Nascholing voor basis- en secundair onderwijs
Onze bachelor-na-bachelors Buitengewoon Onderwijs en Zorgverbreding en Remediërend Leren stellen heel wat keuzevakken open voor geïnteresseerden in het werkveld.
Al gekozen?
Meer info nodig?
- Inhoudelijke vragen: leen.stoffels@kdg.be
- Praktische vragen: tamara.deroover@kdg.be
Praktisch
- Wat
Elk keuzevak bestaat telkens uit 2 sessies van 2,5 lesuren.
Uitgezonderd: Sherborne bewegingspedagogiek: introductie 2 x 3u. - Voor wie
De doelgroep per onderdeel staat tussen haakjes in het aanbod. - Waar
Campus Zuid, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen
Uitgezonderd:- Sessie 2 Basale stimulatie: in school Berkenboom
- Sessie 2 Een muzische insteek als antwoord op zorgvragen: online les
- Sessie 1 Hulpmiddelen die communicatie ondersteunen: online zelfstudie
- Suïcidepreventie bij jongeren: online lessen
- Traumasensitief lesgeven: online lessen
- Wanneer
Van 18.30 tot 21.00 u.
Uitgezonderd: Basale stimulatie (2de sessie op vrijdagnamiddag) en Sherborne (telkens van 18.30 u. -21.30 u.) - Prijs
Voor elk keuzevak betaal je in totaal 50 euro. - Lesmateriaal
Het digitaal cursusmateriaal is steeds in de prijs inbegrepen. - Inschrijving
Na registratie krijg je een mail met alle praktische info. - Na deze navorming
Na afloop van de navorming ontvang je een attest van deelname.
Aanbod keuzevakken
Autisme en hoogbegaafdheid
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager, secundair )
- Wanneer:
- ma 31/03/2025 18.30 - 21.00 u.
- do 03/04/2025 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Ruben De Witte
Ruben De Witte heeft inclusieve onderwijstrajecten in het basisonderwijs geleid als leerondersteuner. Met een achtergrond als (zorg)leerkracht, -coördinator en leerondersteuner in het basisonderwijs biedt hij jarenlange ervaring en diepgaand inzicht.
Wat als autisme niet op autisme lijkt? Ondanks groeiend begrip voor autismespectrumstoornis, blijven er misvattingen bestaan. We pakken enkele veelvoorkomende misverstanden aan, zoals het hardnekkige idee dat mensen met autisme geen empathie zouden hebben.
In onze eerste sessie krijg je diepgaand inzicht in de denkpatronen van individuen met een normale tot hoge begaafdheid binnen het autismespectrum. We duiken in de kernuitdagingen met betrekking tot taal, socio-communicatieve interactie, emotionele gevoeligheid en sensorische prikkelverwerking.
Tijdens de tweede sessie leer je doeltreffende interventies te ontwikkelen voor mensen met autisme die normaal tot hoogbegaafd zijn. We benadrukken daarbij het cruciale belang van een grondig begrip van autistisch denken. Doe mee en ontdek hoe je een verschil kunt maken in het leven van kinderen en jongeren met autisme in de klas.
Autisme en verstandelijke beperking
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager, secundair )
- Wanneer:
- ma 28/04/2025 18.30 - 21.00 u.
- ma 05/05/2025 18.30 - 21.00 u.
- Begeleiders: Ruben De Witte & Petra Coppens
Ruben De Witte heeft inclusieve onderwijstrajecten in het basisonderwijs geleid als leerondersteuner. Met een achtergrond als (zorg)leerkracht, -coördinator en leerondersteuner in het basisonderwijs biedt hij jarenlange ervaring en diepgaand inzicht.
Een autismespectrumstoornis (ASS) gaat vaak gepaard met een grote mate van comorbiditeit, waarbij 70 à 80% van de individuen ten minste één bijkomende stoornis heeft. Bovendien wordt bij veel personen met ASS ook vaak een verstandelijke beperking vastgesteld, wat bijkomende uitdagingen met zich meebrengt. Tijdens deze sessies richten we ons op het aanpakken van deze specifieke uitdagingen.
In de eerste sessie concentreren we ons op communicatieproblemen, waarbij we verschillende taalbegripsniveaus onder de loep nemen. Daarnaast behandelen we de moeilijkheden die ontstaan bij het omgaan met anderen, met speciale aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkelingsbehoeften.
Tijdens de tweede sessie luisteren we naar een getuigenis van een ouder van kinderen met ASS, waaronder gecombineerd met een verstandelijke beperking. Hierbij bespreken we de uitdagingen met betrekking tot over- en ondergevoeligheid voor prikkels en de impact hiervan op het gezin.
