Verpleegkundig leiderschap

Meerdaagse bijscholing in najaar 2025 of voorjaar 2026

De zorg verandert snel. Dat vraagt om professionals die niet alleen deskundig zijn in hun vak, maar ook leiderschap tonen in het samenwerken, coördineren en vernieuwend denken. De opleiding Verpleegkundig Leiderschap is er voor zorgprofessionals die willen leren hoe je richting geeft zonder te dicteren — en hoe je samen verantwoordelijkheid draagt.
 

In deze opleiding:

  • leer je collega's helpen in hun kracht te staan
  • leer je helder en effectief samenwerken
  • Leer je inspelen op wat een team nodig heeft om goed te functioneren
  • krijg je veel oefenkansen.

Onderwerpen als klinisch leiderschap, teamdynamiek, het benutten van talenten en het geven én ontvangen van feedback komen uitgebreid aan bod in een evenwichtige mix van theorie en praktische tools.

Inschrijven

Meer info?

Praktisch

Open aanbod

Op de KdG-campus

  • Wanneer
    • Reeks 1
      • 7 oktober, 21 oktober, 5 november, 26 november en 16 december 2025
      • telkens van 8.30 tot 13 u.
    • Reeks 2
      • 4 februari, 26 februari, 10 maart, 1 april, 22 april 2026
      • telkens van 12.30 tot 17 u.
  • Waar
    Campus Zuid, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen
  • Prijs
    550 euro per persoon, incl. digitale syllabus en cateringvoucher.
    KdG alumni krijgen 5% korting.

Opgelet! Je inschrijving is pas definitief wanneer je van ons een bevestigingsmail hebt ontvangen. Check indien nodig je spam.

Op maat

Deze vorming in jouw organisatie?

  • Duurtijd

    We zoeken samen naar data voor dit traject

  • Aantal deelnemers

    Samen te bespreken

  • Prijs

    Te bepalen op basis van je aanvraag

Geïnteresseerd?

Programma

Lesdag 1

  • Scope of Practice: weten waar je staat.
    • Je krijgt inzicht in je bevoegdheden en verantwoordelijkheden, en leert hoe je daarin met vertrouwen en duidelijkheid handelt — als individu én als teamlid.
  • Delegatie in zorgteams: Taken overdragen vraagt om meer dan ‘doorgeven’
    • Met behulp van een helder model leer je hoe je verantwoord en transparant de juiste taken bij de juiste persoon neerlegt — afgestemd op bekwaamheid, context en samenwerking

Lesdag 2

  • Effectieve feedback in zorgteams: Feedback geven zó dat het werkt. Ontvangen zó dat je er iets aan hebt.
    • In deze interactieve lesdag leer je hoe je op een veilige, duidelijke en opbouwende manier feedback geeft én ontvangt. Met behulp van een praktisch feedbackmodel oefen je met eigen situaties uit de zorgpraktijk. Je ontdekt hoe feedback samenwerking versterkt en een sleutelrol speelt in goed delegeren.

Lesdag 3

  • Competentieontwikkeling in de praktijk: Wat maakt een zorgprofessional wendbaar en sterk in teamverband?
    • In dit onderdeel gaan we aan de slag met generalistische competenties zoals communicatie, kritisch denken, klinisch leiderschap en het hanteren van een holistisch perspectief. Je ontdekt hoe je jouw rol binnen het team bewust invult en leert vanuit een concreet competentiekader hoe je verschillende situaties professioneel en flexibel aanpakt.
  • Roltheorie & Key Competencies: Wie ben jij in het team – en hoe werk je met anderen samen?
    • Aan de hand van roltheorie leer je hoe sociale rollen, verwachtingen en interactiepatronen samenwerken of juist botsen. Daarnaast verken je de sleutelvaardigheden die een positieve teamcultuur versterken: Praktisch, reflectief en direct toepasbaar.

Lesdag 4

  • Situationeel samenwerken : wat heeft je team nu nodig?
    • In dit onderdeel leer je hoe je je aanpak afstemt op de situatie, collega en context — van duidelijk instrueren tot bewust delegeren. Aan de hand van de principes van situationeel leiderschap verken je de balans tussen sturing en ondersteuning, en leer je inschatten wat iemand nodig heeft op basis van bekwaamheid en bereidheid.
  • Bouwen aan een positieve teamcultuur: Hoe maak je van een groep zorgprofessionals een krachtig team?
    • In dit onderdeel werk je aan inzichten én vaardigheden die bijdragen aan een veilige, waarderende en lerende teamomgeving. Je leert hoe psychologische veiligheid ontstaat, hoe je de sterktes van collega’s erkent en hoe kernkwadranten helpen om verschillen positief te benutten.

Lesdag 5

  • Conflicthantering als groeikans: Conflicten in teams zijn onvermijdelijk — en waardevol, als je weet hoe je ermee omgaat.
    • Aan de hand van een theoretisch model ontdek je jouw voorkeursstijl in conflictsituaties en oefen je met alternatieve benaderingen. Je ontdekt hoe je een veilige ruimte kan creëren om verschillen in stijlen bespreekbaar te maken en constructief te benutten.
  • intervisie: leren van en met elkaar
    • In deze sessie ontdek je hoe je op een gestructureerde manier met collega’s reflecteert, zonder oordeel, met als doel: groei in inzicht, samenwerking en professioneel handelen. 

Voor wie

  • Hoofdverpleegkundigen in ziekenhuizen
  • Hoofdverpleegkundigen in woonzorgcentra
  • Alle andere zorgprofessionals

Docent

Sandra De Roeck is een enthousiaste docente die jarenlange ervaring in het leiden van interprofessionele zorgteams combineert met haar lesopdracht aan KdG. Ze weet uit de praktijk hoe complex, maar ook hoe verrijkend samenwerken in zorgteams kan zijn. Met energie, humor en scherpe inzichten brengt ze verpleegkundig leiderschap, klinisch redeneren en interprofessioneel samenwerken tot leven – en weet ze anderen écht te inspireren.

Na deze opleiding

  • Kan je professioneel handelen binnen de eigen rol door inzicht in bevoegdheden, verantwoordelijkheden en het principe van veilige en verantwoorde delegatie.
  • Kan je effectieve feedbacktechnieken toepassen om samenwerking en communicatie binnen zorgteams te versterken, in het bijzonder in de context van delegeren en teamontwikkeling.
  • Kan je generalistische competenties herkennen en ontwikkelen zoals klinisch leiderschap, kritisch denken en communicatie, en past deze toe binnen diverse teamrollen en -situaties.
  • Kan je je eigen handelen afstemmen op de situatie, het team en de context door principes van situationeel samenwerken en teamdynamiek toe te passen.
  • Kan je een veilige en constructieve teamcultuur bevorderen door het herkennen van conflictdynamiek, het inzetten van passende conflicthanteringsstijlen en het toepassen van intervisie als reflectiemiddel.

CanMeds

  • Communicator
  • Samenwerker
  • Organisator en coördinator van zorg

Inschrijven

Open aanbod KdG Academy

Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.

Alle bijscholingen van KdG Academy

Opleidingen op maat

Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?

Contacteer Sven De Smet via sven.desmet@kdg.be of +32 3 613 15 44.

Of vul het formulier in