve dagen (totaal 6u), exclusief coaching 
    • Afstemming over het aanbod 
    • 6u sessies 
    • Verplaatsingstijd en –kosten 
    • Richtprijs: € 1675 voor 8 tot 12 deelnemers 
  • Eén sessie van 3u (vb. basispakket klashouden) 
    • Afstemming over aanbod 
    • 3u sessie 
    • Verplaatsingstijd en –kosten 
    • Richtprijs: € 975 voor 8 tot 12 deelnemers 

Nood aan extra individuele coaching of begeleiding?

Extra coaching in de vorm van één of meerdere lesbezoeken, feedbacksessies of een online hulplijn kan steeds op aanvraag voorzien worden. Richtprijs: offerte op maat. 

Prijs

Afhankelijk van het gekozen aanbod.