Gedurende beide sessies zullen we praktische handvatten ontwikkelen die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Basale stimulatie; snoezelen
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager)
- Wanneer:
- do 20/03/2025 18.30 - 21.00 u.
- vr 28/03/2025 13.30 - 15.30 u.
- Begeleider: Sofie Bauwens
Sofie Bauwens raakte tijdens haar opleiding tot muziektherapeut geboeid door het gebruik van non-verbale communicatievormen (waarvan muziek er eentje is). Ze heeft ervaring in het werken met personen met een beperking (zowel kinderen als volwassenen).
Het accent van deze workshop ligt op 'basale stimulatie', een omgangsvorm die op elk moment van de dag kan toegepast worden. In de eerste sessie, die eerder theoretisch zal zijn, wordt naast de theorie van Basale stimulatie ook stil gestaan bij soortgelijke activiteiten zoals sherborne en BIM. Je ervaart ook zelf de kracht van deze omgangsvormen door ermee aan de slag te gaan.
Tijdens de tweede workshop bezoeken we een school waar we zelf ondergedompeld zullen worden in de wondere wereld van het snoezelen.
Onze doelgroep zijn leerlingen van het basisonderwijs, maar dit is ook een zinvolle manier van communiceren voor kinderen die fysiek ouder zijn maar mentaal wel binnen deze leeftijdscategorie vallen.
Opmerking:
De tweede sessie is extern en vindt plaats op vrijdagnamiddag in school Berkenboom (Sint-Niklaas).
Beleid rond problematisch gedrag
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager, secundair)
- Wanneer:
- di 29/04/2025 18.30 - 21.00 u.
- di 06/05/2025 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Bert Murawski
Bert Murawski is praktijk-lector aan KdG met expertise als directeur van scholen in het bubao en bao. Hij neemt de verbinding tussen de praktijk (hoe gebeurt het in de klas) en de theorie (wat zegt de wetenschap) samen op.
In de school neemt de confrontatie met problematisch gedrag toe. Vaak bijten leerkrachten en/of scholen hun tanden stuk op moeilijk gedrag. De roep om een sanctiebeleid klinkt luid.
Hoe kan je best begrenzen in een school? Hoe zorg je om zeker niet de verbinding op te offeren aan een sanctiebeleid? Hoe ziet zachte structuur er uit, waar begint de hardere structuur en hoe blijf je uit de zwarte structuur?
Op de schoolmarkt vind je een heel scala aan tools, theorie en therapie (Ladenmodel, Nieuwe autoriteit, Axenroos, STOP, ...), hoe een keuze maken?
Developmental coordination disorder (DCD)
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager, secundair )
- Wanneer:
- do 21/11/2024 18.30 - 21.00 u.
- di 03/12/2024 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Katrien Van Laer
Katrien Van Laer is ergotherapeut met een specialisatie in het methodisch behandelen van kinderen met leer- en ontwikkelingsstoornissen. Ze werkt al 12 jaar binnen onderwijs, eerst als GOn-begeleider, daarna als ondersteuner en momenteel als leerondersteuner. Ze begeleidt voornamelijk kinderen (kleuterlager en secundair) met een motorische nood. DCD maakt daar een heel groot deel van uit. Ze spreekt vanuit haar kennis als ergo en haar ervaringen binnen onderwijs.
In een eerste sessie bekijken we wat DCD is, hoe je het kan herkennen bij kinderen, hoe men tot diagnosestelling komt, wat de gevolgen zijn in het dagelijkse leven, dit allemaal aan de hand van theorie en heel veel voorbeelden en tips vanuit de praktijk.
In de tweede sessie ga je ervaren hoe het is om DCD te hebben, we doen een hele praktische inleefsessie aangevuld met beeldmateriaal. Kortom, je krijg veel tips and tricks om aan de slag te kunnen gaan met kinderen met DCD.
Opmerking
NIET voor KdG EBALO studenten die het opleidingsonderdeel "Zorg 3" volgden (overlappende inhouden)
Een muzische insteek als antwoord op zorgvragen
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager, secundair )
- Wanneer:
- do 27/02/2025 18.30 - 21.00 u.
- do 27/03/2025 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Evi De Wachter
Evi De Wachter is docent in de richting orthopedagogie en heeft een achtergrond in de kunsteducatie. Ervaringsleren en uitwisseling staan centraal in haar lessen, waardoor studenten deze omschrijven als ontspannend en erg leerrijk.
