Verminderen van dwang in de hulpverlening

4-daags bijscholingstraject op 29 april, 8 mei, 13 mei en 22 mei 2025

In een tijd waarin dwangmaatregelen steeds vaker ter discussie staan, bieden wij up-to-date kennis, over de vernieuwde rechtspositie van minderjarigen en de nieuwste richtlijnen binnen het VAPH en GGZ.  Deze opleiding richt zich op het vergroten van professionalisering in de sector, zodat hulpverleners effectief en ethisch kunnen handelen. Tijdens de cursus krijg je praktische tools en inzichten aangereikt om beter om te gaan met complexe situaties. 

Tijdens deze 4-daagse opleiding til je je expertise naar een hoger niveau.

  • We vergroten je kennis rond dit complexe thema
  • We vergroten je reflectief vermogen
  • We bieden theoretische inzichten, maar doen ook praktische vaardigheidsoefeningen

Schrijf je vandaag nog in en versterk je expertise in de moderne hulpverlening. 

Meer info?

Inschrijven

Praktisch

  • Wanneer
    • Dinsdag 29 april 2025
    • Donderdag 8 mei 2025
    • Dinsdag 13 mei 2025
    • Donderdag 22 mei 2025

      Telkens van 9 tot 17u.

  • Waar
    Campus Zuid, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen
  • Prijs
    450 euro per persoon, incl. digitale syllabus. 

Opgelet! Je inschrijving is pas definitief wanneer je van ons een bevestigingsmail hebt ontvangen.

Programma

  • Dag 1 : Werken in een gedwongen kader.
    • Verken verschillende vormen van dwang en bekijk ze vanuit theoretische, maatschappelijke en juridische kaders.
    • Ethische reflectie adh. van de methodiek van het moreel beraad.
  • Dag 2: Krachtgericht werken in een gedwongen kader.
    • Ontdek hoe je cliënten in hun kracht kan zetten, om zo te groeien naar een ontwikkelingsgericht klimaat.
  • Dag 3: De werkalliantie.
    • Ontdek het nieuw model van de werkalliantie met zijn 4 kenmerken.
    • Leer hoe je deze kan toepassen in een gedwongen kader.
  • Dag 4: Motiverend begeleiden naar verandering.
    • We vertrekken vanuit de visie van motiverende gespreksvoering.
    • Leer je cliënten intrinsiek te motiveren voor gedragsverandering.

 

Leerdoelen

  • Het gebruik van dwang(maatregelen) verminderen.
  • Het vergroten van kennis en reflectief vermogen rond dit thema.

Voor wie

  • Sociaal werkers
  • (Praktijkgerichte) orthopedagogen
  • Consulenten van het OCJ en SDJ.
  • Hulpverleners die te maken hebben met opgelegde hulpverlening, zowel binnen de gesloten als de open setting.

Docenten

  • Kay Tomboy is afgestudeerd als orthopedagoog aan de Karel De Grote Hogeschool in Antwerpen en specialiseerde zich in de autismespectrumstoornissen. Ze studeerde opleidings- en onderwijswetenschappen waarbinnen ze focuste binnen projecten op zelfsturing, motivatie en leren binnen een zorg- of onderwijscontext. Ze werkte tijdens haar studies vooral binnen voorzieningen met volwassenen met een verstandelijke beperking en/of autismespectrumstoornis binnen een gesloten residentiële setting. Ze werkte eerst bij ABAGG (vzw Klavier) (Ambulante begeleiding aan geïnterneerden met autismespectrum en/of een beperking of bijkomende psychiatrische problematieken in de gevangenis) en later werd ze hoofdopvoeder in een gesloten leefgroepwerking voor volwassenen met een verstandelijke beperking en/of autismespectrumstoornis en bijkomende problematieken.

    Sinds 2021 is Kay lector binnen de opleiding Orthopedagogie en geef ze sociale psychologie, les over autismespectrumstoornis en ethiek. Kay is gespecialiseerd in motivationeel werken, al dan niet in combinatie met autismespectrumstoornissen.
  • Veerle Verlinden heeft een brede expertise op het gebied van orthopedagogie en criminologische wetenschappen. Ze behaalde haar Master in Criminologische Wetenschappen aan de Universiteit Gent in 2004, waar haar thesis gericht was op contextueel werken met jeugdige delinquenten. Haar bacheloropleiding in Orthopedagogie voltooide ze aan de Karel de Grote Hogeschool Antwerpen in 1999, met een focus op conflicthantering.

    Met uitgebreide trainingen en ervaringen, waaronder een basistraining "Families First" en diverse opleidingen gericht op jeugdzorg en intensieve pedagogische thuishulp, heeft Veerle een diepgaand inzicht verworven in het werken met jongeren en gezinnen in verschillende contexten.

    Ze werkt als lector aan de Karel de Grote Hogeschool sinds 2018, met een focus op jeugdrecht en daderschap. Haar rol omvat ook het ontwikkelen van vormingen en het begeleiden van stages en bachelorproeven.

    Voorafgaand aan haar academische rol heeft Veerle uitgebreide ervaring opgedaan in verschillende functies binnen de jeugdzorg. Waaronder als pedagogisch coördinator bij JOBA Autonoom Wonen, waar ze verantwoordelijk was voor het aansturen van teams, het ontwikkelen van nieuwe methodieken en het opzetten van externe partnerschappen.

    Daarnaast behaalde ze sinds kort haar erkenning voor familiaal bemiddelaar.  Veerle maakt deel van de experten werkgroep preventie en toepassing afzondering en fixatie. Deze experten werkgroep maakt onderdeel uit van het KU Leuven onderzoek voor de ontwikkeling van een geïntegreerde richtlijn hierover voor verschillende doelgroepen en sectoren.