Het onderzoekersteam van Sint Lucas Antwerpen (kunstendepartement van de Karel de Grote Hogeschool, KdG) maakt computerspelletjes - interactieve sprookjes - om stress en eenzaamheid te verminderen bij kinderen die langdurig in het ziekenhuis verblijven. Hun lovenswaardige project 'Story Table' won de juryprijs van de Belfius Smart Care Award.
Eind 2016 lanceerde Belfius ‘Smart Belgium’, een oproep aan lokale overheden, bedrijven, burgers, zorg en onderwijs om samen te werken aan een meer duurzaam en ‘slim’ België. In totaal koos Belfius 6 winnaars uit 185 sterke verhalen.
“Met Story Table ontwikkelen we spelletjes die kinderen afleiden en die langdurige ziekenhuisverblijven aangenamer maken”, vertelt docent Lucas Nijs, onderzoekscoördinator. “Onze onderzoeksgroep werkt al lang met digitaal artwork geïnspireerd door bv. de natuur. We ontwikkelden een interactieve muurprojectie, een interactieve speeltafel en automatische sprookjes door gebruik te maken van technieken uit de artificiële intelligentie.”
De onderzoeksgroep werkt samen met docenten in de lerarenopleiding van KdG, met ziekenhuizen (Universitair Ziekenhuis Antwerpen, UZ Leuven), met onderzoeksgroepen in de psychologie (Vrije Universiteit Brussel, Universiteit Gent) en artificiële intelligentie (CLiPS, Universiteit Antwerpen, Universiteiten van Madrid en Dublin), maar ook met ouders van overleden kinderen, internationale non-profit kunstorganisaties en bedrijven zoals Apple.
“Story Table is een mooi voorbeeld van hoe onze technologie kan bijdragen aan een betere samenleving”, licht Lucas Nijs toe. “De jury apprecieerde vooral het breed inzetbare universele aspect van het project en de slimme en innovatieve verweving van kunst, design, zorgsector en nieuwe technologieën. En hoe we alle actoren actief betrekken.”