Dit opleidingsonderdeel behandelt hoe creatieve en muzische methodieken een niet-talige oplossing
kunnen zijn als antwoord op zorgvragen.
In de eerste sessie word je ondergedompeld in een aantal muzisch/creatieve methodieken. We gaan samen op zoek naar hoe je deze in jouw praktijk kan inzetten.
In de tweede sessie ga je samen met medecursisten aan de slag met een eigen casus, om dan te eindigen met een muzisch/creatieve activiteit op maat van jouw doelgroep.
In dit opleidingsonderdeel staat ervaringsleren én uitwisseling met andere cursisten centraal.
Opmerking:
De eerste sessie vindt plaats op de campus.
De tweede les is online en volg je van thuis uit.
Focus op anderstalige nieuwkomers in de verhoogde zorg
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager, secundair )
- Wanneer:
- do 05/12/2024 18.30 - 21.00 u.
- do 12/12/2024 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Kirsten Van Uffelen
Kirsten Van Uffelen heeft ervaring met anderstalige nieuwkomers (AN) in het secundair én in het lager onderwijs. Ze heeft ook lesgegeven in een alfa klas en begeleidde studenten in hun eerste stappen in het regulier onderwijs. Vanuit haar deeltijdse job in de culturele sector gaat ze tegenwoordig ook creatief met de doelgroep aan de slag.
In dit keuzevak kijken we verder naar de Anderstalige Nieuwkomers dan enkel en alleen de taal. We kijken naar de kinderen die zich in het aanpassingstraject bevinden, we kijken naar kinderen die alles hebben achtergelaten om in België een nieuw leven en een schoolcarrière te kunnen opbouwen, zij hebben de kennis van de Nederlandse taal nodig maar ook nog zoveel meer....
Sessie 1 is iets theoretischer met vooral abstracte begrippen rond leerlingen die als nieuwkomer in België in het onderwijs terechtkomen: Migratie, iets van alle tijden − asielzoekers, vluchtelingen, migranten −regelgeving anderstalige nieuwkomers − SES en GOK-uren in lager en secundair onderwijs − AN-klasjes (basisonderwijs) en OKAN onderwijs (secundair onderwijs) − 9 principes rond culturele diversiteit − trajecten op maat regelgeving.
Sessie 2 is iets praktischer met vooral de nadruk op sociaal-emotionele begeleiding en trajecten op maat voor de nieuwkomers: traumaverwerking bij vluchtelingen - Nederlands (bij) leren realistische verwachtingen en tijdspad− Problemen op school buiten de kennis van het Nederlands (wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis, Frans, Engels, ...). Hier bespreken we echte casussen (aangebracht door de lesgever maar ook door de cursisten).
Functioneel rekenen
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager )
- Wanneer:
- ma 09/12/2024 18.30 - 21.00 u.
- ma 16/12/2024 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Kaatje De Meester
Kaatje De Meester werkt als docent binnen de lerarenopleiding kleuteronderwijs. Ze heeft ervaring met functioneel werken in het buitengewoon onderwijs als leerkracht van een auti-functionele klas en als leerondersteuner.
Leerlingen die niet meer aansluiten bij het gemeenschappelijk curriculum zijn vaak meer gebaat met het kunnen omgaan met numerieke informatie in dagdagelijkse situaties (bv. kleine financiële verrichtingen zoals iets kopen, meten en wegen, omgaan met tijd) dan met het maken van inhoudsloze optelsommen.
Maar... hoe doe je dat dan? Er is geen enkele methode gemaakt voor deze doelgroep. Hoe kies je functionele doelen? Wat zijn functionele doelen? Welke leeractiviteiten koppel je daar dan aan?... Dit zijn alvast enkele vragen waarop we samen in een interactieve sessie het antwoord zoeken.
We duiken in de leerplannen van het reguliere onderwijs en type 2. We stellen samen een leerlijn op voor een kind waarbij functioneel rekenen aan de orde is (IAC of buitengewoon onderwijs).
(Hardnekkige) lees- en/of spelproblemen
(Banaba Buitengewoon onderwijs lager / Zorg regulier onderwijs lager)
- Wanneer:
- do 28/11/2024 18.30 - 21.00 u.
- di 10/12/2024 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Ria Van den Eynde
Ria Van den Eynde is docente didactiek Nederlands in de lerarenopleiding lager onderwijs. Expertise overgang van kleuter naar lager en lees- en spellingproblemen. Bijzondere insteek begrijpend lezen en schrijven.
Het beheersen van de leesvaardigheid en het verwerven van de mogelijkheid om zich al schrijvend verstaanbaar uit te drukken zijn twee bijzonder belangrijke vaardigheden in onze huidige maatschappij. Een zwakke schriftelijke taalvaardigheid hypothekeert in belangrijke mate de (digitale) toegang tot informatie en de algemene kennisverwerving in veel facetten van het dagdagelijkse leven. Ouders en leerkrachten maken zich dan ook terecht zorgen wanneer een kind in deze domeinen achterop raakt. Lees- en spelproblemen in het basisonderwijs stellen de leerkracht voortdurend voor nieuwe uitdagingen.
Wat komt aan bod in deze module:
- Wat zijn de basiskenmerken van (ernstige) lees- en spelproblemen?
- Welke info haal je als (klas)leerkracht uit toetsmateriaal?
- Wat kan je ondernemen binnen de klascontext?
- Wat kan je ondernemen op zorgniveau?
- Welke tools kan je inzetten: methodieken en materialen
- Hoe houd je een leerling gemotiveerd om stappen te zetten?
Opmerking:
Enkel voor cursisten die vertrouwd zijn met de basisdidactiek van lezen en spellen. Nietonderwijskundigen (m.u.v. logopedisten) volg(d)en eerst "Aanvankelijk lezen en spellen". We starten vanuit casussen. Elke cursist dient een casus in tegen 5 november 2024. De opdracht bezorgen we vooraf.
Hechten en vechten
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager, secundair)
- Wanneer:
- ma 10/03/2025 18.30 - 21.00 u.
- ma 17/03/2025 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Bert Murawski
Bert Murawski is praktijk-lector aan KdG met expertise als directeur van scholen in het bubao en bao. Hij neemt de verbinding tussen de praktijk (hoe gebeurt het in de klas) en de theorie (wat zegt de wetenschap) samen op.
Naar de elementaire deeltjes van ons sociaal gedrag en hoe te beïnvloeden in een school.
We ontwikkelen tot al dan niet evenwichtige mensen in nabijheid van andere mensen, dat is onze hechting. Dat is een zekerheid. Niemand ontsnapt hier aan want hechten hoort bij het menszijn, we bezitten allen een eigen hechtingsprofiel dat je gedrag aanstuurt als ouder, partner, vriend, collega... In dit ontwikkelingsproces spelen papa en mama, broers en zussen, leerkrachten en vele anderen een rol. Vanuit een veilige hechtingssituatie wagen we de sprong om onszelf emotioneel te ontwikkelen.
Sommigen krijgen geen veilige emotionele uitvalsbasis, hechten wordt vechten, mensen geraken ‘hechtingsgestoord’, vertonen bindingsangst of verlatingsangst. Anderen hebben een bijzondere situatie om hun leven richting te geven. We denken aan adoptiekinderen, pleegkinderen, (v)ehtscheidingskinderen, instellingskinderen, veelouderkinderen enz. Dit merk je aan bijzonder gedrag en/of leerproblemen.
De school, de leerkrachten en ondersteuners hebben hier een verantwoordelijke taak. Hoe ziet de leerkracht als hechtingsfiguur eruit, wat kan hij betekenen voor het hechtingsgestoorde kind/jongere?
Hoe omgaan met breed verlies en verdriet
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager, secundair)
- Wanneer:
- di 04/02/2025 18.30 - 21.00 u.
- di 11/02/2025 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: An Severeyns
An Severeyns is integratief verliescounselor & integratief psychotherapeut bij Fluistering.
Verlies en verdriet horen onlosmakelijk bij het leven, ook bij dat van kinderen. Het ene verlies kunnen we bevatten. Het andere is zo ondenkbaar dat het een diepe verwonding achterlaat.
Verlies is een ruim begrip. Het kan gaan om een overlijden, een scheiding, een verandering van school, pesterijen, ziekte, KOPP, pleegzorg, de komst van een broertje/zusje,...
Hoe ga je als leraar om met brede verlieservaringen? Hoe kan je ’taal’ vinden om met kinderen te praten over verlieservaringen? En hoe ga je op een ondersteunende manier aan de slag met de verliestaken?
Leren omgaan met verdriet en pijn hoort bij de opvoeding van kinderen. Kinderen ruimte geven om te voelen, om te leren omgaan met hun diverse emoties en betekenisvolle verliezen is werken aan hun veerkracht en draagkracht.
Naast achtergrond en (creatieve) methodieken is er ruimte voor vragen en het uitwisselen van ervaringen.
Opmerking:
Bij beperkt aantal inschrijvingen, richten we deze navorming online in via afstandsonderwijs.
Hulpmiddelen die communicatie ondersteunen
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager, secundair)
- Wanneer
- di 28/01/2025 18.30 - 21.00 u.
- ma 10/02/2025 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Inge Piedfort
Inge Piedfort werkt als logopedist bij Modem. Modem is een expertnetwerk dat advies en opleiding geeft over hulpmiddelen die de gesproken, geschreven en digitale communicatie ondersteunen.
Kinderen en jongeren kunnen op veel verschillende manieren beperkt zijn in hun communicatie: motorische moeilijkheden waardoor het hanteren van een pen niet mogelijk is, leesmoeilijkheden, spellingsmoeilijkheden, niet kunnen spreken, geen computer of smartphone kunnen bedienen of het gebruik ervan niet begrijpen, … Al deze moeilijkheden kunnen leiden tot ernstige participatieproblemen. Gelukkig bestaan er heel wat hulpmiddelen en aanpassingen om communicatie toch mogelijk te maken.
Tijdens deze voorstelling tonen we veel praktische voorbeelden van zo’n hulpmiddelen en aanpassingen. Dit kan gaan over alternatieve bediening van de computer of mobiel toestel over toepassingen die het lezen en schrijven vergemakkelijken, spraakcomputers, apps, hoog- en laagtechnologische oplossingen. De doelgroep is zeer breed en gaat van jonge kinderen met ernstig meervoudige beperkingen over leerlingen in het gewoon lager onderwijs met bijvoorbeeld een motorische beperking tot leerlingen in het secundair onderwijs met bijvoorbeeld leesmoeilijkheden.
Aan de hand van casussen, ga je zelf aan de slag met de hulpmiddelen. Hiervoor bekijk je eerst enkele online leermodules over hulpmiddelen die de gesproken, geschreven en digitale communicatie kunnen ondersteunen.
Opmerking:
Sessie 1 is online zelfstudie waarin je zelfstandig 4 online modules bekijkt die je terug vindt op https://www.youtube.com/playlist?list=PLG-_5lMj_VSaCvT4dD5QqGB0F54zjKoXH :
- Wie is Modem en wat doen we?
- Basismodule Ondersteunde Communicatie
- Basismodule Digitale Toegankelijkheid
- Basismodule Lezen en schrijven ondersteunen met ICT-hulpmiddelen
Nadat je deze modules bekeken hebt, kan je zelf al eens snuisteren in de informatie die je vindt op de websites.
De informatie uit deze online basismodules en vanop de websites heb je nodig om tijdens de 2de sessie op de campus aan de slag te kunnen gaan met de casussen en materialen.
Kansen in onderwijs bij ontwikkelingsachterstand
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager, secundair)
- Wanneer
- di 11/03/2025 18.30 - 21.00 u.
- di 18/03/2025 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Tine Verwulgen
Tine Verwulgen werkt als coördinator binnen het leersteuncentrum VOKAN, waar ze inclusief onderwijs mogelijk trachten te maken. Na 10 jaar ervaring als klasleerkracht en leerkracht onderwijs aan huis in het buitengewoon type 2 onderwijs, heeft ze zich toegelegd op leerlingen met een autisme en/of een ontwikkelingsachterstand binnen de GON-werking en zo de overstap naar het gewoon onderwijs gemaakt. Nu heeft ze binnen het leersteuncentrum een extra oog voor de leerlingen met een IAC-verslag of OV4-verslag.
In dit keuzevak trachten we in te zoomen op de ontwikkelingskansen voor leerlingen met een verstandelijke beperking in onderwijs.
Beeldvorming van deze leerlingen zodat we doelgericht en aansluitend bij hun onderwijsnoden aan de slag kunnen gaan is zeer belangrijk.
Vanuit de verschillende ontwikkelingsdomeinen bekijken we binnen de klascontext (zowel de context buitengewoon als inclusief onderwijs) hoe we de ontwikkeling van deze kinderen/jongeren kunnen ondersteunen en begeleiden.
We zoomen extra in op het ontwikkelingsdomein taal en communicatie.
Nieuwe gezinsvormen en (v)echtscheiding
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager, secundair )
- Wanneer:
- ma 24/03/2025 18.30 - 21.00 u.
- di 01/04/2025 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Bert Murawski
Bert Murawski is praktijk-lector aan KdG met expertise als directeur van scholen in het bubao en bao. Hij neemt de verbinding tussen de praktijk (hoe gebeurt het in de klas) en de theorie (wat zegt de wetenschap) samen op.
We komen ze in elke klas/school tegen, de kinderen/jongeren uit nieuwe gezinsvormen en experimentele vormen van relatie en kinderwens: Nieuw samengestelde gezinnen, de co-ouderschap-gezinsituaties, de holebirelaties met kinderen, de éénouderfamilie, het draagmoederschap, medische begeleidde zwangerschappen... Het gezin met biologische vader/moeder is niet meer de eenzaligmakende gezinsrealiteit. Deze realiteit wordt juridisch gesetteld maar wat zijn de effecten op de kinderen en jongeren in de klas en wat betekent dit voor de ontmoeting van de leerkracht met de ouders?
Spelen we niet genetische roulette met als inzet de ontwikkelingskansen van onze kinderen/jongeren?
Welke problemen doen zich voor bij de schoolloopbaan van kinderen uit nieuwe gezinsvormen? Hoe kunnen we in schoolverband ondersteunen?
Jongeren binnen een (v)echtscheidingssituatie verdienen in deze onze bijzondere aandacht. Daarom binnen deze module tijd en aandacht voor deze kinderen/jongeren en hoe we als onderwijsmensen kunnen bemiddelen en ondersteunen in deze bijzondere ontwikkelingssituatie waar loyaliteit en hechting anders moet verlopen.
Preventief aan de slag rond schoolmoeheid
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager, secundair )
- Wanneer:
- ma 27/01/2025 18.30 - 21.00 u.
- ma 03/02/2025 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Eddy Marchand
Eddy Marchand heeft ervaring binnen het secundair onderwijs in meerdere functies en als begeleider van relevante projecten in het basis onderwijs.
De sessies starten met een aantal theoretische kaders rond motivatie en empowerment zoals het ABC van motivatie, the circle of courage, the rite journey, youth at risk, ...) om daarna in te gaan op de regelgeving en de sociale kaart rond schooluitval. We toetsen deze kaders af met casussen uit de groep zowel op individueel als schoolbreed niveau.
We bekijken uit enkele good practices uit het buitenland rond datagestuurde preventie rond schoolmoeheid. We leggen daarbij de focus op early warning systemen rond schoolmoeheid. We eindigen met een geïntegreerde oefening rond het opzetten van een positieve preventieve schoolcultuur.
Sessie 1:
- kaders en regelgeving rond schoolmoeheid
- inzichten uit onderzoek en literatuur
Sessie 2:
- behandeling van eigen casussen
- behandeling van casussen van cursisten
- behandeling van vragen
- voorstelling van enkele programma's ter preventie van schoolmoeheid
Rekenproblemen en rekenstoornissen
(Banaba Buitengewoon onderwijs lager onderwijs / Zorg regulier onderwijs lager )
- Wanneer:
- ma 25/11/2024 18.30 - 21.00 u.
- ma 02/12/2024 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Lien Peters
Lien Peters is professor in de leerstoornissen aan de universiteit Gent. Haar onderzoek focust zich voornamelijk op de cognitieve, neurale en omgevingsfactoren betrokken bij de lees- en rekenontwikkeling van kinderen.
In dit opleidingsonderdeel leer je tijdens de eerste sessie een primaire rekenstoornis en een secundair leerprobleem onderscheiden. Je krijgt ook een dosis theorie over dyscalculie en rekenproblemen mee. Deze theorie vertalen we tijdens de tweede sessie naar praktische handvaten. Daarbij zoemen we in op mogelijke methodieken binnen de remediëring. Met die informatie kan je meteen TAAKgericht aan de slag in de klas en op school.
Sherborne bewegingspedagogiek
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager)
- Wanneer:
- do 13/02/2025 18.30 - 21.30 u.
- do 20/02/2025 18.30 - 21.30 u.
- Begeleider: Jaminé Bart
Bart Jaminé is gekwalificeerd cursusleider Sherborne Bewegingspedagogiek. Hij heeft expertise buitengewoon onderwijs en bewegingsopvoeding, en werkte jarenlang als pedagogisch begeleider voor het buitengewoon onderwijs.
De Sherborne bewegingspedagogiek is een methode waarbij men het kind wil helpen zich goed te voelen in het eigen lichaam waardoor het een groter zelfvertrouwen ontwikkelt. Een sterk bewustzijn van het eigen lichaam en van de ruimte, en de mogelijkheid om relaties aan te gaan met andere personen, zijn basisvereisten om vlot te leren.
Momenteel kent de methode een succesrijke toepassing in de opvoeding van peuters en kleuters, in de begeleiding van kinderen, jongeren en volwassenen met een sensoriële, fysische of mentale beperkingen, bij kinderen en jongeren met gedrags-, sociale en emotionele problemen en in gezinsgerichte therapieën.
Bij dit keuzevak maak je kennis met Sherborne waarbij het grootste deel van de cursustijd bestaat uit actieve bewegingsmomenten. Door bewegingsopdrachten en in samenspel met de andere deelnemers geraak je vertrouwd met de methode. Het accent ligt op 'zelf doen' en 'zelf beleven'.
Opmerking:
- Aangepaste bewegingskledij is wenselijk.
- Het boekje "Een kijk op de Sherborne" bewegingspedagogiek, is aanbevolen, maar NIET verplicht om aan te kopen.
SMOG
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager, secnudair)
- Wanneer:
- di 05/11/2024 18.30 - 21.00 u.
- di 12/11/2024 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Leen Antonissen
De lesgever werkt op de dienst logopedie van Heder, een voorziening voor kinderen, jongeren en volwassenen met een motorische, verstandelijke of meervoudige beperking.
SMOG (Spreken Met Ondersteuning van Gebaren) is een ondersteunende communicatievorm waarbij gelijktijdig gebruik wordt gemaakt van spraak en gebaren.
In de praktijk zien we dat SMOG stimulerend kan werken bij de ontwikkeling van taal en communicatie. Daarnaast heeft het een gunstig effect op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. SMOG kent toepassingsmogelijkheden voor diverse doelgroepen: personen met een verstandelijke beperking, slechthorendheid en/of ASS-problematiek. De laatste jaren is er ook groeiende aandacht voor het inzetten van SMOG als ondersteuning in een meertalige context.
Elke les bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte.
Het eerste theoretische deel behandelt de achtergrond en kenmerken van SMOG.
De tweede les staat in het teken van implementatie en aanbrengen van SMOG-gebaren in de praktijk. De valkuilen en successen van het inschakelen van gebaren worden toegelicht.
Tijdens het praktijkgedeelte wordt telkens een selectie aan SMOG-gebaren aangeleerd en ingeoefend.
Suïcidepreventie bij jongeren
(Banaba Buitengewoon onderwijs lager, secundair / Zorg regulier onderwijs lager, secundair)
- Wanneer:
- di 25/02/2025 18.30 - 21.00 u.
- do 13/03/2025 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Lara Van den Bril
Lara Van den Bril werkt als suïcidepreventiewerker van de centra voor Geestelijke gezondheid van de provincie Antwerpen.
Als je werkt met jongeren is het niet ondenkbaar dat je ook in aanraking komt met kinderen en/of jongeren die aangeven dood te willen of aan zelfmoord te denken.
Tijdens dit keuzevak gaan we dieper in op het thema zelfmoord en hoe je best het gesprek aangaat.
We zoomen in een eerste sessie o.a. in op:
- Wat zijn signalen van kinderen/jongeren die mogelijk aan zelfmoord denken?
- Wat drijft iemand tot zelfmoord?
- Wat zijn kenmerken van iemand die in een suïcidaal proces terecht komt?
- Hoe maak je dit thema bespreekbaar?
In de tweede sessie vervolgen we met o.a. volgende thema’s:
- Welke vragen kan je concreet stellen?
- Wat doe je beter niet?
- Hoe kan je context betrekken?
- En hoe maak je afspraken omtrent veiligheid?
We gaan interactief aan de slag door gebruik te maken van videofragmenten, stellingen, we geven voorbeelden uit de praktijk, maken gebruik van gezamenlijke brainstorm, horen jullie ervaringen met het thema ...
Dus ook jouw specifieke vragen kunnen aan bod komen.
Opmerking:
Deze lessen zijn online en volg je van thuis uit.
Taalontwikkelingsstoornissen
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager, secundair)
- Wanneer:
- ma 04/11/2024 18.30 - 21.00 u.
- ma 18/11/2024 18.30 - 21.00 u.
- Begeleiders: Elise Claessen en Julie Vermeiren
Beide lesgevers zijn werkzaam als logopedisten in het buitengewoon onderwijs type 7, STOS.
Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis vertonen complexe en hardnekkige moeilijkheden op vlak van mondelinge taal. Omdat taal nauw samenhangt met andere ontwikkelingsdomeinen, hebben kinderen en jongeren met een spraak-taalontwikkelingsstoornis vaker ook schoolse moeilijkheden en sociaalemotionele problemen.
In de eerste sessie bespreken we kort de normale taalontwikkeling bij kinderen om vervolgens dieper in te gaan op taalontwikkelingsstoornissen en de specifieke kenmerken in de verschillende taalontwikkelingsfasen.
Tijdens de tweede sessie laten we jullie via enkele concrete opdrachten ervaren hoe het is om STOS te hebben. We geven ook specifieke maatregelen, tips en aandachtspunten mee voor leerkrachten en ondersteuners om toe te passen in de (klas)praktijk.
Opmerking:
Minder relevant voor logopedisten.
Traumasensitief lesgeven
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager, secundair / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager, secundair)
- Wanneer:
- do 30/01/2025 18.30 - 21.00 u.
- do 06/02/2025 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Elke Kunkels
Elke Kunkels is docente in de BNB opleiding. Ze werkt daarnaast deeltijds voor een leersteuncentrum. Binnen het leersteuncentrum is zij aanspreekpunt voor collega’s die vragen willen voorleggen rond gedragsproblemen op school, waaronder dus ook vragen rond trauma.
Waar we vroeger bij het horen van het woord ‘trauma’ vooral dachten aan oorlogsveteranen en vluchtelingen, is het besef gegroeid dat ook hier in België trauma een deel uitmaakt van het leven. De mogelijke impact van deze ingrijpende gebeurtenissen is ontzettend groot, zeker bij kinderen. Dit maakt dat ‘leren’ niet zo vanzelfsprekend is en vaak zelfs helemaal niet aan de orde is. Als leerkracht of begeleider kan je een grote invloed uitoefenen op deze leerlingen, een impact die zich kan doortrekken op vele vlakken in hun leven. Deze positieve invloed kan zich laten gelden door vaak kleine dingen, door er ‘gewoon’ te zijn, hen echt te zien.
Jammer genoeg is het zo dat deze leerlingen vaak overlevingsmechanismen hebben die deze verbinding niet zo evident maken. Door te leren kijken door een ‘traumabril’ wordt het gemakkelijker om deze leerlingen te zien voor wie ze zijn, voorbij het gedrag dat ze tonen. Je krijgt inzichten in de gevolgen van trauma en hoe deze een impact hebben op het gedrag en het leven van deze leerlingen. Via enkele handvaten proberen we de zelfregulatie en veerkracht van deze leerlingen te vergroten en bijgevolg hun capaciteit tot leren en (posttraumatisch) groeien. Zo kunnen zowel de leerlingen als wijzelf werken vanuit kracht en niet vanuit onmacht.
In de eerste les gaan we in op de theorie rond trauma. Wat is het net, wat zijn de oorzaken en symptomen. In het tweede deel gaan we aan de slag met het model ‘traumasensitieve school’ en bekijken we meer praktisch wat we dan kunnen betekenen als school.
Opmerking:
Deze lessen zijn online en volg je van thuis uit.
Zorg, via beweging
(Banaba Buitengewoon onderwijs kleuter, lager / Zorg regulier onderwijs kleuter, lager)
- Wanneer:
- ma 17/02/2025 18.30 - 21.00 u.
- ma 24/02/2025 18.30 - 21.00 u.
- Begeleider: Cathy Crabbe
Cathy Crabbe is docent motorische basisvorming aan de lerarenopleiding lager onderwijs. Ze volgde verschillende extra opleidingen in het kader van psychomotorisch remedial Teaching en geeft zelf veel navormingen, ook aan KdG Academy, over topics die met de motorische ontwikkeling te maken hebben.
Welk verband bestaat er tussen bewegen en leren? Het brein dat nodig is voor het aanleren van schoolse vaardigheden wordt in het prille begin gestuurd vanuit de motoriek. Denk maar aan een goed ontwikkeld lichaamsbesef, ruimtelijk inzicht om de voorzetsels echt te begrijpen. In dit keuzevak leer je kijken door een motorische bril, spontane observaties maken plaats voor heuse screeningsinstrumenten. We oefenen de observaties aan de hand van hanteerbare criterialijsten. Op die manier kan je individuele, maar ook groepsnoden in kaart brengen en opstarten met een handelingsplan voor beweging.
Dit keuzevak start met een mix tussen theorie en praktijk, nadien voeren we zelf observaties uit. De aanzet naar het verzamelen van goede remediëringsoefeningen doen we klassikaal, daarna is het aan jullie om de kinderen zorg via beweging aan te bieden.
Opmerking:
Voor KdG EBALO studenten, is dit een verdieping of vervolg op de basislessen Zorg 3. De 2de sessie is een praktijksessie, hiervoor doe je best gemakkelijke kledij aan.
Open aanbod KdG Academy
Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.
Opleidingen op maat
Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?
Contacteer Eve Baert via eve.baert@kdg.be of +32 3 613 14 68.